Niet kunnen opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:37

Heb het zelfde probleem ze is enorm eenkennig en vertrouwt dan ook alleen maar die ene persoon die haar altijd vasthoudt, merkwaardig genoeg kon er op de trainingsstal de trainer wel zo opstappen zonder vasthouden.
Ik neem hier alvast enkele tips mee dus ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:43

bnalover schreef:
dat probleem het ik ook (:
maar je moet je teugels beetje strak houden - manen vast houden en je zadel vasthouden, je paard zal wel rondjes beginnen lopen, maar zal dan toch wel stilstaan.
Dit hebben ze mij toch gezegd (:

Nee, bij een goed paard moet je ook zonder druk op kunnen stappen. Weten de meeste heus wel, alleen een ruiter uittesten is gewoon veel leuker :)

Als ik het goed begrijp probeert ze je uit.

Probeer haar te verassen. Jij wilt opstappen, voordat je er ook maar aan denkt, zet je haar achteruit en weer viooruit. Of laat haar wijken. Zij denk eerst, nou we gaan weer opstappen, wat gaan we vandaag eens uitspoken.. Maar, jij doet eerst iets heel anders! Dus zij is hopelijk overrompelt.

Wat ook nog wil helpen is haar extra aan het werk te zetten. Zij draait een keer met haar kont, nou dan nog maar 6x erachter aan. Dus je laat haar werken voor haar fouten. Zij loopt achteruit? Nou, dan nog 4 passen.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:47

yole schreef:
amigootje schreef:
Tips als grondwerken is niet nodig, omdat ik hier al bezig mee ben ;)
Volhouden doe ik uiteraard. Vandaag uit eindelijk 2 keer zelfstandig kunnen opstappen ( ben dan wel 1,5 uur bezig geweest)

:? Wat is het probleem dan eigenlijk? Indien je vandaag je werk goed gedaan hebt, zal dit morgen al veel sneller gaan en binnen enkele dagen geen probleem meer zijn...

dit vind ik beetje gel"l, mijn paard doet dit ook HEEL EXTREEM wordt er echt flouw van.
maar het is maar hoe haar hoofd staat ene keer kan ik opstappen en is er niks aand e hand hoeft niemand haar vast te houden en de andere keer hoef ik maar naast haar te staan en laten merken dat ik wil opstappen en ze komt me recht de lucht in.
dus dat het na een paar dagen verholpen is weet ik zo wel niet.
kun je zowiezo niet zegen en ik ook niet dat het zo verholpen is, elk paard is anders ;)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 22:05

was me topic kwijt :roll: Fijn dat ik weet dat zoiets verplaats is... En ik maar zoeken :o?

Maar goed, vandaag had ik de hele dag de tijd, en ben geloof wel 20 keer op en weer afgestapt.. ze was me spuug zat geloof ik, maar ze verzetten geen voet meer ~~}>

Hopelijk gaat dit zo beter, en kan ik b.v ook op ander terrein ( b.v bos, of de club hier veder op) normaal opstappen.
Ik wil/eis dat ze stil staat als ik opstap, totdat ik aangeef dat ze mag gaan lopen...

achter uit laten lopen is beetje gevaarlijk bij der, dit vindt ze namelijk niet leuk ( ze kan het wel goed) en als ik dan op haar 'top' zit wat betreft achter uit lopen, komt ze omhoog... ;)

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:46

amigootje schreef:
was me topic kwijt :roll: Fijn dat ik weet dat zoiets verplaats is... En ik maar zoeken :o?

