Groot probleem met bit uitdoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Re: Groot probleem met bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:08

Bij het begin beginnen: eerst leren dat je haar hoofd en mond overal kunt aanraken zonder dat ze in paniek schiet. En haar leren dat ze op druk achter haar oren (door halster en/ of door je hand daar te leggen) haar hoofd naar beneden brengt. Dan pas gaan werken met een bit, en liefst een bit zonder hoofdstel er aan. En bouw het op, kleine stapjes, begin al eens met haar mond aan te raken met het bit, reageert ze niet, bit weg halen, en zo steeds een stukje verder.
Als je niet weet hoe je het allemaal aanpakt, zoek dan iemand erbij die er meer ervaring mee heeft. Dit is de basis die je voor je paard legt, als het hier al scheef gaat gaat het van kwaad naar erger....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:11

precies!

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:14

cissy: ja over dat met die boom met ik het niet echt eens we hebben dat in begin gedaan (2x) met behulp van iemand die er iets van kent en omdat ze zich niet aan haar mond liet komen dus hoofdstel niet aan kon doen, en ze vloog door de stal en als je haar vast had dan schudde ze zo hard dat je moest loslaten of ze smeet zich tegen de kant aan.

nu 2x vastgebonden en ze heeft maar 1x echt getrokken maar niet lang en hebben we het hoofdstel erover aangedaan en ik moet zeggen 2de hoefde het niet meer ze vond het goed zo.

en dat frunikken doen we geregeld hoor, ook laatst ontwormen is dus een groot probleem je kan haar neusje nemen en haar onderlip ook een vinger in haar mond lukt ook maar ja dat voelt ze niet he.
kom je dan met die spuit af ja plastiek voelt ze wel en dan is het weer gedaan een hoop getrek enzo...

als je niks bij hebt kun je lief met haar bezig zijn want aandoen is ook geen probleem he, dat was in begin maar even.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:15

Ik ken jouw gevoel wel een beetje. Bij mijn pony is ook een keer het bit achter haar tanden blijven hangen en de dagen daarna was ze ook zo paniekerig met het bit uitdoen. Je paard houdt het bit vast en op het moment dat het paard het bit loslaat (en dat maakt het niet of je het bit zelf vast hebt of niet) dan raakt het helemaal in paniek met het gevolg dat het bit weer tegen zijn tanden kleppert.

Een paard in paniek houdt je echt niet tegen met je hand over zijn neus of nog een mannetje extra. Een paard in paniek trekt overal dwars doorheen :j.

Ik heb het opgelost door het hoofdstel over haar oren te doen en gewoon goed vast te houden. Pony weet wat er dan gaat komen en begint een beetje bewegingen te maken om het bit uit te spugen. Daarna heb ik heel langzaam het bit uitgedaan en op het moment dat het bit voorbij het cruciale punt was heb ik het 'snel' laten vallen (zonder tegen tanden aan te laten komen). Het bit was dus uit voordat ponybeest het doorhad. Dit heb ik een weekje moeten doen en er is niks meer aan de hand. In het begin ging het natuurlijk niet zo makkelijk als hier staat, helemaal de eerste keer niet, want ponnebeest ging natuurlijk paniekeren (en ik was zeker de eerste ke(e)r(en)) niet snel genoeg. Op het moment dat ik voelde dat het niet goed ging 'trok' ik het hoofdstel weer omhoog en was er weer niks aan de hand en begon ik weer opnieuw. Het is een handigheidje die je moet hebben :j

Het is heel lastig, maar probeer het inderdaad eens met een leren bitje. Dit is heel zacht en tikt niet tegen de tanden. Je hoeft hier niet gelijk mee te gaan rijden, desnoods alleen oefenen (maar dan moet je dus even niet rijden en wachten met een gewoon bit ;) ). Dit maak je dan los aan beide kanten, zodat het paard alle ruimte heeft om zijn hoofd omhoog te gooien. Het paard voelt dan dat het niet klettert en dat het eigenlijk helemaal niet zo eng is.

Ik had mijn pony overigens ook in stal gezet met haar kont tegen de muur aan. Kon ze iig niet naar achter schieten.

