Problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

helenahof

Re: Problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 10:04

Um.
Waar zij in staat is het een houten box en overal kan ze eroverheen kijken. Geen trailies ofzo.
Ze staat bij haar vriendje Goldwyn
Nee ze kan niet bijten zo groot is ze ook niet.

Ik rijd elke dag en ze is nu 9 er is 5 jaar van haar leven verprutst.
Ze heeft altijd in de wei gestaan en niks mee gedaan.
Met de stal hebben we de hoefsmid raad gepleegt & insuctrise.

Ook met de problemen hebben er al wel een paar mensen naar gekeken :
Dierenarts, Instuctrise, Kennis, Hoefsmid.

Dus het is niet zo dat we er nog niemand bij hebben gehad.
Mijn instuctrise zegt dat het zadel en deken komt omdat ze een pinnige merrie is. En dat geloof ik ook wel.
En dan aanvallen in de wei denk ik omdat ze geen zin heeft in het rijden ofzo.
Maar met het rijden is er verder niks aan de hand. Soms wel een schoppen ofzo maar gewoon ondeugd dan

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 10:07

marise83 schreef:
wrs zit het probleem dieper, en is het een mss een gevolg van het ander. Luister aub naar ons en laat je helpen met iemand die er ervaring mee heeft. Als je iemand op stal laat komen, kan je het zelf doen onder begeleiding. Onderschat het probleem niet, want erger kan het altijd ;) het moet niet gevaarlijk worden voor je.. Wat vinden je ouders er eigenlijk van?

Wij hebben al enkele mensen raadgepleegd maar zei zeiden o.a. dat het komt omdat het een pinninge merrie is en niet zo veel zin heeft in het rijden.
Mijn ouders helpen mij ook hoor! Het is denk ik niet dat het levens bedreigend is hoor. Ik heb in het topic omschreven dat ze me bijt en schopt in de wei,
dat doet ze alleen als ze hengstig is. Anders komt ze wel boos op je af maar stopt voor je om het koekje te komen opeten.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:24

Jeetje TS, wat ben jij een doorzetter! Ik vind het erg knap van je wat ik zo lees wat je al allemaal overwonnen hebt met deze energieke pony! Dat is niet niks lijkt mij!
Ik kan me voorstellen dat je het allemaal graag zelf wilt doen, dat is natuurlijk ook het allerleukst, als ze dan straks veranderd is kan jij zeggen dat jij dat allemaal zelf gedaan hebt! Ik begrijp dat dat natuurlijk het allerleukste is. Ik had zelf ook op mijn 12de ook een hele felle pony en dat wilde ik ook graag allemaal zelf doen!

Ik lees dat je een instructrice hebt. Heb je haar misschien wel eens gevraagd met je mee te gaan het land in als je je pony wilde pakken? Misschien is dat nog een idee, zij kent jou en je pony ook inmiddels, dus misschien kan zij jou wel handige tips geven daarin.

Ik vind het zelf ook heel moeilijk om van hier achter de computer jou tips te geven. Normaal gesproken zou ik zeggen om het gedrag te negeren en zelfverzekerd op haar af te lopen en haar te pakken. Wanneer je haar dan hebt, zou ik haar belonen. Máár ik moet je heel eerlijk erbij zeggen dat ik niet weet of dit de juiste aanpak is bij jou en je pony omdat ik je pony niet gezien heb. Ik zou het heel erg vervelend vinden als jou straks iets overkomt door iets wat ik gezegd heb. Ik denk dat dat ook bij de andere mensen in dit topic een rol speelt.

