Pony gekocht, vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:24

hebben jullie wel iemand mee genomen die verstand heeft van paarden kopen?
ik bedoel je zou hem eerst op proef kunnen nemen
stamboek papier controleren
en een 3-jarige hengst voor een kind. nou sorry maar je snapt tog zelf ook wel dat een 3jarige Hengst niet zo heel braaf is.
met uitzondering van zeer goed opvoedbare paarden ;)

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:32

Daar krijg je nog een hele kluif aan, ik zou
hem zelf ook laten castereren, met de voorbenen
maaien deed sultan van mij ook erg veel toen hij nog hengst was, je moet sterk in de schoenen staan wil je dat allemaal corrigeren.
Denk dat jullie toch wel een beetje bedonderd zijn als ik het verhaal zo lees.
Ook met de papieren dat klopt van geen kanten, paspoort zijn geen stamboekpapieren.
Als je hem van een handelaar hebt zou ik zeggen of terugbrengen of laten castereren.

kamsel

Re: Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:50

Er wordt erg vaak castreren voorgesteld. Dan zit je nog met een jong paard en mensen met weinig ervaring.. Ik zou 'm ongecastreerd terugbrengen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:01

Tja...ik zie nu antwoorden voorbij komen dat ik denk...dacht ik eigenlijk ook wel, maar ga me inhouden dit keer! :D :D
Ook ik denk dat jullie zijn bedonderd, en ook ik denk, je had wel even beter moeten nadenken over het stamboekpapier, en ook ik denk dat dit niet zo'n beste keus is voor een jong meisje!
Maar...ik denk ook dat het wel goed zou kunnen komen, mits je de juiste weg bewandeld!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:52

(Dattie hengst is zegt niet per definitie alles hoor, mijn jaarlinghengst is ook altijd even lief)

Maar ik sluit me sowieso aan bij al het bovenstaande; een 3-jarige hengst is niet de beste keuze voor een jong meisje.. Verder komen de problemen die je aankaart op mij vooral over als een probleempje in de rangorde. Hij heeft besloten dat ie de baas is. (Kan natuurlijk ook gewoon onwennigheid zijn, zoals al meerdere keren geopperd). Een jong meisje kan alleen niet altijd even makkelijk aan een hengst duidelijk maken dat hij de dienst niet uitmaakt..

Papieren zijn iig bij mijn paardje ook gewoon opgenomen in het paspoort, is de afstamming enz.

Verder; heb je al contact opgenomen met de verkoper om het probleem uit te leggen? Je kunt altijd nog kijken of het alsnog wat beter wordt als hij meer gewend is, maar als de vk al op de hoogte is is het toch een stuk prettiger. Kun je evt nog iets afspreken als een proefperiode ofzo..

Succes ermee in ieder geval!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:18

Klinkt verdacht. Is het dier gekeurd en heeft de dierenarts toen bloed afgenomen? Het zou namelijk ook nog kunnen dat het beestje verdoofd was toen jullie 'm kwamen bekijken. :(

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:23

Ik zou hem lekker terug brengen
het is niet het paard dat jullie dachten te kopen
als een paard een stamboom heeft had de eigenaar ook daadwerkelijk een stamboom mee moeten geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:29

Als hij een stamboom heeft staat deze ook vermeld in het paspoort, dus dat is te controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:31

ElsB schreef:
Klinkt verdacht. Is het dier gekeurd en heeft de dierenarts toen bloed afgenomen? Het zou namelijk ook nog kunnen dat het beestje verdoofd was toen jullie 'm kwamen bekijken.

Zat ik ook aan te denken, gebeurd nou eenmaal vaker.
Hoop heel erg voor jullie dat jullie niet bedonderd zijn, maar imo lijkt het wel zo. Daarbij komt dat het niet de beste keuze is om een jonge meid een hengst van drie jaar cadeau te doen, maar dat is jullie keuze.
Als jullie besluiten hem te houden zou ik iig op zoek gaan naar iemand die jullie heel erg goed kan helpen, want dat zal je nodig hebben. ;)
Succes!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:32

Zit er in het paspoort niet ergens een stamboompapier?? bij mijn fries en shet zit die voorin het boekje. als je een paspoort hebt dan neem ik aan dat het dier ook gechipt is. ik zou de dierenarts langs laten komen en het chip nummer na laten kijken. als het klopt dan kan je met het chipnummer misschien bij het destbetreffende stamboek navragen of het dier bij hun in het bestand staat en mogelijk kunnen ze je dan een duplicaat van het papier toesturen??

