Pony schrikt van niks: straffen, negeren of gerust stellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

K_vis

Re: Pony schrikt van niks: straffen, negeren of gerust stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:36

Gewoon verder rijden, doet die dit een 3 x weer geef je hem eens flink op z'n donder.

Veel oefeningen rijden achter elkaar aan helpt ook heel erg goed, zodat ze geen tijd hebben om dingen te bedenken wat ze eens kunnen gaan uit vreten.

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:43

mijn pony die heeft er ook een handje /hoefje van...
omdat ik er een paar keer mijn evenwicht ben verloren enz. en er flink hard af ben gevallen, schrik ik altij heel. ik ga helemaal trillen en krijg een raar gevoel in mn buik. ik wil dit tegen gaan. maar dat lukt niet. het rijden gaat dan wel ontspannen, maar daarna moet ik echt ff bijkomen. meestal probeer ik het te neregen maar dat is moeilijk...
straffen heeft geen zin. ze zeggen dta ik m een tik moet geven met een zweep , maar dan word het alleen maar erger en rent hij nog harder. ( ik stuur m wel altijd naar de volte, maar hij word gek dus dat doe ik ook maar niet meer...)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:45

calyppie_ fluit eens een wijsje, of neurie een liedje...het is belachelijk simpel maar helpt mij altijd in stress situaties die echt bij mezelf liggen :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:52

Hier nog een die soms schrikt van niks (als we alleen in de bak zijn)..

Toen ik hem voor het eerst ging rijden in de bak dacht ik slim te zijn en achteraan te beginnen. Anders kom ik nooit meer achterin, dacht ik.. Nu krijg/kreeg ik hem niet meer langs de voorkant. Oren strak naar voren als er 1 grasspriet bewoog vloog hij al weg. En ja soms werd ik er ook gek van en wou ik het nog wel is straffen. Hielp helemaal niet.
Stug volhouden en ik maakte steeds een overgang of een volte 5 meter of iets anders bij de enge hoeken. Meestal wel een overgang terug omdat hij anders weg gaat rennen. Dit stug volhouden en nu kan ik braaf een heel rondje rijden zonder dat er wat aan de hand is :D

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:17

Mijn pony flikt dit ook als ze geen zin heeft om te werken. Dan is ineens alles eng en vliegt ze om de 2 minuten weg. En niet in een bepaalde hoek ofzo, nee, overal. Ik heb d'r al 9 jaar, dus ik ken d'r wel goed genoeg om te weten dat het gewoon nep is als ze zich zo gedraagt. In het begin blijf ik gewoon geduldig en negeer ik het, maar als ze echt te irritant word laat ik haar dat wel even merken. Meestal is het daarna ook over en gedraagt ze zich ineens poeslief. :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:26

oh ja en paarden kunnen liegen dat ze barsten.... NOT!
ze doen het echt om lekker vreselijk irritant te zijn naar het baasje toe.... NOT!

Iemand misschien bedacht dat paarden van nature vluchtdieren zijn en hun instinct ze zegt te vluchten als ze iets eng vinden? Alleen dat de reactie na het schrikken wel verbeterd kan worden door het baasje door leiderschap en vertrouwen? Normaal schrikt een paard en gaat dan 400 meter rennen om dan eens te stoppen en kijken waarvoor ze eigenlijk weg rennen.
Hoe sneller na het schrikken ze weer stoppen des te meer vertrouwen in de eigenaar. Misschien moeten de mensen die schrikpaarden hebben eens wat meer aan het zelfvertrouwen van hun paard gaan doen voordat ze gaan mauwen dat het gewoon nep is als het paard zich zo gedraagt....

En als een paard schrikt en het baasje op zn rug gaat vervolgens klemmen en aan de teugels trekken werkt ook averechts op het vertrouwen en de vluchtreactie, want wat doet een leeuw die een zebra op wil eten? Die springt op de rug van de zebra en bijt dan in de rug/schoft, wat doe jij als je gaat klemmen op je paard als die schrikt, juist je 'bijt' dan in de schoft/rug, dus gaat paard nog harder rennen.

*adem in,adem uit, maak je niet druk om die arme paarden, adem weer in*

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:26

Precies zoals gezegt, negeren en juist het betere gedragen goed belonen met woorden, geen extratjes zoals snoepjes of een wortel (whatever you like)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 17:28

@cissy; ik denk dat er wel degelijk een verschil zit in écht schrikken en na tien keer langs een hoek te zijn gereden ineens 'schrikken' bij die hoek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:13

en toch moet je er hetzelfde mee omgaan, paarden schrikken niet om de baas te pesten, vaak is het onzekerheid en gebrek aan vertrouwen.

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:37

ik denk gewoon negeren en verder rijden ;)

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:30

Hoe gaat het rijden nu TS?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:41

Het gaat echt veel beter. Ik heb les en we worden beiden hard aan het werk gezet. :D Als hij de hoek niet in wilt, moet ik flink doorrijden, maar de laatste tijd schrikt hij vrijwel niet meer :)

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:30

Fijn om te horen dat het stukken beter met jullie gaat nu!
En les helpt meestal ook altijd enorm goed!
Heb je zelf ook punten die je kunt verbeteren!

Fijn dat hij de laatste tijd vrijwel nooit meer schrikt!
Ga zo door, en veel succes!