Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:05

lifaya schreef:
maar er zijn ook zat paarden die gewoon niet met andere paarden kunnen. en of dat nou een hengst of een merrie is, je hebt ze. En om dan een paard met anderepaarden in de wei te zetten maak je het paard er ook niet blijer mee ..

ik moet de eerste nog tegen komen, en ben nou niet bepaald een groentje in paardenland. :D ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:08

zet ik mijn tinker bij een ander paard dan hebben we ben ik bang een bloed fontijn

Hij is altijd de klos bij andere paarden :(:) ze drijven hem in een hoekje en schoppen hem half dood

Hij kan naar buiten met mijn kwpner dit gaat super goed

helaas wilt mijn kwpn niet langer als half uurtje naar buiten dan gaat hij door de draden en dan in de stal staan....

En mijn hengst jaarling daar rent hij kei hard achteraan en dan staat mijn hengstje buite adem bij me hij jaagt het veulen letterlijk en figuurlijk over de draden heen

mijn tink vind het wel best zo heb meerdere readingen gedaan met hem en nog nooit door gekregen dat hij eenzaam is
9 van de 10 keer zit onze pauw koetje (Sneeuwittepauw) bij hem in en straal van 2 meter niet het idiale vriendje maar ze kunnen niet zonder elkaas

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:18

ik heb zelf een hengst gereden . vond echt geweldig ook wedstrijden maar was altijd wel arlert maar dat doe ik ook met mijn andere paarden . en dat zijn geen hengsten want ik vind dat je zo wie zo moet uitkijken waar je rijdt ook op wedstrijden en respect moet hebben voor de mensen om je heen. soms is dat laatste ver tezoeken

Gentlegiant

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:24

Espie ik geef je gelijk respect is soms ver te zoeken...

Of je nu met een henst merrie of ruin rijd

Ik was laatst op spring wedstrijd en ik reed links voorbij een meid met een ruin zegt ze tegen mij kijk je uit mijn paard trapt reed er ruim 1 meter vanaf
Paard had geen rood lintje niets (nee tis niet verplicht maar wel handiger)
En 10 min verder ik kom net uit het wijken naar b Schaart ze zo nog geen halve meter voor mijn neus in en der paard zou schoppen nou daar heb ik ook wat van gezegt

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:24

Ongeacht hengst, merrie of ruin, je moet altijd alert zijn met rijden.
Het zijn en blijven levende wezens en kunnen altijd gekke sprongen maken ;)
Ik heb momenteel zelf ook een 7 jarige hengst staan, die gaat een uurtje of 3 per dag naar de buiten, gewoon tussen de andere paarden in maar wel met een hekje ertussen.
Op ander terrein is hij ook gewoon heel braaf en makkelijk.
Tuurlijk geven ze wel eens een brul, maar dat doen mijn andere 2 paarden (ruinen) ook ;)

Ik vind het onzin om een niet ggk hengst gelijk te moeten castreren, zolang hij maar hanteerbaar blijft en er geen last van heeft.
Een paardwaardig leven vind ik ook per paard verschillen.
De een die staat het liefst dag en nacht buiten en de andere niet.
Ik heb nu een paard die kan het land gewoon niet in, en vind er ook helemaal niks aan.
Dan vind ik het juist onvriendelijker om hem dan juist wel op het land te laten staan als hij gewoon veel liever in de paddock loopt of in het bos.
Heel veel mensen vinden 24/7 op de wei in kuddeverband een paardwaardig leven, maar dat verschild per dier ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:27

marrilion :D

Tjaa zo eentje heb ik ook die vind op het land staan niets aan maarja dat weet jij ook haha
Voor hem is 24/7 een hel 1/7 vind hij meer als genoeg en haal je hem er niet uit dan doet hij dit zelf wel... en nee dat gaat niet zonder wondjes

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:28

Hee :)

Haha nee, inderdaad weet er alles van ;)
Tja, je hebt ze ertussen zitten hoor.
En ik laat echt zn benen niet kapot rennen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:44

Nee absolut niet benen zijn hier heilig

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:58

Eigenlijk ben ik er niet zo voor, omdat ik er de meerwaarde niet van in zie.

Maar mocht ik er op de een of andere manier toch voor kiezen dan zou ik een hengst wel hengst laten op het moment dat het mogelijk is om hem in groepsverband buiten te zetten voor een x aantal uur. Ik ben helemaal niet van mening dat een paard per se 24/7 in kuddeverband buiten moet staan. Maar contact met soortgenoten is wel een primaire levensbehoefte van een paard. En daarnaast moet hij natuurlijk hanteerbaar blijven, niet voor overlast zorgen enz.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 16:59

:)

Gentlegiant, oh dat werken met hengsten deed ik ook! Momenteel niet helaas maar vind ze echt de fijnste om mee te werken. Die "hormoonbom" of hoe t genoemd werd haalde ik ook aan. Veel bokkers geven dat aan, en er wordt toch vaak mee aangeduid dat ze imo graag willend ekken, hun natuur dit zegt, en ze kunnen niet dekken en worden daarom levensgevaarlijk.

