paard graaft gaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:56

Hoi,
Mijn paard was ook erg goed in gaten graven. We hebben het eens zitten bekijken, en hij was op zoek naar verse sappige wortels van opkomend onkruid. Helaas kreeg hij op deze manier ook wat zand binnen. Het soort zand maakte inderdaad ook wel uit. De oudste paddock gaf schijnbaar de lekkerste plantjes :D
Nu gaat ie voortaan de wei op en daar graaft ie gelukkig niet. Geen tijd voor want meneer moet :Y)

liess1

Re: paard graaft gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:02

mijn paard staat in een volle wei maar graaft daar altijd gaten in,soms om lekker in te gaan liggen maar soms ook voor de lol.We gooien ze dan weer dicht,maar hij graaft ze dan weer..leuk spelletje.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:09

Mijn pony deed het ook en was ook een ruin. De merries heb ik het nog nooit zien doen. De ruin die er nu bij staat graaft ook.
Laatst bijgewerkt door zwelgje27 op 15-05-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:17

Mijn ruin graaft ook kuilen, om daar vervolgens bij te gaan rollen, bij voorkeur met zijn hoofd boven het gat. Ik denk dat hij het gat graaft zodat hij geen zand in z'n ogen krijgt tijdens het rollen! haha :))

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:49

LADPR schreef:
Hier graven de hengsten ook. Mijn oudste heeft een keer een 'schat' gevonden met graven nu blijft hij graven om te kijken of er een vreemd voorwerp te vinden is. Dat van mest in het gat ga ik gelijk uitproberen.

Bij mij heeft de merrie ook wat gevonden: een oude 70mm kogel [lege huls].
Wie weet wat ze nog meer naar boven graven?

annaa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:53

misschien mineralen tekort of verveling?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:57

Die van mij graaft de gaten niet, maar gaat er wel graag in staan. Voorbenen of achterbenen dat maakt niet zo veel uit. Soms gaat hij op zoek naar worteltjes van een boom, soms helpt een gat bij het draad hem om net met zijn hals zover onder het draad uit te komen dat hij een hap gras kan nemen. Heb zelfs wel eens gezien dat hij een soort moonwalk achteruit door het gat maakte. Volgens mij is het gewoon onschuldig vermaak. Ach, ieder z'n hobby ;)

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:58

Als je paard niet aan het zand likt, dan denk ik dat het gewoon verveling is! Mijn oude paardje groef altijd de dreinage op en trok die uit het zand. Misschien kan je wel iets bij em in de paddock leggen een jollybal ofzo zodat hij iets te spelen heeft! Het is soieso wel leuk als ze iets te spelen hebben. Ook als dat niet het probleem is!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:21

Heb hier vier ballen liggen, speeltmaatjes, likstenen, onbeperkt voordroog en goed uitgeblanceerd voer en toch maar blijven graven haha. Kan me niet voorstellen dat het dan nog verveling is.

annaa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:24

LADPR schreef:
Heb hier vier ballen liggen, speeltmaatjes, likstenen, onbeperkt voordroog en goed uitgeblanceerd voer en toch maar blijven graven haha. Kan me niet voorstellen dat het dan nog verveling is.

haha nee ddat denk ik ook niet.
misschien is het gewoon een soort trekje ofzo :P

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:27

Of hij vind het niet meer leuk bij mij en wil verhuizen naar china

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:42

@LADPR :') dat zeg ik ook altijd als ze hier staan te graven. De ene van mij was vorige week alweer halfweg naar Australie :+

Over het algemeen als ze graven en zand likken kan je er vanuit gaan dat ze toch mineralen tekort hebben. Ondanks likstenen en toevoegingen. Mijn paarden krijgen ook likstenen en mineralen, maar toch bleek er uit een bloedtest dat ze tekort van het een en ander hadden. Het feit dus dat je die dingen geeft en hebt hangen zegt niets over of ze er genoeg aan hebben.

De paarden die de liksteen niet gebruiken, test eens een ander merk liksteen. Mijn verwende nestjes willen alleen maar KNZ likstenen :roll: andere merken laten ze liggen.

Mest in de gaten is idd een idee :)* ik gooi er altijd water in. Krijgen ze een privemeertje, en ja dan blijven ze er ook wel af.

Maar TS in jou geval, als het eigenlijk maar zo zelden is, zou ik er niets van denken. Als hij continu zo ging staan zou je kunnen denken dat hij het een of ander op die manier ontlast. Maar ik denk dat hij het gewoon grappig vind zo te staan.

Oja en mijn merries graven net zo hard als de ruinen :Z

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:43

Die van mij likt niet, alleen lekker overal graven

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:51

Dat van het likken was ook niet specifiek op jou post gericht ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:51

Oh haha ja stond er zo onder

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:14

oké Rina, ( eindelijk iemand die echt een antwoord op mijn vraag geeft ;) )
Hij heeft speelgoed genoeg, 2 jollyballen, twee boeien en zo'n appelding likstenen ook een schuur paal.
En natuurlijk zijn kameraad niet vergeten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:19

@Delfin ik zit nu nog zo eens te denken. Maar ik had er 1 die het lollig vond op de wei altijd met haar voorbenen in het ene gat wat daar was te gaan staan. En dan vrolijk door eten :D Dat gat was maar 50 cm doorsnee met gelijk er omheen gras. Wij zeiden altijd, zo is het makkelijker eten :+ Sommige hebben gewoon een rare tik ;)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:22

haha, ik heb het door.
Nou ja zal er dan denk ik maar niet te veel van denken :)
Mijn paard zijn gaten zijn echt zo'n 40cm diep en vrij breed. Zal ook wel zo'n gek peerd hebben dan

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:41

Hihi nee ik denk dat je je er geen zorgen om hoeft te maken.
Het gat in de wei hier was overigens niet door een paard gegraven, maar door mij :+ Er stond daar een JJK plant die ik eruit gehaald had. Maar blijkbaar stond het geweldig :D

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:47

als ze het doen door vitamine of mineralen tekort kan je misschien eens proberen ijslands zeewier te geven, na een week of 3 moet het helpen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 07:52

hij krijgt dagelijks zeewier door zijn eten en een soort liksteen ( bij de paardendrogist weg, zit in een emmer en kan je door het eten doen)

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:09

Mijn paard en nog een pony die er bij staat aten ook zand, toen de pony zandkoliek kreeg hebben ze beide een muilkorf gekregen, ipv zand eten gaan ze bij mij nu inderdaad ook graven, het enige wat wij doen is het weer dicht maken, dus ik lees even mee :)