Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:28

@ Sieppus: hij gaat eigenlijk heel goed achterwaarts voor me, daar doet hij niet moeilijk om .. Het is de vooruit die niet werkt momenteel :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:28

waarom haal je er niet iemand bij die je kan helpen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:32

Ik vind je heel onzeker overkomen ten opzichte van je paard. Je vertelt nu dat je 'm één keer goed terecht hebt gewezen, maar toen je paard de grens opzocht, ben je meteen teruggekrabbeld. Je mag een paard best vertellen wat wel en wat niet mag. En dat moet vooral duidelijk zijn. Als je maar zo'n beetje lafjes met je paard omgaat, dan heeft hij geen idee waar hij aantoe is.

Op bokt heb ik eens gelezen over straffen "zo hard als nodig is, zo zacht als kan". Jouw paard doet gewoon waar hij zin in heeft (niet lopen aan de longe), dus die zal op dit moment een wat hardere aanpak nodig hebben. En ik denk niet dat jij dat kan. Jij bent te bang dat je paard je niet meer lief vind. Vraag dus hulp aan iemand met verstand van paarden, en kijk goed hoe hij het aanpakt.

Ik zeg dus HELEMAAL NIET dat je je paard meteen maar moet schoppen en slaan. Maar een correctie moet duidelijk zijn voor je paard. Er moeten duidelijke grenzen zijn. Daar worden jij en je paard veel gelukkiger van.

KiWiKo

Re: Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:35

precies......... peerd zegt gewoonweg dikke vinger joh!!!

zulk soort paarden met zulk soort eigenaren kwamen bij mij......... en dan moest ik eerst op een nare manier het paard weer in het gareel krijgen en dan de eigenaar (en daar beleefde ik mijn plezier van) weer in het gareel.........

peerd weet het allemaal wel, die heeft niet zoveel nodig :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:41

Idd, het is net als met kinderen opvoeden. Je moet niet zijn vriend willen zijn! Als ie om moet op de poetsplaats moet ie om, klaar, als ie niet luistert krijgt ie een dreun, klaar. Geweldloos is prima, maar hij moet niet over je heen kunnen lopen.

Ophouden met allerlei theorieen verzinnen over onzeker en leiderschap en weet ik wat. Hij mag niet bijten, schoppen, achter je lopen, stoppen of jou wegdrukken. maak je groot en bereik wat je wil bereiken, hoe dan ook. Je mishandelt hem echt nog lang niet als je hem eens flink op zijn donder geeft en hem zijn plaats wijst!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:42

Ik sluit me aan bij de voorgangers :-) Begin maar eens gewoon met hem op de poetsplaats met twee touwen vast te zetten. Hoezo kan hij alleen met 1 touw?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:44

Ts is een typisch geval van teveel theoretische info en te weinig praktijk.........

en dat is niet slecht alleen niet werkbaar :) in sommige gevallen zoals deze :)

deze past niet in het boekje blijkt
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 27-04-10 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:45

Dit verhaal lijkt een beetje op die van mijn vriendin.
Alleen bij me vriendin gedraagde ze zich zo gemeen, bij andere mensen geen enkel probleem.
Zij heeft uiteindelijk besloten om der te verkopen en nu doet ze het super bij der nieuwe baasjes.
Hoe moeilijk het ook zal zijn, succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:46

Apple schreef:
Ik sluit me aan bij de voorgangers :-) Begin maar eens gewoon met hem op de poetsplaats met twee touwen vast te zetten. Hoezo kan hij alleen met 1 touw?

Exact, hij zoekt het maar uit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:56

KiWiKo schreef:
precies......... peerd zegt gewoonweg dikke vinger joh!!!

zulk soort paarden met zulk soort eigenaren kwamen bij mij......... en dan moest ik eerst op een nare manier het paard weer in het gareel krijgen en dan de eigenaar (en daar beleefde ik mijn plezier van) weer in het gareel.........

peerd weet het allemaal wel, die heeft niet zoveel nodig :)

idd, onduidelijke eigenaar (onduidelijke en tegenstrijdige signalen), waardoor het paard zich geen (juiste) houding meer kán geven.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:10

Als eerste vraag ik me af waarom je dit paard ooit gekocht hebt, het klinkt me niet alsof die klik er wel geweest is. En ook niet alsof dit het paard voor jouw is.

En daarnaast wil ik je zeggen: kruip uit je eigen penny-droom ;) Verwacht geen bedankje of doosje merci van je paard als dank voor alle moeite die je voor hem doet om hem wat weide-uurtjes te regelen. klamp je ook niet teveel vast aan theorie en analyseren van alles wat er gebeurt.

