hengst laten of niet??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:44

janne77 schreef:
kehdra schreef:
Waarom zou je hem wél hengst laten??

Om dat hij nu nog geen last heeft van streken of iets dergelijks en hij erg mooi oogt .

dat is geen antwoord :)

waarom zou je hem WEL hengst laten? wat is voor jou de meerwaarde?

smeetjoew

Re: hengst laten of niet??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:46

Da's niet zo moeilijk te bedenken toch? ;)
En haar antwoorden zijn zo duidelijk als wat.

Ze laat 'm hengst:
- Hij is ontzettend braaf; dus waarom wel castreren?
- Van langer hengst blijven wordt en blijft hij mooier (advies als je 'm laat casteren: in een kliniek heb je de allerminste terugval!)

Dat zijn toch duidelijke antwoorden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:51

dat zijn toch geen redenen??? kijk als je goed geld mee kan verdienen omdat die goedgekeurd is als dekhengst voor het stamboek, kan ik me er nog wel wat bij voorstellen......... Maar looks???? Ik ken merries met meer uitstraling dan menig hengst :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:53

Ja, maar wat is dan de maatstaf wanneer een argument meerwaarde van een beslissing (of juist niet) is?????

Want het gaat echt niet altijd maar om de boktstandaard: 24/7 in de wei in kuddeverband. Sorry hoor, klinkt heel idyllisch, maar lang niet altijd haalbaar in pensionstallen/eigen spul.

Want ik zou de vraag omgekeerd kunnen stellen: waarom zou ze het dier moeten castreren?

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:55

Mijn moeder heeft voor dezelfde keuze gestaan vorig jaar ;)
Wij waren ook naar een paard wezen kijken (een 6 jarige hengst zie profiel) waar we toch eigenlijk wel voor vielen.
Ik zelf was dan al wel 15 (inmiddels 16) en met 3 paarden Z2 gereden op dat moment, en had ervaring met hengsten.
Maar dan nog, je staat toch wel voor een keuze.
Nou zo gezegd zo gedaan, hij kwam naar stal en we konden aan de slag.
Dat was alleen nog niet zo makkelijker, meneer was nog nooit op ander terrein geweest, en was dus nogal hengst bij ons op stal.
Toch zijn we ermee aan de slag gegaan en samen met mijn trainers zijn we heel consequent voor hem geweest, en goed duidelijk gemaakt wat wel en wat niet mocht.
Zeker de eerste paar weken was hij heel lastig, en kon hij eigenlijk alleen maar gereden worden (onder het zadel was er niks aan de hand, kon je er alles mee doen).
Nou na een tijdje ging de knop om bij meneer en kon je alles met hem doen.
Hij kon de molen in, de paddock, de wei, je kan er een klein kind mee weg laten lopen (mijn zusje van 8 zit er wel eens op, en doet er alles mee :) )
Hij gaat bijna ieder weekend mee naar ander terrein, en daar is het net een dood gewone ruin.
Tuurlijk hebben we vaak genoeg gedacht van nou we laten hem castreren maar dat is een lang verhaal wat ik niet op bokt ga zetten ;)
De mijne was wel aan het brullen maar hij werd zeker niet gevaarlijk, dat vind ik toch wel een belangrijk punt.
Zolang de pony gewoon de paddock ik kan (of alleen in de wei) en hij niet gevaarlijk is/word, lijkt er mij geen probleem te zijn.
Castreren kan altijd nog, ze er weer aan plakken gaat net wat minder makkelijk :')
Ik vind wel dat er altijd een volwassene bij moet zijn, en je dochter moet geen watje zijn en duidelijk moeten laten weten tegen de pony wat wél en wat niét mag ;)
Als u vind dat uw dochter daar genoeg ervaring voor heeft (moet je gewoon riëel in blijven) dan is de keus makkelijk gemaakt lijkt mij ;)
Wij kunnen hier wel allemaal dingen gaan zeggen, maar de TS moet uiteinlijk de beste keuze maken voor haar dochter ;)
Eigenlijk ben ik wel nieuwschierig naar een foto? :))
Veel succes, en ik ben benieuwd! :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:57

omdat het hier om een 13 jarig meisje gaat???? en in mijn op9inie 13 jarigen niet de paardenervaring hebben die je gewoonweg nodig hebt met hengsten, hoe braaf ze ook zijn???

