Paard gooit met hoofd? waar komt dit door?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:23

@annebe, ik heb naar mijn mening zeker een goede en kundige tandarts, ik laat altijd Elles Hetem komen, en heb daar nog niets als goeds over gehoord...

Maar het kan ook zijn dat het tongbeen wat gekanteld is.

hoe zou je dit kunnen controleren, of dat dat zo is,... wil natuurlijk al het mogelijke uitsluiten... maar ik denk niet echt dat ze pijn of ongemak heeft... aangezien ze dit eigenlijk alleen doet, als ze bijv. naar binnen wil maar ik sta net voor de opening de stal te mesten, of als ik haar voer, of haar niet snel genoeg binnen haal, of bijv. te veel opjaag aan de longeerlijn...

ik kan nog wel eens de tandarts bellen en om advies vragen... misschien dat ze dit filmpje even kan bekijken,... misschien dat ze er iets van weet te zeggen...

pijn heeft mijn paard denk ik niet hoor,.... ik weet hoe kleinzerig ze is, ze kan nog niet eens normaal geent worden! zonder te piepen... nee als ze ergens pijn heeft, merk je dat wel naar mijn mening...
het is wel zo dat mijn paard een verleden heeft met ondervoeding en mishandeling.. misschien dat dat ten gronde staat, aan wat ze nu loopt te zwaaien...

groetjes

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:28

Citaat:
nou jongens het lijkt me, als een paard iets in de rug of nek of iets dergelijks heeft, dat het toch wel meer doet als alleen maar met haar hoofd schudden...

Helaas kan dit dus wel het enige symptoom zijn, mijn 1ste draver had dit heel erg, ook links en rechts schudden, hoofd omhoog.
2 behandeling en meneer was er van af.

Wat betreft het tongbeen.. dat is iets wat je niet even kan zien, voelen omdat het in het paardenhoofd zit en zeer fragile botjes zijn.
Ik weet dat een cranio sacraal peut er meer vanaf weet en er wat mee kan.

Maar fijn dat je een goeie tandarts hebt.. Ik heb dus ervaring met wat ik in mijn vorige berichtje schreef.
Arm paard... Maar ze zijn nu in zeer goede liefdevolle handen :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:29

mijn paard merkte ik ook niets aan da vond ook nooit wat
en toch had ie 3 wervels scheef zitten

en als we over volwassen reactie's beginnen vind jij het slim om mensen via internet te vragen naar advies over dit soort dingen ??
en nu aan de hand van een filmpje ??
als ik naar het filmpje kijk zie ik een gestrest paard en of ie nou wat mankeert of niet dat gedrag vertoond ie niet voor niets

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:31

ik sta overal voor open... en wil ook zeker uit de wereld helpen, dat als er iets aan mijn paard mankeert, ik dat graag zou willen verhelpen, of laten behandelen... zou je me een pb kunnen sturen van een goede therapeut?

dan kan ik altijd eens informeren...
checken kan nooit kwaad, al denk ik zelf aan iets minder ernstigs...
groetjes

keshia

Re: Paard gooit met hoofd? waar komt dit door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:36

nou nou rummulus... het is duidelijk te merken dat je geen verstand van arabieren hebt... wat een reactie zeg...
als mijn paard gestressed zou wezen,... dan stond ze al niet meer in de stal...
dan krijg je enorm wijde neusgaten en een briesend paard... gestressed is mijn paard zeker niet!!!!
vind dat je nu toch wel erg onbeleefd bezig bent...
ik heb het beste met AL mijn dieren voor.. laat ook echt wel de DA komen als het moet... maar naar mijn mening staat dit dier te schooien om zijn voer..... mijn hond draait ook rondjes als ik zijn voerbak in de handen heb... is dit nou ook mishandeling...
kom op zeg... ik heb mijn paard uitgebreid laten keuren... tot aan het bloed aan toe... ik heb dit topic eigenlijk niet eens geplaatst om te vragen om medisch advies.. dat doe ik inderdaad gewoon bij de DA... maar ik wilde weten of meer mensen een paard hebben die dit doet... normaal toch????
ik bel de tandarts wel even, en ook die ene therapeut, als ik een tel.nr doorkrijg via pb... wil natuurlijk al het mogelijke uitsluiten...

