janne77 schreef:kehdra schreef:Waarom zou je hem wél hengst laten??
Om dat hij nu nog geen last heeft van streken of iets dergelijks en hij erg mooi oogt .
dat is geen antwoord

waarom zou je hem WEL hengst laten? wat is voor jou de meerwaarde?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:dat zijn toch geen redenen??? kijk als je goed geld mee kan verdienen omdat die goedgekeurd is als dekhengst voor het stamboek, kan ik me er nog wel wat bij voorstellen......... Maar looks???? Ik ken merries met meer uitstraling dan menig hengst
marillion schreef:KiWiKo schreef:dat zijn toch geen redenen??? kijk als je goed geld mee kan verdienen omdat die goedgekeurd is als dekhengst voor het stamboek, kan ik me er nog wel wat bij voorstellen......... Maar looks???? Ik ken merries met meer uitstraling dan menig hengst
Sorry, maar volgens bokt mag een hengst alleen hengst blijven al hij goedgekeurd is...
Waarom?
Oke, een goedgekeurde dekhengst brengt nog wat op, maar waarom een brave hengst castreren?
Alleen maar omdat hij dan met andere paarden en ponys het land op kan dag en nacht?
Nee daar ben ik het niet mee eens, heb zelf 3 sportpaarden staan, waarvan 1 hengst en 2 ruinen, en alleen die hengst gaat s'avonds een uurtje of 2/3 het land op alleen.
Die andere 2 gaan gewoon in de paddock, maar het land no way.
Zo heeft ieder zn eigen keuze, dat is logisch, maar waarom een brave hengst (waar gewoon alles mee gedaan kan worden) castreren?
Je kan ze altijd nog castreren, maar de castratie ongedaan maken kan niet meer
BaiNar schreef:Ik vind niet hengst = gevaarlijk maar meer.... hengst = meer risico dus zou IK persoonlijk niet doen met mijn kind! Er komt een moment dat ie ineens weet waar hij dat klokkenspel voor heeft... en dat kan op de meest onverwachte momenten komen, wedstrijd bv....
KiWiKo schreef:Ik vind dat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt een dier een optimaal leven te geven. Ik vind ook dat je als je een paard hengst houd voor eigen ego (want dat is het, het dier heeft er niks aan!!!) en daardoor de kwaliteit van leven naar beneden bijsteld, dat het dan treurig gesteld is met mentaliteit
KiWiKo schreef:Ik vind dat je als eigenaar de verantwoordelijkheid hebt een dier een optimaal leven te geven. Ik vind ook dat je als je een paard hengst houd voor eigen ego (want dat is het, het dier heeft er niks aan!!!) en daardoor de kwaliteit van leven naar beneden bijsteld, dat het dan treurig gesteld is met mentaliteit
M_D_H schreef:behalve de regels voor het starten...
vind ik zowiezo dat je de pony moet laten ruinen...
hij zal toch ooit gestraft worden omdat hij iets doet wat nou eenmaal in zijn natuur zit...
want... een hengst blijft een hengst...
en mischien dat hij nu nergens naar kijkt...
maar wat als een merrie hengstig wordt?
smeetjoew schreef:Waarom heeft een hengst geen optimaal leven als hij in een droge, schone box staat, hij goed verzorgd wordt, gereden wordt, goed gevoerd wordt (en daarmee over glanst als een spiegel) en gewoon lekker paard kan zijn buiten?? (Imo de dingen die ieder paard krijgt). Omdat hij niet in kuddeverband 24/7 in de modderweilanden kan staan met wintervacht tot aan z'n kruin?
smeetjoew schreef:Nee, niet echt vind ik. Want dat is toch het "optimale leven" volgens bokttermen? Oke, nu generaliseer ik een beetje, maar met 5 jaar boktlid zijnde kan ik die conclusie wel voorzichtig trekken ja. En wellicht is dat niet wat jij onder een optimaal leven verstaat, maar ik ben benieuwd wat jij dan wel onder een optimaal leven verstaat?