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:57

Ik zou mijn kind NOOIT met een hengst aan de slag laten gaan (als haar eigen pony dan he)... en... voordat iemand me aanvalt... Ik heb vroeger als kind zelf met hengsten gewerkt/gereden... altijd goed gegaan maar weet ook dat het vreselijk fout kan gaan... IK zou dus geen risico lopen!!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:01

Hengst gaat echt niet altijd gepaard met het begrip: gevaarlijk. Hengsten zijn ook gewoon paarden (of in dit geval, pony's).
Tuurlijk; het meisje moet die pony wel gewoon goed kunnen corrigeren wanneer het hapt o.i.d en verder begeleiding krijgen om het dier goed en brutaal te rijden.

Maar een hengst is niet per defintie altijd gevaarlijk. En zeker niet als ze 't zelf nog niet "door hebben".
Ik vind dat hier op Bokt altijd maar die link wordt getrokken met hengst = gevaarlijk. Dat is echt veel te kort door de bocht.

Tuurlijk ben ik 't met je eens dat het gevaarlijk is voor zo'n jong meisje als die hengst zich op een gegeven moment verkeerd gaat gedragen, maar indien dit niet het geval is en beide partijen (moeder en dochter en evt andere familie) er vertrouwen in hebben, gaat dat echt goed hoor.

Dat hengst worden sluipt er vanzelf in en dat merk je ook vanzelf in de omgang en uitzwaring. Dus dan kun je altijd nog beslissen om te castreren.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:02

KiWiKo schreef:
dat zijn toch geen redenen??? kijk als je goed geld mee kan verdienen omdat die goedgekeurd is als dekhengst voor het stamboek, kan ik me er nog wel wat bij voorstellen......... Maar looks???? Ik ken merries met meer uitstraling dan menig hengst :)

Sorry, maar volgens bokt mag een hengst alleen hengst blijven al hij goedgekeurd is...
Waarom?
Oke, een goedgekeurde dekhengst brengt nog wat op, maar waarom een brave hengst castreren?
Alleen maar omdat hij dan met andere paarden en ponys het land op kan dag en nacht?
Nee daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 3 sportpaarden staan, waarvan 1 hengst en 2 ruinen, en alleen die hengst gaat s'avonds een uurtje of 2/3 het land op alleen.
Die andere 2 gaan gewoon in de paddock, maar het land no way.
Zo heeft ieder zn eigen keuze, dat is logisch, maar waarom een brave hengst (waar gewoon alles mee gedaan kan worden) castreren?
Je kan ze altijd nog castreren, maar de castratie ongedaan maken kan niet meer ;)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:03

Ik vind niet hengst = gevaarlijk maar meer.... hengst = meer risico dus zou IK persoonlijk niet doen met mijn kind! Er komt een moment dat ie ineens weet waar hij dat klokkenspel voor heeft... en dat kan op de meest onverwachte momenten komen, wedstrijd bv....

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:04

Ben ik helemaal met je eens Ashley.
En bovendien zijn er genoeg jonge meiden die op hengst pony's rijden die niet ggk zijn. Gaat allemaal prima, maar die meiden zijn wel heel consequent (je "mag" ze nl geen cm de ruimte geven) zijn (ouders én kind) en daar moet je zin in hebben als je ze koste wat het kost hengst wil laten. Maar in die fase zit het betreffende dier nog helemaal niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:08

marillion schreef:
KiWiKo schreef:

Sorry, maar volgens bokt mag een hengst alleen hengst blijven al hij goedgekeurd is...
Waarom?
Oke, een goedgekeurde dekhengst brengt nog wat op, maar waarom een brave hengst castreren?
Alleen maar omdat hij dan met andere paarden en ponys het land op kan dag en nacht?
Nee daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 3 sportpaarden staan, waarvan 1 hengst en 2 ruinen, en alleen die hengst gaat s'avonds een uurtje of 2/3 het land op alleen.
Die andere 2 gaan gewoon in de paddock, maar het land no way.
Zo heeft ieder zn eigen keuze, dat is logisch, maar waarom een brave hengst (waar gewoon alles mee gedaan kan worden) castreren?
Je kan ze altijd nog castreren, maar de castratie ongedaan maken kan niet meer ;)

Ik vind dat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt een dier een optimaal leven te geven. Ik vind ook dat je als je een paard hengst houd voor eigen ego (want dat is het, het dier heeft er niks aan!!!) en daardoor de kwaliteit van leven naar beneden bijsteld, dat het dan treurig gesteld is met mentaliteit :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:11