Zoek iemand die je met de omgang met je paard helpt. Iemand die je d.m.v. aanwijzingen helpt duidelijker te worden naar je paard. En die je aanzet om minder afwachtend te zijn. En als je dat niet ziet zitten, wees dan zo reeël dat je paard en jij op deze manier er beide niet gelukkiger van worden. Zoals hier eerder iemand zei; als je met verkoop voor je paard een passende plek vindt en zelf een paard aankoopt dat beter bij je past is iedereen happy. Misschien is dat ook wel het overwegen waard..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:13

mensen hebben teveel de neiging om te zoeken naar het waarom? naar het antwoord waarom zo een dier zo reageert.........ipv het oplossen van het probleem............ en voor de oplossing heb je niet altijd het ontstaan van het probleem nodig :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:14

Shanelle schreef:
Ik weet niet of het einde van de post van Cissy op mijn paard gericht is, en ik hoop ook van niet. Ik doe mijn paard enkel peesjes om bij het longeren omdat hij zich dan weleens aantikt, verder geen bontjes, bandages, etc. Maar als je op 6 maanden tijd al een peesblessure, vastzittende rug, opengetikte hoefbal, inspuitingen in de voeten, kappen in de benen en aan het hoofd etc bent tegengekomen, ja dan ga je toch wel 2x nadenken alvorens je paard zomaar op de wei te gooien als je weet dat hij het bont maakt! Heeft niet uitsluitend te maken met het feit dat IK wil dat hij heel blijft voor MIJ, nee hij moet goed zijn voor zichzelf.

nee, dat is in het algemeen bedoeld, er zijn mensen die hun veulen niet in de kudde laten opgroeien en dan met 3 jaar op stal zetten en er mee gaan beginnen, om te voorkomen dat hun paard beschadigt mag ie ook de wei niet meer op met soortgenoten, daar krijg je hele vervelende paarden van, zeker als de eigenaar ook nog eens niet het leiderschap op zich neemt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:18

cissy schreef:
Shanelle schreef:
Ik weet niet of het einde van de post van Cissy op mijn paard gericht is, en ik hoop ook van niet. Ik doe mijn paard enkel peesjes om bij het longeren omdat hij zich dan weleens aantikt, verder geen bontjes, bandages, etc. Maar als je op 6 maanden tijd al een peesblessure, vastzittende rug, opengetikte hoefbal, inspuitingen in de voeten, kappen in de benen en aan het hoofd etc bent tegengekomen, ja dan ga je toch wel 2x nadenken alvorens je paard zomaar op de wei te gooien als je weet dat hij het bont maakt! Heeft niet uitsluitend te maken met het feit dat IK wil dat hij heel blijft voor MIJ, nee hij moet goed zijn voor zichzelf.

nee, dat is in het algemeen bedoeld, er zijn mensen die hun veulen niet in de kudde laten opgroeien en dan met 3 jaar op stal zetten en er mee gaan beginnen, om te voorkomen dat hun paard beschadigt mag ie ook de wei niet meer op met soortgenoten, daar krijg je hele vervelende paarden van, zeker als de eigenaar ook nog eens niet het leiderschap op zich neemt.

ik erken dat die mensen er zijn........... maar dat zijn overal de wannabees en de pennies..........

over het algemeen genomen komt alles wel op het land als jonkie zijnde, zeker de paarden die het in de sport m oeten gaan maken in de toekomst............ want opgroeien, sterk worden, karakter ontwikkelen om in die cultuur mee te draaien krijgen paarden alleen maar van de opfok

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:26

klopt ook, maar ook heel veel komen met een paar leeftijdsgenootjes in een wei en kleuters die elkaar opvoeden gaat meestal wel goed, zolang jouw paardje dan maar niet toevallig de opperkleuter is want die zijn niet grappig.... }>

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:28

maar heee............. dat karakterbouwen,,,,,,,,,, being the underdog betekend wel dat je de sjit kunt handelen :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:32

helemaal met je eens! Op die opperkleuter na dan, want die kan geen sjit handelen, die maakt het en kreeg altijd zn zin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:33

Maar even tussendoor, wat heeft TS aan verhalen over de opfok? Ze heeft dat paard nu en hij is die leeftijd al voorbij, het is misschien handiger om te vertellen wat ze nu moet doen?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:38

_/-\o_

PS Bienotje: ik hou echt van dit paard en krijg telkens kriebels in mn buik als ik hem zie. En het is niet omdat ik het lef heb om hier openlijk ADVIES te vragen voor de problemen die we hebben, dat we helemaal geen goede momenten kennen of gekend hebben. Wat er nu aan de hand is, dat is ernstig en dat weet ik, ik zet mijn verhaal niet voor de lol op Bokt. Trouwens, als iedereen met een eigen paard het dier gelijk zou verkopen bij problemen, hoeveel paardeneigenaren schieten er dan nog over ? Ik loop liever niet weg van dit probleem, maar wil het oplossen !