En wat betreft het gedrag, het kan best zijn dat het beest jullie gewoon uitprobeerd he. daar zijn ze slim genoeg voor. ;)

en over de entingen: heb je de vorige eigenaar ook gevraagd of hij wel geent is?? het kan namelijk zijn dat het paspoort bijv. nog niet zo oud is en dat ze daarnaast nog een gewoon entingsboekje hebben (gehad).

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:55

Sommige mensen "verdoven" het paard bij een bezichtiging. Je ziet het ook wel eens op de markt. Paarden zijn dan heel suf zodat de pit er uit is. Kan best zijn dat dit beestje helemaal geen opvoeding heeft gehad en dat ze hem verdoofd hebben ivm met jullie bezichtiging. Ik zou het even aankijken. Het is en blijft een hengst maar ik zou vooral naar de klik kijken tussen de eigenaar en het paard. Is die er niet zou ik hem terug brengen. Wat betreft de opvoeding zou ik toch overnieuw beginnen. Ook omdat hij in een nieuwe omgeving staat is het best spannend is voor hem, even tijd gunnen.

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 21:59

We zijn inmiddels twee weken verder.
De pony gedraagd zich nog steeds niet. Hij breekt elke dag wel een keer uit. Dwars door het schrikdraad heen.
Verder zijn alle bovenstaande kenmerken nog steeds van toepassing.
Na een meting bleek het geen D pony te zijn, maar een C pony.
Er is al iemand door hem gebeten en met bijtwonden naar het ziekenhuis geraakt.
We hebben een hele waslijst met dingen die niet blijken te kloppen.
Echt heel jammer dat er nog steeds op deze manier paarden verkocht worden.
We gaan nu, samen met de vereniging eigen paard, op zoek naar een oplossing. Desnoods juridisch.
Er zijn namelijk veel dingen die bij een medische keuring niet aan bod waren gekomen.

Ik moet wel zeggen dat hij al wel iets liever wordt. Maar we doen dan op het moment ook niet veel met hem.
We proberen niet op te zadelen, zodat de stress even weggaat.
Misschien dat dat werkt. Het is namelijk verder best een leuke pony...

Iemand nog tips voor de contacten met de verkoper?

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:13

Ik heb nog wel een tip. Terugbrengen, en je geld terug eisen.
Jullie zijn gewoon bedonderd door de verkoper.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:54

ni_ne schreef:
De pony gedraagd zich nog steeds niet. Hij breekt elke dag wel een keer uit. Dwars door het schrikdraad heen.

We gaan nu, samen met de vereniging eigen paard, op zoek naar een oplossing. Desnoods juridisch.
Er zijn namelijk veel dingen die bij een medische keuring niet aan bod waren gekomen.

Ik moet wel zeggen dat hij al wel iets liever wordt. Maar we doen dan op het moment ook niet veel met hem.

Wie hou je nu voor de gek?
De beste tips zijn al gegeven..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:13

ni_ne schreef:

Wat willen jullie eigenlijk van de verkoper? Hij hoeft die pony helemaal niet terug te nemen want er mankeert niks aan. Het grootste deel van de fout in dit verhaal ligt bij jullie!
Het is duidelijk dat jullie niet veel van paarden afweten. Je koopt een dier dat per definitie totaal ongeschikt is voor het gebruiksdoel dat je voor ogen hebt (een brave, kind-vriendelijke 3-jarige hengst bestaat niet), je neemt niet de moeite om het dier medisch te laten keuren, of om het zelfs maar na te meten, en de papieren controleer je ook pas na aankoop... :n ALs je voor het aanschaffen van de pony even op bokt was komen kijken had je massa's nuttige tips gevonden over paarden kopen en was dit nooit gebeurd.
Het kan best nog goed komen met jullie en deze pony. Laat hem om te beginnen castreren. Zo te horen heeft hij toch geen papieren, dus dekhengst worden zit er niet in, en hij zal echt makkelijker in de omgang worden. Daarna ga je een paar keer per week aan het werk onder begeleiding van een goede instructeur. Je zal er veel van leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:17

WAAROM, WAAROM hebben jullie in hemelsnaam een 3 jarige hengst gekocht?

in welke regio zit je?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:18

Rapperijder schreef:
ni_ne schreef:

