probleem met buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 09:31

_Tara_ schreef:
Waarom is afstappen meteen je paard laten winnen? Is dat vervelend dan dat jij op z'n rug zit. Dan snap ik 't wel inderdaad, dan is 't voor je paard fijn als jij weg bent. Maar je paard zou 't toch gezellig moeten vinden met jou op z'n rug? Dan zou 'ie eigenlijk juist "verliezen" als je afstapt.

TS, misschien het voorlopig gewoon even bij wandelen houden? Later gewoon een keertje met een stalgenoot samen gaan :j Zeker als je hem zelf nog niet goed kunt/durft te overtuigen om toch verder te lopen, zou ik dit niet vaker gaan proberen. Dan gaat het waarschijnlijk van kwaad tot erger.

In de bak vind hij het wel gewoon leuk hoor, het rijden . Alleen buiten is het probleem.
bedankt voor je tip maar ik ga toch proberen hem naar het bos te rijden.
Ik kan wel iets met jou tip want het schiet me net te binnen dat ik door de weeks na het rijden even ga wandelen en in het weekeinde in het bos ga rijden.
toch bedankt hoor

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 09:34

xClairex schreef:
en eventueel met bit in? Of word hij dan vervelend???

ik ga eerst proberen zonder bit, hij word niet vervelend met bit maar als het zonder echt niet lukt ga ik het eens met proberen ;)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:20

ik zou toch ff wachten tot je wel met iemand samen kan gaan!
meestal gaat dat echt stukken beter (heb ervaring, mijn pony die altijd superlief is buiten, altijd voorop moet als er iets engs is ofzo kan gewoon echt niet alleen. dan gaat ze ook zo of nog erger doen). dan kun je daarna altijd nog kijken of je alleen kunt gaan.
als dat echt niet gaat, zou ik toch zeggen: probeer zo min mogelijk af te stappen! als je er dan weer opzit (als dit nog lukt:p) begint het toch weer van voor af aan. En al zeker niet terug gaan naar stal! dan laat je je pony alleen maar winnen, en weet dat ie dit de volgende keer weer kan doen!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:26

Ik zou hem gewoon laten stilstaan. En desnoods sta ik er een uur maar ik zou niet terug gaan. Mijn paard kan soms ook achteruit de sloot inlopen :o zet hem stil en wacht net zo lang tot hij op been vooruit gaat ipv achteruit.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:40

[quote="_Tara_"]Waarom is afstappen meteen je paard laten winnen? Is dat vervelend dan dat jij op z'n rug zit. Dan snap ik 't wel inderdaad, dan is 't voor je paard fijn als jij weg bent. Maar je paard zou 't toch gezellig moeten vinden met jou op z'n rug? Dan zou 'ie eigenlijk juist "verliezen" als je afstapt.

Nee is niet vervelend dat je op de rug zit van het paard. Maar je bent een leider van het paard. Het paard moet jou ook gehoorzamen vanaf de rug. Als jij afstapt en hem "voorloopt". Dan kan die zich lekker achter jou verstoppen, en dan heeft ie het nog niet zelf gedaan. Hij moet op je kunnen vertrouwen als jij vanaf het paard zegt dat ie door moet lopen. En als jij gaat afstappen, dan weet ie dat ie bij elk "eng" ding jou voor kan laten gaan.

_Tara_

Re: probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:53

Ja maar als jij de leider bent, is 't toch logisch dat je voor je paard beter een leider kunt zijn dan op je paard?
Maar goed je hebt wel gelijk dat hij je inderdaad moet vertrouwen, ook als je op z'n rug zit. Maar als dat vertrouwen er dan nog niet is, kun je toch beter even afstappen en voor je paard gaan lopen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:04

klinkt als een gezonde dosis koppigheid hahaha
Gewoon doorzetten maar ik zou het dan doen met een ruiter erbij!Samen ben je net wat "sterker" nml.
Zowiezo nooit terug gaan naar stal,desnoods loop je ernaast en dan een andere richting op.Maar beter zou zijn om niet toe te geven.
Wat doet ie als je alleen het zweepje in je hand houd tijdens rijden?Word ie dan ook panisch of valt het dan mee?
Vaak als je alleen dat ding in je hand hebt dan hebben ze al iets meer respect voor je,dan hoef je het nieteens te gebruiken.

