Paard is ineens gemeen geworden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:22

Ik vind het niet eerlijk om alle schuld bij de TS te leggen.
Als ik het zo lees doet zij erg haar best voor dit paard. En tevens begrijp ik dat het paard ook best blij wordt van alles dat zij met het paard doet. Bij haar is hij immers wel lief. Iets dat getuigd van het goede karacter van dit paard, in deze situatie.
Dat het te weinig is, dat staat vast! Maar dat kan je niet alleen de TS kwalijk nemen, zij is slechts verzorgster.
De eigenaar!! Die weigert na te denken over het geluk van zijn paard: 'Als je een hok hebt en er gaat eten in, is het goed' :( |( :(
Zelfs voor een cavia of een konijn is dat te weinig.
Spelletjes in zijn stal is een leuk bedenksel van de commercie, maar daar wordt een paard echt niet blij van.
Wat als jij elke dag hetzelfde boekje moet lezen voor het slapen gaan?

Sociaal contact met soortgenoten is het allerbelangrijkste voor alles dat op deze wereld leeft.
Misschien doe je er beter aan de eigenaar voor te stellen een andere stal te zoeken, waar het paard wel iedere dag buiten staat of wordt gezet.
Want ik heb ook het gevoel, dat het paard niet houdt van alle de (mogelijke) drukte bij jullie op stal; fietsende kinderen, etc.

Ik denk dat er een heel ander paard te voorschijn komt, als er meer gedacht wordt aan de behoefte van dit paard.

Tot vier jaar geleden had ik een merrie die in alles super braaf was en makkelijk. Tot ze bij een spierbevangenheid een week op stal moest staan en daarna op rust. Ze sloeg de stenen uit de muur en het weefrek kon ik wel dicht doen, want je kon niet onoplettend langs haar stal lopen.
Dan vloog ze met een opengesperde bek naar buiten.

Paarden kan je niet dag en nacht opsluiten. |o

Ik wens je paard alle geluk!

Ps. Ik vind het hardstikke goed dat je om hulp vraagt.
Ik hoop dan ook echt dat je je paard kunt helpen, het ligt volgens mij niet aan hem.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:03

Ik denk niet dat TS de schuldige is, zij kan er waarscijnlijk weinig aan doen.

Maar om dan te zeggen dat het paard gemeen is...nee, dat gaat er bij mij niet in.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:06

vstl schreef:
Jaa,we kunnen niet anders tijdens het sgool.maar als de eigenaar van het pension kan,probeert die hem ook eens op de wei te zetten.Vroeger stond hij Nooit op de wei,zijn eigenaar deed dat gewoon niet.dus hij is dat gewoon om op stal te staan,maar ik probeer hem wel op de wei te zetten.

Jullie lezen naar mijn inziens niet helemaal correct.

Zoals duidelijk beschreven word gaat het paard naar buiten als de pensioneigenaar kan of de verzorgster, maar omdat zij met school zit gaat het paard vaak niet de wei op.

Het is bovenal de verantwoording van de paardeigenaar dat deze de wei op komt en NIET de verzorgster, echter weten wij niet waarom de paardeigenaar haar als verzorgster heeft aangenomen?? Misschien dat de eigenaar zelf hier geen tijd voor heeft, en daarvoor haar als verzorgster heeft???

Anderzijds ben ik het niet geheel eens met het feit dat jullie zeggen dat de verantwoording niet bij de verzorgster ligt, Je neemt immers een grote zorg op je voor dat dier en neem aan dat je je dan mede verantwoordelijk voelt, ( Ts doet dit ook anders opent ze dit topic niet )

Hoezo zou het onlogisch zijn om eerst een probleem uit de wereld te helpen wat mogelijk mede een oorzaak kan zijn voor het gedrag, nooit is men zeker dat het gedrag hierdoor ontstaat, maar eigenlijk de meest simpele oplossing lijkt me dan het meest voor de hand liggen.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:20

Amaretto27 schreef:
Inderdaad!
Het is dus heel logisch dat je paard gemeen is geworden! Wat zou je erzelf van vinden als
ik je in een hokje van 1 bij 1 meter stop en je er 1x per week uit laat 1 of 2 uurtjes?
Sorry hoor, maar je bent dan geen paard waard!

Kan het ff iets minder??!!
Vind de reacties hier behoorlijk veroordelend en ze slaan soms echt nergens op!

Ten eerste is TS verzorgster en geen eigenaar. TS heeft er dus helemaal niets over te zeggen, het is de eigenaar die bepaalt hoe en wanneer het paard de wei op gaat.