Wat willen jullie eigenlijk van de verkoper? Hij hoeft die pony helemaal niet terug te nemen want er mankeert niks aan. Het grootste deel van de fout in dit verhaal ligt bij jullie!
Het is duidelijk dat jullie niet veel van paarden afweten. Je koopt een dier dat per definitie totaal ongeschikt is voor het gebruiksdoel dat je voor ogen hebt (een brave, kind-vriendelijke 3-jarige hengst bestaat niet), je neemt niet de moeite om het dier medisch te laten keuren, of om het zelfs maar na te meten, en de papieren controleer je ook pas na aankoop... :n ALs je voor het aanschaffen van de pony even op bokt was komen kijken had je massa's nuttige tips gevonden over paarden kopen en was dit nooit gebeurd.
Het kan best nog goed komen met jullie en deze pony. Laat hem om te beginnen castreren. Zo te horen heeft hij toch geen papieren, dus dekhengst worden zit er niet in, en hij zal echt makkelijker in de omgang worden. Daarna ga je een paar keer per week aan het werk onder begeleiding van een goede instructeur. Je zal er veel van leren.

helemaal mee eens

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:21

ni_ne schreef:

Neen!!! Hier is van toepassing:

Echt heel jammer dat er nog steeds op deze manier paarden GEkocht worden.

blonneke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:27

dit heb ik dus ook met mijn (verzorg)pony gehad en ze hebben hem laten castreren en het is zo'n schatje geworden :P

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:30

Zwerfkei: helemaal mee eens. Mensen kopen een levend wezen alsof ze materiaal aanschaffen voor een nieuwe hobby, een snowboard ofzo. Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Vervolgens blijkt dat niet te werken en is het de schuld van het dier of van de verkoper. Uiteindelijk is de pony de pineut want die komt terug in het handelscircuit met het etiket 'onhandelbaar' :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:32

en daarop vraag ik......... in welke regio ts woont, ik weet wel wat bokkers in den lande die dit stukkie weer op pad kan helpen

Neskolay

castreren die handel en dan onder goede begeleiding consequent "trainen" op alle vlakken, van vaststaan tot meelopen en beweging geven.

Jammer dat jullie niet iemand mee hebben gehad met verstand van zaken, hij is jullie nu makkelijk aangesmeerd omdat jullie de kennis niet hadden dus verkopende partij valt niks te verwijten.
Nu zorgen dat je em óf verkoopt óf laat castreren en van voren afaan met em gaat beginnen, maar bij de verkopende partij hoef je niet aan te komen, die hebben niks verkeerd gedaan.

Veel succes.

Zwerfkei

blonneke123 schreef:
dit heb ik dus ook met mijn (verzorg)pony gehad en ze hebben hem laten castreren en het is zo'n schatje geworden :P

Inderdaad laten castreren. En iemand zoeken die jullie bij alles kan begeleiden (voorkomen van ongelukken en verkeerde beslissingen) tot jullie tot een samenwerkingsverband komen dat er in alle veiligheid samen gewerkt kan worden. Hier heb ik het alleen maar over omgang en aanrijden. Daarna natuurlijk les blijven nemen, maar das logisch.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:36

Rapperijder schreef:
Zwerfkei: helemaal mee eens. Mensen kopen een levend wezen alsof ze materiaal aanschaffen voor een nieuwe hobby, een snowboard ofzo. Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Vervolgens blijkt dat niet te werken en is het de schuld van het dier of van de verkoper. Uiteindelijk is de pony de pineut want die komt terug in het handelscircuit met het etiket 'onhandelbaar' :(:)

Ja true. En over een hengst denk je al helemaal goed na. Zoals mijn werkgever zegt: (letterlijk citaat)

"Hengsten zijn alleen geschikt voor professionals en zeker niet voor kinderen of mensen die niet gewend zijn met hengsten om te gaan."

Dus TS, wees voorzichtig de komende tijd, en bel je DA snel ;)

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:48

We zijn het op bokt nog nooit zo met elkaar eens geweest geloof ik ;)

Ik sluit me aan bij alle bovenstaande tips en opmerkingen. Ik snap alleen niet dat TS niet reageert op de vragen die gesteld worden. Als je hulp zoekt, moet je ook volledig blijven aan de info die je verstrekt.

Dus TS: geef eens antwoord op het bovenstaande. Waarom een 3jarige hengst gekocht? was deze inderdaad voor een kind? Hebben jullie er voor de koop op gereden?