Het klinkt in ieder geval als een eigenwijze pony ;)

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:07

_Tara_ schreef:
Ja maar als jij de leider bent, is 't toch logisch dat je voor je paard beter een leider kunt zijn dan op je paard?
Maar goed je hebt wel gelijk dat hij je inderdaad moet vertrouwen, ook als je op z'n rug zit. Maar als dat vertrouwen er dan nog niet is, kun je toch beter even afstappen en voor je paard gaan lopen?

Snap wat je bedoelt met een leider voor je paard als je er naast loopt. Maar je wilt toch niet elke keer in een buitenrit afstappen omdat een paard liever heeft dat jij voorop loopt. En met dat vertoruwen moet je natuurlijk eerst in de bak aan de slag. Maar vertrouwen krijg je natuurlijk ook niet meteen. Heb ook wel is met een paard een uur bij een watergat gestaan. En maar lieve woordjes en klopjes. Tuurlijk duurt even, maar ze ging er uiteindelijk wel in (en wou er daarna niet meer uit :) ) Maar dan heeft ze het wel zelf gedaan. De volgende keer vertrouwd ze je dan gewoon en gaat zonder moeite het water in. Dit verschilt natuurlijk ook per paard. Zijn paarden die er na 10x nog moeite mee hebben. Maar geduld is een schone zaak zeg ik dan maar :)

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:10

jasminex schreef:
anoukie88 schreef:
Nou als ik het zo hoor dan heeft je paard geen respect voor je. Anders zou die je ook niet zo te pakken nemen. Ik heb altijd zoiets afstappen is uit den boze! En bang voor de zweep? Wat doet die op de zweep dan? Want als ik het zo hoor zou ik er toch eentje meenemen als ik naar buiten ga. Vooral als je zegt hij is 100% verkeersmak, dan kan die het ook wel. Keertje doorzetten en je toch maar is kwaad maken? Heb ook een grapjesmaker trouwens die ook dit soort kuren heeft. Kan ten eerste een paar flinke tikken verwachten (omdat ik weet dat die het durft en kan hoor) En dan denkt meneer dat ie moet stijgeren, bokken, omdraaien of achteruit lopen. En als die zo goed achteruit kan lopen dan mag die dat ook doen in de richting die ik wil. Maar afstappen doe ik niet. Succes. (Bedoel dit trouwens niet kwaad allemaal hoor). Succes hoop dat het morgen lukt naar het bos. Wordt iig supermooi weer!

In het algemeen loopt hij wel door maar soms wil hij eerst hard gaan draven voordat hij in gallop aanspringt dus wou ik in de bak een zweepje meenemen, nou mijn zusje geeft hem aan en hij vliegt weg in gallop. Ik heb hem uiteindelijk weer in draf gekregen en toen het zweepje laten vallen.
Ik ben nu bezig met hem zweepjes-mak te maken door hem er aan te laten snuffelen en hem er overal mee te aaien dus over een tijdje kan het denk ik wel met zweep.
bedankt voor je uitleg en het succes wensen!

