Hoe vind jij dat je respect krijgt ongeacht Leeftijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:17

heb t topic gelezen en om hier maar een heel simpel antwoord op te geven, zoals je zelf al zei. Een jaarling hoort niet op stal.
ik ben voorstander van tot minimaal 3 jaar in een kudde.
Als dat nou niet gebeurd zoals daar dan kunnen hengsten idd heel moeilijk zijn, dan is t kwestie van heel consequent zijn en nooit uit de hand voeren. gebeurd dat wel, krijg je dit.
In dit geval zou ik het dier gewoon negeren, resoluut optreden, de stal in lopen, dier pakken, mee naar buiten nemen of waar het dan ook heen moet, los laten, wat laten spelen (liefst met andere jonge hengst)
verder wat de problemen betreft probeer t te negeren, het is blijkbaar vragen om aandacht/snoep en dominantie. Zo gauw t dier in de gaten krijgt dat t geen zin heeft dan gaat over.
ik zou niet snel gaan slaan, mocht ie dan echt bijten ja, dat hoef je niet te pikken endan zou ik (en ik vind dit altijd gevaarlijk om te zeggen hier op bokt) hem liever een schop onder zn buik geven als dat ik zou slaan. maar alleen wanneer hij echt bijt, het dreigen moet gewoon genegeerd worden.
op den duur zal het vanzelf over gaan.
niet meer voeren uit de hand, dat is uit den boze bij zulke hengsten alleen als ze m graag wil belonen dan wat brokjes in de bak maar eigenlijk hoort een kroel door de manen of klopje op de hals voldoende te zijn.
verder gaat er tijd in zitten, heel veel in de hand en bezig houden zodat hij niet kan vervelen, krachtig en kortdaad optreden, niet teveel fiemelen met zo'n dier, niet slaan als niet nodig is en dreigementen negeren. en tijd geven.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 12:18

Ik zal gelijk mijn bericht toevoegen.
TS liep dus tegen problemen aan met haar jaarling ik heb gezegd snoepjes geljk mee kappen. Heeft ze gedaan.
Wilde ze het paard pakken begon die gelijk met voorbenen te maaien, ik heb gezegd gelijk wegjagen ja ook in stal.
Respect voor je persoonlijke ruimte had de jaarling niet.
Mensen van stal hebben haar geholpen met jaarling naar de bak brengen maar omdat paard geen respect voor persoonlijke ruimte kunnen jullie zelf wel invullen hoe dat is gegaan. Juist 1 grote trekpartij, en dat win je zelf met 6 man nooit.
Ging het paard lopen bleven hun staan en lieten het paard rondjes om hun heenlopen en dat aan een kort touw.Stond de laarling dan stil liepen ze gelijk verder.
Stond het paard los kwam het rakelings langs je heen vliegen zonder uit te kijken voor jou.
Let ook op reactie van TS hij heeft de VA zowat de stal uitgeslagen.

Ik heb gezien mijn ervaring en kennis een rit van 2 uur gereden om TS en haar vriend zo veel mogelijk te helpen.
Ik kom daar aan op stal gewapen met longeerlijn en loop naar stal.
Zit het paard even aan te kijken en hij hapt en beetje.
Ik negeer dat gedrag en doe zijn stal open op het moment dat ik 1 stap in de stal zet ging dat been naar voren. Gelijk nee gezegd en hem een pasje terug gezet.
Je zag aan zijn houding dat hij het accepteerde. Longeerlijn aangeklikt en de stal uit.
2 stappen uit de stal en halthouden en een pasje terug omdat hij te ver in mijn ruimte kwam.
Vervolgens weer een aantal stappen en kwam hij te ver een aantal passen terug.
Wat was het gevolg hiervan dat hij met een slap touwtje schuin achter me liep en stopte ik stopte hij reageerde hij niet kreeg hij een rukje aan het touw en een paar stapjes terug.
Op alles wat het paar doged deed kreeg hij als belongin een kriebel tussen zijn ogen en het woord braaf.
Wortels krijft hij op de grond maar daar moet hij eerst een pasje terug voor doen.

