Hengsten kunnen elkaar plotseling niet meer uitstaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:41

Natuurlijk kennen we allemaal voorbeelden die net even anders zijn dan anderen.
Nogmaals, ik hoop dat de rust bij jou straks weer terugkeert maar ik denk ook dat je er in je achterhoofd rekening mee moet houden dat dit, zoals je het tot nu toe had, misschien wel niet meer gaat, ongeacht of je nu castreert of niet en dat je dan een andere permanente oplossing moet bedenken.
Ze hebben waarschijnlijk toch de aanleiding tot vechten gehad door Wobbe, misschien als die prikkel weg is de rust weerkeert of dat ze een bloedhekel aan elkaar blijven houden.
Gewoon even een tik met de hamer op beide hoofdjes voor je ze bij elkaar zet ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:49

Sappos schreef:
Al meer dan 2,5 jaar staan mijn hengsten (nu 5 jaar en 3 jaar) samen. Ze waren werkelijk onafscheidelijk. Van de zomer heb ik er nog een nu 3 jarige hengst bijgekocht en die werd al snel in de groep opgenomen. De 3 heren hebben de hele winter heerlijk samengestaan en waren de hele dag met elkaar aan het dollen.

Sinds vorige week staat er een ruintje bij die ik een maandje voor de kar ga beleren. Mijn 3 hengsten stonden samen en het ruintje stond met 2 draden + afstand ernaast. Op een gegeven moment begonnen 2 hengsten te poedersuiker over wie er bij het draadje bij de ruin mocht staan. Dit was redelijk onschuldig, ze liepen te klieren maar liepen verder geen verwondingen op.

Vorige week vrijdag is er een of andere retard geweest die mijn draden plat heeft gegooid en alle 4 bij elkaar heeft gejaagd. Vanaf toen is het echt fout gegaan. Het ruintje wordt door iedereen volledig geaccepteerd maar mijn 5 jarige Nelson en 3 jarige Femur kunnen niet meer met elkaar door een deur. Uiteindelijk heb ik ze maar alle 4 samengezet maar ook dat werd niet beter. Ze vliegen elkaar continue in de haren en zitten nu onder de bijtplekken. Geen leuk spelletje dus. Nelson heeft mijn andere 3 jarige, Blaze en het ruintje tot zijn kudde benoemd en Feem hoeft er niet eens naar te kijken of Nels vliegt m aan.

Een paar dagen terug heb ik om Feem te beschermen (die geloofd dat aanval de beste verdediging is ipv weg te rennen wat veel meer effect zou hebben) hem apart gezet van de rest. De groep was rustig en Femur leek tevreden. Vandaag hebben de heren zelf de draden plat gegooid en Femur zit wederom onder de bloedvlekken en wonden. Ik ben nu echt ten einde raad.

Voor de mensen die gelijk castreren zeggen, ik heb geen problemen met ze, ze zijn super lief in de omgang en gaan ook naar de hengstenkeuring dus ik houd ze niet enkel hengst omdat dat "stoer" zou zijn.
Ze staan 24/7 op het land met eromheen niet direct paarden waar ze om zouden kunnen vechten.

Ik ben heel benieuwd of jullie DE oplossing hebben aangezien ik het allemaal niet meer weet...

Hengsten leven nooit in kuddes.
Apart houden. Dat is het risico van het houden van hengsten.
Dubbele afrasteringen, dus met ruimte van min. 1 meter er tussen. En hoog. En veeeeel stroom er op.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:55

Femur is nu volwassen en de komst van een nieuw paard welke geen hengst is zorgt er dus voor dan de rangorde open ligt en is dus voor Femur de kans om leider te worden. Enige optie is scheiden en zorgen dat ze niet kunnen neuzen om je draden heel te houden of ruinen.

Als je mazzel hebt kunnen ze als de ruin weg is weer bij elkaar, maar grote kans dat ze dan gewoon nog weer verder gaan. Als je straks merries op bezoek krijgt zal dit nog veel erger worden.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:56

Citaat:
Dubbele afrasteringen, dus met ruimte van min. 1 meter er tussen. En hoog. En veeeeel stroom er op.

