Ruin blijkt klophengst..., wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:33

emma7 schreef:
Heb die van mij ook laten testen wegens overmatig dek- en hengstengedrag. Bleek gewoon een ruin te zijn. Tja, het is nou eenmaal af en toe een hitsig mannetje (is wel minder geworden met de jaren).

Hier idem vorig jaar. En de mijne is al 19.

ruthb

Re: Ruin blijkt klophengst..., wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:35

Bedankt voor alle input. Heb er nog eens met wat mensen over gesproken en begrijp nu dat eerdere (onder)voeding ook kan meespelen. Het paard is pas sinds een tweetal maanden echt goed doorvoed en fit. Ook hoor ik veel dat dit gedrag waarschijnlijk toch steeds in het paard heeft gezeten en nu niet ineens weer zal weggaan, of het nu echt een klophengst blijkt of niet. Kortom, het paard heeft feitelijk een tamelijk dominante ruiter nodig, en dat ben ik niet. Dit schijnt gevaarlijker te zijn dan ik dacht. Ik krijg echt het advies om hem niet alleen buiten te rijden en steeds erg alert te zijn op mogelijk tochtige merries in de omgeving. Lastig hoor. Want natuurlijk ben ik inmiddels ook aan hem gehecht.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:44

TS je hebt het paard al een half jaar.
Het afgelopen half jaar ging het toch ook goed?
Dus ik zie niet in wat er nu veranderd?
Tuurlijk het is je eigen keuze maar ik bedoel enkeld te zeggen dat je dit nu weet maakt hem niet ineens gevaarlijk.
Toen je dit nog niet wist dacht je toen ik moet hem verkopen want hij heeft een dominante ruiter nodig en werdt je toen geadviseert om niet alleen naar buiten te gaan en uit te kijken voor merries?
Want het is nog altijd hetzelfde paard als voor je dit wist.
Dus ik zou he nu niet gaan verkopen omdat mensen zeggen dat klophengsten gevaarlijk zijn enz.
Want ook voor je het wist was hij het al en hij gaat niet nu omdat jij het weet ineens zijn gedrag veranderen.
Ik zou er nog eens heel goed over nadenken als ik jou was.
Het gaat toch om hoe het paard is niet wat het paard is?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:10

Het gedrag van mijn klophengst is wel degelijk veranderd na operatie.
Zal natuurlijk wel per paard verschillen maar de mijne veramderde van een echte hengst in rustige ruin. Hij is ook.gewoon rustig bij hengstige merries alleen hij zal er dan eerder op duiken dan een gewone ruin. Klophengsten hebben overigens ook een verhoogde kans op kanker.

Verdr ben ik het helemaal eens met de post boven mij, geniet vooral lekker van je paardje!.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:29

Overigens heb je wel gelijk w.b. die ondervoeding. Om die reden is het verstandig om geen schraal/ondervoed/niet-fit paard te kopen want je weet nooit wat er gaat gebeuren met het karakter als ze weer fit zijn. maar goed, daar heb je nu niet zo veel aan.

ik ben wel heel benieuwd naar de uitslag van de DA!! Laat je ons dat wel weten?

(n.b. een merrie die behoeftig is, heet niet tochtig maar hengstig)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:25

Waar een wil is, is een weg. Vraag hulp, ga op cursus? Ik heb ook problemen met mijn paard die ik nu inmiddels ook 6 maanden heb, maar ben er intussen ook zo aan gehecht dat ik er eerst alles aan wil doen om het te laten werken. Lukt dat niet, dan leg ik me daar ook bij neer, maar niet zonder eerst te proberen!

Veel succes iig, ik weet echt hoe jij je voelt. Die van mij is dan wel geen klophengst (denk ik) maar vertoont soms wel gelijkaardig gedrag en ik weet dat dat niet makkelijk is. Uiteindelijk is het ook zo dat er met de meeste hengsten best te leven valt zeg maar :) geef de moed niet onnodig op zou ik zo zeggen!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:47

Ik betwijfel of een 20-jarige klophengst zijn gedrag gaat veranderen na castratie. de hengstenstreken zitten er na al die tijd gewoon ingebakken. Bovendien heeft de ingreep om te castreren veel risico's. Als je echt niet om kan met zijn gedrag bij de merrie, kan je hem gewoon terugbrengen naar de oude eigenaar. Het feit dat hij klophengst is vernietigt inderdaad de koopovereenkomst.

