Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vind een goede aai over de nek of iets tegen hem zeggen met positieve energie ook veel beter!HippoLogic schreef:Bramasole schreef:Zie het als een schouderklop aan iemand die iets goed doet. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.
Het 'probleem' is dat de ontvanger de beloning bepaalt/bepaalt of iets een beloning is.
Met het halskloppen (kletsen) is het mi vaak zo dat het paard dat niet begrijpt en 'op de koop toe' neemt want het houdt meestal snel weer op en betekent niets. Je zou het een paard wel aan kunnen leren dat dit een beloningssignaal is, maar meestal is dit niet het geval.(op manege's).
. _Zsazsa_ schreef:die kriel of kriebel vinden ze vaak ook maar irritant hoor, ik weet niet of iemand hier ziet hoe paarden elkaar 'kroelen' in de natuur maar dat gaan een heel stuk harder, ik word er niet vrolijk van als ze mij proberen terug te kriebelen maar goed da is iets anders.
De meeste mensen zeggen bij de beloning op de hals met de hand, braaaaaaaaaaaf paard.
Zo associeren paarden dus dat de kloppen op de hals iets goeds zijn.
Het ene paard is het andere niet, en vergeet niet dat een hals ontzettend krachtige spieren bevat, en dus wat voor ons hard slaan is, voor hun dus helemaal niet zo hard is. paarden onderling zijn zoveel lomper en krachtiger dan ze vaak tegen ons zijn, gelukkig maar.. Het zijn dieren die zeker niet van suiker zijn.
Ik denk dat ze de klappen op de hals die je bijv vaak aan het eind van een grand prix ziet, echt niet zien als pijn, maar zeker als een fixe beloning met een blije baas.... er komen positieve emoties van de baas en dat voelen ze.... Ik heb nog nooit maar dan ook nooit een paard bang zien worden van de normale klappen op de hals.. (ik nam aan dat we het hier niet over completen mishandeling hebben, en dan nog moet je je best doen om met vlakke hand een paard pijn te doen op de hals...)
)Bramasole schreef:Zie het als een schouderklop aan iemand die iets goed doet. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.
Ook die wordt gegeven en ook die is niet fijn! Of zo een knal aan de bovenkant van je rug, zodat je longen er even spontaan van dichtklappen....
arno8 schreef:Op een manege 'leer' je dat een paard dat fijn vindt en mensen die dat niet weten snappen niet hoe het zit met paarden en zijn 'dom'.
Bramasole schreef:Een paard kan zeker aangeleerd worden dat dit bij de beloning hoort, en meestal gebeurt dit ook. Beloon maar vaak genoeg zo i.c.m. je stem en het kwartje valt. Ik vind het een beetje van een mug een olifant maken.
arno8 schreef:Dus waarom zo moeilijk doen? Waarom een paard leren: "Wat ik nu doe, vind je niet fijn, maar je moet snappen dat het is bedoeld om jou een compliment te geven."