Ten tweede je uitspraak: Een paard wil niet op stal staan.
Toevallig ken ik genoeg paarden die echt zo graag niet op het land staan hoor!! Er zijn echt paarden die heel graag op stal staan, geloof het of niet. Je kan dit dus niet zomaar gaan roepen, komt erg vervelend over nl.

Verder hoop ik dat je een oplossing vind TS, want dit is geen leuk gedrag. Heel veel succes!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:25

luffie schreef:
Toevallig ken ik genoeg paarden die echt zo graag niet op het land staan hoor!! Er zijn echt paarden die heel graag op stal staan, geloof het of niet. Je kan dit dus niet zomaar gaan roepen, komt erg vervelend over nl.

@luffie, daar moet ik je gelijk in geven wat betreft het op stal staan, ken d'r ook die maar al te graag naar binnen gaan, en dan vooral als het regent, dus het is inderdaad van ieder paard afhankelijk.

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:13

TheHorseInn schreef:
idd,

ik vind dit een erg onlogische reactie,
ik zou eerst gaan kijken of ie ergens pijn heeft ;)

haal anders eens een osteopaat bij je paard!
Doe wij ook en het werkt echt!!

heey,
ik was ook an het denken dat het mss aan pijn kon liggen,
want nu blijkt dat amos een dikke poot heeft..het probleem was
dat hij toen hij in d vakantie op de wei stond,zo brut had gedaan dat hij zichzelf
had pijn gedaan..dit had ik gezien en had een ouder iemand erbij gevraagd met méér
veel meer kennis dan mij,en hij had idd veel te onnozel gedaan op de wei..Nu moet ik zijn
poot met koud water besproeien en koelingsgel of klei eraan smeren.Het probleem met de wei,dat ze
hier beschrijven is geen probleeem,want het dier gaat elke woensdag op de wei.altijd.dat is een gewoonte
voor hem..in de vakantie gaat hij ELKE dag op de wei,op VRIJE dagen zet ik hem ook op de wei..
en meestal zaterdag namiddag ook op de WEI.

bedankt voor je hulp :D

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:15

pieteritus schreef:
Zo las ik het ook: 's woensdags op de wei en vrijdag, zaterdag en zondag rijden.
En wat dan maandag, dinsdag en donderdag????

Mijn eerste reactie is daarom ook: is iemand het dan wel waard om een paard te mogen bezitten en heeft diegene überhaupt wel de knowhow om een paard góed te verzorgen?

Bedankt voor je vertouwen in mij,ik ben mss niet perfect..maar voor dit dier
doe ik alles ! voor hem ga ik door het vuur !

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:19

Amaretto27 schreef:
Diablo schreef:
En dan zeg je dat je paard ineens gemeen is geworden.....

Inderdaad!
Het is dus heel logisch dat je paard gemeen is geworden! Wat zou je erzelf van vinden als
ik je in een hokje van 1 bij 1 meter stop en je er 1x per week uit laat 1 of 2 uurtjes?

Bedankt,aan preken heb ik geen nood ! ik wil ook geen kwetsende dingen ! ik wil gewoon
dat jullie raad geven ! en geen kwetsende dingen zeggen ! want de weidegang is geen probleem!
het probleem was dat hij een dikke poot had en hierdoor vervelend deed !

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:23

wietse1905 schreef:
Als ik het goed begrijp is het niet een probleem dat zich al tijden voordoet maar een probleem dat er ineens was. Ik zou dan toch eens kijken of hij niet ergens pijn heeft. Paarden worden echt niet in een week zuur omdat ze de wei niet op mogen. Bij ons staan ze ook de hele winter binnen en zijn ze ook niet zuur.

idd,bedankt dat je me niet aanvalt,maar me raad gaf ! want hij had idd een dikke poot..
dat ik wel gezien had,maar een ervaren iemand zei me dat het na het rijden er wel afging
en dat was ook zo..ik heb het toen wel verzorgd met koud water en koelingsgel enz
nu is de poot volop aant genezen !

bedankt !

Amaretto27

Re: Paard is ineens gemeen geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:24

Waarom zet je er dan niet meteen bij dat hij een dik been had?

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:26

marijkedam schreef:
sjattukuh25 schreef:
Hallo Ts,

Aangezien het je verzorgpaard is en deze amper de wei op komt is het misschien een idee dat als je hem verzorgt hem los te laten op de wei ipv gebruik te maken van zijn diensten??

Ik kan er gif op innemen dat als het paardje niet buiten komt en alleen als ie bereden word dat hij er op een goed moment al zijn energie in gooit op jouw eraf te gooien, het paardje heeft dan ongenoegen en een hoop energie en jij zit er dan op. Ipv hem te berijden kun je hem ook laten lopen in de wei dat heet ook verzorgen. Een paard is er in mijn ogen niet alleen voor om alleen maar zijn diensten te bewijzen, zoals ik het hier zo lees is dit helaas wel aan de orde.