Mm..het is niet slim om hem te laten eten van het gras.Dat hij dat mag,lijkt voor hem een beloning.
Als jij toelaat dat hij naar dat gras mag dan denkt hij dat hij klaar is en dat hij beloont wordt.
Dus niet laten eten ! en waarom teruggaan naar de stal ? je moet gewoon terug opstappen en verdergaan,
het is normaal dat paarden geïnteresseerd zijn in hun omgeving,maar het kan zijn dat als hij daar rond kijkt dat hij een
gevaar voelt,of het kan zijn dat hij weet dat hij met je voeten kan spelen en éénmaal als hij dat doorheeft,kan het wel een behoorlijk moeilijk worden om hem naar jou te laten luisteren.Wees streng voor hem als je buitengaat,hij moet naar jou luisteren en als jij beslist dat je langs die weg gaat dan ga je langs die weg.Als je er bijna bent en hij wilt omdraaien,draai hem dan terug om,laat niet met je sollen want een paard is niet dom ! ze hebben ons sneller door dan dat je zelf denkt,zij denken ook anders dan ons.Je moet hem eerst proberen te begrijpen voordat je iets van hem verlangt.Probeer gewoon streng te zijn en door te gaan,geef vooral niet op want dan weet hij dat hij gewonnen heeft...

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:50

jasminex schreef:
ik rijd zonder bit ;)
ik ga terug naar stal omdat ik te soft ben : \
morgen ga ik hem eens hard aanpakken maar ook als ik er langs loop wil hij niet doorlopen en gaat hij dus achteruit hoe moet ik dat oplossen?
alvast bedankt!

laat je paard gewoon zo lang achteruit gaat tot hij het zat is en dan nog een klein stukje verder.. zodat ie dr het goed zat is. en dan weer vooruit. ik ken het probleem een beetje. mn fjord had af en toe ook zulke neigingen. het helpt ook als je iemand op de fiets meeneemt die kan dan af en toe even bijspringen!
Veel succes!

PopKoedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:13

Er zijn een aantal mogelijkheden voor dit probleem. Leer eerst je paardje wijken voor druk. Deze druk kan van de hand komen of van de zweep. Als je paardje bang is van de zweep leer hem dan eerst te strelen, heel zachtjes over het lichaam. Houdt dit vol tot hij/zij rustig wordt. Begin vervolgens zachtjes tikjes te geven op de borst en blijf zelf voor hem/haar staan. Als zij/hij een klein pasje achterwaarts doet dan stop je meteen met de hulp (tikken). Dit herhaal je een aantal keren tot de reactie snel wordt opgevolgd. Dan probeer je hetzelfde aan de flanken van het paard. Daar moet een zijwaartse reactie op komen. Probeer daarbij zelf naast de schouder te blijven staan. Dit herhaal je eveneens een aantal keer. Vergeet niet steeds dat op het moment dat er reactie komt je onmiddelijk stopt met de hulp (tikken). Je begrijpt dat dit uiteindelijk kan resulteren in hetzelfde gewenste resultaat van achteren naar voren. Daar moeten dan wel minimaal 2 mensen bij zijn. De volgende stap kan dan zijn dat je met 2 ruiters in de binnenbak of in de paddock de oefening herhaalt. Met een lange zweep kan je bijrijder de hulp aan de achterzijde geven (heel voorzichtig) terwijl hij/zij naast je rijdt. Zo kan je stapgewijs de oefening uitbreiden en op den duur misschien zelfs samen een buitenritje starten. Vergeet niet dat de beloning moet zijn het wegnemen van de druk (tikjes) zodra je paardje gehoorzaamt. Veel succes met de eerste les.

boendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:27

Als mijn paardje ergens niet langs wil, omdat ze het eng vindt, stap ik af en neem haar aan de hand mee. Dan kijkt ze er nog wel naar, maar gaat er wel langs. En ik stap liever af, waarbij we allebei ontspannen blijven, dan dat ik met haar de strijd aanga en we allebei in de stress schieten. Daar gaat je lekkere buitenrit.
Wil ze gewoon niet verder tijdens een buitenrit, dan gaat ze stilstaan en lopen draaien. Ik vraag haar eerst een paar keer vriendelijk toch mee te komen. Als dat niet werkt, moet ze blijven staan. En dat is ze in de loop van de tijd steeds sneller op gaan geven, waarna we rustig verder konden gaan.
Wat ook hielp: iemand voor haar uit laten lopen. Niet persé een paard, een mens volstond ook. Een zweep heb ik nooit bij me.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 23:26