Bij de sociaal opgroeiende rassen is het eigenlijk nooit een probleem om ze samen te zetten, zolang er geen merrie's of ruinen in de buurt zijn. In mijn kennissenkring zijn diverse mensen die hengsten samen houden. Zelfs met dekkende hengsten. Die staan 's zomers met de merrie's en staan 's winters gewoon in een hengstengroep.
Een enkeling heeft er moeite mee, maar die staan dan buiten het dekseizoen met dragende merrie's samen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:59

Refagreni schreef:
Citaat:

Bij de sociaal opgroeiende rassen is het eigenlijk nooit een probleem om ze samen te zetten, zolang er geen merrie's of ruinen in de buurt zijn. In mijn kennissenkring zijn diverse mensen die hengsten samen houden. Zelfs met dekkende hengsten. Die staan 's zomers met de merrie's en staan 's winters gewoon in een hengstengroep.
Een enkeling heeft er moeite mee, maar die staan dan buiten het dekseizoen met dragende merrie's samen.

is onmogelijk dat dit ALTIJD werkt. wellicht werkt het voor de paarden die hun hebben staan. Maar meerdere hengsten met dragende merries is nog steeds oorlog in de tent......... en dekkende hengsten zomers samen met een aantal meiden is absoluut vragen om ellende

Als je het over een hengst heb, kan dat........ meerdere absoluut niet!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:03

Het is duidelijk dat je me niet begrijpt.
's Zomers staat er natuurlijk één hengst per merriekudde.
In de winter staan hengsten samen zonder merrie's.
De "lastigen" staan apart met één of meerdere merrie's.
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 21-04-10 13:09, in het totaal 3 keer bewerkt

LADPR

Re: Hengsten kunnen elkaar plotseling niet meer uitstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:05

Ja in dit geval is er dus een niet hengst in het voorjaar geintroduceert. Daar is het fout gegaan. Maar niet alles kan alsnog daarna weer met elkaar is net wat je zelf ook aangeeft er zitten erbij die niet meer bij andere hengsten kunnen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:06

Dennis eet andere mannen voor ontbijt als dat nodig is (of dat nu ruinen of hengsten zijn). Voordat ze een jaar worden kan het nog, daarna word het echt al zeuren.
En echt niet dat het een rotzak is, in tegendeel, hij heeft z'n hele leven ook kinderjesjes gelopen (tussen de merries).

Hij is nu 13, heeft zijn hele leven gedekt en sinds 2 maanden ruin. Geruint zodat hij lekker het hele jaar door bij de merries kon blijven lopen, van alleen staan werd hij dood ongelukkig en bij de jonge(jaarling en een twenter) hengsten in was geen optie.
Hij is al veel minder fel geworden op de jonge hengsten met langs lopen enzo.
En merries, wat zijn dat? Hengstige merries stonden van de week tegen hem aan de duwen en hij kriebelde maar eventjes terug omdat hij wel jeuk had :+.
Mijn verwachting was dat hij er misschien soms nog wel op zou klimmen, maar hij schacht niet eens meer uit.

Ik zou het aan kijken tot Wobbe weg is, het dan 2 weken geven en anders castreren. Garantie heb je niet dat het helpt, maar dit is ook geen leven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:08

Refagreni schreef:
Duidelijk dat je me niet begrijpt.
's Zomers staat er natuurlijk één hengst per merriekudde.
In de winter staan hengsten samen zonder merrie's.
De "lastigen" staan apart met één of meerdere merrie's.

nu begrijp ik je wel........... uit jouw eerdere post maakte ik op dat de hengsten (met nadruk op NNNNN) bij de merries in het land gingen, en dat werkt nooit :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:09

Ik geloof niet dat ze echt een hekel aan elkaar hebben. Waarom kunnen ze dan wel normaal doen buiten het weiland?

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:10

omdat daar geen competitie is :)

vind het wel hele leuke dieren :) :) net even in je profiel gespiekt :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:13

Nee klopt. Uiteindelijk denk ik ook niet dat Nelson het probleem is. Het probleem is dat femur niet voor hem wegrent want dat heeft hij nooit hoeven doen.
Dennis is idd een voorbeeld van dat ruinen ook op latere leeftijd nog effect kan hebben.
Ik ben heel benieuwd naar wanneer ze samen in het span lopen deze haat en nijd nog steeds speelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:16

in het span speelt dat niet, dan is er geen competitie, slechts werk :)

