shetlander blijft ontsnappen uit weiland tips graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TheHorseInn

Re: shetlander blijft ontsnappen uit weiland tips graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:09

Is het niet dat ie zich verveeld?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:10

Schapengaas, daar voor en daar boven een stroomdraadje (niet op een accu apparaat, maar op het lichtnet).

Sinds ik het zo heb is er noiot meer eentje los geweest (en ik heb er meesters bij zitten die vorige eigenaren tot wanhoop dreven!).

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:20

TheHorseInn schreef:
Is het niet dat ie zich verveeld?

nee het is niet zo dat die zich verveelt hoor zet je hem derin dan is die binne 5 min al weg pak je hem weer en zet je hem er weer in hoppa weg is die ander weiland al geprobeerd waar die steeds in gaat staan maar dan gaat die weer naar een ander stuk dus het schiet niet op.

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 17:23

jaa ik denk wel dat er meer stroom op kan hoor wou het vandaag vragen maar de boer was er niet ga er vanavond nog even langs om te vragen hoeveel hij erop heeft staan en of er niet meer op kan misschien dat het werkt en dan zoals iemand anders al zegt een 'teletubbie" maken maar zal het vanavond even overleggen met de boer want er zitten veel tips tussen hier.

groetjes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:30

Kun je mss wat leestekens in je bericht zetten? Het kost nu vrij veel moeite om het te lezen :)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:25

wij hebben dit probleem ook gehad we hebben ondertussen 5 draden gespannen extra prikpaaltjes er tussen en stroom erop nu lukt het ze niet meer gelukkig.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:31

Haha, ik en mijn vriendin zijn intussen meesters in het hekwerk voor shetters :+
Wij hadden ook altijd dat ze er door heen kwamen, onderdoor rolden of er over heen sprongen,
onze oplossing, een flinke klets stroom erop, er even aan laten ''voelen'' en ze flikken het NOOIT weer haha }> ;)
Alleen raakten ze het perongeluk aan :P Verder moet je eigenlijk 3 draadjes doen dan, op knie hoogte, borst hoogte en iets hoger dan de shoft, als ze weten dat er een flinke mep op staan proberen ze het niet nog een keer hoor :9

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:02

Olijkje schreef:
Ik heb precies hetzelfde, we zijn radeloos, nu hebben we heel de wei met van dat schapengaas afgezet, en jahoor, gister was ik niet thuis en ik werd gebeld, de paarden zijn weer uitgebroken, de shet had het hek gemold en de ander volgde, bij ons thuis is iedereen hem zó zat

Klinkt erg bekent! Die van ons hebben we er na een jaar om weg gedaan (gelukkig kon hij terug naar de oude eigenaar waar hij het fijn heeft) . En ik heb er geen dag spijt van gehad! Heerlijk rustig zo een dagje weg kunnen zonder stress om de paarden als ze op het land staan.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:39

We hebben hier ook van dat soort monsters staan haha :P
Al gaat het de laatste tijd weer iets beter.
Vroeger bleef m'n pony al achter 1 draadje zonder stroom staan, maar nu banjert hij door 2 draden mét stroom heen als hij daar zin in heeft. Erg lastig af en toe.

Het enige wat helpt voor de diehard ontsnappers is een écht goede omheining, eventueel met gaas en nog 2 stroomdraden ervoor.

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:52

de shetlanders bij ons zijn ook erg simpel, 4 rijen lint, ze stappen over de onderste en gaan onder de anderen door. wel erg slim van ze, maar niet erg handig..
we hebben er flink stroom op gezet (en ja dit moeten ze eerst een keer voelen) en nu is er niks aan de hand!

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 11:54

jaa hier nog steeds aan het ontsnappen pff. zelfs uit de rijbak hoofd erdoor en hij stapt er gewoon overheen en weg is die.
de boer is nu een grote ketting aan het zoeken hij had er nog 1 liggen en dan dat maar, want hij wordt er niet vrolijker op om de hele dag op stal te staan, hij gaat er 2 keer per dag een uurtje of 2 eruit. hij had al een goede klap stroom gehad trouwens, maar het interreseerde hem helemaal niks stapte er alsnog doorheen.

liefs

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:35

Mm... dan is het toch wel een heel ongelukkige shet als hij zo graag weg wil.
Is het ook een bepaalde plek waar hij dan heen gaat? Staat daar iets??
is daar een bepaalt dier? Meestal snappen ze op en duur wel dat ze niet mogen ontsnappen.

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 22:23

hij heeft altijd samen met nog een andere shetlander gestaan en we hebben hem nog maar een week miss omdat hij zn maatje mist ofzo dat hij erna op zoek is ofzo.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:28

dat kan best ja!
misschien moet je ook iets meer met hem doen, wandelen of mennen of iets anders zodat hij zijn energie kwijt raakt en gelijk kan rondkijken en zo ontdekt dat die andere pony er niet meer staat?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:33

heel gemeen maar ijzerdraad door zijn manen vlechten en dan met uitstekels. goed stroom er op! en dan er tegen aan laten lopen

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:02

claudianoa schreef:
heel gemeen maar ijzerdraad door zijn manen vlechten en dan met uitstekels. goed stroom er op! en dan er tegen aan laten lopen

Slecht en gevaarlijk idee :(:)

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 23:04

Marigold schreef:
dat kan best ja!
misschien moet je ook iets meer met hem doen, wandelen of mennen of iets anders zodat hij zijn energie kwijt raakt en gelijk kan rondkijken en zo ontdekt dat die andere pony er niet meer staat?
a

als we er zijn dan lopen we rondjes over het erf en eraf en bij de andere paardjes snuffelen en er wordt op hem gereden. we knuffelen de hele dag want het is zon schatje moet zeggen dat het vandaag iets beter ging ff rennen in de rijbak en hij ging zomaar niet ontsnappen was gewoon aan rondkijken dus hoop dat het snel beter gaat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:05

Ik heb ook zo'n uitbreker :D
Nieuw schrikdraad apparaat gekocht en 2 extra draden ertussen gedaan waarvan één 10 cm boven de grond
No way dat ze er nog doorheen durft te rennen 8-)

Op stal houden vind ik geen oplossing :n

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:21

Schapengaas met 3 lagen stroomkoord aan de binnenkant werkt het beste, zoals Dennis omschrijft. Ik kan me voorstellen dat dit in jouw situatie misschien iets moeilijker is. En dan is misschien de antenne / teletubbie het beste er is niets gevaarlijks aan, je zorgt gewoon voor een betere stroomgeleiding.

Shetten breken volgens mij 9 van de 10 keer niet uit omdat ze iets missen, ze maken er gewoon een hobby / sport van, ze vinden het gewoon leuk, en het enige wat je nodig heb is een hek dat respect afdwingt.

Waarschijnlijk breekt hij wel gewoon weer uit als hij zonder antenne staat, ze zijn super slim en horen/voelen hoeveel stroom er op een hek staat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:24

Ik heb alleen gaas buiten om. De scheidingen tussen de landjes gewoon 3 draadjes, nooit eentje die daar doorheen komt.

dieseltje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 00:15

zoo even een update.
hij kan niet meer ontsnappen hij staat nu aan een ketting in het weiland en dat gaat super! savonds mag hij nog even dollen met de andere paarden in de rijbak en daarna gaat die snachts op stal. moet zeggen hij is een stuk opgewekter en is helemaal gelukkig! bedankt voor alle tips.

liefs