dit paard heeft een verleden waar je u tegen zegt. kwam zwaar verwaarloosd en mishandeld bij mij... kijk maar eens in mijn onderschrift, als je dan nog beweerd dat ik mijn paard niet goed verzorg... nou sorry, dat gaat er bij mij niet in!!!
Jussie was 29 op de bovenste foto, in mijn onderschrift, en de onderste link, is van dit paard waar we het nu over hebben...
groetjes keshia

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:37

Het kan ook stereotiep gedrag zijn, een 'stalondeugd' met een andere term. In dit geval een beetje een creatieve vorm van weven dan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:42

Mijn arabier heeft ook de neiging om met zijn hoofd te slaan, vooral als hij het ergens niet mee eens is, opgewonden is, zich verveeld, etc.
Hij doet het soms zelfs als hij aan het ronddraven/ galoperen is.
Er is geen medische oorzaak voor, het is volgens mij gewoon een beetje (r)arabier eigen!
Mogelijk een overschot een energie :):)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:48

dat zou inderdaad kunnen een overschot aan energie.. maar om nou ongeveer te beweren dat ik mijn paard mishandel omdat ik er geen DA bij haal... hoooooo hooo....
mijn paardje staat nu lekker heel de dag buiten met een bult hooi en gezelschap, en kan naar binnen wanneer ze wil... betaal me er met alle plezier scheel aan om mijn dieren te onderhouden... mijn hele leven draait om die dieren hier... maar goed na laten kijken kan nooit kwaad, zal de dierenarts eens bellen om te informeren.. je weet het maar nooit he...
het lijkt me ook als je zelf tinkers hebt zoals rummulus, dat je dat niet kunt vergelijken met het karakter van arabieren.... inderdaad als een tinker dit zou doen, kijkt het denk ik al heel anders, omdat die (over het algemeen) niet druk worden in het hoofd zoals arabieren dat wel kunnen...

overigens word mijn paard nu ze thuis staat ook anders gevoerd, geen brok meer, en heel de dag twee soorten hooi.... dat scheelt ook al een stuk stress....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:59

Volgens mij is het ook niet nodig om hier een DA naar te laten kijken. Ik heb hier 3 paarden; de paint zie ik nooit doen, de lusitano soms en de arabier vaak, en die laatste heeft al heel wat DA's etc. van dichtbij gezien en heeft wel een aantal lichamelijke problemen, maar het hoofdslaan wat hij soms doet heeft daar niets mee te maken.
Hij kijkt er dan nl. veel te vrolijk bij ;) .
Het is misschien ook een vorm van aandacht trekken, mijn oude paard ( halfbloed Arabier) ging altijd gekke bekken trekken met zijn neus in de lucht. Ik heb wel meegemaakt dat mensen dachten dat hij ziek was, maar hij wilde alleen maar dat iemand hem kwam aanhalen *D .
En geloof me, dat zag er heel vreemd uit.
Dus als het dier verder gezond is en het met rijden niet doet zou ik me er geen zorgen over maken; is gewoon de aard van het beestje. 8-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:13

keshia schreef:
mijn paardje staat nu lekker heel de dag buiten met een bult hooi en gezelschap, en kan naar binnen wanneer ze wil...

