Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Daks schreef:en over het groepsverband kleuters voeden elkaar ook niet op zolang ze in een stal staan langs andere paardenen ze kunnen met die paarden ruiken ed dan maakt het niet veel uit. Daks staat naast een dominante ruin en sinds hij daar naast staat is hij veranderd. Kan je dat niet vragen of hij naast een dominante ruin komt te staan
sjattukuh25 schreef:Ik wou dat hij naar buiten kon. Echter, de pensionstalling waar hij nu staat heeft niet de mogelijkheid om een hengst op wei te plaatsen. We hebben al met de eigenaar contact gehad van het pension en die vertelde dat mijn jaarling niet naar buiten kon omdat hij hengstige merries heeft. De jaarling zou dan door de draad heen gaan. Zou dit gedrag in de box dan ook mede verklaard kunnen worden dat hij nu al erg hengst is???
Vind het een beetje raar daar mijn andere pony met 1,5 jaar pas echt hengst werd en toen moest deze helaas ook binnen blijven staan vanwege het ontsnappen naar een andere wei.
Hmm, volgens mij ontkom ik er dus niet aan om hem zo snel mogelijk te latn castreren. Het was de bedoeling dat wij per maart naar een eigen wei gingen maar als deze zich zo blijft gedragen dan gaat dat ook op een wei niet goed, kans groot dat ie daar ook ontsnapt.
sjattukuh25 schreef:Nee, ik wil hem juist niet hengst laten, geen denken aan. Maar de vorige eigenaresse wat ze nog was voor een dikke week geleden vertelde dat hij absoluut nog geen hengst is qua gedrag. Dus wij hadden zoiets we maken de wei netjes af met schrikdraad en dan laten we hem zo snel mogelijk castreren. Maarrrr...... sinds dat wij hem nu hebben voldoet ie niet aan de gedragskenmerken zoals beschreven en dus zijn wij genoodzaakt om hem eerder te laten ruinen en dus kan hij die wei ook niet op. Wij hadden verwacht dat hij nu wel de wei op kon maar de pensionhouder vertelde dat hij een aantal hengstige merries heeft en hij dus bang is dat de jaarling door het draad heen zal vliegen.
Hengst laten is voor ons ook geen optie, op de wei die we gehuurd hebben is nu ook geen optie, castreren zal eerst blijkbaar moeten gebeuren. Het is voor ons alleen zo jammer dat we hem nu pas hebben en al meteen moeten laten ruinen. Zal ie ons niet in dank af nemen.
sjattukuh25 schreef:nee, een goede omheining is hier niet echt aan de orde. Zowel daar waar hij nu staat, als de wei die wij gehuurd hebben, dat is gewoon prikkeldraad dat ongeveer zeg pak 'n beet anderhalve meter hoog is.
Castreren gebeurt in de regel bij de veearts die wij hebben niet op het land maar staand in de douche. Juist doordat ze blijven staan kan er hygiënischer gewerkt worden volgens mening van de veearts. Is bij mijn pony ook zo gebeurt. Ging goed en moet zeggen dat het zonder infecties heel snel genezen was.
Dus voorlopig tot aan wanneer hij gecastreerd word kunnen we alleen met hem de binnenbak in. Ook hierbij weer een probleem daar hij afgelopen zaterdag mijn vriend behoorlijk door de bak heen trok. Uiteindelijk gekalmeerd en losgelaten en toen was het net alsof er een bom ontplofte. Logisch natuurlijk, is jong, barst van de energie en alle stress moet eruit. Het is alleen zo gevaarlijk want hij bokte zaterdag richting mijn vriend die nog steeds het touw vast hield. Dat is ook zo'n punt: als hij nou respect had voor de zone waar wij lopen dan ging dat al wat gemakkelijker, maar hij is zo wild aan het touw dat hij alle kanten uitschiet en onhoudbaar is aan de lijn.
Heerlijk, koop je een paardje blijkt ie van het ene op andere moment ineens behoorlijk dominant te zijn. Terwijl hij zo op zijn vorige plek zo rustig en lief was. Snap je dan toch niet. Kan het zomaar gebeuren als een jaarling uit zijn vertrouwde omgeving gehaald word dat hij dan ineens zoiets heeft: Nu moet ik voor mezelf opkomen dus ik ga me feller gedragen???
Moet er wel bij vertellen dat deze jaarling twee boxen verder stond als zijn moeder, is dus wel afgespeend maar heeft altijd kort in de buurt van zijn moeder gestaan, kan dit gevolgen hebben gehad voor zijn gedrag dat ie nu heeft???