[edit] al denk ik wel dat het probleem bij jou verder ligt dan alleen het bit. Alles wat in haar mond moet vindt ze niks, ga daar eerst maar eens aan werken. Bij mijn pony was het puur en alleen het uitdoen van het bit, omdat het bit eens vast heeft gezeten achter haar tanden.
Laatst bijgewerkt door zap op 29-04-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:18

Moeilijk probleem dat niet direct af te leren is. Ik zou in ieder geval het bit uit doen in de stal zodat ze niet ver naar achteren kan rennen en een ´zacht´bit kopen dat als het tegen de tanden slaat het geen ´pijn´ meer doet. Zoals meerdere schreven een appelbit, rubber, leren bit of zeem er om heen.

Ik heb nu een drie jarige die panisch is voor de oren en ook het hoofd omhoog gooide. klip ook het hoodstel los van het bit zodat ik eerst het oren gedeelte kan doen en dan het bitje in. Dat zou ik ook doen in jou geval. Liever alleen het bit in de mond dan ook nog een hoofdstel dat er aan bungelt.

Heb je niet ergens een plek met een lagg plaffon (hoe schrijf je dat? :-) ) zodat ze niet als een gek omhoog kan komen?

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:20

Animal_ABC: wij hebben dit met behulp van iemand gedaan hoor! ook door het halster is met die persoon gebeurd en het is dus nooit zo geweest dat het voor haar zelf gevaarlijk ofzo werd.

maar ik denk of weet niet of jij het probleem ziet?
je kan haar aan mond aanraken hoe en waar je wilt achter haar oren je kan alles met haar doen, met hoofdstel aan doen ze haar hoofd ook naar onder als ze haar bit aanheeft kun je met haar knuffelen aan haar mond geen enkel probleem

dwz aandoen gaat prima, knuffelen gaat prima, friemelen ook maar
het is puur het uitdoen, het begrijpen van haar tanden te openen...

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:22

Misschien een gek idee, maar kom er op door het wormkuur verhaal. Waarom ga je niet oefenen met een pollepel. Met de lange kant dan natuurlijk. Doe het ´in ´als een bitje en probeer het weer uit de doen. Al ze dan paniek krijgt trek je het er aan de zijkant uit. Misschien gaat ze het dan begrijpen dat ze gewoon rustig kan blijven...... Creatief hé! ;-)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:23

ZAP jij begrijpt het helemaal!!!!

als we met het bit voorbij het crusiale moment zijn gekomen is er niks aan de hand, helemaal juist...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:27

Het is echt heel lastig en als je een beetje een paniekerd heb dan valt het niet mee. Die van mij kende al lang het bit, dus was het zo weer opgelost.

Ik zou toch eens kijken voor een leren bitje. Het voordeel hiervan is dat als het achter de tanden blijft hangen het niet tikt/kleppert tegen de tanden, maar gewoon rustig blijft liggen (of je paard raakt helemaal in paniek, omdat hij/zij het bitje niet uitkrijgt...) Maar misschien is het het proberen waard :)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:29

ja dat is nog iets met een lepel? kunnen maar proberen, maar zacht bit gaan we ook doen.

ze heeft dit sinds veulen al dat ze gevoelig is aan haar mond, 1x voorbij het punt zoals met tandarts is probleem weg he.

vroeger als veulen had ze eens een touwtje aan haar halster en zich losgetrokken ze ging rechtomhoog bokken en volledig door het lint omdat er een touw aan haar halster hing :-)

en de stal is een gewone stal zijn allemaal even groot maar de merrie is maar 1.60 en het is een schuin plafond niet echt hoog dusja

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:35

ja zeker moeten we dat eens proberen! lijkt mij de beste oplossing

ja zij kent het bit nog maar juist en dan ook nog slecht...

soms is het echt stom hoor je doet het over haar oren wij gaan dan meestal nog op iets staan zodat het lijkt of ze dat nog aanheeft he
dan gaat ze om en komt een punt dat je los moet laten voor je eigen veiligheid,

en staat ze dus terug rustig in de hoek met het hoofdstel tussen haar voorbenen en het bit in haar mond, zijn we daar weervoorbij dan lukt het wel weer

dus ik denk dat het echt het moment is van het bewegen van het bit of je dat nu over de oren uitdoet of losmaakt het bit beweegt op dat moment want meestal houden we het met 2 vast zodat zij denkt dat het nog aan is en hoofdstel uit maar omdat ze achter omhoog trekt ja pakt ze het altijd mee...

