Horsemanship

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:47

nou, eigenlijks niet helemaal op een andere manier leren,
maar er vanuit gaan hoe jij denkt.
sommige mensen denken ook dat een paard net zoals een mens is.
heb ik ook een tijdje gedacht, maar dat is fout.

YelaBrenda11

Re: Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:07

even al je vragen op een rijtje.

1 . ja ik doe aan horsemanship.
2. ik er vaar het als iets geweldigs:D
3. bij ieder pqaard lukt het uiteindelijk wel (tot nu toe )om een fijn contact te krijgen . alleen kan het bij nieuwe paarden soms even duren , omdat ieder paard weer anders op lichaamstaal reageert , en dat moet je uitvinden .

ik ken mijn draver en shet door en door en weet hoe ze op bepaalde lichaamstaal reageren . heeft bij de shet 1 en een half jaar geduurd en bij mijn eigen paard een jaar .

want het is niet zo dat ieder paard hetzelfde regeert op bepaalde houdingen en lichaamstaal

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:32

suus_ schreef:
Ik zie NH als een omgang en huisvesting in 1.

Ik zit er zelf tussen in;
Mijn paard staat 24/7 buiten in de zomer en winter, ik vind het belangrijk om uit ontspanning en vertrouwen samen te werken, te grondwerken, maar ik laat bijvoorbeeld een traditioneel bekapper komen. Ik heb geen zadel voor mn paard, maar als ik ooit weer koop; een boom of boomloos maakt niet uit, zolang het maar goed zit op het paard.
Hier heeft het zogenaamde 'NH' en het zogehete 'traditionele' allebei wat van weg. Maar ik noem het gewoon 'Normaal', met een hoofdletter N 8-)
Ik sluit me aan bij m'n stalgenootje :Y)

Mijn pony staat al z'n hele leven 24/7 buiten.
Hij wordt niet bereden dus eigenlijk doen we alleen maar aan grondwerken in de brede zin van het woord.
Hij heeft een korte tijd met bitje gelopen, maar dat is niks voor ons dus we doen alles bitloos.
Traditionele bekapper bevalt me beter dan een natuurlijke bekapper.

Mijn bijrijdpaard rij ik wel met bit en zadel en staat 's avonds op stal.
Ik probeer iedereen z'n visie op het paardenhouden te begrijpen (al is dat soms érg moeilijk en haast onmogelijk :o) en mensen hun ding laten doen.
Ik zou alleen nooit een paard bijrijden als de eigenaar wil dat dit bijvoorbeeld met sporen en hulpteugels gebeurd, ik ga niet tegen mijn eigen principes in.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:44

grietje14 schreef:
suus_ schreef:
Wat versta je onder wel (natural??)horsemanship en niet horsemanship?

onder horsemanship versta ik , er vanuit gaan hoe het paard denkt. en zo met hem te werk gaan.
onder de niet horsemanship manier versta ik , het tegenovergestelde. juist er helemaal niet vanuit gaan hoe het paard denkt, en hem de dingen leren op een andere manier.
Niemand zal er niet vanuit gaan hoe een paard denkt of gaat reageren. Als je er nooit rekening mee houdt raakt je paard vanzelf gespannen en een paard leert alleen als hij ontspant. Dus IMO kun je ze niet in een hokje plaatsen, omdat een paard niet zou leren bij Niet-horsemanship mensen en jij het over leren hebt.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:03

voor mij is horsemanship gewoon 'paardvaardigheid'. iemand die op een rustige manier constructief bezig kan zijn met een paard, hem dingen kan duidelijk maken en niet door middel van getrek, gesleur of gemep werkt...voor mij is het dus meer gewoon een correcte behandelingswijze van het dier waardoor het jou WILT volgen als baas.

ik vind dat niet samengaan met een bepaalde stroming of optoming eerlijk gezegd. hoewel bep combinaties wel kunnen getuigen van paardvaardigheid door bv met neckrope te kunnen rijden of in het algemeen door het ontbreken van allerlei hulpmiddelen (het kan aantonen dat je wel weet waar je mee bezig bent bv). helaas zie ik ook veel dingen die voor mij niet onder horsemanship vallen binnen de NH. het eindeloos herhalen van de 7 games van parelli bv terwijl je paard er eigenlijk willoos/ gedesinteresseerd bij staat (en dit niet doorhebben), of elke keer met een join-up starten (waarvoor dit echt niet bedoelt is!) kunnen hier wel gelden als goede voorbeelden vind ik.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:47

kynshiri schreef:
voor mij is horsemanship gewoon 'paardvaardigheid'. iemand die op een rustige manier constructief bezig kan zijn met een paard, hem dingen kan duidelijk maken en niet door middel van getrek, gesleur of gemep werkt...voor mij is het dus meer gewoon een correcte behandelingswijze van het dier waardoor het jou WILT volgen als baas.

