ozzyke schreef:@t Yole
Moet zeggen dat het de laatste 3 dagen goed vooruit gaat met haar kwa respect naar mij! Ik ben duidelijk als ik iets niet pik, ik weet de beginselen wat ik moet doen en die pikt ze gigantisch snel op. Ben nu 2 dagen achter elkaar 5 minuten gaan wandelen en dat ging echter super, zelfs door het water waarbij ze eerst twijfelde volgde ze me! Het geeft voor mij een gigantisch goed gevoel, en stimulans om door te gaan met wat ik aan t doen ben. Ga er nu ook met een goed gevoel heen, dat was eerst wel anders, dacht echt dat ik een kat in de zak gekocht had. Maar het echte paardje komt langzaam uit zijn stulpje

Dat zijn dus de succeservaringen die je moet nastreven!
Morgen dagje rust en daarna wat langer weg van huis (of iets anders). Best is ook dat je 1 ding per keer aanpakt...
Citaat:
Denk dat ik dat nu ook iedere dag heel even ga proberen, maar is dit een probleem als ze vast staat op de poetsplaats? aan de hand blijft ze draaien en draaien..
Door het wijken aan de hand geeft ze wel aan dat ze geen kwade bedoelingen heeft maar onzeker is: wanneer ze vaststaat, kan ze niet wijken en trapt ze dus... Mijns inziens zou ik eerst het rondjes draaien aan de hand aanpakken; gewoon mee blijven lopen (dat duurt hoop en al 2minuten) en wanneer ze een seconde stilstaat meteen zelf stilstaan en belonen!
Misschien is het geen slecht idee de hoefsmid even uit te stellen tot het voetjes geven lukt... Wanneer ze bij de hoefsmid negatieve ervaringen opdoet, ben je nog verder van huis... Ongewenste gedrag afleren is moeilijker dan gewenst gedrag aanleren.
edit: zoals cissy al zei dus...