Veulen word (nog) niet geaccepteerd in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Veulen word (nog) niet geaccepteerd in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:25

Soms lijkt het heel wat, maar valt het in werkelijkheid mee met verwondingen. Als ze de ruimte hebben en gras (afleiding) dan zou ik het waarschijnlijk aandurven ze gewoon met zijn drieën in de wei te zetten. Laat het maar even onrustig zijn, dat mag best. Ze mogen best achter elkaar aanjagen en dreigen. Zolang er niet een klem wordt gezet en achterelkaar in elkaar wordt getrapt bemoei ik me er niet mee.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:29

Ik vraag me wel af of dit wel meevalt. Het veulen viel om en mijn andere paard bleef er op in trappen (of ging dit over de haflinger situatie?)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:31

koenlover schreef:
Ik vraag me wel af of dit wel meevalt. Het veulen viel om en mijn andere paard bleef er op in trappen (of ging dit over de haflinger situatie?)

Ik reageerde op de haflingers, maar het is een algemeen iets. Heeft je veulen verwondingen? En wat voor een wonden zijn dat?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:35

Als ik een nieuwe pony of paard toevoeg bij de anderen dan laat ik ze altijd een paar dagen langs elkaar in de wei lopen. Kunnen ze rustig wennen en dan zet ik er eentje bij die het meeste interesse heeft... (en dat is nooit de hoogste in rang bij mij). En dan laat ik ze een paar uurtjes bij elkaar en als dat goed gaat kunnen ze zo blijven lopen. Dan gaat er rustig weer eentje bij na een paar dagen en als dat allemaal goed gaat en ze hebben een paar dagen rustig gelopen gaan ze allemaal pas bij elkaar :)
Ik heb eigenlijk erg weinig problemen gehad met nieuwe dieren! De laatste keer wel iets aangezien de nieuwste 10 jaar bij de fokker had gestaan waar zij het hoogste in rang stond... Dus die wilde graag vechten voor haar plekje :(:)

koenlover schreef:

Trapt je paard vaker op anderen in? Want ik heb er ook 1tje die in prinipe gewoon door blijft trappen ookal geeft de ander duidelijk op :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:41

Ik heb onlangs een nieuwe hengst in de groep gegooid en dan zie je het wel even stuiven zullen we maar zeggen.. Maar ondanks een hoop herrie valt de uiteindelijke schade reuze mee.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 11:42

Hij heeft wat oppervlakkige wondjes, niks ernstigs. Maar zoals je een bladzijde eerder kon lezen was het helemaal niet de bedoeling dat deze twee al bij elkaar zouden komen. Ik moest door het land van het veulen en toen trok die van mij zich los. We waren er dus bij waardoor we ze haast gelijk uit elkaar haalde. Mijn oudere paard liet zich niet vangen en wilde er steeds weer heen, gelukkig hebben we hem wel te pakken gekregen.

Hij wel erg dominant en deinst er niet voor terug om zijn plek duidelijk te maken. Maar echt zo aggressief naar een ander paard heb ik hem nog niet meegemaakt.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:33

hoi hoi,

Na even alles bijgelezen te hebben,zou ik toch gewoon het veulen erbij in de wei gooien,hij heeft er nu al uren (misschien wel een hele nacht) bijgestaan,en hij is niet ernstig gewond of dood..
Omdat je aangeeft dat hij aan de ene kant staat en de rest aan de andere kant,accepteren ze hem in de wei,en als je het de tijd geeft hoort hij er in een paar dagen bij ;)
Inderdaad jammer dat je vriend hem eruit heeft gehaald,is hij er wel naast blijven staan in de wei ?

Beter is het wel om dat niet in de buurt te blijven,maar even weg te gaan,want soms reageren de paarden op jou,dan willen ze zich bewijzen tegenover jou. even stoer doen omdat het baasje er is...
Zo valt mijn paard andere aan als ik erbij ben,en is er niks aan de hand als ik op een afstand kijk ;)

Probeer het gewoon en geef het een paar dagen de tijd,kijk van een verre afstand (misschien vanuit je huis) en hou het in de gaten,maar denk dat het allemaal wel zal meevallen ;)

(wat ook heel vaak helpt,mocht hij naar een paar dagen nog steeds echt alleen staan,al denk ik het haast niet hoor ;)
mocht de mogelijkheid er zijn,vraag dan eens of mensen in de buurt met hun paard langs willen komen,liefst geen merrie dan natuurlijk ;) eventueel hun paard even ernaast zetten in de wei,vaak vormen ze dan opeens een groep en hoort de nieuweling er ook sneller bij,hem kennen ze immers al een paar dagen)
Heb gemerkt bij mijn paarden dat het vaak zo heel goed werkte ;)

Succes maar denk wel dat het goedkomt hoor!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:53

Dankjewel, ik had er na vannacht eigenlijk ook wat meer vertrouwen in.. Aan de ene kant natuurlijk heel lief van mn vriend dat hij zo zuinig op zn veulentje is maar aan de andere kant had ik hem liever laten staan..

Over 2 maandjes komt er nog een veulen bij dus dan heeft hij zowiezo die nog mocht het met de rest niks worden. Ik denk toch dat ik (als hij nu niet weer bij de andere staat) hem er gewoon bij zet.