Hengsten waarmee ik gewerkt heb waren over het algemeen het hele jaar door hetzelfde, alleen tja ze weten wanneer het dekseizoen er is. Nu moet ik wel zeggen dat die hengsten allemaal dekten ook. Maar respect naar de mens, hadden ze allemaal. Geen een is gevaarlijk. De een wel wat stuiteriger als de ander maar dat is niet gevaarlijk vind ik.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:07

de hengst die ik reed dekte ook.
zelfs op de natuurlijke manier.maar moet eerlijk zegen dat hij dan just heel fijn was met het rijden want alle spaningen waren dan weg. :D

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:23

Citaat:
ik moet de eerste nog tegen komen, en ben nou niet bepaald een groentje in paardenland. :D ;)

Ik heb een tijdje met mijn hengst in pension gestaan, waar een tuiger stond, die geruind was. Hij was tot zijn 7e hengst geweest. Die kon dus echt absoluut niet met anderen in de wei. Superdominant paard en echt geen leukerd in omgang. En mijn hengst stond gewoon braaf met de anderen buiten zonder problemen. Wel op zijn eigen stuk wei, maar wel zo dat hij contact kon hebben met zijn buren. (merries en ruinen). De tuiger ruin kon echter met niemand staan. Tja, geef mij de hengst dan maar..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:53

Gelukkig zijn geen van de hengsten gevaarijk en hebben behoorlijk veel respect voor ons

Mijn tink kan wel contact hebben met andere paarden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:59

Caira schreef:
lifaya schreef:
maar er zijn ook zat paarden die gewoon niet met andere paarden kunnen. en of dat nou een hengst of een merrie is, je hebt ze. En om dan een paard met anderepaarden in de wei te zetten maak je het paard er ook niet blijer mee ..

komt u maar ;) Die wittekop van mij draait zijn kont zo gauw een ander paard contact zoekt en die kijkt echt nie meer om :') Hij moet er niks van hebben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:02

Alles bij mij blijft hengst tenzij het hengst zijn hun welzijn in de weg staat.

Ik zie niet in waarom ik paard zou laten casteren, wat tenslotte ook weer risico s met zich mee brengt, als het niet nodig is.

Dat hengsten geen paardwaardig bestaan hebben is onzin, er zijn zat mensen die een hengst dat wel kunnen bieden.

Ik ben een echt hengstenmens, kan echt niet met merries overweg. Hengsten zijn veel makkelijker in de opvoeding en veel gelijkmatiger kwa karater vind ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:28

een neit goedegekeurde hengst, hengst houden heeft slechts meerwaarde voor de ego van het baasje, verder helemaal, en helemaal niks, nul, nada, ziltz, zero........

het paard heeft er helemaal niks aan, niet rechtsaf en niet linksaf.

Als ik het wel eens heb over de meerwaarde van hetr houden van een hengst. Dan komen er alleen maar eigenaar dingen boven. WAT is de meerwaarde voor het paard zelf om hem hengst te houden, daar is tot nu toe nog niet een keer een antwoord op gegeven.........

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:29

Tsja Kim dat zal iets zijn waar wij het nooit over eens worden denk ik. Wat kan mijn paard wel als ruin en niet als hengst? Dus wat is de meerwaarde van castreren? Voor mijn paard dan he, niet voor al die gefrustreerde eenzaam opgesloten zielen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:32

meerwaarde voor de ego van het baasje richt?
Waarom ik ga echt niet van de daken schreeuwe ik heb een hengst ofzo

niemand hoeft het te weten als ze het vrahen dan geeft ik gewoon antwoord als je mij begrijpt maarja dit zal denk ik ook wel aan mijn opvoeding liggen

Ik vind het 1000x fijner werken met een hengst dan met een merrie of ruin waarom
Een hengst is meer aanwezig dan heb je teminste een paard onder je kont ze showen meer
en hebben meer uitstraling

Waarom castreren als het niet nodig ik

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:34

Wat is dan de meerwaarde voor het paard om ruin te worden?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:35

niets in mijn ogen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:38

dat vraag ik toch niet :) Ik vraag wat de meerwaarde voor het paard is, duidelijk is dat hier gewoon geen antwoord op gegeven kan worden ........... dus stel je maar een wedervraag.

meerwaarde voor het paard is een socialer bestaan in 99% van de gevallen. de ene enkeling hier in Nederland die wel de hengst een paardwaardig bestaan kan geven is de uitzondering die de regel bevestigd.

Over het algemeen worden hengsten ook hengst gehouden door vrouwen tussen de 16 en 30 jaar, hoe lager de leeftijd hoe meer hengsten..........

en hoe harder ze bleheren door de stalgangen "PAS OP!!! EEN HEHENGGGSSSTTTT!!!"
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 18-04-10 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:39

kiwiko hoezo jou laatste stelling?

Ik ken der meer die buiten die leeftijd vallen die hengsten hebben

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:39

KiWiKo schreef:
dat vraag ik toch niet :) Ik vraag wat de meerwaarde voor het paard is, duidelijk is dat hier gewoon geen antwoord op gegeven kan worden ........... dus stel je maar een wedervraag.

meerwaarde voor het paard is een socialer bestaan in 99% van de gevallen. de ene enkeling hier in Nederland die wel de hengst een paardwaardig bestaan kan geven is de uitzondering die de regel bevestigd.

Over het algemeen worden hengsten ook hengst gehouden door vrouwen tussen de 16 en 30 jaar, hoe lager de leeftijd hoe meer hengsten..........

Ha ik zit al bijna aan de bovenlijn 8-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:40

Gentlegiant schreef:
kiwiko hoezo jou laatste stelling?

Ik ken der meer die buiten die leeftijd vallen die hengsten hebben

hoe oud ben jij?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:41

maar om de meerwaarde te kunnen zien moet je toch ook de beperkingen zien. En die vraag ik je, wat zijn de beperkingen voor Rohan. Wat is de meerwaarde om ze eraf te halen?