ma goed bedankt we gaan eens ander bitje proberen

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:36

In ieder geval succes! Schrijf je hier nog een keer als je ge-oefend hebt met een zachter bit etc. Ben benieuwd. In ieder geval zal het vast beter worden. En je bent ook nog niet zo lang bezig.... Succes :-)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 09:40

bedankt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:58

Vero83 schreef:
ZAP jij begrijpt het helemaal!!!!

Vero, ken je het principe desensibiliseren wel? Je hebt niet begrepen wat Animal ABC en ik bedoelen lijkt het wel..
Het is ook de bedoeling dat je ook met je vingers IN dr mond gaat frunniken, ter voorbereiding op het bit (en gelijk de wormenkuur, als je toch bezig bent krijg je dat er 'gratis' bij :D )
Pak ook eens zachtjes haar tong en zo, het is de bedoeling dat je zonder enige stress de binnenkant van haar mond kunt betasten en dan gaat het bit straks vanzelf...
Maar je moet wel een beginpunt maken door met dr lip te beginnen, ga ook tandenpoetsen met je vingers bijvoorbeeld, er zijn zoveel variaties te bedenken en dan wordt ze vanzelf rustiger.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:02

Dank je cissy ;)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 10:09

Cissy ja hoor ik wist wat je bedoelde :-)

dit doen we ook hoor, maar dat is ook eigenlijk iets wat je normaal in begin zonder het rijden al doet, ik vind dat een soort knuffelen en friemelen zeker als je weet dat een paard ergens een probleem van maakt
en ik moet zeggen dat gaat natuurlijk niet geweldig maar vingers zijn niet hard dus verdraagt ze daar wel veel meer mee

maar de tong vastpakken dat mag je toch bij die andere 5 eens komen voordoen hoor ;-)

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:11

Als jij aangeeft dat het paard wel goed reageert op aanrakingen rond haar hoofd en haar neus/mond (zelfs in haar mond), dan kun je nog proberen om een stuk zeemlapom haar bit te doen, of een Happymouth bitje in te doen (alles behalve de reguliere 'ijzeren' bitten) en dan het liefst een grote brede emmer nemen, daar een paar brokken in gooien, en laten eten met het bit in.. Zo leert ze dat het contact niet erg is, en ze ook rustig kan wennen aan het bit, zonder dat deze hard tegen haar tanden aanslaat (zit nml een zeem om)

Hebben jullie al gecheckt of ze een hangend rooster heeft?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:11

je woont me iets te ver weg anders had ik met alle liefde eea willen komen voordoen. Ben wel wat gewend nl. :)

Normaliter doe je dat ook veel eerder, maar dat je dat niet hebt gedaan wil niet zeggen dat je het niet nu alsnog kan doen om dit probleem op te lossen. Als je maar snapt dat je door moet gaan tot ze ontspant, als je nl te vroeg stopt ben je haar aan het sensibiliseren en dát is nou net niet de bedoeling... :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:29

TSja, als je paard je begint aan te vallen in de box, dan ben je al te ver gegaan. Goed bedoelt, tuurlijk, maar het is inmiddels een groot issue. Waarom niet even lekker bitloos rijden (heb 40% van de paarden die ik binnen krijg bitloos ingereden heerlijk, konden daarna ook allemaal gewoon probleemloos over naar bit). Even de confrontatie uit de weg gaan, voordat je een agressief paard kweekt. Kun je alle tijd nemen om verder te oefenen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 10:52

ja dat aanvallen is ook een probleem dat wij hebben gemaakt natuurlijk, als we het bit zonder probleem uitkrijgen doet ze dit ook niet hoor dus ik weet dat ze echt wel kwaad is daarom...

en wij hebben haar als veulen, het is gewoon een sensibel paardje altijd geweest en ze is altijd in de hand geweest van veulen al, we hebben een hengst van bijna 3 ook als veulen daar kun je bij gaan liggen in de stal en dekje opleggen terwijl je bij hem alles kunt doen en is altijd zelfde meegedaan.