ik vind dat niet samengaan met een bepaalde stroming of optoming eerlijk gezegd. hoewel bep combinaties wel kunnen getuigen van paardvaardigheid door bv met neckrope te kunnen rijden of in het algemeen door het ontbreken van allerlei hulpmiddelen (het kan aantonen dat je wel weet waar je mee bezig bent bv). helaas zie ik ook veel dingen die voor mij niet onder horsemanship vallen binnen de NH. het eindeloos herhalen van de 7 games van parelli bv terwijl je paard er eigenlijk willoos/ gedesinteresseerd bij staat (en dit niet doorhebben), of elke keer met een join-up starten (waarvoor dit echt niet bedoelt is!) kunnen hier wel gelden als goede voorbeelden vind ik.

helemaal mee eens , heb zelf nog wel een last van dat ik teveel in 'vakjes'' ga denken . van dit is wel nh en dat niet . eigenlijk als jij plezier hebt met je paard en je verdiept in zijn gedrag , en daar zelf wat oefeningen bij verzint . en jijv ind zelf dat je aan nh doet , is dat ook zo . ik ben nu wel wat losser in de omgang met paarden . daarom ben ik zo blij met hempfling , hij helpt je ec ht opweg naar je eigen manier . bij parelli had ik zo vaak het idee dat het helemaal volgens de boekjes moest . daar werd ik soms best onzeker van . ( maar dit kan heel persoonlijk zijn hoor:) ) wil er niet mee zeggen van dit is beter en dat is slechter !:))

voor mijzelf maakt zonder materiaal rijden het wel helemaal af , maar het hangt niet van een bepaalde oefening oid af of je wel of niet aan nh doet .

trouwens , vooral met je tweede gedeelte ben ik het helemaal eens ! over join up , en de seven games etc .

orsini

Re: Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:15

Ik doe ook aan horsemanship. Eigenlijk is elk contact wat je hebt met je paard van betekenis. Van eerste blik tot je weggaat. Alles wat daartussenin gebeurt betekent iets. Wat je ervan maakt is afhankelijk van hoe je met je paard omgaat.
Horsemanship is voor mij meer dan een hobby. Vandaar ook mijn site: www.equi-unity.nl

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 21:39

ik vind het ook al horsemanship, als je paard braaf achter je aan loopt,
en en jouw volgt. bij mijn paardje gaat dat nu heel goed.
ik heb het haar altijd zo geleerd, dat ze kon kiezen of ze wel of niet wou.

parelli dat is eigenlijk de manier van een bepaald mens. en die manier is wel heel bekend geworden
en voor sommigen werkt het ook echt, m aar ik denk dat je het beter op je eigen manier kunt doen.
en meteen met een join up beginnen vind ik een beetje onzin. je kunt het paard toch ook g ewoon eerst ff leren kennen? ik heb weleens bij een paardje een join up gedaan. het werkte echt, maar toen was het ook echt nodig, toen kon ik haar al langer, want zij is zon paardje waar je niet snel indruk op ma akt.
dit werkte dus wel.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:43

[quote="grietje14"]ik vind het ook al horsemanship, als je paard braaf achter je aan loopt,
en en jouw volgt. bij mijn paardje gaat dat nu heel goed.
ik heb het haar altijd zo geleerd, dat ze kon kiezen of ze wel of niet wou.

parelli dat is eigenlijk de manier van een bepaald mens. en die manier is wel heel bekend geworden
en voor sommigen werkt het ook echt, m aar ik denk dat je het beter op je eigen manier kunt doen.
en meteen met een join up beginnen vind ik een beetje onzin. je kunt het paard toch ook g ewoon eerst ff leren kennen? ik heb weleens bij een paardje een join up gedaan. het werkte echt, maar toen was het ook echt nodig, toen kon ik haar al langer, want zij is zon paardje waar je niet snel indruk op ma akt.
dit werkte dus wel.[/quote]

hangt ervan af waarom ze braaf achter je aan loopt , zoals hempfling ooit zei;

houd van mij en luister naar mij . tja dit kan best lastig zijn , het kan soms een moeilijke combi zijn .

maar als jou paard braaf is en je hebt een goede band met haar , is dat prima:D

maar het klopt dus niet dat als een paard braaf achter je aan loopt , dat dat horsemanship zal zijn .