Je kan je de vraag stellen of zijn ondervoeding ertoe bijdroeg dat hij zo braaf was. Wil je het paard wel terugbrengen naar een eigenaar die het zo ver heeft laten komen?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:04

Wat zijn de testresultaten?

Ik heb dit ook gehad.
De mijne zag er ook echt uit als een hengst, verkoper had hem nog niet zo lang.
Op de vorige stal waren er enkel ruinen en hengsten.
Tja, nu kwam hij bij ons bij een merrie te staan...
Hahahaha, ongelooflijk.
Eén litteken was er te zien... test gedaan (inspuiten van hormonen en reactie hierop meten) en idd klophengst.
Verkoper wist van niks, we hebben beiden de helft van de op betaald en daarna nog enkele weken bij merries weg gehouden, het blijft een macho (was zes jaar, toen), maar het echte hengstengedrag is weg.
Bij een paard van twintig is een castratie wel wat anders, lijkt me...

ruthb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 16:11

De uitslag komt als het goed is morgen. Ik ben zelf zo onderhand ook erg benieuwd. Een operatie bij een ouder paard en zonder de garantie dat zijn gedrag dan ook daadwerkelijk zal veranderen, vind ik weinig zinvol. Eigenlijk hoop ik gewoon dat-ie toch een ruin blijkt, dan kunnen we gericht met hem aan de slag.

uniekhorseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:14

Nou is de uitslag al binnen ?

ruthb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 19:55

Ja, het is geen klophengst. Maar ik heb al afgesproken met de eigenaar van de stalling dat ik hem wegdoe. Hij zorgt voor teveel onrust op de wei. Dus als iemand belangstelling heeft... Hij is verder goed gezond en braaf onder het zadel. Bij mij heeft hij nog nooit gebokt of gesteigerd. Zijn vorige eigenaresse heeft overigens Z-dressuur met hem gelopen. Als hij in een grotere gemengde groep staat of alleen met andere ruinen, zou hij zich normaal moeten gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:02

Andere stalling zoeken is geen optie????

ruthb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:06

Hier in de buurt is helaas alles vol. Daar had ik natuurlijk wel al naar geinformeerd. Verder weg is niet echt een optie.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:23

Jammer maar eerlijk gezegd vind ik dat je nogal 'makkelijk' met hem omgaat.
Mijn paarden staan op 50 km van mijn huis puur omdat die stalling top is.
Sorry maar ik vind het jammer dat ie je blijkbaar zo weinig doet.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:28

als je m zo makkelijk weg doet ben je m niet eens waard. Bot gezegd maar jammer dan. Hoop dat zn volgende eigenaresse wel voor m door het vuur gaat, zoals het hoort.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:30

zodiacje schreef:
als je m zo makkelijk weg doet ben je m niet eens waard. Bot gezegd maar jammer dan. Hoop dat zn volgende eigenaresse wel voor m door het vuur gaat, zoals het hoort.

'zoals het hoort'. Wat een sneer!

Als het mijn paard was had ik hem ook verkocht.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:35

Ze is vrij in de keuze die ze maakt om haar paard weg te doen. Het is en blijft voor veel mensen een ontspanning en dat moet het ook blijven. Paard en eigenaar hebben er beide niks aan als het niet gaat in de omgang.

Ik heb zelf een haflinger verzorgd waarvan ik had van mmm die heeft wel nog wat hangen voor een ruin.. was niet veel maar toch. Ik aan de eigenaar gevraagd of het ook echt een ruin was. Jaaa het is een ruin. Beestje was pas 4 jaar oud, de bal zakte blijkbaar pas vanaf toen in. Beetje bij beetje kwam steeds meer hengstengedrag naar voren. Hij is daarna nog een keer gecastreerd en is toen wel rustig geworden. Maar goed dat zal ook met de leeftijd te maken hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:40

Als ik een ruin zou kopen, en hij zou klophengst blijken te zijn, dan zou ik hem opnieuw laten castreren. Het gedrag kan namelijk compleet veranderen als de tweede teelbal wordt verwijdert, en het is voor het dier ook beter omdat een achterblijvende teelbal de oorzaak kan zijn dat er kanker optreed.

