paard valt aan in zijn box en ook in de omgang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Re: paard valt aan in zijn box en ook in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:45

Schijnbaar heb je toch niet genoeg ervaring.. Laat zn lichaam eens helemaal na kijken of doormeten, zodat je zeker weet dat het niks lichamelijks is..

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:51

voor de duidelijkheid hij doet dit bij iedereen

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:33

Het eerste wat in mij opkomt is dat dit dier heel veel pijn heeft.
Niet alleen nu, maar "vroeger" al. Als ie maar genoeg pijn heeft gehad, zal hij alles wat pijn deed gaan associeren met pijn --> poetsen, opzadelen, in de stal komen enz. Laat zijn rug en alles eens goed nakijken en als dat weer in orde is, werken met een gedragstherapeut om het ingeslepen gedrag er uit te krijgen.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 10:39

hij heeft wel pijn in ze gewrichten maar daar komt het bijten niet van en het slaan met achter-benen
IK zal hier is in de buurt rond kijken wat hier mogelijk is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:21

jannie8 schreef:
ellepel schreef:
bijt dit paard zichzelf ook?
dat is in elk geval een uiting van flinke stress.

hoeveel krachtvoer krijgt dit paard en komt het dagelijks lang genoeg buiten om zo zijn energie kwijt te kunnen?

HIj bijt zig zelf omdat hij mij dan niet kan bijten dus daarom heeft hij zig zelf soms te pakken en hij bijt ook op ze deken als ik die over de stal hang dan doet hij ze mond open en dan houd hij de deken vast maar het is geen luchtzuigen want ik hoor er geen geluiden bij
3 kilo brok komt van 11 uur buiten tot half 7

hij komt in elk geval lang genoeg buiten.
dat zichzelf bijten heb ik hier op bokt vaker voorbij zien komen.,maar dat waren dan paarden die het deden uit frustratie.

hoe is jouw paard in de omgang met merries?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:25

hoe is jouw paard in de omgang met merries? goed hij kan niet met ruinen staan want dat gaat egt niet goed hij staat nu met mijn alva merrie op de wei dat gaat super *D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:11

jannie8 schreef:
hij heeft wel pijn in ze gewrichten maar daar komt het bijten niet van en het slaan met achter-benen
IK zal hier is in de buurt rond kijken wat hier mogelijk is

Weet je zeker dat het daar niet van komt? Paarden kunnen behoorlijk sjaggie worden van pijn, net als mensen. Reden dus om hier verder naar te kijken.

Voor het overige is het idd verstandig om te kijken of er mogelijkheden zijn tot hulp. Dit probleem heb je al jaren en dus lukt het je niet om het zelf op te lossen-. Tips via het forum gaan je daarbij niet helpen.
Zoek daarom een professioneel iemand, niet iemand uit de buurt die vertelt dat hij of zij het wel even op zal lossen.
Zoek het bij voorkeur bij iemand die een compleet andere aanpak heeft dan jij, omdat de harde aanpak duidelijk niet werkt (doet het vaak niet) en die ervaring heeft met deze situaties. Er zijn veel mensen die aan huis komen. Ook via bokt kun je ongetwijfeld contact leggen met de juiste mensen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:15

jannie8 schreef:
we hebben het er over gehad en willen hem niet weg brengen naar een andere stal hij is namelijk heel eenkenig naar mij toe en niet dat alleen ik wil er gewoon bij zijn wat er met hem gebeurd
en wil hem niet op andere stal zetten want dan kan ik er niet 24 uur bij zijn

Ja hij is zo eenkennig dat hij zich bij jou ook misdraagt :x Het lijkt me duidelijk dat dit boven je hoofd gegroeid is en dat het patroon doorbroken moet worden. Tips genoeg in dit topic, lijkt me zo. En bij luchtzuigen hoef je echt niet altijd geluid te horen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft. Succes

