Sappos schreef:Al meer dan 2,5 jaar staan mijn hengsten (nu 5 jaar en 3 jaar) samen. Ze waren werkelijk onafscheidelijk. Van de zomer heb ik er nog een nu 3 jarige hengst bijgekocht en die werd al snel in de groep opgenomen. De 3 heren hebben de hele winter heerlijk samengestaan en waren de hele dag met elkaar aan het dollen.
Sinds vorige week staat er een ruintje bij die ik een maandje voor de kar ga beleren. Mijn 3 hengsten stonden samen en het ruintje stond met 2 draden + afstand ernaast. Op een gegeven moment begonnen 2 hengsten te poedersuiker over wie er bij het draadje bij de ruin mocht staan. Dit was redelijk onschuldig, ze liepen te klieren maar liepen verder geen verwondingen op.
Vorige week vrijdag is er een of andere retard geweest die mijn draden plat heeft gegooid en alle 4 bij elkaar heeft gejaagd. Vanaf toen is het echt fout gegaan. Het ruintje wordt door iedereen volledig geaccepteerd maar mijn 5 jarige Nelson en 3 jarige Femur kunnen niet meer met elkaar door een deur. Uiteindelijk heb ik ze maar alle 4 samengezet maar ook dat werd niet beter. Ze vliegen elkaar continue in de haren en zitten nu onder de bijtplekken. Geen leuk spelletje dus. Nelson heeft mijn andere 3 jarige, Blaze en het ruintje tot zijn kudde benoemd en Feem hoeft er niet eens naar te kijken of Nels vliegt m aan.
Een paar dagen terug heb ik om Feem te beschermen (die geloofd dat aanval de beste verdediging is ipv weg te rennen wat veel meer effect zou hebben) hem apart gezet van de rest. De groep was rustig en Femur leek tevreden. Vandaag hebben de heren zelf de draden plat gegooid en Femur zit wederom onder de bloedvlekken en wonden. Ik ben nu echt ten einde raad.
Voor de mensen die gelijk castreren zeggen, ik heb geen problemen met ze, ze zijn super lief in de omgang en gaan ook naar de hengstenkeuring dus ik houd ze niet enkel hengst omdat dat "stoer" zou zijn.
Ze staan 24/7 op het land met eromheen niet direct paarden waar ze om zouden kunnen vechten.
Ik ben heel benieuwd of jullie DE oplossing hebben aangezien ik het allemaal niet meer weet...
Hengsten leven nooit in kuddes.
Apart houden. Dat is het risico van het houden van hengsten.
Dubbele afrasteringen, dus met ruimte van min. 1 meter er tussen. En hoog. En veeeeel stroom er op.