Paard is agressief en valt aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JohnJust1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:55

kimreinders schreef:
En tuurlijk ligt het ook aan mij dat is altijd het geval.
Vind het alleen vreemd dat ze het erger doet bij andere mensen
Mensen die ze helemaal niet kent en die ook niet bang van haar zijn. Wie weet waarom dit is??????????????????

Ik denk dat je haar iets teveel vrijheid en mogelijkheden hebt gegeven om de baas te spelen. Het doel is nu om het vertrouwen terug te winnen. Gewoon een hulplijn inschakelen als je het gevoel hebt dat het gevaarlijk wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:19

kimreinders schreef:
Ik heb zelf het idee dat het door de Join-up uiteindelijk erger is geworden. Ik hoop dat de stal die ik al eerder noemde wat met haar kan en wil. En anders moet ik eens gaan kijken als ik wat anders kan bedenken. Ik weet in ieder geval zeker dat ik hier wel hulp bij moet hebben. Maar ben nog niet helemaal zeker wat voor een hulp.

Logisch dat het na zo'n JU erger is geworden...
Paard staat eerst boven jou, terwijl jij dmv longeren probeerd boven hem te gaan staan - logisch dat het paard dat niet accepteerd. Na de JU is hij weer naar een lagere rang gedegradeerd en probeer jij wéér boven hem te staan. Logisch dat hij daar frustie van wordt en je geen 2e x meer een kans wil geven. Daarbij is een JU erg heftig, wat vaak onderschat wordt

kimreinders schreef:
En tuurlijk ligt het ook aan mij dat is altijd het geval.
Vind het alleen vreemd dat ze het erger doet bij andere mensen
Mensen die ze helemaal niet kent en die ook niet bang van haar zijn. Wie weet waarom dit is??????????????????

Hij weet dat hij boven jouw staat, bij andere mensen moet hij dat nog duidelijk maken -hen laten weten hoe het zit.

Kan ook uit angst/onzekerheid komen hoor en niet uit dominantie, maar dan nog moet jij een hoop leren.

Met lichaamstaal straal je zekerheid of onzekerheid uit. Ook in het gewone leven....
Dáár moet jij aanpassingen gaan maken, wanneer je met dit paard aan de gang gaan.
Verder moet je de paardentaal leren... weten wát voor signalen je onbewust uitzend en leren wat je bewust moet uitzenden op welk moment.

Is igg mijn idee via de comp ;)

Rooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:21

Zodra ze een stap in jou richting doet moet je jezelf grootmaken. Recht in de ogen kijken helpt ook, niet laten zien dat je bang bent.

kimreinders

Re: Paard is agressief en valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:44

Heb gisteren een gesprek op de stal gehad waar ik het eerder over had. Aanstaande zondag gaan ze naar mijn paard kijken. En als het naar hun inzien een redelijk mild probleem is gaan zij mij verder helpen. Als het volgens te ingewikkeld is en zij hebben niet de vaardigheden om dit aan te pakken moet ik wat anders bedenken. Zij noemde daar de naam emiel voest. Hebben jullie hier ervaringen mee en zoja welke.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:58

Mijn pony doet precies hetzelfde,

stopt ineens en dan vol de lucht in,
en draait om zijn eigen achterhand verder als je hem weer aan het lopen wil krijgen!

Ik vermoed dat er vroeger iets meegebeurd is,
vroeger als er een longeerzweep bij kwam was je er geweest, dan valt hij letterlijk aan.

Nu 7 jaar later, is hij van mij en wilde het toch proberen,
eerst stappen, dat ging goed! toen draven, oren plat naar achter maar gewoon denken och wat wil die nou doen,
hij stopt nog steeds en steigert dan maar valt me niet meer aan, zelfs niet met zweep,

Begin gewoon opnieuw, eerst stappen zweep erbij stop zetten en kennis laten maken met de zweep,
over de kont / rug met de zweep wrijven, vervolgens ga je zowel links als rechtsom stappen.
Dit doe je een aantal keren en dan ga je draven, en zodra ze op je af komt zorg je dat ze niet dichter bij komt dan de langte van de zweep.

ik duw hem altijd met de zweep van mij af en houd het puntje van de zweep tegen zijn kont, zodat hij weet dat hij niet dichter bij mag komen,
dit doe ik een aantal maanden en mijn pony galopeert nu zelfs redelijk aan de longe, en longeer ook niet iedere week,
belangrijk is dat je je er de tijd voor neemt, eerst gewoon instappen, en dan max 15 min oefenen! omdat ze het al niet leuk vinden kun je het beter op bouwen, probeer eens met halster de longeren, mijn pony is dan echt braaf in vergelijking met bit,

Heel veel succes, ;)
Hoop dat je er iets aan hebt,

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:03

De naam zegt me vaag iets, maar vraag me nou niet van waar .. Hopelijk kunnen zij jou verder helpen iig! Ik ga er van uit dat de kosten dus wel meevallen?