zij is zelfs zo als je haar het vliegendeken opdoet en er hangt een koordje los (heel dun dat haar met einde eens tikt van tussen de benen) dan blijft ze als een wilde stampen erop snel achter elkaar en kwaad word ze dan op dat touwtje he

om maar voorbeeld te geven

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:54

Ik snap wat je bedoelt, ik heb er zelf ook 1 staan. Sensibel als de pest maar wel werkwillig en ontvankelijk voor de allerkleinste hulpen. Zijn fijne paarden als je ze eenmaal grerust kunt stellen. Zij accepteerde het bit in het begin uberhaupt niet, ben bitloos begonnen en toen steeds meer met bit. Gaf een hoop rust. Nageeflijkheid etc krijg je bitloos ook gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:59

Je kan haar ook helpen door bij het in-en uitdoen van het bit even een duimpje tussen de lagen te doen, dan doet ze haar mond misschien wijd genoeg open om zonder rammelen en stoten dat bit in en uit te doen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:22

ja zo is ze ook, ze zal u er niet afgooien doodeerlijk en wilt werken voor u kleinstje hulpen zijn al genoeg, maar het duurd effe eerdat ze beetje nageeft.

als je zo met haar bezig bent kun je gerust wel beetje verwerken je vinger in haar mond krijgen maar niks mag erbij komen, als het haar teveel word begint ze achter ook zo te stampen

het is juist het reageren op het gevoel van iets wat beweegt waarop ze reageerd, zoals aandoen doet ze mond open en kun je voorzichtig (net wijd genoeg) het erin leggen maar eruit verdraagt ze niks aan haar neus mond omdat er al iets inzit en brokjes moet ze ook niet hebben dan.

maar wat ik strak wel eens ga proberen is voor rijden met bit voer geven, na rijden alles losmaken, en haar het bit aan laten dus vasthouden een emmer voer voor haar zetten met bit in laten eten dan valt het misschien in de emmer terwijl ze erin kijkt, misschien he

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:59

Jammer dat de tips die je echt kunnen helpen in de wind slaat. En naar mijn mening is een paard aan een boom vastbinden niet echt dè oplossing voor dit probleem. En aanvallen in de stal lijkt me iets verder te gaan dan een bit-uitdoe-probleem...

Als je een vinger in de mond kunt steken maar die niet kunt bewegen zonder dat je paard flipt, werk daar dan eerst aan, tot dat dat SUPER gaat, dan bijv. met de achterkant van een pollepel (afgerond hout dus, geen gewone lepel!), eerst insteken langs de mond hoek, gaat dat goed, eruit halen. Dan er in, beetje bewegen, gaat dat goed, eruit halen, etc. Kortom: maak veel kleinere stappen om dit gedrag te verbeteren.

Het probleem met het bit uitdoen is dat je paard gelooft dat het bit tegen haar tanden gaat slaan/ komen, wat ook elke keer gebeurt, juist door haar gedrag, waardoor ze weer achteruit schiet etc. Dus dat is een gedrag dat in stand blijft als je niet heel bewust bezig gaat om haar reactie te veraderen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:07

Animal_ABC: nu begrijp ik jou reactie effe niet hoor, wie zegt nu dat ik alles in de wind sla? ik ga alles proberen maar stap voor stap, en ik zit nu op mijn werk ga niet effe na huis rijden om het uit te proberen hoor.

Morgen gaan we rijden en ga ik met haar en de lepel eens oefenen ervoor en erna, ook het bit of bitloos gaat aangenomen worden tot alles met de lepel goed loopt.
brokjes geven met bit aan heb ik ook nog niet geprobeerd vind ik dat ik ook eens moet doen, misschien geeft haar dat vertrouwen...

en dat van die boom is onder begleiding gedaan van iemand die alleen paarden zadelmak maakt... en enkel de eerste 2x dus ja daar is niks meer aan te doen en het heeft haar geholpen niet verslechterd omdat zij trekken en rondvliegen als oplossing zag en nu niet meer doet alleen het uitdoen ja