Stalpaard laten wennen aan buiten staan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:20

LeandraTigro schreef:
Alleen wat moet ik nu met die deken doen? Erop laten of gewoon eraf halen??? Het is wel echt een ' luxepaardje' met nauwelijks haar (ze heeft van zichzelf bijna geen haar, ook maar heel weinig manen en staart). Kan ik die deken eraf halen en haar zonder deken in de regen zetten of staat ze dan te rillen van de kou?

Dat kan verschillen per paard, maar aangezien ze er voor koos om buiten in de regen te blijven staan i.p.v. de schuilstal in te gaan, denk ik wel dat ze het kan hebben. Je kan het in ieder geval even proberen. Kijk of het gaat, zo niet dan probeer je het wat langer met de deken. Denk alleen wel dat je op moet passen met een koude wind...

Dinopino

Re: Stalpaard laten wennen aan buiten staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:36

zou er nog lekker met een regendeken op laten staan. Daarmee kan je niets kwaad doen. Wat westland zegt ben ik het niet helemaal mee eens. Paarden zijn groepsdieren. Dus wanneer iedereen buiten staat zul je zelden een alleen binnen zien staan. De ponys hebben een andere vacht. Ik heb ook paarden met verschillende vacht en mijn arabiertje bleef ook gewoon in de regen bij de andere staan. Niet omdat hij het niet koud had maar hij wil bij de rest blijven. Sindsdien krijgt ie van mij altijd een dekentje op.

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 10:19

Oke. Ik ga direct in mijn pauze maar even vlug een regendeken kopen. Ze staat nu onder een dikkere staldeken. De regendeken is wel dunner natuurlijk, want ik ga nu geen dikke regendeken kopen, dan heb ik daar over een paar weken weer niks meer aan als het warmer wordt. Kan ik dan nu onder die regendeken gewoon een dunne staldeken doen, of is dat niet nodig?

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 10:21

Staldekens heb ik ongeveer 325.000 :D maar regendekens geen. hahahah. We zijn helemaal ingesteld op binnen staan met slecht weer. Dit is wel even schakelen :o.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:31

Ik zou wel ff rustig afbouwen met de dekens. Op stal is het meestal warmer dan buiten en als je ze buiten ineens zonder zet, krijgt ze het wss wel koud.
Hoeveel grams heeft ze nu op? Regendeken is geen overbodige luxe, evt. kun je beginnen met afbouwen naar een met fleece gevoerde regendeken en dan naar een ongevoerde regendeken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:22

Ik zou ook nu de regendeken over de huidige staldeken gooien. Weet niet hoeveel gram je erop hebt liggen? Als het warmer wordt deze eronder uit en regendeken laten liggen tot het echt periode niet regent.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:28

padany schreef:
wat een super voornemen! lekker naar buiten doen, maar ik zou haar wel voorzichtig laten wennen aan het eten van gras. beginnen met een half uurtje en dan langzaam opbouwen. Veel plezier!

Ik sluit me helemaal aan bij Padany en vind het nogal gek dat meeste reacties alleen over het dekenverhaal gaan. Omschakeling van droog (ruw)voer naar vers, sappig gras is een echte aanslag op de darmen. Dus heel langzaam opbouwen! Half uurtje, nog een half uurtje, dan een uurtje en goed kijken naar haar mest. Graskoliek is GEEN lachertje. Gelukkig staat ze nu nog op zand, dat geeft alvast het voordeel dat ze flink aan haar weidegenootjes kan wennen zonder dat je haar na een half uur al moet weg halen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:29

Ze schrijft toch dat het paard momenteel in een zandpaddock staat? Dus ik neem aan dat het gras verhaal dan even niet van toepassing is..

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:38

LeandraTigro schreef:
Alleen wat moet ik nu met die deken doen? Erop laten of gewoon eraf halen??? Het is wel echt een ' luxepaardje' met nauwelijks haar (ze heeft van zichzelf bijna geen haar, ook maar heel weinig manen en staart). Kan ik die deken eraf halen en haar zonder deken in de regen zetten of staat ze dan te rillen van de kou?

's nachts kan ze op stal toch? Dan zou ik de deken overdag al niet meer opdoen. 't is echt niet meer koud, en 's nachts de stal in. Bij ons op 't pension waar mijn ponie staat, staat ook zo'n "stalwatje" :+ en daar gaat 't op deze manier prima mee!

Proficiat trouwens met je aankoop!

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 15:01

@ Loe_loe. Ze staat zowel overdag als 's nachts buiten. Wel met een hele grote inloopstal waar ze dus zelf in kan lopen als ze dat wil. Maar ik ben al een paar keer gaan controleren hoe het gaat als het donker is :D , en dan staat ze gewoon buiten.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:27

Haha ja, dat vind ik dus het mooie van zo'n inloopstal, kunnen ze lekker doen wat ze zelf willen! En vaak kunnen ze toch veel meer hebben dan wij bezorgde eigenaren denken...
En komend jaar een mooie wintervacht, zal je ook zien dat ze gewoon buiten blijft :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:37

omdat ze een dekentje op heeft hoeft ze natuurlijk ook helemaal die stal niet in he?
ze heeft een jasje aan dus blijft wel droog.
:)*
kan prima zijn dat ze zonder deken er wel in gaat.