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:41

Sieppus schreef:
Daar kom ik hoor,houd je vast!!!! }>
Mijn paard, nu nog hengst, denkt ook dat ie baas is! Dacht!!!
Het volgende doen, neem een stok( zoiets als een bezemsteel) ga voor je paard staan en loop naar hem toe. Gaat je paard niet voor je in de achteruit, dan de stok tegen zijn borst kast zetten en een goede duw geven! (niet slaan).
Als hij achteruit gaat is het goed, dan ga je weer voorwaarts. Je stopt, draait je om naar je paard en loopt naar hem toe, gaat ie niet achterwaarts, dan weer met je stok duwen.
Dit herhaal je net zolang tot hij voor je terug gaat. (als het heel erg is , dan mag je hem gerust een tik geven)
In de natuur gaat de verliezer achterwaarts weg van de winnaar.

Dit is een hele goede oefening om te kijken of je paard respect voor je heeft! Mijn paard is ook een aantal dagen weggeweest omdat ze te dominant was, maar na 2 goeie tikken met de zweep die op het juiste moment kwamen, wist ze al snel dat het game over was. Daarna had diegene deze oefening ook gedaan en omdat ze het eerst niet snapte deed ze het niet, maar na een paar keer snapte ze het wel en nu nog steeds stapt ze voor me achteruit.
Je zal toch duidelijk moeten maken wie er boven in de rangorde staat en als je dat niet alleen lukt, zoek dan aub hulp voordat het te laat is. Je moet plezier blijven houden in de omgang en zo te lezen hebben jullie dat niet!
Het paard moet duidelijk op zijn plek gezet worden en daar heb je een consequent iemand voor nodig met de nodige ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:59

Vervang dominant door verwend en je hebt al een realistischer plaatje.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:01

Ok, misschien heel stom, maar toch het proberen waard:

STEL: je bent met je paard aan de hand aan 't wandelen .. En plots zet hij de rem erop, gewoon, zomaar ..
Klikje met de tong werkt niet, naar hem toe stappen en dan 'meenemen' werkt niet. Wat doen jullie dan ?

Ik geef hem dan een flinke por in zn ribben en stap door. Werkt meestal, maar soms toch ook niet, of maar voor 3 seconden ..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:06

Hangt helemaal van het paard en de reden van stoppen af. Bij een angstig paard die een eng plastic zakje ziet, wacht ik gewoon rustig af toe ze zover zijn dat ze er langs durven.
Bij een klier van een paard die eens kijkt hoever hij kan gaan, schop ik 'm voor z'n hol. Is 'ie nou helemaal gek!

dimmalimm74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:26

Shanelle schreef:

STEL: je bent met je paard aan de hand aan 't wandelen .. En plots zet hij de rem erop, gewoon, zomaar ..
Klikje met de tong werkt niet, naar hem toe stappen en dan 'meenemen' werkt niet. Wat doen jullie dan ?

Ik geef hem dan een flinke por in zn ribben en stap door. Werkt meestal, maar soms toch ook niet, of maar voor 3 seconden ..

Met het juiste halster (bijv. monty robberts) en leadrope....(of de leadrope door het halster over de neusriem vastmaken) druk op het halster geven. Zorg dat je zelf stevig staat (iets door je knieen en bekken kantelen) en druk op je lijn houden...eerst met 1 vinger...als je geen reactie krijgt met twee enz. net zo lang totdat hij een stapje naar voren komt, dan direct druk eraf! (wijken door druk). Geloof mij na een aantal pogingen laat hij het echt wel uit zijn hoofd om te vechten tegen de druk want meegaan leverd hem een veel prettiger gevoel op. Dit soort dingen leer je bijv. allemaal bij Petra (2moons) het is echt vaak zo simpel. Je hoeft echt niet harder op te treden (slaan, schoppen) maar veel duidelijker in de taal die je paard begrijpt. Als ik mijn zweep had gebruikt voor de zgn corrigerende tik zoals hier wordt aangegeven was ik nooit zover gekomen met mijn paard als ik nu was. Waarom zou je een paard straffen als hij jou niet begrijpt of als jou leiderschap op dat moment niet duidelijk genoeg voor hem is? Zo zijn er tal van vaak simpele oefeningen om je paard 'op zijn plaats (terug) te zetten' .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:42

Shanelle schreef:

zelf terug draaien naar z'n kont stappen en daar een hele goede mep opgeven met het uiteinde van m'n leadrope en dit herhaal ik soms langs de twee kanten. OF achteruit laten stappen, niet 2 passen maar een hele reeks als het moet

TS ik zou echt op zoek gaan naar een zogenaamde "paardenfluisteraar" of het nu iemand is die volgens monty roberts, parelli, tellington jones, hemphling,... of weet ik veel wie werkt, de intentie is hetzelfde. leren de lichaamstaal van je paard te lezen en wat jij wil over te brengen niet alleen met woorden, maar ook via jou lichaamstaal. wat is jou "happy-kom-maar-hier-dat-ik-je-kroel" houding of de "nu-ben-ik-echt-serieus-ga-opzij" houding.
En leer je paard kennen. Er zijn echt paarden die "levensgevaarlijk" kunnen zijn in de handen van een bepaald type mensen en lammetjes bij anderen.

Succes TS