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:21

Ik denk ook dat jouw paardje zich helemaal niet fijn voeld.
Mijn oude paard kreeg artrose in zijn benen en veranderde van een lief en vrolijk paard, in een happerig monster die de honden aanvloog als ze langs zijn stal liepen.
Bij dit paard is er toen voor gekozen om hem in te laten slapen, aan alles kon je merken dat hij niet meer wilde, hij had zo'n pijn in zijn lijf en was kreupel.
Ik zeg niet dat jouw paard hetzelfde heeft, maar laat hem wel even goed nakijken door iemand die er veel verstand van heeft, het liefst een dierenarts of manueel therapeut of iets in dei richting.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:25

Ik ga hier nu mijn verhaal afsteken om hopelijk jou de ogen te openen.
Ik heb een merrie van 11 jaar. Heb er een jaar goed mee kunnen rijden en dan begin het probleem. Trappen naar zichzelf, bijten, dreigen te gaan zitten, geen deken kunnen verdragen. Enzovoorts. DA bijgehaald bleek een ontsteking te zijn op borstbeen, moest een week lang longeren en ging gepasseerd zijn. Maar de merrie bleef maar trappen en bijten in zichzelf.
DA terug gekomen, merrie had veel meer pijn dan hij gedacht had dus dan maar op de ontstekingsremmers en pijnstillers...
Zolang mevrouw op de pijnstillers stond ging het prima, longeren ging goed zonder omhoog komen.
Hij kwam terug ( mevrouw had dan net haar laatste pijnstilling binnen) en zei dat het goed was, behandelde nog een laatste keer haar rug, nu was ze volledig los en mocht ik terug beginnen rijden.
Echter dit was makkelijker gezegd dan gedaan.
Opnieuw het rampscenario, trappen, bijten, ronduit gevaarlijk... Opnieuw DA erbij... Hij zei dat mijn merrie gedragsproblemen had ontwikkeld...
Ja oké, goed, maar wat nu? Dan sta je daar, met een paard met gedragsproblemen.
Hij stelde voor om haar onder zware kalmering te zetten en de hulp van een paardenfluisteraar in te roepen.
Kalmering hoef ik niet van te weten en fluisteren kan ik zelf ook heel goed.
Merrie was vertrouwen kwijt in de mens, ik in haar en zij in mij.
Ze is ook zeer eenkennig, maar toch heb ik afstand genomen en heb vrienden van me haar laten opzadelen, rijden, longeren.
Oké, ze heeft best ook wel een paar klappen gekregen, was namelijk echt om te raken dat ze sloeg. Maar vooral de beloningen op de goede momenten kwamen er.
Voor ik het wist reden ze terug met mijn paard.

Met dit wil ik zeggen, het hoeft niet slecht te zijn om even iemand anders met je paard te laten bezig zijn, kijk naar mij, mijn merrie kan nu weer gereden worden.
Laat aub je paard eerst eens grondig nakijken!
Voor mijn gevoel zit er daar iets grondig mis!
Het is niet normaal dat ze zo'n gedrag vertonen al sinds hun 2de levensjaar!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:39

Dit is denk ik zo'n groot probleem, dit kan je niet alleen af.
Je zal je trots opzij moeten zetten en moeten accepteren dat je er zonder hulp niet uit gaat komen.
Ik zou er voor kiezen om hem naar een betrouwbaar adres te sturen om hem te heropvoeden. Ook al is hij eenkennig zoals jij zegt, kunnen ze daar ook meteen iets aan doen.
Heel veel succes ermee.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:44

@ts
dit is niet banketstaaf bedoeld maar ik vraag me af of je wel echt geholpen wil worden.
je vraagt om tips die er overigens genoeg zijn en je begint al gelijk met:
wil ik niet kan ik niet is niet zo.

als je paard dit al vanaf zijn 2de jaar doet is het hij denk ik lichamelijk wat je al aangeeft niet goed.

en zou ik er toch nog een keer een da of iemand met verstand van probleem paarden naar laten kijken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:59