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:23

Ik doe er ook aan, ben nu bijna 2 in les bij een speciale manege daarvoor bij mij in de buurt.
Wat ik voor mezelf daaruit ervaar is dat de communicatie tussen jou en het paard duidelijker is, als jij als persoon weet hoe je die paardachtige lichaamstaal weet om te zetten naar je eigen lijf, maar dat het toch begrijpelijk is voor het paard.

Wat ik geleerd heb is dat paarden als eerste handelen uit overlevings drang, weet jij een veilige omgeving te creëren voor je paard, en kan laten zien 'ik zorg voor jou' dan zou het paard zich bij jou 'kudde' aansluiten en dan kan er een vriendschap ontstaan omdat er wederzijds vertrouwen is ontstaan.
Ik merk dat dit bij het ene paard sneller gaat dan bij de ander, sommige paarden zijn heel open, anderen vrij gesloten.
Ook merk je bij welke paarden je op dezelfde golflengte zit, met die paarden zal je band dus sterker zijn, omdat je beide het zelfde leuk vind (voorbeeld: jij wil racen, paard is traag van aard, kan er irritatie zijn van beide kanten, als het paard ook van racen houd heb je iets gemeen met dat dier en vullen jullie beide elkaars behoefte aan).

In principe spreek je dus een universele 'taal' uit die voor elk paard begrijpelijk zal zijn, alleen is elk paar anders in zijn manier van reageren.

Ik vind het soms wel lastig om dit aan mensen uit te legen die zelf nog geen ervaringen of situaties hebben opgedaan op deze manier, vaak snappen mensen je toch niet helemaal, omdat sommige dingen zo via non verbale communicatie gaan, en je dat echt zelf moet ervaren in je eigen lijf.
Vaak vind ik dat best jammer, omdat ik van mezelf weet hoe geweldig het kan zijn en kan voelen, dat gevoel wil ik anderen dan ook vaak mee geven maar gaat bijna niet.

Hebben jullie dat trouwens ook dat je vaak niet alles even goed kan vertellen omdat het niet zomaar een trucje is? (effe vraagje binnen dit topic als dat mag :P).

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:35

YelaBrenda11 schreef:
[[b]

ja. sommigen doen het terwijl ze niet willen. maar wefke wil wel , ik vraag het haar altijd met lichaamstaal.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 15:39

_vivi_ schreef:
Ik doe er ook aan, ben nu bijna 2 in les bij een speciale manege daarvoor bij mij in de buurt.
Wat ik voor mezelf daaruit ervaar is dat de communicatie tussen jou en het paard duidelijker is, als jij als persoon weet hoe je die paardachtige lichaamstaal weet om te zetten naar je eigen lijf, maar dat het toch begrijpelijk is voor het paard.

Wat ik geleerd heb is dat paarden als eerste handelen uit overlevings drang, weet jij een veilige omgeving te creëren voor je paard, en kan laten zien 'ik zorg voor jou' dan zou het paard zich bij jou 'kudde' aansluiten en dan kan er een vriendschap ontstaan omdat er wederzijds vertrouwen is ontstaan.
Ik merk dat dit bij het ene paard sneller gaat dan bij de ander, sommige paarden zijn heel open, anderen vrij gesloten.
Ook merk je bij welke paarden je op dezelfde golflengte zit, met die paarden zal je band dus sterker zijn, omdat je beide het zelfde leuk vind (voorbeeld: jij wil racen, paard is traag van aard, kan er irritatie zijn van beide kanten, als het paard ook van racen houd heb je iets gemeen met dat dier en vullen jullie beide elkaars behoefte aan).

In principe spreek je dus een universele 'taal' uit die voor elk paard begrijpelijk zal zijn, alleen is elk paar anders in zijn manier van reageren.