In de bak ging hij eerder bij mensen van de stal aan de wandel, omdat ik hem op het erf al het laten weten dat ik daar niet van gediend was viel het mee.
Hij schoot 1 keer voorbij me en heb hem toen stil gezet en een paas pasjes terug laten doen.
Bij mij was het gedrag over en heb hem zelfs nadat hij alles heeft mogen doen toen hij los was overal kunnen aaien terwijl hij gewoon los stond en niet eens weg liep.
Ik heb TS en vriend uitgelegd wat persoonlijke ruimte is en de jaarling aan hun overgedragen.
Ook bij hun schoot hij weg en hun hebben hetzelfde gedaan als wat ik eerder deed en ook hun konden nu zonder tikken of stemverhef met een los touwtje met betreffende jaarling lopen.
Dat is het minste wat je van een paard kan verwachten ongeacht stal of weide.

Paard na een uur of 1,5 weer op stal en nadat wij een bakje koffie hadden gedronken (half uur op zijn minst) weer paard uit stal gepakt en TS lopen op het erf, met als gevolg een paard dat normaal meeloopt en geen stap verkeerd zet.

Tuurlijk doet ook hij een stapje verkeerd daar is hij jong voor maar hij heeft nu respect voor persoonlijke ruimte en je kan hem nu gewoon pakken zonder dat hij je omverloopt trapt of steigerd.
Uiteraard is er bij elke keer dat hij terugmoest het woord terug gebruitk en moest hij weer stappen het woord STAP.
Nee weet hij ook en HO is HO.

Sorry voor mijn lange verhaal ;) ;) en thanx voor het lezen.

Daks

Re: Hoe vind jij dat je respect krijgt ongeacht Leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 12:24

en om discussies over het land te voorkomen, TS heeft momenteel geen andere optie en volgende week word paard geruind, en zal hij dus deze maand nog uit blijven zingen. Ik had dit topic puur geopend omdat ik ieder zijn aanpak waardeer en zeker niet afkeur maar was benieuwd of er overeenkomsten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:27

Ik denk dat je 't goed aangepakt hebt daar. En ontzettend sympathiek dat je de moeite hebt genomen om zo'n eind te gaan rijden om te helpen, dat siert je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:30

Ik probeer dat voor dergelijke mensen altijd te vertalen naar mens-menscommunicatie om ze bewuster te maken van hun gedrag. Ik vraag ze dan of ze naar een buitenlandse toerist ook gaan schreeuwen als hij de weg kwijt is en ze 'm uit willen leggen waar 'ie heen moet.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 12:32

Sonja schreef:
Ik probeer dat voor dergelijke mensen altijd te vertalen naar mens-menscommunicatie om ze bewuster te maken van hun gedrag. Ik vraag ze dan of ze naar een buitenlandse toerist ook gaan schreeuwen als hij de weg kwijt is en ze 'm uit willen leggen waar 'ie heen moet.

HAHA die moet ik naar TS sturen

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:05

Heb dit topicje met veel interesse meegelezen en heb er gelijk ook enkele nieuwe tips uitgehaald, bedankt! (en ik vind het ook heel erg prettig van je dat je dat eind gereden bent, knap hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:55

Ik ga alleen even in op de OP, het andere topic heb ik niet gelezen.
Een paard dat naar me steigert, krijgt onherroepelijk op dat zelfde moment een klap, en wel zo hard als ik kan. Bijten is ook een tik op de neus.

Paard heeft mijn persoonlijke ruimte te respecteren, PUNT.
En ja, over het algemeen ga ik heel vriendelijk en geduldig met paarden om. En dat kán ook, als je niet bang bent om op het moment supreme even heel duidelijk te zijn. Nee is nee, altijd. Zéker bij macho-ruinen en hengsten, daar moet je écht een zero-tolerance beleid voeren, heel duidelijk, heel consequent, anders lopen ze over je heen.
Bij honden geloof ik niet zo in die dominantietheorie, bij paarden wel. Je moet wel duidelijk zijn wie hier de lakens uitdeelt, en dat dat niet het paard is. Met name bij veulens (en vooral de wat oudere veulens) en shetten zie je het vaak verkeerd gaan, doordat mensen niet duidelijk genoeg durven zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:43

Mijn hafje is op zich een heel lief zacht aardig beestje...tot het moment dat je iets van dr gaat vragen, dan kon ze een behoorlijke draak zijn.
In het verleden is er veelste veel bij haar geaccepteerd en weinig aan de opvoeding gedaan....wil je het niet? oke dan proberen we het morgen weer.
Wil je niet meelopen aan de hand? okej dan lopen we wel terug.

