goeroe schreef:ikke schreef:Sorry, niet waar. Een merrie wordt elke maand hengstig, het hele jaar door en totdat ze dood gaan.
Sorry, maar daar klopt ook niets van. De cyclus van een merrie duurt gemiddeld 21 dagen, dus ze is gemiddeld vaker dan eens per maand hengstig. Bovendien zijn de meeste merries 's winters niet hengstig, maar worden ze pas weer hengstig als het mooier weer begint te worden. Tot slot zal elke fokker je kunnen vertellen dat merries helaas niet hengstig blijven tot aan hun dood. Veel merries worden op latere leeftijd niet of minder goed hengstig waardoor ze dus ook niet meer drachtig te krijgen zijn.justdiesel schreef:Als ze helemaal niet hengstig zou worden, is er dan iets aan de hand?
Als je haar wilt laten dekken is er zeker iets aan de hand, want dan heb je een groot probleem. Als je geen fokplannen hebt en je hebt verder geen problemen met je merrie qua gezondheid of gedrag hoef je je er niets van aan te trekken. Integendeel, wees blij, want met sommige merries is niets te beginnen als ze hengstig zijn.
Dat laatste zou ik niet zomaar zeggen. De dierenarts is laatst geweest en mijn zusje liet vallen dat ze nooit hengstig is en hij maakt zich er wel zorgen over. Ze wordt nu bijgevoerd (ze was mager, daardoor zou het kunnen komen) maar als ze over een maand nog niet hengstig is geworden, komt hij terug en moet ze een scan omdat ze dan baarmoederkanker zou kunnen hebben. Hij zei iig dat het niet goed is als ze nooit hengstig is. Dus ik zou helemaal niet zo blij zijn als je merrie nooit hengstig wordt.
best grappig om te zien 

maar zonder risico's is het niet.