Ik vind het soms wel lastig om dit aan mensen uit te legen die zelf nog geen ervaringen of situaties hebben opgedaan op deze manier, vaak snappen mensen je toch niet helemaal, omdat sommige dingen zo via non verbale communicatie gaan, en je dat echt zelf moet ervaren in je eigen lijf.
Vaak vind ik dat best jammer, omdat ik van mezelf weet hoe geweldig het kan zijn en kan voelen, dat gevoel wil ik anderen dan ook vaak mee geven maar gaat bijna niet.

Hebben jullie dat trouwens ook dat je vaak niet alles even goed kan vertellen omdat het niet zomaar een trucje is? (effe vraagje binnen dit topic als dat mag :P).

ja dat mag hoor. ja dat heb ik zelf ook wel eens. dan probeer je het uit te leggen, maar is het niet altijd even makkelijk om uit te leggen. vrijheidsdressuur is trukjes, dat kun je wel uitleggen , maar dit is echt lichaamstaal en er vanuit gaan hoe een paard denkt. das soms ook vrij persoonlijk per team, en das moeilijk uit te leggen. lichaamstaal lukt bij mijn paardje heel goed, als ik dan op een bepaalde manier beweeg, (kijk daar heb je het al , lichaamstaal is moeilijk uit te leggen.) dan weet ze dat ze naast me moet lopen, of achter me . en ook andere dingen als ze naast me loopt.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:14

grietje14 schreef:
_vivi_ schreef:

Hebben jullie dat trouwens ook dat je vaak niet alles even goed kan vertellen omdat het niet zomaar een trucje is?
(effe vraagje binnen dit topic als dat mag :P).

ja dat mag hoor. ja dat heb ik zelf ook wel eens. dan probeer je het uit te leggen, maar is het niet altijd even makkelijk om uit te leggen. vrijheidsdressuur is trukjes, dat kun je wel uitleggen , maar dit is echt lichaamstaal en er vanuit gaan hoe een paard denkt. das soms ook vrij persoonlijk per team, en das moeilijk uit te leggen. lichaamstaal lukt bij mijn paardje heel goed, als ik dan op een bepaalde manier beweeg, (kijk daar heb je het al , lichaamstaal is moeilijk uit te leggen.) dan weet ze dat ze naast me moet lopen, of achter me . en ook andere dingen als ze naast me loopt.

dat snap ik nou helemaal!

er zijn wel een paar algemene dingen die ik hem geleerd zoals wanneer je met je heup( flank voor paard) naar hem toe staat je hem uitnodigt om bij je te komen . en zo zijn er nog wel een paar .
en zoals jullie ook al zeggen , daarnaast ontwikkel je ook je eigen taal bij je eigen paard . en als iemand dan vraagt wat ik aan het doen ben , en ik houd een heel verhaal over waarom ik dat doe , is dit bijna altijd de reactie ; o eh oke , apart. ze lachen me bij mij nog net niet uit , heb ik het idee :P

dus ik snap helemaal wat jullie bedoelen !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:54

grietje14 schreef:
nh is er vanuit gaan hoe een paard denkt ,
en zo met hem omgaan.

Ook als je niet aan "NH" doet kun je gewoon uitgaan van hoe een paard denkt en leert, erger nog, dat is gewoon wat ieder verstandig paardenmens doet. Helaas is het aantal paardenmensen nogal rap aan het afnemen en daar kunnen de NH-goeroe's mooi op inspringen. Is niet erg, voor het paard is het prettig om duidelijkheid te krijgen en het labeltje dat iemand er aanhangt maakt voor het paard geen moer uit ;)
Ik doe niet aan NH, ik ga gewoon met mijn paarden om. Of ik dat met of zonder bit doe of met een halster om of alleen een touwtje om de hals is daarbij niet van belang, zolang mijn paarden maar snappen wat ik bedoel en daar tevreden mee zijn.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 13:18

ik heb nu weer geleerd van de paardjes, dat als je op een horsemanship manier met ze omgaat, je het paard moet accepteren, respecteren, voor hem moet open staan, en bereid moet zijn om naar je paard te luisteren. als je dat doet dan is het pas echt horsemanship. zo heb ik lasen van mijn paardje wefke geleerd , hoe ik haar kan longeren zonder spullen.
ik kwam naar haar toe, ze liep wat rondjes om me heen, dus ik dacht aan longeren.
ik ging met haar naar de achterkan van de wei, en toen ging ik mijn lichaamstaal gebruiken. en toen lukte dat. daarvoor gebruikte ik men schouders.
wat ik ook heb geleerd van de paarden is:
het gaat om het paard EN jou.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:19