:?

Grrrr...daar gaan mijn nekharen dus van overeind staan :( , met als gevolg dat ik in het begin een haflinger had die bij alles wel een streek verzon en soms zelfs agressief werd.
Als je het ene toelaat dan staat de volgende verassing alweer voor de deur en voor dat je het weet kun je er niks meer mee.
Zo ook bij mijn haflinger......we gingen wandelen langs de weg, omdat ze nog niet helemaal verkeersmak was...gewoon om te oefenen.
Na 30 min te hebben gelopen stond ik even met de buurman langs de weg te kletsen...in de verte hoorde ik onze andere paarden hinneken naar mijn hafje.
Mijn hafje hinnekte terug en wou weer gaan lopen, ik duidelijk gemaakt dat ze moest wachten omdat ik nog niet uitgepraat was met de buurman.
Krijg ik me daar uit het niets een trap met dr voorhoef tegen mn been aa , de tranen stonden in ogen van de pijn.
Zo van..."schiet eens op, muts, ik wil naar huis"
Ondanks die trap schiet er ook adrenaline dor je lijf heen waardoor ik de pijn even niet leek te voelen, ik heb haar dan ook een ongelofelijke rotschop terug gegeven.
Ik dacht op dat moment...oww oliebol...maar het gevoel van beledeging van mijn kant overheerste toch echt, want ergens kon het me ook geen bal intresseren of ik dr pijn gedaan had.
Ik was gewoon zo verbaasd en boos tegelijk..."in vredesnaam...hoezo jij mij een trap geven, ben je niet goed bij je hoofd ofzo?"

Het is ook in de 6 jr dat ik haar nu heb ook nooit meer gebeurd, ik heb haar gelukkig ook nooit om een andere reden een trap hoeven geven, maar mocht ze ooit in de toekomst het in dr botte hersens halen om dit weer te flikken krijgt ze hem weer terug.
Oog om oog tand om tand bij dit soort akties....zo heeft ze mij ook een geprobeerd te bijten omdat ze niet gelongeerd wou worden en naar me toe kwam rennen met dr tanden bloot...."wat is dit nu weer dacht ik?"
Nieuwe truuk om mij bang te maken ofzo? (werkte overgens wel bij vorige eigenaar hoorde ik later, want zo kwam ze overal onderuit).....ik had toen een ijzeren hoevenkrabber bij me in mn jaszak, zo kwam zij achter.......die hing in dr neus.
Dierenmishandeling? kan me geen moer intresseren, ik ben van het lik op stuk beleid geen prutsmuts aan mn lijf of spastische schijnbewegingen en allemaal geen achterloze aanvallen.

Ik laat me in ieder geval niet bijten door een verwend stuk vreten zoals mijn haflinger destijds was.....ze is ontzettend veranderd en na veel strijd mn beste maatje en lekkere meid.
Ik kan erg om dr lachen...ze heeft zoveel humor echt bijzonder bij een paard, maar het heeft wel wat conflicten gekost voordat ik haar ware aard mocht zien.....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 01:36

kijk op deze manier kunnen een hoop mensen van elkaar leren. Wat bij een ieder die op bokt komt ook de doelstelling is/was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:03

@ cissie: ik ben ook van een lik op stuk beleid, bij de honden trouwens ook. Bijten ben ik hier héél rap klaar mee, en trappen en slaan doen we ook niet. Kom zeg, ik ben de baas, en ik laat me niet dwingen.
Dingen aanleren doe ik op een positieve manier, dat is vooral heel erg leuk, en overal kun je een leuk spelletje van maken, maar agressief gedrag naar mij toe tolereer ik niet. ik geloof absoluut wel dat je moet weten waar bepaald gedrag vandaan komt, dat is best heel leerzaam. Maar als een paard met de tanden bloot naar me toe komt, zal ik op dat moment wel iets moeten doen, al heeft dat paard 100.000 keer een verleden. Wat mij eerlijk gezegd wel altijd verbaast, is dat een hond na een bijtincident volgens velen ingeslapen moet worden, maar bij een paard hoeft dat opeens niet......