Hallo TS,
aller eerst de vraag, wil jij wel geholpen worden?
als er geopperd wordt dat je paard pijn heeft, doet hij het niet uit pijn volgens jou,
je zegt dat hij zegt zelf bijt, naar mijn idee een enorme uiting van stress, dan zeg jij dat doet hij omdat hij mij niet kan bijten...
je wilt hem niet weg brengen, want dan komt hij naar jou idee slechter terug,
je hebt volgens jezelf enorm veel ervaring met paarden met gedragsprobleem...
als dat daad werkelijk zo is... waarom heeft je paard dan nog steeds een probleem?
en je paard is eenkennig... maar kennelijk is hij nou ook weer niet zo aan jou gehecht dat hij je met rust laat?
(mijn paard is eenkennig en lastig, maar haalt het echt niet in zijn hoofd mij te bijten of te slaan)

ik heb het idee dat het probleem jou boven het hoofd groeit, maar dat je dat zelf nog niet wilt toegeven.
als ik jou was, zou ik eerst een sportmasseur/fysio/osteophaat er bij halen
om te kijken waar het paard nou daadwerkelijk last van heeft!!
mij lijkt het dat dit paard alles associeert met pijn.

waar woon je?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:03

jullie kennen het paard niet dus ga dan niet oordelen dat het 1 2 3 is opgelost als dat zo was plaatsten ik geen topic , zo als ik al eerder zij zijn er verschildende mensen geweest die geen eens bij hem in de buurt durven komen omdat ze bang zijn, die zegen wel van te vooren dat doe ik wel even . dus ga dan niet praten van ach hij is niet eenkenig want dat is die wel ;) hij is egt niet makelijk als jullie dat soms denken
ik wil best dingen leren maar als zo makelijk gepraat word van dat het zo is opgelost daar kan ik egt effe niet tegen

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:08

jannie8 schreef:
jullie kennen het paard niet dus ga dan niet oordelen dat 1 2 3 is opgelost als dat zo was plaatsten ik geen topic , zo als ik al eerder zij zijn er verschildende mensen geweest die geen eens bij in de buurt komen omdat ze bang zijn dus ga dan niet praten van ach hij is niet eenkenig want dat is die wel ;)
ik wil best dingen leren maar als zo makelijk gepraat word van dat het zo is opgelost daar kan ik egt effe niet tegen

dat word ook niet gezegd
jij wil tips die krijg je en dan zeg je zelf

dat je hem niet weg wil brengen
dat hij geen pijn heeft
en dat je zelf wel weet hoe je met het paard om moet gaan

nou dan zijn wij toch klaar of zie ik dat verkeerd??

niemand zegt dat het 1,2,3 opgelost is

iedereen raad je najuist aan om hulp te gaan zoeken en je paard goed te laten na kijken
wat is daar zo mis mee waarom wil je persee het zelf doen??? en trouwens mensen met ECHT verstand van paarden met een gedragsprobleem open niet weg en zijn zeer zeker niet bang.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:09

ben het met randyorton25 eens...
niemand zegt dat het zo opgelost is,
maar op alle tips zeg jij is niet zo, wil ik niet, kan het zelf wel...

njaa dan zijn wij toch uitgelult of niet?

nogmaals waar woon je?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:10

ik wil wel hulp maar dan aan huis en niet hem weg brengen ik hoef namelijk geen monster trug
dan krijg ik namelijk nooit meer goed zo als ik het wil als dan iemand met bezig is en ik zie dingen die ik niet vinden kunnen wil ik dat ter alle tijden kunnen zegen die persoon
Laatst bijgewerkt door jannie8 op 20-04-10 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:11

dat gebeurd ook niet!!
die proffesionele stallen weten echt wel hoe ze met zo'n paard om moeten gaan,
en nee dat gebeurd niet van uit slaan enz!!
ik snap eigenlijk niet hoe je op die gedachten komt :(

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:12

jannie8 schreef:
ik wil wel hulp maar dan aan huis en niet hem weg brengen ik hoef namelijk geen monster trug

kan me niet voorstellen dat het nog erger kan worden als ik je zo hoor.

maar goed zoals ik in me eerste post al zei:

laat een DA komen laat je paard goed na kijken en mischien kan hij je door verwijzen naar een goede therapeut
en komt die aan huis.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:13

maar...
waar woon je dan?