Ik wens je in ieder geval veel succes en ik hoop dat je instructrice hier mogelijk mee kan helpen! :)

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:08

jarrah schreef:
Jeetje TS, wat ben jij een doorzetter! Ik vind het erg knap van je wat ik zo lees wat je al allemaal overwonnen hebt met deze energieke pony! Dat is niet niks lijkt mij!
Ik kan me voorstellen dat je het allemaal graag zelf wilt doen, dat is natuurlijk ook het allerleukst, als ze dan straks veranderd is kan jij zeggen dat jij dat allemaal zelf gedaan hebt! Ik begrijp dat dat natuurlijk het allerleukste is. Ik had zelf ook op mijn 12de ook een hele felle pony en dat wilde ik ook graag allemaal zelf doen!

Ik lees dat je een instructrice hebt. Heb je haar misschien wel eens gevraagd met je mee te gaan het land in als je je pony wilde pakken? Misschien is dat nog een idee, zij kent jou en je pony ook inmiddels, dus misschien kan zij jou wel handige tips geven daarin.

Ik vind het zelf ook heel moeilijk om van hier achter de computer jou tips te geven. Normaal gesproken zou ik zeggen om het gedrag te negeren en zelfverzekerd op haar af te lopen en haar te pakken. Wanneer je haar dan hebt, zou ik haar belonen. Máár ik moet je heel eerlijk erbij zeggen dat ik niet weet of dit de juiste aanpak is bij jou en je pony omdat ik je pony niet gezien heb. Ik zou het heel erg vervelend vinden als jou straks iets overkomt door iets wat ik gezegd heb. Ik denk dat dat ook bij de andere mensen in dit topic een rol speelt.

Ik wens je in ieder geval veel succes en ik hoop dat je instructrice hier mogelijk mee kan helpen! :)

Ja mijn instucrtise ; Jiska van den Akker. Heb ik vertelt dat ze aan valt als ze geen zin heeft ofzo.
Ze vroeg toen wanneer het was, het is vooral als ze hengstig is...
Ze zei toen dat het waarschijnlijk gewoon het karakter is.

Het gaat de laaste tijd steeds zo :
Ze komt op me af en als ik gewoon staan blijf staat ze net voor me stil.
Of ze komt op me af en gaat dan langs me en vervolgends krijg ik haar niet..

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:44

Goed dat je het met je instructrice besproken hebt! En goed dat je probeert te achterhalen waar het vandaan komt en wanneer het zich voordoet, maar misschien dat je instructrice ook gewoon eens met je mee kan het land in om met je mee te kijken en tips te geven hoe je ermee om kan gaan? :)

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 22:09

Ik ben naar de zadel passer geweest.
En hij had een klein druk plekje op de schoft daar kan het door komen.
Dus nu heb ik een nieuw zadel die perfect licht ik hoop dat het nu over zal gaan...

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:45

Je hebt blijkbaar hetzelfde probleem als ik ooit had. Nog niet zolang geleden trouwens. Ik heb een voskleurige merrie met een zeer dominant karakter. Toen wij haar kochten dachten we dat we dat wel zelf konden oplossen 'met liefde en geduld'. Maar dat bleek anders, na anderhalve week viel ze mij aan in de weide, beet me bij het opzadelen, ik ben zelfs naar de spoed kunnen gaan door een trap op m'n hoofd. Ze steigerde ook aan de hand en duwde me dan om, liep gewoon over me heen. Ik vond het héél erg, maar ik heb haar uiteindelijk echt weg MOETEN doen omdat ik er niet meer bij durfde. Het werd alsmaar erger en ze voelde dat ik bang was, dus zij was lekker de baas.