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:06

Dank je wel renee voor je reactie. Altijd prettig om te horen van andere mensen die het zelfde probleem hebben. Valt ze jou ook aan als je haar uit de wei wilt halen of alleen tijdens het longeren.

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:07

De kosten vallen inderdaad mee gezien de aandacht die ze dan zullen gaan besteden aan mijn pony. Maar alsnog is het wel veel geld. Maarja even kijken wat ze zondag zeggen en dan kan ik eens verder kijken

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:16

Emiel Voest is een bekende NH trainer, die heel erg veel verstand heeft van paarden en hun gedrag. Zie het zo, die kosten zijn een investering in jou en je paard zijn toekomst, van jullie samen. Doe je er niets aan, dan weet je zeker dát het een keer góed fout gaat lopen en nu is dat misschien te voorkomen.

Ga ook vaak kijken, zorg dat je betrokken wordt bij het corrigeren van je paard, en vooral, leer je paard zijn lichaamstaal heeeeel goed kennen.

Ben benieuwd naar zondag, wat ze zullen zeggen. Veel succes alvast in elk geval.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:50

Een paard hebben moet leuk zijn...
Investeren is dus heel belangrijk, want anders wordt het van kwaad tot erger.
Rottig gezegd, maar dat zijn de risico's van een paard kopen.
Bij het kopen van een paard gaat het heel vaak mis en daar moet je iets later de prijs voor betalen. Jij bent blijkbaar nog niet genoeg ervaren voor deze pony en dat kost meestal geld....

Verkopen en een makkelijkere pony kopen is een een optie. Verkopen is echt niet slecht, wanneer jij zorgt dat je een leuke niewe baas vindt. Dit wordt namelijk vaak gezien als opgeven, terwijl dat juist dapper is. De pony moet immers jouw leerweg ook ondergaan en die weg kan voor beide heel zwaar zijn. Nogmaals moet het juist leuk zijn om een pony of paard te hebben....

Succes!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:57

Misschien krijg ik nu bokt over mij heen, maar ik heb het bij 2 paarden ook gehad. En dit zijn 2 hele dominante paarden die mij gewoon de longeer kraal uit probeerde te krijgen en dus echt de baas over mij wilde zijn. Ik heb het opgelost door een tik met de longeerzweep tegen de schouder te geven op het moment dat hij naar binnen kwam. Daarna is het probleem opgelost...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:09

iloveyah87 schreef:
Misschien krijg ik nu bokt over mij heen, maar ik heb het bij 2 paarden ook gehad. En dit zijn 2 hele dominante paarden die mij gewoon de longeer kraal uit probeerde te krijgen en dus echt de baas over mij wilde zijn. Ik heb het opgelost door een tik met de longeerzweep tegen de schouder te geven op het moment dat hij naar binnen kwam. Daarna is het probleem opgelost...

Zou niet weten waarom je heel bokt over je heen zou krijgen...ben blij dat het heeft gewerkt.
War me opvalt aan de ts is dat ze echt weinig van lichaamstaal en het waarom begrijpt. Wanneer je dan een tik gaat geven, is de kans groot dat je het verkeerde moment dat doet en zorgt voor meer frustratie en dus het probleem groter maakt.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:27

Ergens in training zetten is goed maar ik denk dat je zelf daar heel veel bij betrokken moet worden anders heeft het nog geen nut.

Baldertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:59

ik denk dat je meer over de achtergrond van het paard moet weten, voordat je je mening kan geven of het dominantie is.
misschien is de postie van jou zelf, ten opzichte van het paard onduidelijk.
wat betreft emiel voest, goede trainer! duur! maar dan moet je constant het zelfde doen als dat hij doet.
moet je wel net liggen.

Het kan ook een ruimte issiu zijn met het paard.
dat paard erg fel reageerd op zijn ruimte!

succes ermee hoop dat je het kan oplossen.