Hoe reeël is het dan om iets van het paardje te verlangen op basis van een goed vertrouwen en goede omgang als de omgang naar het paard toe nog niet eens juist is???

Als verzorgster kun je hier weinig aan doen dan de eigenaar aan te spreken op dit feit wat naar mijn idee zeer onaanvaardbaar is.

Het is ten eerste zeer onverantwoord om op zulk paard te rijden als deze alleen maar opgesloten word en vervolgens is het onacceptabel dat er met een vinger naar het paardje gewezen word dat deze gemeen zou zijn. Beetje realistisch zijn en naar de eigenaar toe stappen.

Als jij geen tijd hebt als verzorgster om het dier datgene te geven waar de eigenaar jouw voor gevraagd heeft dan moet je eerlijk zijn en zeggen dat de eigenaar een andere verzorgster moet zoeken die wel tijd heeft voor dit paardje op de wei te gooien. Want als ik jou zo hoor dan komt het paard niet op de wei ivm met jouw school.

Hoop dat er een oplossing komt voor dit dier, want hij heeft dit niet verdient.

Groetjes Sjattukuh25

Ik vind deze reactie niet echt gepast. TS kan natuurlijk altijd naar de eigenaar stappen en vragen om verbetering, maar zij is niet verantwoordelijk voor het al dan niet goed verzorgen van het paard door de eigenaar. Zij moet roeien met de riemen die ze heeft. Tuurlijk kan ze proberen om het het paard zo goed mogelijk naar de zin te maken en hem bijv maar 2 x per week rijden en de overige dagen dat ze kan de wei op gooien. Maar toch, de verantwoordelijkheid voor het dier en zijn gezondheid blijft bij de eigenaar. Als deze niks wilt veranderen, kunnen we de schuld niet bij de TS leggen.
Geloof me, heb zelf vaak zat in zo'n situatie gezeten als verzorgster en uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen, omdat ik toch niets aan de situatie kon veranderen en het niet meer veilig was om met het paard bezig te zijn (ook door gebrek aan ervaring destijds).

de oorzaak van zijn gedrag was een dikke poot,die nu volop aant genezen is !

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:29

Diablo schreef:
Ik denk niet dat TS de schuldige is, zij kan er waarscijnlijk weinig aan doen.

Maar om dan te zeggen dat het paard gemeen is...nee, dat gaat er bij mij niet in.

ik bedoel met gemeen,niet gemeen van karakter,maar gewoon gemeen in omgang.zoals mensen soms gemeen kunnen zijn.de oorzaak van zijn gedrag was een dikke poot,die ik nu goed verzorg om ervoor te zorgen dat die geneest !

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:33

sjattukuh25 schreef:
vstl schreef:
Jaa,we kunnen niet anders tijdens het sgool.maar als de eigenaar van het pension kan,probeert die hem ook eens op de wei te zetten.Vroeger stond hij Nooit op de wei,zijn eigenaar deed dat gewoon niet.dus hij is dat gewoon om op stal te staan,maar ik probeer hem wel op de wei te zetten.

Jullie lezen naar mijn inziens niet helemaal correct.

Zoals duidelijk beschreven word gaat het paard naar buiten als de pensioneigenaar kan of de verzorgster, maar omdat zij met school zit gaat het paard vaak niet de wei op.

Het is bovenal de verantwoording van de paardeigenaar dat deze de wei op komt en NIET de verzorgster, echter weten wij niet waarom de paardeigenaar haar als verzorgster heeft aangenomen?? Misschien dat de eigenaar zelf hier geen tijd voor heeft, en daarvoor haar als verzorgster heeft???

Anderzijds ben ik het niet geheel eens met het feit dat jullie zeggen dat de verantwoording niet bij de verzorgster ligt, Je neemt immers een grote zorg op je voor dat dier en neem aan dat je je dan mede verantwoordelijk voelt, ( Ts doet dit ook anders opent ze dit topic niet )

Hoezo zou het onlogisch zijn om eerst een probleem uit de wereld te helpen wat mogelijk mede een oorzaak kan zijn voor het gedrag, nooit is men zeker dat het gedrag hierdoor ontstaat, maar eigenlijk de meest simpele oplossing lijkt me dan het meest voor de hand liggen.