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:14

M_D_H schreef:
dat gebeurd ook niet!!

meschien omdat ik vaak paarden koop die slecht leven hebben gehad door slaan ;)
dat heeft deze zo ver ik weet niet geloof me ik heb zo vaak gezien dat mensen als eigenaar er niet bij is lekker de paarden gaan afrossen dat hoor je dan weer via via dus neej ik wil het gewoon aan huis anders heb ik pech dan moet ik me er bij neerlegen dat hij zo is

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:16

njaa ik denk dat het wel mee valt ;)

in ieder geval :P
waar woon je nu dan?
want ik ben sportmasseur...

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:18

jannie8 schreef:
M_D_H schreef:
dat gebeurd ook niet!!

meschien omdat ik vaak paarden koop die slecht leven hebben gehad door slaan ;)
dat heeft deze zo ver ik weet niet geloof me ik heb zo vaak gezien dat mensen als eigenaar er niet bij is lekker de paarden gaan afrossen dat hoor je dan weer via via dus neej ik wil het gewoon aan huis anders heb ik pech dan moet ik me er bij neerlegen dat hij zo is

ja dat lijkt me een goed idee stel dat hij wel vreselijke pijn heeft.
o maakt niet uit zo is hij nou eenmaal :( :(

kijk daar kan ik nou niet tegen mensen kopen een paard maar zodra ze het woord na laten kijken door een DA horen mankeert er niets meer aan. :+ :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:18

jannie8 schreef:
dan krijg ik namelijk nooit meer goed zo als ik het wil als dan iemand met bezig is en ik zie dingen die ik niet vinden kunnen wil ik dat ter alle tijden kunnen zegen

Jammer dat je er zo over denkt. Het paard schijnt zich momenteel redelijk als een monster te gedragen terwijl jij degene bent die hem heeft gehanteerd. Maw is het niet zo best gegaan Of die oorzaak in pijn ligt of ergens anders, doet er niet toe. Het had nooit zover mogen komen.
Het idee dat je blijkbaar hebt dat andere hem verknoeien, lijkt mij dan ook totaal ongegrond en ik ben bang dat je jezelf overschat.
Dik kans dat een goede stal (zoals bv ballinghof, waar je ook echt wel mag kijken wat er gebeurt) het gedrag van je paard kan veranderen, voor zover het niet een lichamelijk probleem is. Maar dan komen ze daar ook achter.
Maar een dergelijke stal zal vooral jouw gedrag ten opzichte van het paard willen veranderen, omdat daarin het probleem ligt. En uit je reacties krijg ik het idee dat je daar wellicht niet helemaal voor open staat.
Want het probleem is in de regel de eigenaar, niet het paard.
En als de eigenaar ervan overtuigd is alles goed te doen en niet wil veranderen, zal het paard in gedrag ook niet veranderen, ongeacht de moeite die een ander ervoor doet.

Natuurlijk zijn er ook mensen die thuis komen, maar daar zal je dan actief achteraan moeten. Info vindt je op bokt, net als mensen die je kunnen helpen. Maar zorg ervoor dat het iemand is die professioneel in dit vak zit en ruimschoots ervaring heeft met probleemgedrag en zoals ik noemde, een compleet andere aanpak heeft.
En dat zijn dan mensen die jou ook zullen moeten leren hoe je met het paard dient om te gaan.
En ook hier geldt... sta je daar niet voor open, dan is het een verloren zaak.
En dat zou heel erg triest voor het paard zijn.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:19

M_D_H schreef:
njaa ik denk dat het wel mee valt ;)

in ieder geval :P
waar woon je nu dan?
want ik ben sportmasseur...

jij woont niet bij me in de buurt en ik wil niet zomaar iemand er bij hebben wie zegt dat het ze rug is als die eending haat is het wel aan ze lijf zitten je kan hem niet booser krijgen
ik snap dat je probeert te helpen maar ik weet zelf nu ook even niet meer