Meer kan je al niet doen om iets als stereotiep gedrag te bestrijden, dus op dat vlak hoef je je geen zorgen te maken ;) Misschien heeft ze dit ergens in het verleden in een periode van zware stress geleerd, en blijft ze het nu af en toe doen..los van de situatie waar ze in zit? Of zoals hierboven al gezegd werd, misschien is ze er ooit voor beloond, en doet ze het nu als jij in de buurt komt en ze zich wat verveelt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:22

ik ben niet degene die hier begon met de opmerking "volwassen reactie's"

maar goed als jij vind dat ik de ballen verstand ervan heb prima
ik hoop voor je paard dat jij een oplossing hiervoor vind
succes ermee

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 16:02

ik heb inmiddels de DA gebeld, die vind dit absoluut niet nodig hierna te kijken, zij kent mijn paard uiterst goed, niet omdat het wat mankeert, maar omdat wij in privesfeer ook samen paardrijden,...
ze zegt dat dit een vorm is van verveling, of eerder aandacht trekken, mijn paard kan ook erg druk in het hoofd zijn, een buitenstaander ziet er niets aan, maar ondertussen heb ik een bommetje onder mijn kont tijdens het rijden, ze loopt dan gewoon netjes en rustig, maar ondertussen heeft ze elke spier in haar lijf aangespannen.. ook heb ik de Tandarts gebeld, die komt aankomende week eens kijken, maar vermoed ook dat dit een soort van tick is...
verder wacht ik het af, of ik een goede therapeut kan vinden... meer kan ik er ook niet aan doen,
en rummulus, reacties als ik hoop voor je paard dat JIJ een oplossing vind, wie weet vind ze het wel gewoon lekker, niet gelijk het negatieve denken, aan mijn zorg voor mijn dieren mankeert niets, alle dieren zijn bij mij nog altijd ernorm opgeknapt, als ik zo'n bully was die niets voor haar dieren deed, dan had je in mijn ogen mogen zeggen wat je deed...

groetjes keshia

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:26

weetje wat mijn gevoel zegt is dit
(mocht jij er zeker van zijn dat het dier nergens iets scheef heeft bekneld of wat dan ook)

ze vind het ook lekker om dit te doen
gezien ze ook op deze manier endorfine aan maakt en dat is een fijn gevoel
ga jij maar eens goed schudden met je hoofd dan heb je een zelfde soort prencipe dan ga jij je ook raar voelen en een paard vind dit lekker
paarden die weven bereiken ook hetzelfde
met verschillende stal ondeugden hebben ze eigenlijk allemaal hetzelfde doel bot gezegd zichzelf beter voellen

gezien het dier hoog in bloed zit en dus veel energie heeft gaat ie zichzelf gouw vervelen en kan het zijn energie niet snel kwijt
(de exacte reden dat ik dus pertinent geen arabier wil)
het dier gaat dus dingen zoeken wat ik dus zie is een dier wat gestrest is omdat ie zijn energie niet kwijt kan en dus dingen gaat zoeken om zich beter te voelen en heeft dit dus gevonden
aanleren gaat sneller dan afleren

om dit te kunnen afleren tja als ze daad werkelijk endorfine aan maakt is het hetzelfde om een junkie van de drugs af te krijgen
dan zou jou paard meer tussen de oren gestimuleerd moeten worden en lichamelijk meer werk moeten leveren
maar goed of het werkt ??

nogmaals het is een idee

maar goed jij vond dat ik de ballen verstand ervan had dus neem ik aan dat jij dit allemaal ook wel wist
en laat ik mijn mond dan maar houden over jou uitingen die jij mij oplegt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:36

@ TS : Exact, mijn Arabier is zo druk in zijn hoofd dat hij soms zelfs in zijn eigen wereldje opgaat ( beetje autistisch lijkt wel ;) , sommige paarden lopen voortdurend op het bit te kauwen, andere bokken/ springen en sommige staan met hun hoofd te schudden.
Het zal vast een soort tick zijn, zo zie ik dat bij mijn Arabier ook. Die staat soms gewoon half te dromen maar wel met zijn hoofd te slaan.