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:17

Sappos, gewoon even afwachten tot Wobbe weg is, situatie bekijken ev. ruinen mocht het niet beter zijn en dan met een beetje geluk lukt het alsnog of wie weet hoef je ze zelf niet te ruinen als Wobbe weg is.
Gewoon even alles afwachten zou ik doen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:12

Oeps, het gaat over Shetlanders. Hengsten.......tjes:-)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 14:20

Oeff dat is vloeken in de kerk...minipaardhengsten ;)

Ik wacht het allemaal maar eventjes af, Wobbe staat nu bij Nelson en Blaze bij Femur. Nels zal wel niet blij met mij zijn dat ik ZIJN kudde uit elkaar heb gehaald :o

Pfff ik was altijd zo gruwelijk trots op hoe mijn mannen met elkaar omgingen. Zoooo leuk, altijd lopen spelen met elkaar maar nooit iets kapot. Echt geweldig om te zien.

Afbeelding

Afbeelding
(11 dagen geleden)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:21

ik vind ze heel leuk!! :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 14:22

dankje :) Ik ook! :j

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:41

Zou toch ongelovelijk jammer zijn mochten ze niet meer te koppelen zijn. Vind ze zo leuk samen op die foto's!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:09

KiWiKo schreef:
in het span speelt dat niet, dan is er geen competitie, slechts werk :)

Dat ben ik niet met je eens, mijn ruintje (buck 6 jaar en een nieuweling van 5 jaar) kwamen begin februarie bij elkaar de nieuwe ruin had de dag nadat hij erbij stond mijn ruin al compleet bang en onder zijn macht, jaagde hem bij de merres en andere ruin(ezel) weg sloeg en beet hem. Zodra ik uit het land was met beide ponys waren ze wel redelijk lief, maar had ik ze in tweespan lopen was de nieuwe ruin toch echt af en toe pisnijdig aan het slaan richting de binnenkant van de langboom (ivm mijn ruintje). Hoe je hem ook aan het werk wou zetten, als het niet klikt klikt het niet, en ze zijn echt niet achterlijk ik had de binnenste oogkleppen van beide ruinen dichter gezet maar ze hadden echt wel door dat ze naast elkaar liepen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:12

ik heb het heir over hengsten en merries............

woordje ruin komt er niet aan te pas :)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:23

Maar met tweespan rijden moet je toch wel 2 ponys hebben die samenwerken hoe wil je twee ponys die elkaar niet mogen een 'team' laten worden ?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:24

Dat een ruin ook als een soort merrie gezien werd wist ik niet, dacht altijd dat ze het meer als een jonge hengst zagen. Maar in dat geval zal het ruinen van Feem niet helpen omdat je dan misschien het zelfde met Blees krijgt.
Kan Wobbe niet ergens anders ondergebracht worden, in de hoop dat de rust dan snel weer terug is. Want ik denk dat hoe langer deze situatie duurt hoe minder kans er is dat het nog goed komt.

Dat ze zich wel gedragen als jij er bij bent zegt niets. Fudge en Growlithe kan ik ook samen meenemen zonder problemen, maar Growlithe vermoord Fudge als hij de kans krijgt als ze bij elkaar lopen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:39

Als je erbij bent ben jij de leider van de kudde. :)

Ik ga met Dennis mee. Je kunt ze een chillperiode geven en het dan nog eens proberen zonder Wobbe, maar de kans is groot dat dit gedrag nu 'getriggerd' is door Wobbe en niet meer overgaat... zeker niet in het voorjaar.

Op zich zat het er altijd wel in dat dit zou gebeuren, jonge hengsten gaat altijd wel goed, maar van zodra hengsten écht volwassen worden, worden ze een stuk onverdraagzamer vaak.

Denk toch dat hakkie tjakkie voor Feem een oplossing zal blijken te zijn....

kimvanlier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:20

Sappos schreef:
Ik ken verhalen van waarbij hengsten die allang en breed kids hebben verwekt op latere leeftijd (8+) worden geruind en die vrijwel al hun hengstengedrag kwijt waren en ineens met iedereen op konden schieten.

Tegennatuurlijk? Ik dacht dat ik gewoon een bachelorgroep had. Enkel hengsten en niks om voor te vechten.

wij hebben op de manege ook 2 ruinen die op late leeftijd gecastereerd zijn. 1 heeft geen hengstengedrag meer. maar de andere nog wel.
dus het is verschillend.