een paard heeft een goede reden wanneer hij iets niet doet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re: een paard heeft een goede reden wanneer hij iets niet doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:07

Nee dat blijkt nu.

Ik ben wel van mening dat het ene paard makkelijker van iets schrikt als het andere paard. Die van heeft erg veel bloed en is al niet makkelijk te rijden. Dus in eerste instantie dacht ik wel dat het stukje karakter is. Van veel been word ze bijvoorbeeld erg heet. Het is echt een kwestie van het juiste moment de juiste druk. Andere paarden kan je wel eens schopje geven.

Ik kijk wel naar mijn paard vandaar dat het knarsen ook opviel.

Dit paard is 6 jaar door dezelfde ruiter gereden en is nu nog geen eens B klaar. Dus je kan na gaan hoe haar onderricht is. Erg nihil. Tuurlijk is dat voor mij als nieuwe eigenaar kijken en zoeken hoe alles bij zo'n dier in elkaar steekt. Wat is verkeerd aangeleerd en waar heeft ze echt last. Als ik het idee heb dat ze echt last heb haal ik daar de juiste mensen bij die het probleem naar mijn idee kunnen oplossen / beter maken

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:08

Ok ik dacht dat je dat nog steeds dacht.
Dat ben ik trouwens wel met je eens ja. Het ene paard reageert veel heftiger op dingen dan het andere paard.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:14

hahahahaha nee hoor zo erg is het niet met me gesteld. Dat van die paarden is absoluut zo. Daarbij heb ik altijd jonge paarden gehad die of net zadelmak waren of die ik zelf in gereden heb. Dit is ook voor mij even helemaal nieuw dus zoeken. Een 4 jarige heeft lang niet zo'n vergroeid gebit als die van mij nu had. Ben wel ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Mijn paard kon vanwege het klem zitten van de kaak dus bepaalde bewegingen echt niet maken. Nageven was erg moeilijk omdat ze door het vergroeide gebit boven in de kaak geen ruimte had om goed te kunnen buigen. Het zelfde verhaal voor links en rechts stellen. Ook dit was niet mogelijk. Erg zielig allemaal en ik kan niet meer zeggen dat ze het eigenlijk gezien wat mogelijk was erg haar best heeft gedaan om dingen wel te leren en op te pakken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:15

zoooooooooooooo een doodoener :) :)

een paard gaat kijken naar "iets"..... ruiter kijkt mee en ziet het "iets"

zo werkt het.... in werklijkheid verteld je paard je heel iets anders :):)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:23

Ik kijk eigenlijk nooit mee KiWiKo. Ik blijf zelf op mijn lijnen letten. Als ik zie dat ze kijkt aan de stand van de oren en hals zet ik een volte in. het is een heet paard dat zit er gewoon in. Als er een tent langs de bak flapperd kan ik daar niet recht op af rijden (zoals met zoveel paarden) dat moet rustig opbouwen. Wij hebben alleen een buitenbak. Als er veel wind staat is zij ook veel drukker en ik vind dat logisch en daar word ze wat schrikkerig van.

Ik ben wel van mening dat paarden in bepaalde omstandigheden ook een keer gewoon kunnen schrikken en dat je daar als ruiter niet altijd invloed op hebt en dat er ook niet altijd meteen iets aan de hand is. Als het routine wordt dan is het naar mijn idee wel een teken dat je eens verder moet kijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:25

doe je goed :)
soms moet je dingen kunnen laten gaan :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:28

dank je wel. Gelukkig toch nog iets opgestoken in 22 jaar tijd :-) hahahaha

Paarden zijn van nature niet gemeen en zullen niet expres mij het leven zuur maken, maar dar ben ik me altijd wel van bewust geweest. Soms is het alleen even zoeken het ene dier in elkaar steekt tegen over het andere dier

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:06

De eigenaar van mijn Verzorgpony Carly die leert mij ook om te luisteren naar de paarden (staan er 2)
en dat ze altijd een goede reden hebben om iets te doen maar dat je ook weer streng moet blijven en consequent omdat ze slim genoeg zijn om te merken wanneer ze iets zouden kunnen doen omdat ze een gaatje zien zegma, maar als ik soms eens op youtube kijk en dan naar sommige filmpjes van eventing ruiters dan denk ik echt van jongens toch.. zien jullie nu echt niet dat het paard dit niet wilt?
Maar vind het super dat er zoveel mensen naar hun paard luisteren!