Mijn paard staat zelf altijd buiten met een maatje dus verveling of opkroppen van energie is hier niet eens echt aan de orde, het hoort gewoon bij het paard in kwestie.
Mijn paint gaat gaten graven en is druk met zijn bit als we niet beginnen met rijden, onze Lusitano springt , als hij speelt complete schoolsprongen ;) en zelfs die staat soms met zijn hoofd te slaan; aandacht trekken doet hij dan en dat heeft niets met stress of medische problemen te maken; het dier is kerngezond en zo relaxed als maar kan maar hij wil wel graag alle aandacht.

keshia schreef:
ik heb inmiddels de DA gebeld, die vind dit absoluut niet nodig hierna te kijken, zij kent mijn paard uiterst goed, niet omdat het wat mankeert, maar omdat wij in privesfeer ook samen paardrijden,...
ze zegt dat dit een vorm is van verveling, of eerder aandacht trekken, mijn paard kan ook erg druk in het hoofd zijn, een buitenstaander ziet er niets aan, maar ondertussen heb ik een bommetje onder mijn kont tijdens het rijden, ze loopt dan gewoon netjes en rustig, maar ondertussen heeft ze elke spier in haar lijf aangespannen.. ook heb ik de Tandarts gebeld, die komt aankomende week eens kijken, maar vermoed ook dat dit een soort van tick is...
verder wacht ik het af, of ik een goede therapeut kan vinden... meer kan ik er ook niet aan doen,
en rummulus, reacties als ik hoop voor je paard dat JIJ een oplossing vind, wie weet vind ze het wel gewoon lekker, niet gelijk het negatieve denken, aan mijn zorg voor mijn dieren mankeert niets, alle dieren zijn bij mij nog altijd ernorm opgeknapt, als ik zo'n bully was die niets voor haar dieren deed, dan had je in mijn ogen mogen zeggen wat je deed...

groetjes keshia

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 19:00

zoiets is denk ik hier ook het geval, ze staat hele dagen buiten, mag zelf naar binnen, heeft altijd twee soorten hooi, en een volle strostal van 6 bij 3 tot de knieen gevuld, heeft ook gezelschap, en loopt zelf bij de buren elke dag op het land, of in de bak, dus komt zeker 2 keer per dag van huis.. ze word elke dag gelongeerd gereden of mee gespeeld,.. ze heeft ook nog wilgentakken om mee te spelen, ik zou niet weten wat ik nu nog meer kan doen om mijn paard te stimuleren, ik denk dat het een soort overblijfsel van stress is, want op het moment is ze dus alles behalve gestressed, net weer lekker rustig gereden, niets aan de hand...
@rummulus, op zo'n laatste antwoord kan ik alleen maar positief reageren, maar op zo'n eerste reactie van jeejtje ga je daar niet eens mee naar de DA.. tja, daar kan ik niets mee, en de DA ook niet, die heeft er ook geen spuitje voor in zijn/haar wagen liggen om dit te verhelpen, ik doe er natuurlijk alles aan om mijn paard zo gezond mogelijk te houden... hoop dat ze net zo'n leeftijd mag behalen als mijn oude pony...
bedankt voor jullie reacties...
groetjes keshia

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:11

nee maar een betere da had je beter kunnen inlichten over mogelijke oorzaken en evt "behandelingen" en of tip's geven om dit gedrag zoveel mogelijk te kunnen onder drukken
die kent het dier en kan ook daadwerkelijk bij jou gaan kijken van hoe of wat

gezien jou da je hiermee niet kan helpen (ook al vind ik wel redelijk extreem gedrag) zou je eens kunnen proberen schriel wat informatie en of hulp te kunnen geven

die man controleert het skelet van je paard en geeft eventueel wat "suplementen" ter ondersteuning
nu kan dit wel erg waus over komen maar goed ik heb nog nooit wat gehoord over die man wat negatief is
en zelf heb ik dus ook goede ervaringen met die man

kijk net even waar je woont maar het is een klere eind rijden voor je