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:48

@ Yamcha:

Ben het helemaal met je eens, ik vind ook dat aanleren op een positieve en/of speelse manier kan gebeuren, het moet immers een leuke ervaring zijn voor het paard en uitnodigend zijn voor een volgende keer.

Mijn hafje heeft idd een verleden, niet van mishandelen ofzo, maar een gebrek aan opvoeding en daar kun je zo is mijn ervaring een ontzettend vervelend en ongemanierd paard van krijgen die ook agressief kan zijn.
Ik kan naar mijn idee erg veel begrip opbrengen voor een paard die een verleden heeft of geen opvoeding heeft gehad, het beestje kan er immers ook niks aan doen.
Maar er zijn bij mij heel duidelijk grenzen en als een dier daar overheen gaat zijn de rapen gewoon gaar...dan krijg je een conflict die ik niet uit de weg ga en misschien voor een buitenstaander als ongepast over kan komen.
Daar heb ik op zo'n moment echt maling aan, er is ook nog zoiets als eigen veiligheid en die van het paard niet te vergeten.
Want als ik mijn haflinger destijds geen trap voor dr mieter had gegeven had ik de volgende keer misschien niet na kunnen vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:57

Ik heb daar ook alle begrip voor idd. Al vind ik het altijd wel erg sneu, paard kan het ook niet helpen natuurlijk.

Dat speelt idd ook mee, jouw eigen veiligheid. Het moet allemaal wel een beetje werkbaar blijven :j

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:56

Yamcha schreef:
Ik heb daar ook alle begrip voor idd. Al vind ik het altijd wel erg sneu, paard kan het ook niet helpen natuurlijk.

Dat speelt idd ook mee, jouw eigen veiligheid. Het moet allemaal wel een beetje werkbaar blijven :j

Dat is zo....als ik soms berichtjes lees van mensen die met pijn in hun buik naar hun paard gaan.....dan heb ik daar mee tedoen, zowel met de eigenaar als het paard.
Voor mij is het een hobby en een hobby moet ontspanning en vreugde brengen, dat dit met een paard niet 365 dg per jaar lukt begrijp ik...maar sommige situaties zijn echt bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:11

Hmmm klopt ja.
Ik denk dan ook vaak: maar meis, vind je het leuk hoe hij nou doet? Nee? Zorg dan dat hij ophoudt. Veel mensen laten ook veel te veel toe, daar krijg je onzekere paarden van, die hun grenzen niet kennen. Die worden vervelend, gaan op zoek naar de grens (logisch ook, grenzen = duidelijkheid) en dan zijn het opeens verwende rotknollen..... :?

Bij zulke paarden zie je vaak dat ze na een tijdje heel prettig in de omgang worden, als je duidelijke grenzen geeft.
Bij paarden als jouw haffie denk ik dat dominantie ook een rol speelt, dat zie ik iets vaker bij merries terug (hengsten en ruinen hebben dat dominante wat minder, maar ook die kunnen mouthy en drammerig worden). Dan krijg je dat dwingende, drammerige gedrag dat je beschreef, en dan moet je idd héél snel lik op stuk gaan geven, anders krijg je écht heel serieuze problemen.
Het is echt ronduit gevaarlijk om een paard niet op te voeden, ik begrijp niet dat mensen dat niet inzien. Paarden zijn van nature heel meewerkende, werkwillige, vriendelijke dieren, teamwork zit ze in het bloed zeg maar. Maar ze nemen wel de ruimte die je geeft, zelfs de meest onderdanige ruinen doen dat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:28

@ Yamcha:

Voor een deel was het dominantie bij mijn haf, maar ook een deel onzekerheid (beide ten grondslag aan een gebrek van opvoeding).
In het begin toen ik dr net had was het pure onzekerheid, toen ze met mij te maken kreeg kon ze een deel accepteren en aannemen en een deel niet en daardoor uitte ze zich soms agressief, ze accepteerde mijn leiderschap op die momenten niet.
Dat heeft mij soms best onzeker gemaakt, klinkt misschien vreemd, maar je gaat soms aan jezelf twijfelen....doe ik dan echt iets verkeerd? ben ik dan zo onduidelijk? heeft ze dan toch ergens pijn of een blessure?
Enzenz.