hee allemaal,
ik heb vandaag weer een buitenrit gemaakt en we kwamen tot het bos (wat dus ook de bedoeling was)! Ik praatte veel met hem en zei steeds dat hij braaf was en als hij gras wou gaan eten sloeg ik met mijn vuist op zijn hals en dan ging hij niet verder met eten!
Hij ging braaf langs het huis wat hij eergisteren zo eng vond maar nu vond hij iets anders "eng" maar daar is hij toch langsgeweest!
ik denk doordat ik hem steeds beloon met mijn stem en aanmoedig...
dus bedankt voor de tips!
Morgen ga ik proberen in het bos te komen en ook te draven en als het heel goed gaat ook galloperen maar ik denk alleen draf.
Ps. ik ben vandaag ook niet afgestapt!
ik ben zo trots op mijn lieverdje! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:41

je hebt je paard pas iets langer dan een maand
dan is het logisch dat hij jou nog niet 100% vertrouwd
ik kon eerst niks met mijn paard omdat zij mijn niet vertrouwde in het begin, nu kan ik bijna alles met der ( 6 maandjes later)

dus mijn tip is
doe veel grondwerk met hem, ga op buitenrit maar loop er zelf naast, doe dit een paar weken natuurlijk kan je ook lkkr blijven rijden in de bak
als jou paard jou wat beter kent kan je het weer probeer door erop te klimmen, vraag ook iemand voor de eerste keren om mee te gaan met een ander paard, dan hebben ze steun aan elkaar

niet te snel alles willen gedult hebben ;)

kimvanlier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:04

zoiets had ik ook met mijn fries. ik rijd normaal altijd buiten zonder zweep. dus de eerste keer met mijn fries ook. ik stond op het zandpad en ze draaide ineenkeer om.
en ik was geschrokken en toen der tijd een beetje een schijterdtje. dat was meteen de laatste keer dat ik buiten heb gereden. van de winter alleen in de bak gereden en 2 maandjes geleden weer begonnen. ik was wat stranter geworden (ik durfde mijn paard te straffen) en toen heb ik dus mijn zweep mee genomen. en ja... ze draaide weer om.
ik scherp terugsturen en een flinke tik gegeven. toen daarna geen last meer van gehad. nu rij ik wel buiten met zweep maar gebruik hem niet zo veel meer. helft van de tijd zit ie in mijn laars en gebruik ik hem niet.
je moet hem eigenlijk dus eventjes laten weten wie hier de baas is. en dat ben jij zelf. dus zeker niet laten eten. en je paard voelt zich al helemaal machtig als je dan ook nog terug naar huis gaat.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
x kim

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:44

Waarschijnlijk speelt je paard echt een spelletje met je, zoals ik het nu lees, weet precies wat tie moet doen om zn zin te krijgen.
Wat misschien werkt om hem verder mee te krijgen is zelf net zo koppig zijn...
Dus als tie stil gaat staan dan blijft tie stil staan toch... maar.... dan ook niet eten, achteruit lopen of iets anders en hem verder gewoon negeren.
Pas als tie een stapje vooruit gaat dan belonen, en zo steeds een stukje verder, bereik je op termijn veel meer mee als met slaan van de zweep.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:42

Goedzo dat je nu bent blijven zitten!!

Er niet afgaan, en desnoods in zijn achteruit de kant op gaan die jij wil..mijn fjord heeft ook af en toe die trucjes gehad, nou daar ben ik echt niet van gedient en dat zal ze dan echt wel even voelen hoor, heb altijd een zweepje bij. Ik heb ook wel eens een dik uur ergens op een punt gestaan waar ze niet heen wilde, ik ben niet omgedraaid, ik vertrik dat! Dan kan ik nooit meer uit rijden. We hebben op dat punt hevige strijd gestreden, uiteindelijk is ze toch de kant opgegaan die ikwilde...Inmiddels was ik het zo beu, dat toen ze eenmaal die kant opging, ik na een kwartier omgedraaid ben. Ik had gewonnen, en ik bepaalde op dat moment we gaan terug, niet zij.

