bang voor spray!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:12

Lydia_ schreef:
Staart wassen, uitborstelen ect? Gewoon goed onderhouden? Daardoor is de staart van mijn pony ook een stuk schoner door..

Mijn paard poept en plast ook in de staart. De staart ziet er uit of er honderden muizekeutels aanhangen.
Bij een dikke staart krijg je het er met wassen echt niet uit, daarbij zit het meestal hoog.
De enige methode is eerst anti-klit, dan kan je de mestballetjes er zo aftrekken en pas daarna kan je de staart goed wassen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:14

zij schreef:
men neme een sprayfles met water (is goedkoper om mee te spuiten ;) )

spuit van je paard af en stop met spuiten zodra je paard niet meer reageert. dat is de beloning. zo kun je dat later uitbreiden door naar je paard te sprayen. en je stopt pas met sprayen als je paard rustig is. anders beloon je haar voor het `vluchten`.

Zo deed ik het ook bij mijn paard. Gaat nu prima!

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:51

je kan het evenuteel ook op je staartborstel sprayen, werkt goed

En anders veel geduld hebben... laat iemand je paard vast houden en doe het heel rustig, spray één keer en beloon haar gelijk.. en zo werk je dat uit:O

xNathaliee

Re: bang voor spray!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:27

Ik zou 't inderdaad ook rustig opbouwen. En als ze schrikt oid. niet straffen maar negeren en niet stoppen pas stoppen als ze het 'goed' doet. En dan steeds weer een stap verder (langer met de spray bezig en vaker sprayen) succes!

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:36

Bovenstaande tip kreeg ik ook...gevolg: panisch paard. Waarom negeren dat je paard bang is en niet om die angst heen werken naar het gewenste resultaat..?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:43

Idd psssssssshhhhht zeggen VOOR je gaat spuiten. Dan ga je spuiten terwijl je psssssssssssssshhht zegt. Eerst op een doek of spons, daarna steeds dichterbij. Op een gegeven moment moet het lukken om ook in de manen en staart te kunnen spuiten. Blijf zelf ook rustig als je paard nerveus wordt. Ik doe dit ook met ontsmettingsspray.
Als je paard bang is voor het gekriebel van de spray kan je eerst met een zachte doek over zijn lijf gaan, dan is hij al voorbereid op aanraking ;) En altijd PSSSSSSSSSHHHHHHHT zeggen :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:58

Je kan ook anti-klit in een potje kopen. Ik heb dat probleem bij mijn verzorgpaard ook. En ik heb gewoon een potje dat kan je op je hand doen en dan in de manen doen.:) Net zo makkelijk:D

Alex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:58

Een paard is angstig voor het geluid, dus niet voor de spray. Laat hem dus aan het geluid wennen; dit gaat niet meteen in 1 dag.

Spray anders eens met een lege fles.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:51

De mijne geeft dus niks om het geluid. Zolang ik haar er niet mee raak, kijkt ze niet eens op. Meteen als er 2 drupjes raak komen, springt ze weg.

amoiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:12

Misschien op een spons doen en dan in de vacht sprayen? En je kunt het ook gewoon met water doen. Veel goedkoper! ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:17

Idd desensibiliseren. Dus plantenspuit vol water en sprayen maar, als je paard ook maar een seconde stilstaat meteen stoppen en belonen.
Je kunt het wel altijd uit de weg gaan, maar daar los je uiteindelijk niks mee op.

Als je paard hier nog panischer van wordt, stop je ws op een verkeerd moment. Timing is hier heel erg belangrijk!!

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:33

Meestal doe ik het geluid van de spray heel hard na voor dat ik ga sprayen zodat ze t geluid niet hoort, dat werkt wel

xxxvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:09

Ik heb dus precies hetzelfde!
BabyBell schreef:
De mijne geeft dus niks om het geluid. Zolang ik haar er niet mee raak, kijkt ze niet eens op. Meteen als er 2 drupjes raak komen, springt ze weg.

paulientje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:00

Ik heb alle berichyten hiervoor niet gelezen maar ik doe dit:

Eerst gewoon met de spray bij haar manen houden, vind ze dat goed dan maak je er spray geluidjes bij zoals psst enz.
als ze dat goed vind dan begin je langzaam te sprayen terwijl je psst enz. geluidjes maakt.
Misschien word hij er minder bang van

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:05

Mijne was ook panisch, bij de staart ook altijd meppen. Maar heb het net zoals vele anderen hier gedaan.
Aan een touw waar ruimte is bv de bak en sprayen net zolang tot hij stil gaat staan dan weghalen zo heb ik het twee weken gedaan en was het over. Dit is nu zo'n 2 jaar geleden zodra hij terugvalt en het weer wat eng vind doe ik dit 2 dagen en is het probleem weg.

Wel is het ook een houding, van de zomer wou vriendin hem insprayen op wedstrijd voor vliegen maar spoot te snel dus werd hij weer wat bang. Maar na 2 dagen is dat weer over.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:22

gewoon heel veel oefenen door gewoon in de buurt te spuiten en te aaien met de fles enzo.
en liedjes gaan zingen :D zodat ze de spray niet horen.
en als je de staart wil doen in de dode hoek van het ioog gaan staan dat ze de fles niet zien of voor de fles gaan staan ofzo
werk bij mijn paard goed.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:37

Weet je zeker dat die alleen bang is voor het geluid of ook de bus? Mijne was namelijk voor allebei bang dus heb eerst alleen de bus op hem gezet als hij stilstond dan weghalen.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:42

BabyBell schreef:
Heb ik ook geprobeerd, ze hoorde het niet maar voelde het wel. Schrok zich helemaal lam... En dat bleef zo. In de lucht kon ik ook alle kanten op spuiten en daar gaf ze niks om. Tot het haar raakte. :Y)

Dit doet mijn pony ook! Precies hetzelfde probleem.
Ze is op zo'n moment in staat om alles kapot te trekken wat haar tegenhoudt om weg te komen.. ;(

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:57

Had die van mij ook. Ben gewoon doorgegaan met sprayen, en pas gestopt toen hij normaal stil stond. Had 'ie na een paar keer wel door en staat nu gewoon netjes stil.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:06

Ik zou er een liedje bij gaan zingen als het om het geluid gaat.
Als het om het gevoel gaat, gewoon eerst op een borstel/doek/spons doen, scheelt een hoop stress en het resultaat is hetzelfde!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:18

Oud topic(mrt 2010)Daarom hier een slotje.