Horsemanship (natural of niet) gaat inderdaad om zowel het paard als de mens, het gaat om het vorm geven van die relatie.
Maar daarin kun je heel veel verschillende keuzes maken. Voor mij is het van belang om met mijn paarden "samen" te zijn, waarbij ik wel bepaal wat we doen of niet doen, maar waarbij de paarden ook inbreng hebben in wat ze leuk of minder leuk vinden. Hierbij sta ik meer open voor wat de paarden leuk vinden dan bijvoorbeeld een ruiter die op hoog niveau (ruim voorbij Z) wedstrijden wil rijden. Dat betekent niet dat die wedstrijdpaarden het heel slecht hebben bij die ruiter, alleen dat het paard minder inbreng heeft. Voor sommige paarden is dat zelfs wel prettig, dan hoeven ze niet na te denken, maar moeten gewoon hun kunstjes vertonen en dan is iedereen ook blij. ;)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:29

Waratje schreef:
Horsemanship (natural of niet) gaat inderdaad om zowel het paard als de mens, het gaat om het vorm geven van die relatie.
Maar daarin kun je heel veel verschillende keuzes maken. Voor mij is het van belang om met mijn paarden "samen" te zijn, waarbij ik wel bepaal wat we doen of niet doen, maar waarbij de paarden ook inbreng hebben in wat ze leuk of minder leuk vinden. Hierbij sta ik meer open voor wat de paarden leuk vinden dan bijvoorbeeld een ruiter die op hoog niveau (ruim voorbij Z) wedstrijden wil rijden. Dat betekent niet dat die wedstrijdpaarden het heel slecht hebben bij die ruiter, alleen dat het paard minder inbreng heeft. Voor sommige paarden is dat zelfs wel prettig, dan hoeven ze niet na te denken, maar moeten gewoon hun kunstjes vertonen en dan is iedereen ook blij. ;)

ja das waar. alleen nh is wel beter voor het paard.
maar voor dat je dat kunt doen, moet je eerst de taal van je paard leren spreken en verstaan.
ze weerspiegelen altijd jou gedrag. als je dat kunt verstaan, en gaat nadenken over hoe jezelf doet, en dan beseft, dan kun je weer verdergaan met je paard. want soms moet je eerst iets aan jezelf veranderen voordat je paard en jij verder kunnen.
maar je moet wel altijd de leider zijn. en naar je paard willen luisteren.
je kunt er soms ook niet kunnen uitkomen als je er over nadenkt als je niet bij de paarden bent.
dan denk ik van gewoon doen. en dan lukt het wel . als je maar niet bang bent voor fouten.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:41

hoi grietje ,

leuk stukje geschreven !

alleen hoef je eigenlijk niet éérste de taal van het paard te leren voordat je horsemanship gaat doen , als je je paard benaderd op een natuurlijke manier kom je daar gaandeweg gewoon achter . een goed voorbeeld is misschien dat ik altijd dacht dat ik goed moest weten waar mijn paard het beste op zou reageren voor het freestyle longeren . maar er is geen betere manier om dat te leren door het gewoon te ontdekken als je bezig bent :) ( geld voor mezelf , maar het zal waarschijnlijk ook wel bij jou werken, gewoon eens proberen !)

verder denk ik niet dat ze je gedrag weerspeigelen , maar je stemming en gevoel :)

verder leuk stukje geschreven !

liefs.