Waarom heeft een hengst geen optimaal leven als hij in een droge, schone box staat, hij goed verzorgd wordt, gereden wordt, goed gevoerd wordt (en daarmee over glanst als een spiegel) en gewoon lekker paard kan zijn buiten?? (Imo de dingen die ieder paard krijgt). Omdat hij niet in kuddeverband 24/7 in de modderweilanden kan staan met wintervacht tot aan z'n kruin?
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 17-04-10 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:12

BaiNar schreef:
Ik vind niet hengst = gevaarlijk maar meer.... hengst = meer risico dus zou IK persoonlijk niet doen met mijn kind! Er komt een moment dat ie ineens weet waar hij dat klokkenspel voor heeft... en dat kan op de meest onverwachte momenten komen, wedstrijd bv....

Ik begrijp best wat je bedoeld, maar dat is ook een periode waar ze doorheen moeten.
Niet iedere hengst is hetzelfde, ieder paard is anders.
Zn hengst mag je gewoon de kans er niet voor geven zoiets te doen.
Toen mijn paard kwam, zo lastig als wat, ben ik ook stad en land met hem afgerijst om hem maar zoveel mogenlijk dingen te laten zien.
Ook ging ik met hem het bos is, gewoon in mn uppie, meneer waqs dan wel aan het brullen maar hij zag we van alles en na een keer of 2/3 was het over, hij had zich erbij neegelegd.
Ook de eerste keer dat hij mee ging in de trailer, (ik had met mijn andere paard wedstrijd en ging hem daar even rijden) dus hup in de trailer maar even opgezadeld en dr uitgehaald geljk opgestapt en gaan rijden, en na afloop als hij alles had gezien was hij schaapmak.
Gewoon op een groot gras terrein tussen allemaal kleine a/b ponytjes is,
Op die momenten moet je gewoon consequent zijn ;)
De keren daarna op wedstrijd was hij giga braaf en super mak, geen kik gegeven.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:14

KiWiKo schreef:
Ik vind dat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt een dier een optimaal leven te geven. Ik vind ook dat je als je een paard hengst houd voor eigen ego (want dat is het, het dier heeft er niks aan!!!) en daardoor de kwaliteit van leven naar beneden bijsteld, dat het dan treurig gesteld is met mentaliteit :)

Als eigenaar ben je daar misschien wel verantwoordelijk voor, maar al had ik die van mij laten castreren ging hij echt niet langer het land op dan nu en al helemaal niet met andere paarden ;)
Dus waarom dan geld uit geven aan een castratie als hij gewoon alles kan wat een ruin of merrie ook kan?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:17

KiWiKo schreef:

Dit lijkt me nogal kort door de bocht, voor haar eigen ego.
Ook niet erg aardig om het daar meteen op te gooien.
TS maakt zelf ook afwegingen en bekijkt de voors en tegens van het verhaal en dat is ook de reden dat ze dit topic start.
Het is blijkbaar in het geval van de TS zo dat haar hengst erg mooi toont en gewoon braaf is onder het hengst zijn.
Waarom zou ze zichzelf dan onnodig in de kosten jagen als dit tot nu toe nog helemaal niet nodig is en misschien ook nooit nodig zal zijn.
Als betreffende pony uiteindelijk lastig blijkt te worden kan hij altijd nog gecastreerd worden.
Met goede instructie zal de dochter van de TS zowel leren over als leren om te gaan met een hengst en dan komt het vast helemaal goed.
Ze zal vooral moeten leren heel consequent te zijn.

Verder snap ik niet waarom het dier "er iets aan moet hebben" dat hij hengst is?
Hij is nou eenmaal hengst en hij heeft daar geen last van.
Natuurlijk heeft hij er niets aan dat hij hengst is, maar als ik alles zou moeten doen waar mijn paard "iets aan heeft" dan ben ik nog wel even bezig.

