Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:01

Ik ook! :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:02

Maar je leerd inderdaat op maneges zo veel onzin.

Ik zou het maar niet opnoemen, hebben we zo een topic vol over de rest, ha, ha.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:03

Ik vind dit ook altijd zeer vervelend om te zien en denk dan ook altijd bij me eigen: zal ik jou eens een paar klappen geven als je lekker gereden hebt.. }> vind een goede aai over de nek of iets tegen hem zeggen met positieve energie ook veel beter!

maar denk wel dat de paarden die zulke goedbedoelde klappen in hun nek krijgen het wel associeren met dat ze iets goeds doen en dat het baasje blij is,dus het wel begrijpen maar zeer zeker niet fijn vinden!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:10

HippoLogic schreef:
Bramasole schreef:
Zie het als een schouderklop aan iemand die iets goed doet. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.

Het 'probleem' is dat de ontvanger de beloning bepaalt/bepaalt of iets een beloning is. ;)

Met het halskloppen (kletsen) is het mi vaak zo dat het paard dat niet begrijpt en 'op de koop toe' neemt want het houdt meestal snel weer op en betekent niets. Je zou het een paard wel aan kunnen leren dat dit een beloningssignaal is, maar meestal is dit niet het geval.(op manege's).

Een paard kan zeker aangeleerd worden dat dit bij de beloning hoort, en meestal gebeurt dit ook. Beloon maar vaak genoeg zo i.c.m. je stem en het kwartje valt. Ik vind het een beetje van een mug een olifant maken ;) .

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:11

_Zsazsa_ schreef:
die kriel of kriebel vinden ze vaak ook maar irritant hoor, ik weet niet of iemand hier ziet hoe paarden elkaar 'kroelen' in de natuur maar dat gaan een heel stuk harder, ik word er niet vrolijk van als ze mij proberen terug te kriebelen maar goed da is iets anders.

De meeste mensen zeggen bij de beloning op de hals met de hand, braaaaaaaaaaaf paard.
Zo associeren paarden dus dat de kloppen op de hals iets goeds zijn.
Het ene paard is het andere niet, en vergeet niet dat een hals ontzettend krachtige spieren bevat, en dus wat voor ons hard slaan is, voor hun dus helemaal niet zo hard is. paarden onderling zijn zoveel lomper en krachtiger dan ze vaak tegen ons zijn, gelukkig maar.. Het zijn dieren die zeker niet van suiker zijn.
Ik denk dat ze de klappen op de hals die je bijv vaak aan het eind van een grand prix ziet, echt niet zien als pijn, maar zeker als een fixe beloning met een blije baas.... er komen positieve emoties van de baas en dat voelen ze.... Ik heb nog nooit maar dan ook nooit een paard bang zien worden van de normale klappen op de hals.. (ik nam aan dat we het hier niet over completen mishandeling hebben, en dan nog moet je je best doen om met vlakke hand een paard pijn te doen op de hals...)

Ik doe ook niet kriebelen, maar echt kroelen (beetje harder, en geloof mij dat hij dat echt lekker vind)
Maar je hebt gelijk dat bij het kloppen op de hals vaak braaaaaf gezegt word, maar nog lijkt het me niet echt een fijn
gevoel!!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:12

Ik denk niet dat je je paard pijn doet met een klop op zijn hals. Nou moet ik zeggen dat als ik rij en hem daarna wil belonen ik hem eigenlijk over zijn hals of manenkam flink aai. Als ik echt trots ben hang ik half over zijn hals heen en krijgt ie wel een paar klopjes. Maar wat hier ook al gezegd is, ze weten wel wat een beloning is, en wat niet.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:16

Klopje op de hals is echt gewoon! Dat doe je niet alleen als je er op zit, maar ook als je er naast staat en je beloond hem voor iets.
Dat doet echt geen pijn.
De hals bestaat grotendeels uit spieren. Die kan je niet met onze nek vergelijken!
En als je rijdt, dan kriebelen op z'n schoft???? Dan ben je al het contact kwijt.
Kriebelen op zijn schoft is voor zijn mede soortgenoten. Mensen zijn niet zijn gelijke.
Paarden ruiken ook elkaar onder de staart, dat doe je toch ook niet!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:17

Haha ja lekker even onder de staart ruiken :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:18

berdien85 schreef:

Doe jij dat nooit dan? :+

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:19

Dat vind ik ook altijd zo naar om te zien. Wordt dat geleerd op de manege om het paard zo te slaan op de hals?

Over de manenkam wrijven of even kroelen voor de schoft, even de hals aanraken is toch voor iedere paardenliefhebber vanzelfsprekend?

Vraag mij af wie de trent van het halskletsen ooit bedacht heeft.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:19

Hannah_Menno schreef:
berdien85 schreef:

Doe jij dat nooit dan? :+

_O-

Jaaa zeker! En de paarden bij mij, ze hebben alleen altijd wel moeite de staart te vinden ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:20

ik merk juist dat mijn paard zwaar teleurgesteld is als ik hem niet flink beloon met een paar wat hardere klopjes.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:20

berdien85 schreef:
Jaaa zeker! En de paarden bij mij, ze hebben alleen altijd wel moeite de staart te vinden ;)

:')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:21

Mijn paard doe je daar ook geen plezier mee!

Ik geef aan het einde van de les/training dan ook altijd een andere beloning!
Ik ga helemaal enthoudiast vertellen hoe braaf hij het doet, hij wordt dan ook helemaal trots en loopt met zn oortjes naar voren trots op zichzelf te wezen. ( mensen kijken me dan wel gek aan 8-) )

Of ik geef een klein kriebeltje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:21

Bramasole schreef:
Zie het als een schouderklop aan iemand die iets goed doet. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.

haha, zo een schouderklop dat je met een megaklap op je schouder geramt wordt en dat je hollend voorover valt... :D Ook die wordt gegeven en ook die is niet fijn! Of zo een knal aan de bovenkant van je rug, zodat je longen er even spontaan van dichtklappen.... :+

Mariekeboei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:23

Je hebt helemaal gelijk, het is toch ook niet lekker ( dom voorbeeld) als iemand z'n klap op je vet buik geeft? :P

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:26

Russel: je moet het in verhouding zien. Maar wel leuke voorbeelden :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:27

arno8 schreef:
Op een manege 'leer' je dat een paard dat fijn vindt en mensen die dat niet weten snappen niet hoe het zit met paarden en zijn 'dom'.

Soms vraag ik me af waar al die illustere maneges dan staan. Want ik ben gewoon manegeruiter en heb er op een stuk of wat gereden, en... daar waren het altijd hele normale mensen met hele normale paarden en hele normale opmerkingen. