wandelgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 08:41

Mijn paard is nu bijna 15 en ik kan er nog niet mee wandelen.
Zeker niet alleen.

Over het erf gaat wel, (ook niet te lang) maar buiten gaat hij lopen loltrappen. Maakt zich sterk en wil om mij heen gaan lopen.

Hij is gewoon te enthousiast. :D

Heb het vaak genoeg geprobeerd maar het verbetert gewoon niet.
Het is geen dominantieprobleem aangezien hij naar mij toe niet dominant is.

Heb mij er bij neer gelegd, als ik er op zit is hij een stuk braver, dus ik ga er gewoon op.
Had voorheen wel heerlijke "wandelpaardën" en ik mis het wel.
Ach t is niet anders... :(:)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:11

westernjo,

daar heb je zeker wel gelijk in !

maar zelf voel ik me altijd veiliger als ik erop zit , want sterker ben je dan wel . ( of ej een bit in hebt ja of nee , heeft voor mij geen waarde ) maar dat is mijn gevoel , dat is altijd verschillend !

liefs femke

Poiuytrewq

Re: wandelgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:23

Imo niet. Het paard is als het ware het lichaam en jij de hersens, je stuurt hem aan. Dat maakt je niet sterker
Als ie gaat hollen doet ie dat toch wel

Ik heb het helaas meerdere keren mee mogen maken.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:29

Mijn pony's zijn allemaal vrij braaf en weten wat ze wel of niet mogen, ben niet echt streng. Als ik merk dat ze wat gras willen eten dan mag het van mij een paar meter verder als ze braaf meegelopen hebben.

Zafier is eigenlijk niet braaf. Is erg druk. Ik ga ook niet over de weg met hem wandelen. Op het erf is ie wel braaf maar moet wel alleen even 'mijn regeltjes' kennen. Onder het zadel is hij wel braaf over de weg.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:36

De kunst is om van jongs af aan veel te lopen met je paard, wil je ervoor zorgen dat je met vertrouwen naast elkaar kan lopen.

Ik loop ontzettend veel met mijn merrie, dit heb ik gedaan sinds ze hier is gekomen als jong paard. Je hebt hier zo veel profijt van! Ze weet precies wat mijn grenzen zijn en wanneer ze te ver gaat. Want ik hou van dollen, als we een stuk lopen en ik ren uit het niets weg, vindt ze het prachtig om met me mee te rennen en gek te doen. Doordat we vroeger zoveel gelopen hebben weet ze precies wanneer ze rustig moet doen en tot hoever ze kan gaan.

Zo'n drie jaar terug heeft ze plots veel spanning opgebouwd met aansingelen en opstijgen en ze is hier toen voor behandeld (nu nog steeds). In die tijd, en eigenlijk ook nu nog steeds, kwam ik erachter hoeveel nut het heeft gehad dat we zo'n band hebben naast elkaar want ik kon haar spanning wegnemen door veel te gaan lopen. Probeer je paard op jou lichaamstaal te leren letten door af en toe eens stil te gaan staan waardoor je paard zich op jou gaat focussen en zelf ook stopt.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:29

Ja maar als je je paard niet hebt van jongs af aan kan dat niet ;)

Als je je paard koopt zal je altijd wel andere 'regeltjes' hebben dan de vorige eigenaar.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:29

Een paard kan altijd nog leren hoor R0osz! Het zal alleen wat lastiger gaan dan vanaf het begin inderdaad. Maar het is zeker wel aan te leren ;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:36

ik heb mijn paard vanaf 1,5 en stoppen doet hij ook altijd als het moet buiten, dat had ik namelijk al geprobeerd (altijd handig om te weten of je rem het nog doet).
Ik vind het toch een veiliger gevoel om ernaast te lopen dan om erop te zitten. Als je erop zit en hij gaat ervandoor dan ga je zelf mee, wie weet wat er dan met je gebeurd (vallen, geplet worden tegen bomen, onder een auto komen, verzin het maar)
Maar ernaast kun je nog altijd in een uiterste geval besluiten los te laten (mits geen andere mensen in de buurt die er dan nadelen van hebben), maar toch, je hebt nog een optie achter de hand. Eraf springen kan natuurlijk ook altijd, maar is toch lastiger. Misschien komt het omdat ik meer tijd naast mn paard doorbreng dan erop.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:48

@ naambordje, ja dat bedoel ik ook, maar dat je niet al van jongs af aan kan beginnen ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:22

hallo !

westernjo , daar zijn de meningen over verdeeld . als jij dat zo voelt kan dat gewoon :)
niks mis mee

femke

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:28

antwoord op de reacties op mijn bericht:

ja ik ben zelf ook heel zelf verzekerd en heb ook zeker geen angst voor wat hij doet enz, en denk er zelf niet eens echt bij na als er iets gebeurd ( omdat mn andere paard echt super mak is ) maar zelfs al zet ik een paard tussen het gevaar en hem in die er niks om geeft, zelfs dan springt hij nog overal heen.. en tractoren rijden om de 5 minuten langs zn weiland, maar buiten is t gewoon wat anders voor hem..

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:01

Het paard dat ik voor twee weken even overnam van een vriendin van mij ( zei ging op vakantie ) was nou niet bepaald een engeltje, zacht uitgedrukt :Y) Het was echt een draakje ( Hij was dan ook 2,5 jaar ) als je niet goed op hem lette kon het wel is zijn dat hij zomaar recht overeind stond.
Dus op de steiger momenten heel streng zijn, en op de goede momenten heel uitbundig belonen! *D

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:15

En vaak wandelen heb ik gemerkt, het gaat nu al stukken beter als een paar weken geleden!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:43

Ik ben gestopt met het 'wandelen' met ricky. Wandelen word blauwe plekken. Onder rijden is hij heel braaf, eigenlijk overal wel, maar wandelen? Hij draait rond, springt weg, steigert en bokt. Ik heb veel manieren geprobeerd, van rustig blijven tot kwaad worden. Niets hielp, en af en toe werd het zelfs erger. Nu zoek ik het probleem niet meer op, en ga gewoon niet met hem wandelen. We deden het toch niet vaak.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:20

Mijn merrie vindt wandelen niks aan. Ja, het is leuk als ze ondertussen mag eten, anders sjokt ze ^) achter je aan. Wandelen is voor mietjes, in haar ogen.

Haar zoon (wordt in juli 3) vindt wandelen fan-tas-tisch. Hij loopt altijd actief mee, bekijkt alles en mag ook alles wat vreemd/anders/spannend is uitgebreid bekijken. Met als gevolg dat hij niks eng vindt en alles onderzoekt. Andere paarden zijn interessant, maar een iemand te paard kan ons rustig passeren en verder draven zonder dat hij erop reageert. Rennende paarden in de wei zijn wel reden tot :):) -gedrag, dan bedenkt hij ineens dat hij een jongetje is en moet er stoer gedaan worden. Is snel over na een "doe je normaal?" van mijn kant. Hij heeft mij alleen nodig om de weg te wijzen, verder loopt hij volledig op eigen benen en zelfstandig naast me. Precies zoals ik het graag heb, als hij met een jaar onder het zadel is wil ik ook een zelfstandig paard, geen paard wat bij elk ritselend grassprietje bij z'n ruiter in de nek springt ;)