Jouw paard neemt echt een loopje met je. Hupakee, een flinke pets met de zweep op zijn kont, vooruit zeg, wie is hier de baas!

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:31

Tara; "Nee is niet vervelend dat je op de rug zit van het paard. Maar je bent een leider van het paard. Het paard moet jou ook gehoorzamen vanaf de rug. Als jij afstapt en hem "voorloopt". Dan kan die zich lekker achter jou verstoppen, en dan heeft ie het nog niet zelf gedaan. Hij moet op je kunnen vertrouwen als jij vanaf het paard zegt dat ie door moet lopen. En als jij gaat afstappen, dan weet ie dat ie bij elk "eng" ding jou voor kan laten gaan."

Maar als jij voorop loopt ben je nog steeds de leider.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:44

Grondwerk met hem doen en werken aan je eigen houding. Ik kan niet goed inschatten uit je verhaal of jij je op een goede manier als leider kunt profileren. Wanneer hij heftig reageert op de zweep kan het zijn dat hij deze kolders ook bij zijn vorige baas had. En dat daar de zweep bij te pas kwam. Hou er rekening mee dat je pony waarschijnlijk een heel scala aan oplossingen heeft gevonden die voor hem werken maar voor jou waarschijnlijk niet zo prettig zijn. Je zult je pony andere oplossingen moeten leren.
Je hebt je pony nog niet lang, ook dat werkt mee. Vertrouwen en respect bouw je op. De pony moet jou nog leren kennen en grondwerk is daar een heel goede manier voor.

Het achterwaarts lopen, vertikken de kant op te willen gaan die jij wilt, laat je pony rondjes draaien en spoor hem aan eerder te gaan draven dan langzamer te gaan (hoeft geen zweep aan te pas te komen). Laat hem werken! Dan geef je hem de kans weer de kant op te gaan die jij wilt, pakt hij die kans niet laat je hem weer werken en rondjes draven. Pakt hij die kans wel, laat hem halt houden en geef hem rust (teugels lang en laten ontspannen... Niet laten eten hoor!) vervolgens draai je en ga je de kant op die de pony wilde. Een stukkie verder draai je weer om naar jouw kant. Weigert je pony dan laat je hem weer rondjes draven en geef je hem de kans de kant op te gaan die jij wilt. Pakt hij die kans dan laat je hem een paar stapjes verder lopen dan de vorige keer en wederom laat je hem halt houden en geef hem rust (en een knuffeltje, beloon hem ook met vriendelijke woorden). Dit herhaal je en iedere keer ga je een beetje verder voor hij rust krijgt. Meestal met maximaal een keer of vijf ben je er wel doorheen.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 09:48

oke bedankt voor de tips, het is niet zo heel mooi weer dus ga ik nu aan onze band werken met grondwerk enzo en als het weer mooi weer word ga ik het weer proberen.
ik heb eergisteren hem zonder zadel gereden en ook gegallopeerd enzo wat hij denk ik niet bij zijn vorige baasje deed
en hij pakte het heel goed op.
is dit ook een manier om zijn vertrouwen te winnen?
hij deed alles heel goed en ik de bak komt hij ook soms naar mij toe (als ik hem loslaat) dus er is al iets :D

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:05

echt vertrouwen duurt wel even, hij kan je in het begin respecteren en het ene paard vertrouwd je sneller als het andere paard. geduld is een schone zaak en dan zal je ook merken dat alles veel makkelijker gaat. in een maand tijd kan je nog niet zijn 100% vertrouwen hebben dus nieuwe dingen blijven in zijn ogen dan ook eng.