Door niet op te geven en jezelf voor te houden dat je het goed doet en er allert op zijn dat je altijd eerlijk blijft ten opzichte van je paard zijn we een heel eind gekomen, momenteel is het nog de puntjes op de i zetten.

Ik heb tot op de dag van vandaag geen spijt gehad van de aanschaf van mijn hafje...soms kan ik dr wel achter het behang plakken..maar dat zijn korte moment opname's en meer uitzondering dan regel.
Ze heeft mij ontzettend veel geleerd, nog steeds iedere dag weer is ze de perfecte spiegel........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:37

Juist die paarden leren je onwijs veel :j

Volgens mij is het menselijk dat je soms aan jezelf gaat twijfelen. Heb ik nog weleens met de honden, terwijl ik mijn leven lang honden heb. Je bent een mens, en dat blijf je ook. Onzekerheid hoort daarbij, dat is ook neit heel erg, zolang je je er maar niet door laat meeslepen, want dan ben je de pineut.....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:57

Yamcha schreef:
Juist die paarden leren je onwijs veel :j

Volgens mij is het menselijk dat je soms aan jezelf gaat twijfelen. Heb ik nog weleens met de honden, terwijl ik mijn leven lang honden heb. Je bent een mens, en dat blijf je ook. Onzekerheid hoort daarbij, dat is ook neit heel erg, zolang je je er maar niet door laat meeslepen, want dan ben je de pineut.....

Dat is ook zo, moet er wel bij zeggen dat het twijfelen een periode is geweest, momenteel is daar eigenlijk geen sprake meer van.
Gelukkig maar anders maakt ze daar weer gebruik van en dan ben je weer terug bij af..................

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:07

heel goed aangepakt zeg !! super dat er iemand is die iemand anders wil helpen !! toppie !!

ik heb een 3 jarige ruin en ben vanaf het begin heel consequent geweest .
nee = nee
ho=ho
op de juiste momenten braaf zeggen en hem kriebbelen
moet ook uit mijn ruimte blijven ...zo niet idd een paar stappen terug ..en weer verder lopen.
op spelende wijs toch dingen leren.
voorbeeld:

ik doe de staldeur open ...mijn ruin wilde meteen de stal uitlopen ...
heb nee gezegt en meteen het commando terug ! en een paar passen terug gezet terug in de stal.
met mijn wijsvinger omhoog en op een dwingende toon achteruitlopend uuhh! blijf staan .!
iedere keer als hij toch 1 voetje over de rand zette - weer commando euhh terug !
op een gegeven moment had hij het door en bleef netjes staan met zijn oren naar voren :D maar wel een aanstalte makend om weer 1 stap naar voren te doen....ik rommel ondertussen met mijn rug naar hem toe bij het hooi-eten-poetstas...
toen hij 1 min zeer braaf bleef staan met zijn voetjes nog in de stal ...heb ik een handje musli gepakt en braaaaffff geroepen en hem in de stal de musli gegeven ...

dit doe ik ook los in de bak of ergens buiten in de polder
ook terug-om - kom maar - enz

hij heeft 1 x met zijn voorbeen naar me toe gemaait - en hoe hard het ook klinkt hij heeft van mij een flinke lel gehad .sinds dien heeft ie het niet meer gedaan.

pas in de polder aan de hand draven eerst rustig en een tikje harder....ineens had ie mijn rechterarm te pakken...ik bedacht me eigen niet in een fractie van een sec heb ik hem een flinke lel gegeven met de zweep en boos geroepen denk ter om he maat !!! pas op hoor ! en nog een tik op zijn neus ,
ook dit doet hij niet meer :D

het is belangerijk om je paard meteen op zijn plek te zetten als hij in jou ogen echt iets niet mag of doet