We hebben haar 4 maanden naar een plaats in Essen gebracht, en die mensen zeiden na 4 maanden, doe haar naar de slacht want dit komt nooit goed, het is een rotpaard. Maar nee, dat wilde ik echt niet, ze heeft veel te veel in haar.
We hebben dan iemand anders gezocht dichter bij ons in de buurt, zodat we het wel konden opvolgen. Ze staat hier nu nog steeds, ik denk al 5 maanden. Maar het gaat er echt super op vooruit, ze moet gewoon consequent aangepakt worden, in het begin heeft ze echt wel wat lappen gekregen, maar ze moest leren om respect te hebben voor mensen. Nu gaat het heel goed, ik kan haar terug uit de stal, wei en piste halen, ik longeer haar (dit ging absoluuut niet voordien) en ik ben nu net terug aan het rijden. Na bijna een jaar! Zondag kwam ze van helemaal uit de achterste hoek uit de weide, naar me toe gegaloppeerd omdat ik haar had geroepen. Zonder dreigen of oren plat te leggen! Ze kwam gewoon dag zeggen aan de omheining. Ik denk dat ze nog echt m'n vriendinnetje wordt. Prinses heeft ook niet voor iedereen het respect dat ze voor de instructeur en mij nu heeft, ik heb dit echt moeten leren. En dat is niet altijd lijfstraffen, toch niet constant. Het is wel altijd opletten, want zodra ze wat fout doet moet ik dat afstraffen, anders wordt het terug erger. Maar ik kan je wel één ding verzekeren, probeer niets op te lossen met snoepjes! Dit maakt het alleen maar erger, eten is voor als ze op stal staan, je hoeft dit niet uit de hand te geven zolang ze dominant zijn.
Je hoeft ook echt niet te letten op wat sommige mensen hier op bokt zetten, ik heb mijn probleem hier ook opgezet en kreeg net de zelfde reacties. Heb vooral veel geduld, daar kom je het verste mee.
Mocht het nog erger worden, Vincent Dams in Geel, België is echt een aanrader! Hij weet van aanpakken en is zeer hulpvaardig. Hij heeft ook een advertentie staan op kapaza.be.

Veel succes nog! Je kan me altijd vragen stellen.

Groetjes, Laura

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 05:54

Helemaal eens met de react van cleyto. Niet uit de hand voeren! Daarnaast... Wat ik bij mijn paard deed is, een handje steentjes meenemen de Wei in. Iedere Keer wanneer hij dominant naar mij toe kwam joeg ik hem weg en gooide een steentje tegen zijn bibs. (niet hard, gewoon raken is echt al genoeg) net zo Lang tot hij still bleef staan, zijn lip pen likte en zijn hoofd laag hield. Dit goede bedrag belonen met rust en knuffels (geen voer of snoepjes). Bij mijn paard werkte het uitstekend, hij laat geen aggress meer zien. Het duurde well ongeveer een uur voor ik door zijn gedrag heen was. Hij stal mijn merriest weg, viel me aan, beet, behoorlijk probleem dus.... Was trouwens een prachtgezicht om hem al bokkend en steigerend door de Wei te zien paraderen om indruk op me te maken. Alleen helaas voor hem werd ik er niet bang van....

Fantastisch cleyto dat je zo veer met je paard gekomen bent. Wat zal jij een grote glimlach op je gezicht gehad hebben toen ze zo naar je toe kwam om je te begoeten!

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:56

Ja idd Jua, dat was een fantastisch moment, ik had er nooit op gehoopt! Een grote les voor mij is dat je nooit eieren onder je paard mag leggen, dat doen zij onderling ook niet.En Consequentie is ook heel belangrijk.
Maar hey , jij woont wel erg ver zo te zien Jua?En welkom op bokt zou ik zeggen.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:15

Hahaha, misschien ben ik een beetje blond, maar wat betekent de uitdrukking je mag geen eieren onder je paard leggen? :o

Maar gelijk heb je! Ik denk ook dat er maar heel weinig echte probleempaarden zijn. Soms is het wel nodig dat je een heeeeeeele lange adem hebt...

Ja, Texas is wel een beetje ver. Ongeveer tien uur vliegen van Nederland en 7 uur tijdsverschil. Lekker warm, zomers 44 graden. Texas ligt tegen Mexico aan in het zuiden van de USA, niet iedereen weet dat.
Dus veel Mexicanen hier, net als Indianen en cowboys :D
Thanks voor het welkom heten! En zo als ze het hier zeggen... Have a good day!