Verder ga ik helemaal mee met smeetjoew, ik vind dat zij hele goede argumenten neerzet!
Laatst bijgewerkt door Appieee op 17-04-10 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:18

M_D_H schreef:
behalve de regels voor het starten...
vind ik zowiezo dat je de pony moet laten ruinen...
hij zal toch ooit gestraft worden omdat hij iets doet wat nou eenmaal in zijn natuur zit...
want... een hengst blijft een hengst...
en mischien dat hij nu nergens naar kijkt...
maar wat als een merrie hengstig wordt?

wat een onzin ook een hengst mag je straffen als die bijt of slaat jij bent toch eenmaal de leider.
ene ik loop vaker met hengsten tussen hengstige merrie's (ik ben 14) en die hengsten doen ook niks tot weinig.
waarom denken mensen toch zo slecht over hengsten... het zijn ook gewoone paarden.. gewoon het zelfde behandelen als merrie's maar misschien iets consequenter.

en het is mooier om hengst te laten en als ie braaf is.. gewoon laten
maar als je wilt starten ja dan heb je wel een probleem.
maar moet je maar even aan zien

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:18

smeetjoew schreef:
Waarom heeft een hengst geen optimaal leven als hij in een droge, schone box staat, hij goed verzorgd wordt, gereden wordt, goed gevoerd wordt (en daarmee over glanst als een spiegel) en gewoon lekker paard kan zijn buiten?? (Imo de dingen die ieder paard krijgt). Omdat hij niet in kuddeverband 24/7 in de modderweilanden kan staan met wintervacht tot aan z'n kruin?

beetje een onzin vergelijking :) :) maargoed.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:20

Nee, niet echt vind ik. Want dat is toch het "optimale leven" volgens bokttermen? Oke, nu generaliseer ik een beetje, maar met 5 jaar boktlid zijnde kan ik die conclusie wel voorzichtig trekken ja. En wellicht is dat niet wat jij onder een optimaal leven verstaat, maar ik ben benieuwd wat jij dan wel onder een optimaal leven verstaat? :)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:20

Lekker laten castreren, hij verandert qua uiterlijk naar mijn idee niet. Heeft voordelen dat je dochter gelijk starten kan, en je pony verandert niet opeens in een echte hengst. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:38

smeetjoew schreef:
Nee, niet echt vind ik. Want dat is toch het "optimale leven" volgens bokttermen? Oke, nu generaliseer ik een beetje, maar met 5 jaar boktlid zijnde kan ik die conclusie wel voorzichtig trekken ja. En wellicht is dat niet wat jij onder een optimaal leven verstaat, maar ik ben benieuwd wat jij dan wel onder een optimaal leven verstaat? :)

in iedergeval een leven zonder restricties omdat er zo nodig ongebruikte ballen onder moeten hangen :D

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:42

Maar hoezo leidt een hengst dan een beperkend leven? Enkel omdat hij niet met paardgenoten het land op kan? Is dat wat je bedoeld met een leven zonder restricties?

Die van mij - als ruin zijnde - komt niet met andere paarden in wei. Dit omdat ik het gewoon niet aandurf er een paar bij elkaar te doen omdat ik bang ben dat ze elkaar "afmaken" en ik moet er niet aan denken dat er een kreupel geslagen wordt, opgejaagd wordt en/of wonden krijgen. Maargoed, hij komt 's zomers wel lekker iedere dag buiten en daarnaast in de paddock (in de winter) en vind nou niet echt dat 'ie een heel slecht leven heeft. Althans, dat straalt hij absoluut niet uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:44

gat is een van de redenen, dat het dier beperkt word in zijn sociale contacten, daarnaast ben je bepekt in je stalkeuze omdat veel stalhouders geeen hengsten op stal willen.

Er zijn genoeg paarden die karakterwijs niet samen kunnen met andere paarden, echter is dit een karakterfiout, en niet opgelegd door het ego van het baasje :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:50

Vooralsnog vind ik de keuze van het hengst laten geen "ego van het baasje". Wbt de stalling is waar, maar ik ken de situatie van de TS niet, dus wellicht is het paard aan huis?
En een vermindering van sociale contacten versta ik ook niet onder een "belemmering van het optimale leven". Waarom heb ik al uitvoerig beschreven.

En dat de mijne niet bij andere paarden in het land staat, is omdat ik heel zuinig ben op mijn paard en liever voorkom dan genees. En dat is dus géén karakter"fout". (wat ik ook weer erg kort door de bocht vind...) Je hebt immers meer dominante en meer onderdanige paarden en daar kun je niet altijd blindelings vanuit gaan dat dat goed gaat als je "soort bij soort" zet.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:54

Een van mijn paarden kan kort weg de wei niet eens op, maar daarom heeft hij nou niet ineens een ongelukkig leven?