Bedankt in ieder geval! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:58

Succes en laat even weten hoe het gaat straks!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:00

Haal dat arme dier uit die kudde weg voor er echt ongelukken gaan gebeuren!
Als een van de paarden zelfs door trapt als het veulen al ligt.....ik zou het risico nooit nemen!
Wacht tot het andere veulen er is en vorm een nieuwe groep.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:09

Hij staat er nu niet (meer) maar hij is daar vannacht dus op eigen initiatief gekomen. En toen ging het best goed.. Ze lieten elkaar links liggen. Ik wil ook geen grote risico's lopen, maar nadat het vannacht goed ging en de reactie van cocochanel dacht ik eigenlijk wel dat we het nog konden proberen.

de paarden stonden trouwens met slapen enzo steeds zo ver mogelijk van het land van t veulen af en nu slapen en staan ze ernaast..

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:33

Ik heb een aantal jaar geleden ook een jaarling (zie de wildkleur in mijn profiel) in onze kudde geprobeerd te zetten en dat is helemaal niet zonder slag of stoot gegaan! Ze wilden hem allemaal vermoorden, tenminste, zo leek het. Eerst begonnen met een apart landje te maken voor hem en de kudde er pal naast. Daar ging de een na de ander (ruinen) in volle galop op af, oren plat in de nek en vlak voor het draad stoppen en dat vele malen achter elkaar. 's Nachts maar op stal gezet omdat ik ook nog wilde slapen en geen vermoorde jaarling in het weiland wilde terugvinden. De jaarling zelf was best een bijdehandje, liep liever op de achterbenen dan op 4 tegelijk maar was zeker niet gemeen en smakte naar de volwassen paarden als ze in de buurt waren maar achteraf denk ik dat het een soort toneelstuk was wat hij speelde, het is best een clown eigenlijk :-)
De 3e nacht had ik hem in zijn aparte landje gelaten en je raad het al toen ik 's ochtends na een korte woelige nacht kwam... Alle draden doorgebroken, diepe sporen in het land van rennende en slippende paardenvoeten en helemaal achterin het land: de jaarling met de 'soldaat' van de club, mijn welsh A, heel lief naast elkaar en niet uit elkaar te slaan! Nu was het niet ineens koek-en-ei hoor, 1 ruin heeft hem een keer het land uitgejaagd (omdat hij achter 'zijn' merrie aan zat) en de andere 1,5 jarige moest hem vanaf dag 1 al niet en dat is tot nu toe zo gebleven. De paarden wisten vanaf het eerste moment dus al wat voor vlees ze in de kuip hadden: wij zagen een ielig schattig klein jaarlingetje maar zij zagen meteen een doerak die zijn plek weigerde in te nemen in de groep. Nu gaat dat al beter maar het is echt een baasje hoor!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:09

koenlover schreef:
Hij staat er nu niet (meer) maar hij is daar vannacht dus op eigen initiatief gekomen. En toen ging het best goed.. Ze lieten elkaar links liggen. Ik wil ook geen grote risico's lopen, maar nadat het vannacht goed ging en de reactie van cocochanel dacht ik eigenlijk wel dat we het nog konden proberen.

de paarden stonden trouwens met slapen enzo steeds zo ver mogelijk van het land van t veulen af en nu slapen en staan ze ernaast..

Dat vind ik wel leuk om te horen! :)
zie je de toenadering komt al,als je het te eng vind kan je hem ook nog even ernaast laten staan,maar als ze al toenadering zoeken denk ik dat het wel goed zal komen!
wel leuk voor hem dat er nog een veulen gaat komen! kunnen ze lekker gaan spelen....

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 21:24

Ik heb net contact gehad met mn (holistische) dierenarts (over wat ik kan doen om de gevolgen van zijn ataxie te beperken) en ze drukte me op het hart hem vooral niet samen te zetten met paarden die met hem willen vechten of spelen. Blijkbaar zijn onverwachte grove bewegingen nu heel erg slecht voor hem.
Het lijkt er dus op dat hij voorlopig alleen blijft hoe goed het ook gaat. Helaas! Ik vond deze vooruitgang ook heel fijn. Maar voorlopig kunnen we er dus niks mee.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:31

ah das wel sneu,kun je niet anders een rustig paardje voor erbij zoeken,een lieve oudere shetlander ofzo,want dan zal een ander veulen ook niet echt een optie zijn ,die gaan ook heel wild spelen natuurlijk...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:07

Wat jammer, maar ik begrijp het wel. Misschien is het in de toekomst wel mogelijk. In elk geval succes met je veulen.

juliavier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:48

ik heb sinds vorige week een jonge ijslander merry, 2 jaar. deze in een groep van 4 friezen gezet (3merry's en een gecastreerde hengst 2 jarigen) . ze hebben een paar uur achter haar aan gehold en nu na een week is het rustig in de groep. alleen mijn ijslander staat nog wel altijd alleen. weet iemand hoelang het kan duren tot dat deze bij de groep word betrokken?
binnenkort word de dominante hengst weggehaald waarmee zij het beste kan worden.
ik hoop dat het dan wel beter gaat in de groep met mijn ijslander.