Een castratie kan een dier compleet veranderen. Garantie dat dit ook gebeurt heb je echter niet.
Dus ik zou de castratie afmaken, het dier nog even de tijd geven en kijken of jullie na de castratie niet alsnog door een deur kunnen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:07

MarcoBorsato schreef:
zodiacje schreef:

'zoals het hoort'. Wat een sneer!

Als het mijn paard was had ik hem ook verkocht.

Dan verschillen jij en ik duidelijk van mening. Ik ben van mening dat als je voor een dier kiest, je er echt voor moet gaan. Overigens zeg ik dus wel dat ts m dan idd maar weg moet doen..maar weg doen omdat er na een dag zoeken geen stalling is. Tja daar kan ik niets vriendelijks op zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:09

Cassidy schreef:
Als ik een ruin zou kopen, en hij zou klophengst blijken te zijn, dan zou ik hem opnieuw laten castreren. Het gedrag kan namelijk compleet veranderen als de tweede teelbal wordt verwijdert, en het is voor het dier ook beter omdat een achterblijvende teelbal de oorzaak kan zijn dat er kanker optreed.

Een castratie kan een dier compleet veranderen. Garantie dat dit ook gebeurt heb je echter niet.
Dus ik zou de castratie afmaken, het dier nog even de tijd geven en kijken of jullie na de castratie niet alsnog door een deur kunnen.

....maar het is dus geen klophengst }:0

ruthb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:16

Nogmaals bedankt voor de input, ook al liegt die er soms niet om. Het is een lastig dilemma, maar een operatie voor een paard op die leeftijd was echt geen optie geweest. Bovendien blijkt het geen klophengst te zijn en dat is een pak van mijn hart. Nu kan ik mijn energie steken in het vinden van een goede plek voor hem. De situatie op de wei is kennelijk een pittig rangorde probleem dat alleen kan worden doorbroken door hem uit te plaatsen. Wegens persoonlijke omstandigheden ben ik niet in de gelegenheid meerdere keren per week een hele afstand af te leggen om mijn paard te gaan rijden, terwijl dat nu wel echt nodig zou zijn. Alleen al om de relatie te herstellen. Als hij in een groep ruinen staat, of in een grotere gemengde groep, of zelfs lekker ergens met een ander paardje waar hij veel aandacht krijgt, gaat hij volgens de DA met wie ik uitgebreid gesproken heb, zeer waarschijnlijk geen problemen meer geven.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:27

als je dan ook maar goed zoekt naar een nieuwe baas en hier eerlijk over bent, want mij bood je hem aan als de ideale kinderpony, braaf enz..... en dat lijkt me dus geen goed idee!!!

ruthb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:17

joykel schreef:
als je dan ook maar goed zoekt naar een nieuwe baas en hier eerlijk over bent, want mij bood je hem aan als de ideale kinderpony, braaf enz..... en dat lijkt me dus geen goed idee!!!

Ik heb je advertentie nog eens bekeken. Hij zou inderdaad geschikt zijn voor waar jij om vraagt. Het is namelijk een braaf paard, als hij niet met andere ruinen hoeft te bakkeleien over een merrie. Bovendien heb ik je een uitgebreide uitleg gegeven, toen je daarom vroeg. Het is dus een beetje flauw om me op deze manier een trap na te geven. Ik stel voor dat je je energie steekt in het zoeken naar een geschikt paard voor jezelf en de jouwen. Dan doe ik hetzelfde voor mijn pony.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:38

heeft een dominante ruiter nodig, kan beter niet alleen naar buiten, kijk uit voor merries, is veranderd in een vervelende hengst, breekt uit.....
klinkt niet als een pony waar je kinderen op moet zetten of kunt laten rijden en tuttelen en waar ik alleen mee op buitenrit ga.
En dit is geen trap na, alleen een eerlijke mening......
ik hoop dat je een heel geschikte baas voor hem vind.....
en helaas waar ik hem stal staan zowel ruinen als merries.... ik denk persoonlijk dat dit op veel stallingen het geval zal zijn....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:43

Een ruinenprik , is dat geen optie?