Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
upendo schreef:Wat het punt is dat je hem eerst bestraft en direct daarna beloont door hem voer te geven.
Het beest weet dan zelf ook niet meer waar het aan toe is.
En tsja, die knal. Kan je blijven proberen, tot je een hoef ik je buik hebt.
Diva zou er in ieder geval niet liever op worden als ik dat bleef doen, je kunt beter een vriendelijker manier vinden om het op te lossen voor je overgaat tot slaan.

Niet vlak achter hem want dan ziet hij je niet en istie waarschijnlijk bang. Zorg dat hij je kan zien. Hij mag niet grazen... Houd dat een tijdje vol op die manier en je zal zien dat je na een tijd gewoon op hem af kan wandelen of maar een drietal passen achter hem aan moet wandelen...
Heb toen denk ik een tweetal uur achter 'm aangewandeld en de dag daarop had ik hem op tien minuten. Dag drie moest ik niet meer achter hem aan wandelen en heb dat tot op heden (7 jaar later) nooit meer hoeven te doen. Hij komt zelfs naar me toe.
Moeder en vriend laat ie overigens nog steeds de hele weide door wandelen 
maXcomX schreef:Snoepjes doe ik niet aan. De paarden worden elke dag bijgevoederd met hooi en voor de pensioen- en werkpaarden aangevuld met muesli en/of krachtvoer. Elke dag controleer ik de afrasteringen en het water. Ik voer ze ook op stal, dus voor hen ben ik bekend.
Als ze me zien komen dan is het in galop luid hinnikend en dus "volle bak met de benen buiten". En zo doe ik dat jaren en heb nog nooit achter m'n paarden aan hoeven draven. Net zo goed als bomen niet terug praten, zal het paarden een worst zijn hoe aardig je bent. Hiërarchie en voer zijn de primaire instincten die dieren hanteren en daar maak je gebruik van op een intelligente manier.
Wordt het dus alleen maar erger van. Juist niet met geweld oplossen, maar zelf rustig blijven
[/quote]
hij dringt hem soms zodanig op dat hij je kan vertrappelen.
hij heeft hem zelf bezeerd aan zijn poot!
Ninx schreef:Het is soms de vraag waarom die paarden niet willen komen denk ik.
Wanneer het dier uitsluitend tevoorschijn geplukt wordt omdat er iets gedaan moet worden, rijden, tempert op den duur het enthousiasme wel wat denk ik.
Wanneer een dier zo'n sterke aversie heeft tegen zijn 'mens' en de activiteiten die buiten de wei ondernomen worden, moet je je soms misschien eens afvragen of daar een dieper liggende reden voor is.
- komt het dier wel lang genoeg/ vaak genoeg buiten?
- gaat het rijden goed of is het vaak een gevecht?
- is het rijden afwisselend genoeg?
- kom je vaak ook andere/ leuke dingen dingen met het paard doen buiten het rijden om?
- is het rijden fysiek wel plezierig voor hem, of is een knellend zadel of andere ellende een demotiverende factor?
- overvraag je het dier per ongeluk soms?
- krijgt hij het goede voer voor de inspanning die je vraagt?
- begrens je je paard wel voldoende in jullie contact?
mijn pony heeft ook een periode gehad dat hij niet wilde komen en voor me weg liep. Dit was tijdens een periode dat we een dipje hadden. Ik had er geen lol in, hij ook niet, rijden was vaak een gevecht waardoor ik dat niet zoveel meer deed.
Ninx schreef:maXcomX schreef:Snoepjes doe ik niet aan. De paarden worden elke dag bijgevoederd met hooi en voor de pensioen- en werkpaarden aangevuld met muesli en/of krachtvoer. Elke dag controleer ik de afrasteringen en het water. Ik voer ze ook op stal, dus voor hen ben ik bekend.
Als ze me zien komen dan is het in galop luid hinnikend en dus "volle bak met de benen buiten". En zo doe ik dat jaren en heb nog nooit achter m'n paarden aan hoeven draven. Net zo goed als bomen niet terug praten, zal het paarden een worst zijn hoe aardig je bent. Hiërarchie en voer zijn de primaire instincten die dieren hanteren en daar maak je gebruik van op een intelligente manier.
Dit is uiteraard een grove 'onwaarheid'... wel passend bij het commentaar van een man wellicht, die geneigd zijn e.e.a. iets mechanischer te benaderen.
Maar ook in de kudde is de passieve/ vriendelijke leider vaak populairder dan de agressieve/ actieve leider.
Paarden hechten wel degelijk meer belang aan iemand met een vriendelijk, zelfverzekerd voorkomen.
Dieren zijn enorm gevoelig voor lichaamstaal en intentie.