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:32

Ik heb er inderdaad ook over nagedacht om de pony te verkopen als ik het zelf niet kan oplossen. Maar ik wil eerst wel kijken wat ik zelf kan doen. Want naast de genoemde problemen is het een fijne pony met rijden en ook met de dagelijkse verzorging en ik wil haar eigenlijk niet kwijt. Maar als blijkt dat ik het niet kan oplossen zal ik haar toch moeten verkopen. Maar ik blijf tot nu toe positief tot het tegendeel bewezen is. De pony een paar weken in training zetten bij emiel voest is voor mij niet te betalen. Dus dit is geen optie maar zou bijvoorbeeld wel een driedaagse cursus kunnen volgen. Deze kosten vallen namelijk erg mee. En als het probleem mild is kan ik haar dus twee weken bij die andere stal stallen. Want hier zijn ze een stuk goedkoper dan emiel voest. En anders zijn er vast ook nog wel andere mogelijkheden te bedenken.

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:39

En natuurlijk zorg ik ervoor dat ik regelmatig aanwezig ben op stal zodat ik zeg maar ook getraind kan worden. Anders werkt het natuurlijk zekers te weten niet. Superwoman vermelde net dat ze het idee had dat ik weinig verstand had van lichaamshouding en de reden van het gedrag. Maar dit is niet helemaal juist hoor. Ik heb inderdaad gelukkig nog niet eerder te maken gehad met een probleempaard en ben daarom voorzichtig met handelen omdat ik niet het verkeerde wil doen zodat het probleem groter word. Maar ik loop al 16 jaar rond in de paardenwereld en heb meerdere eigen paarden gehad. Dus verstand van de lichaamshouding die je met paarden moet gebruiken heb ik gelukkig wel. En kan me ook wel redenen bedenken waarom ze dit doet maar wil gewoon niet te voorbarig conclusie trekken. En natuurlijk is het zeker niet verkeerd om haar een keer een tik te verkopen maar dan moet je wel de reden weten. Mischien komt dit gedrag wel voort uit angst omdat ze bijvoorbeeld eerder tikken aan de longe heeft gehad. En dan is het natuurlijk minder handig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:45

kimreinders schreef:
Ik heb er inderdaad ook over nagedacht om de pony te verkopen als ik het zelf niet kan oplossen. Maar ik wil eerst wel kijken wat ik zelf kan doen. Want naast de genoemde problemen is het een fijne pony met rijden en ook met de dagelijkse verzorging en ik wil haar eigenlijk niet kwijt. Maar als blijkt dat ik het niet kan oplossen zal ik haar toch moeten verkopen. Maar ik blijf tot nu toe positief tot het tegendeel bewezen is. De pony een paar weken in training zetten bij emiel voest is voor mij niet te betalen. Dus dit is geen optie maar zou bijvoorbeeld wel een driedaagse cursus kunnen volgen. Deze kosten vallen namelijk erg mee. En als het probleem mild is kan ik haar dus twee weken bij die andere stal stallen. Want hier zijn ze een stuk goedkoper dan emiel voest. En anders zijn er vast ook nog wel andere mogelijkheden te bedenken.

Wel goed dat je die mogelijkheid niet uit sluit!

3 daagse cursus lijkt me een goed plan.
Verder natuurlijk gewoon blijven lessen met rijden, want je instucteur kan je dan ook altijd direct tips en advies geven...

kimreinders schreef:
Mischien komt dit gedrag wel voort uit angst omdat ze bijvoorbeeld eerder tikken aan de longe heeft gehad. En dan is het natuurlijk minder handig

Dit is over het algemeen heel duidelijk te zien, dus AUB neem van me aan dat je qua lichaamstaal nog een hoop moet leren... ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:49

Marigold schreef:
sammy1 schreef:
inderdaad wat hier boven gezegd word paard wegsturen direct als ze op je af komt,
succes.

ja maar zoiets moet je wel kunnen.
als iemand op het moment dat het paard op hem af komt twijfeld, en denkt: 'uhm.. wég paard, wég!', dan loopt zo'n paard daar dwars overheen, die heeft daar schijt aan.
omdat de boodschap niet duidelijk is, en het paard onzekerheid bespeurd.
paarden voelen alles aan, en een paard als deze zal zijn ruimte en positie innemen als daar maar ergens de kans voor is.
er moet iemand komen die er gelijk bam bovenop zit, die het ziet aankomen, die zoals ik zei daadkrachtiger is.
dit gedrag komt hoogstwaarschijnlijk door de (misschien nu nog onbewuste) onzekere houding van degenen die ermee omgaan.
TS kan leren zich van dit gedrag bewust te worden, en het leren veranderen, en heeft daarbij m.i. hulp nodig van buitenaf,
een paard dat komt aanvallen op de wei en tijdens longeren is geen grapje, dat kan heel erg mis gaan.
voor de mensen, maar ook voor het paard, wat uiteindelijk als onhandelbaar te boek kan komen te staan met alle gevolgen van dien.