Ten eerste opende ik dit topic om myn probleem op te lossen,niet om verwijten naar men kop
geslingerd te krijgen ! ik heb idd een verantwoordlijkheid en naar mijn weten,heb ik die altyd genomen !
woendags,vrydags,zatrdag en zondags zijn niet d enige dagen dat ik iets met hem doe ! de reden voor dit gedrag was
een dikke poot,die nu aant genezen is ! en als je nu begint over dat ik die dikke poot had moetten zien als verzorgster,
dan zal ik je vertellen dat ik dat wel degelyk had gezien.Ik heb een ouder iemand met ervaring gevraagd en die zei dat het na het rijden er wel afging wast zo ook was! maar om te zorgen dat het niet erger wordt,zal ik mijn uiterste best doen om het te verzorgen !

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:37

luffie schreef:
Amaretto27 schreef:
Inderdaad!

Kan het ff iets minder??!!
Vind de reacties hier behoorlijk veroordelend en ze slaan soms echt nergens op!

Ten eerste is TS verzorgster en geen eigenaar. TS heeft er dus helemaal niets over te zeggen, het is de eigenaar die bepaalt hoe en wanneer het paard de wei op gaat.

Verder hoop ik dat je een oplossing vind TS, want dit is geen leuk gedrag. Heel veel succes!

Dankje ! amos is idd geen weipaardje,na een half uur staat hij al trg aan het hek te wachten..en dat is niet voor koekjes ofzo..maar hij staat gewoon niet graag lang op de wei..ik zet hem er ook maar max.1 uur op want anders gaat die heel de tijd voor het hek heen en weer lopen..

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:41

Amaretto27 schreef:
Waarom zet je er dan niet meteen bij dat hij een dik been had?

omdat ik niet wist dat het erger was geworden,niemand zei me iets..de eigenaar had maandag gebeld
en toen viel mijn puzzel in elkaar.De eigenaar zei zelf ook dat dat de mogelijke oorzaak was,ik ben hem gisteren
gaan bezoeken en heb hem lekker verzorgd..hij was kiplekker en was blij dat ik zijn poot kon verkoelen.ik ga ervoor zorgn
dat dit niet meer gebeurd !

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:43

Is ie nu dat zijn been aan het genezen is al minder gemeen dan? Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat door een blessure aan zijn been gemeen werd.... maar je weet het nooit natuurlijk... :+

En staat ie alleen in de wei als ie de wei ingaat? Want dat zal ie het waarschijnlijk wel niet leuk vinden idd.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:44

Fijn dat je een oorzaak hebt kunnen vinden TS! Heel veel succes ermee en ik hoop dat hij zich snel beter voelt.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:11

Succes met z'n been TS!
Ik vind het stiekem wel een beetje raar dat als een paard plots met een dik been uit de wei komt, je dat dan eruit moet rijden. En hij moet dan wel veel pijn hebben gehad als hij daardoor kleine voorbijgangers gaat bijten, lijkt mij.
Iig, hopen dat het koelen goed helpt en dat zijn humeur dan ook 'afkoelt' :P

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 14:07

astridklomp schreef:
Is ie nu dat zijn been aan het genezen is al minder gemeen dan? Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat door een blessure aan zijn been gemeen werd.... maar je weet het nooit natuurlijk... :+

En staat ie alleen in de wei als ie de wei ingaat? Want dat zal ie het waarschijnlijk wel niet leuk vinden idd.

juaa,hij is veel liever ! ik weet niet hoor,volgens mij was het wel erg pijnlijk anders zou die niet zoveel moeite
hebben gedaan om het te laten merken !

hij gaat altijd met 2 andere paarden op de weide.

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 14:09

Bzoem schreef:
Succes met z'n been TS!
Ik vind het stiekem wel een beetje raar dat als een paard plots met een dik been uit de wei komt, je dat dan eruit moet rijden. En hij moet dan wel veel pijn hebben gehad als hij daardoor kleine voorbijgangers gaat bijten, lijkt mij.
Iig, hopen dat het koelen goed helpt en dat zijn humeur dan ook 'afkoelt' :P

ik oook,maar hij deed wel veel moeite om het te laten merken ! en ik moet zeggen,hij heeft al niet meer gebeten ! *D

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:11

Misschien heeft 1 van die andere pony er op gestaaan ofzo toen ie aan het rollen was/tegenaan geschopt ;)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:08

Heel veel succes !!!!........Je lijkt me een perfecte verzorgster....een topic hier openen omdat je je zorgen maakt om je verzorgpaard...terwijl jij niet de eindverantwoordelijke bent....maar de eigenaar zelf.. ^)
petje af.. :D

mijn dochter heeft ook een verzorgpaardje gehad...ze reed bijna elke dag op haar scootertje 30 km heen en terug naar het beestje..die een ontsteking aan dr been had, de eigenaar heeft er geen bal aan gedaan... _-:( ...mn dochter heeft het dier verzorgd...en behandeld...
vraag me soms weleens af, waarom mensen paarden houden...maar ja..