Maar goed, vandaag had ik de hele dag de tijd, en ben geloof wel 20 keer op en weer afgestapt.. ze was me spuug zat geloof ik, maar ze verzette geen voet meer ~~}>

Hopelijk gaat dit zo beter, en kan ik b.v ook op ander terrein ( b.v bos, of de club hier veder op) normaal opstappen.
Ik wil/eis dat ze stil staat als ik opstap, totdat ik aangeef dat ze mag gaan lopen...

achter uit laten lopen is beetje gevaarlijk bij der, dit vindt ze namelijk niet leuk ( ze kan het wel goed) en als ik dan op haar 'top' zit wat betreft achter uit lopen, komt ze omhoog... ;)

Goed bezig!!!!
Voordat je op ander terrein gaat proberen op te stijgen, wel eerst zeker zijn dat ze het op de vertrouwde plek helemaal goed doet he. Had je natuurlijk zelf ook al bedacht.
Achteruit laten gaan moet je dan dus goed doseren en d'r niet " op haar top" laten komen, maar een pasje eerder stoppen. Al laat je d'r maar 1 pasje gaan, als dat is op jouw "bevel" en ze doet het, braaf paard.
Komt wel goed met een beetje geduld. Je hebt haar net, tenslotte.

nielsbobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:28

`t is muschien een tip om aan de andere kant optestappen..;)

zet hem op

stoer

Re: Niet kunnen opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:10

nou je gaat al vooruit, hou moed je hebt haar nog maar pas, ik zou toch proberen haar in haar achteruit te zetten als ze niet wil stilstaan, geen 10 passen maar gewoon 2 of 3.. Ik denk dat het heel goed is dat je 20 keer op en afstapt.. zo leert ze dat het niet eng is..Misschien toch de eerste paar keer even iemand om hulp vragen, want als je straks niet wint en niet op kan stijgen dan kan het nog erger worden.. hoe is ze verder in de omgang? Geef je haar ook de kans om even aan je te wennen? Ga ook leuke dingen met haar doen ipv alleen rijden.. De mijne doet als ik 4 keer in de bak heb gereden de 5e keer ook moelijk met opstappen, stap ik dan echter buiten op om naar buiten te gaan is er niks aan de hand :P

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:29

Hier gaat het ene keer goed andere keer doet ze moeilijk , enja dan soms word ik boos heb ik me boosgemaakt dan tel ik effe tot 10 haha..en probeer het nog eens idd dan lukt het ook. Maar maak me ook liever niet boos..Hier hangt het heb ik de indruk ook af soms van het tijdstip kom ik tegen 17u in de namiddag doet ze steevast vervelend (is dicht bij etenstijd mss daarbij kan niets anders bedenken) Kom ik in de namiddag of (voor)middag is mevrouw uiterst kalm en is er ook geen vuiltje aan de lucht bij het opstappen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:34

V_lalala schreef:
dit vind ik beetje gel"l, mijn paard doet dit ook HEEL EXTREEM wordt er echt flouw van.
maar het is maar hoe haar hoofd staat ene keer kan ik opstappen en is er niks aand e hand hoeft niemand haar vast te houden en de andere keer hoef ik maar naast haar te staan en laten merken dat ik wil opstappen en ze komt me recht de lucht in.
dus dat het na een paar dagen verholpen is weet ik zo wel niet.
kun je zowiezo niet zegen en ik ook niet dat het zo verholpen is, elk paard is anders ;)

Dat kan jij wel gelul vinden, maar de TS is een week verder en kijk... De TS is prima bezig!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:01

ik ga er vanuit dat je het paardje het gewoon niet duidelijk genoeg maakt dat blijven staan veel makkelijker is voor hem dan wegstappen.
Je moet je paardje gewoon leren te blijven stilstaan, en das echt niet zo heel moeilijk, jij zegt dat het je lukte na 1,5u trainen, wel ik denk dat ik er zeker zou in lukken in de helft van die tijd, maar das niet de bedoeling op zich, het paard moet gewoon leren dat stilstaan makkelijker is dan wegstappen das al.
En uiteraard zal dat niet aangeleerd zijn na één training, maar ik ga er vanuit dat het de eerste keer bv 30min duurt voor hij wil stilstaan, de volgende dag zal dat dan zeker al lukken na 15min, en mssn daarna eigenlijk al bijna onmiddelijk , als het niet zo verloopt denk ik dat je op een verkeerde manier aan het trainen bent.