Falcobiest_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:31

Soms rij ik zonder bit en zadel. Ik heb natuurlijk helemaal niks tegen bitten.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 16:18

Falcobiest_ schreef:
Soms rij ik zonder bit en zadel. Ik heb natuurlijk helemaal niks tegen bitten.

nee opzich is een bit ook niet zo verkeerd. alleen zonder bit is leuker, als je je paard nog onder control hebt. maar het idee dat je paard eens geen ijzer in de mond heeft is wel mooi

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:37

grietje14 schreef:
nee opzich is een bit ook niet zo verkeerd. alleen zonder bit is leuker, als je je paard nog onder control hebt. maar het idee dat je paard eens geen ijzer in de mond heeft is wel mooi

Waarom is dat "mooi"? Paard zonder ruiter is eigenlijk ook wel een mooi idee 8-)

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 17:57

Waratje schreef:
grietje14 schreef:

Waarom is dat "mooi"? Paard zonder ruiter is eigenlijk ook wel een mooi idee 8-)

ja dat ook. een wild paard bedoel je?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:48

Je geeft aan dat je een paard zonder ijzer in de mond mooi vindt, maar niet waarom. Wat is daar nou specifiek "mooi" aan?
Bij heel veel paard/ruiter combinaties zou het absoluut mooier zijn als er geen ruiter op het paard zat 8-)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:59

Ik heb dit soort dingen van mijn paard geleerd.

voorbeeld:

een paar maanden geleden waren hij en ik een buitenrit aan het maken en knapte zijn hoofdstel omdat hij ergens achter bleef hangen. Da's natuurlijk geheel mijn schuld want hij moest ingevet worden :o Ik zat wel effe bij mezelf van, ships ennu?
Manny (het paard) keek me echt zo aan van, wat is er nou? Dus ik brutaal, pap gebeld. Pap? eeuh, ik leg mijn zadel effe bij oma neer, want mijn hoofdstel is geknapt en ik wil iets proberen. Juistem, was t antwoord.

Dus ik zadel bij oma, teugels van mij hoofdstel gehaald, op een paaltje gaan staan en hop weer erop. Euh, teugels.. Om zijn hals, hmm gaat dat?

En jawel, dat ging prima, stappen draven gallopperen draaien, op de rem en weer draven en zo voorts. ik kon alles zo, en nog wel beter dan met een hoofdstel. Ik had ooit eens iets van NH gehoord en ben het op gaan zoeken, en in de boeken gedoken. Cursussen kan ik niet volgen, heb geen trailer, ken niemand met een trailer, kan geen autorijden, en heb geen idee where to start..

Iemand met suggesties?
Manny reageerd zoveel beter op deze manier, dat ik het zelf ook beter wil doen.

x

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:21

[quote="DAMWolf"]
Ik heb dit soort dingen van mijn paard geleerd.

voorbeeld:

een paar maanden geleden waren hij en ik een buitenrit aan het maken en knapte zijn hoofdstel omdat hij ergens achter bleef hangen. Da's natuurlijk geheel mijn schuld want hij moest ingevet worden :o Ik zat wel effe bij mezelf van, ships ennu?
Manny (het paard) keek me echt zo aan van, wat is er nou? Dus ik brutaal, pap gebeld. Pap? eeuh, ik leg mijn zadel effe bij oma neer, want mijn hoofdstel is geknapt en ik wil iets proberen. Juistem, was t antwoord.

Dus ik zadel bij oma, teugels van mij hoofdstel gehaald, op een paaltje gaan staan en hop weer erop. Euh, teugels.. Om zijn hals, hmm gaat dat?

En jawel, dat ging prima, stappen draven gallopperen draaien, op de rem en weer draven en zo voorts. ik kon alles zo, en nog wel beter dan met een hoofdstel. Ik had ooit eens iets van NH gehoord en ben het op gaan zoeken, en in de boeken gedoken. Cursussen kan ik niet volgen, heb geen trailer, ken niemand met een trailer, kan geen autorijden, en heb geen idee where to start..

Iemand met suggesties?
Manny reageerd zoveel beter op deze manier, dat ik het zelf ook beter wil doen.

wauw , wat moet dat een speciale ervaring zijn !
echt precies de bekende uitspraak ''meer met minder'' als je serieus er mee verder wilt , kun je een cordeo of halsring gaan gebruiken :) als je paard al goed reageert op de teugels , kun je het beste een cordeo gebruiken , want die zijn wel ff goedkoper dan een halsring:P , een halsring is wel iets ''harder'' maar dat heeft manny dus niet nodig , beter toch :) ? trouwens , je kunt boeken lezen hierover , maar ik heb ook een site waar je misschien iets aan hebt ; http://yefebra.webklik.nl/page/home ( ben pas begonnen met de site , dus hij is nog niet af , vandaag heb ik foto's gemaakt van het rijden met halsring , die staan er morgen wel op )

heel veel succes en plezier ermee !

liefs femke