Dan moet je gewoon iemand zoeken die jou dat wil leren en anders moet je het lekker niet doen voordat er ongelukken gebeuren!

kimreinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:04

Ik weet dat ik ook nog heel veel moet leren als ik op de juiste wijze met deze pony wil omgaan. Maar ik wilde alleen even duidelijk maken dat ik wel de nodige ervaring met paarden heb. Alleen dus niet met zulke probleempaarden. Kwam namelijk beetje over dat je denk dat ik beginner ben ofzo en dat is namelijk niet het geval. Maar ruimte om te leren is er natuurlijk altijd

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:02

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou hulp inschakelen om het probleem aan te pakken zonder dat het uit de handen loopt.

Misschien is Annemarie van der Toorn iets voor je.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:21

Dit probleem moet je zeker samen en voornamelijk zelf oplossen. Doe je dit niet zal ze hoogstwaarschijnlijk het bij een ander niet meer doen en bij jouw wel. Is het mogelijk om een filmpje te maken van jouw en het paard zodat wij kunnen zie wie, wat waar en hoe reageert?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:50

kimreinders schreef:
Ik weet dat ik ook nog heel veel moet leren als ik op de juiste wijze met deze pony wil omgaan. Maar ik wilde alleen even duidelijk maken dat ik wel de nodige ervaring met paarden heb. Alleen dus niet met zulke probleempaarden. Kwam namelijk beetje over dat je denk dat ik beginner ben ofzo en dat is namelijk niet het geval. Maar ruimte om te leren is er natuurlijk altijd

Nee natuurlijk denk ik niet dat je een beginner bent!! In tegendeel als je hier geen ervaring mee hebt en wel al veel ervaring met paarden hebt kan het juist extra intrigerend zijn. Je moet iemand zoeken die jou de juiste lichaamstaal aan kan leren. Zodra je dat te pakken hebt kun je al een stuk meer.. Ik snap je probleem maar je moet wel heel goed uitkijken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:27

kimreinders schreef:

Al zou je wel een beginner zijn, dat maakt toch niks uit?
Bij dit paard(je) heb je blijkbaar te weinig ervaring. Ook ik laat paarden staan dier te moeilijk zijn voor mij.....
Je zegt wel dat je wil leren, maar bent ook bezig om jezelf te verdedigen en dat is imo een beetje tegenstrijdig. Dan sta je IMO onbewust nooit helemaal open om te leren.

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:00

hey wij hebben ong. hetzelfde probleem, maar mij paard heeft dit enkel als we aan het loungeren zijn. Ten eerste zorg dat je iemand erbij haalt die er iets van kent (heeft het paard geen pijn dan moet je dit proberen), dit heb ik ook gedaan omdat ik merkte dat het (dominante)gedrag verergerde. Toen vroegen we het aan iemand die al tientallen jaren met paarden werkt en ermee opgegroeid is. Ikzelf heb mijn paardje nog maar enkele maanden. Zij is heel dominant en ik heb veel fouten gemaakt met te zacht zijn voor haar. Hij gebruikte enkel mijn longeerkoor en iedere keer als zij wou aanvallen zwaaide hij met de koord en raakte haar op haar poep of buik. Hard genoeg dat ze begreep dat ze dat niet mocht doen, kalmeerde ze en deed ze wat ze moest doen, ontspannen, liet hij haar stoppen en rusten en aaide hij haar, dan probeerde hij het terug. Ze deed het weer en opnieuw zette hij haar op haar plaats niet alleen door het koord maar voornamelijk door zijn lichaamstaal, heel groot maken en dreigend roepen, niet achteruit maar eerder op het paard lopen als het dan nog dichter durft te komen of te stampen/steigeren/bijten strafte hij haar terug. Je zal misschien denken ocharme! Dat dacht ik ook, toen ik het probeerde kwam ze op mij af en ik durfde haar niet echt raken ook al was ze echt gevaarlijk bezig, toen stijgerde ze 3 keer naar mij, hij heefft het dan terug overgenomen,. Na dit mocht ik het nog een keer proberen en weet je wat? Ze was echt ontspannen, ze begon wat te smaken en kauwen, kop relaxt naar beneden, en ze deed niet meer zo aggresief.Maar altijd moet ik controle houden op een gezonde relatie. Hoplelijk vind je de oorzaak en kan je er iets aan doen x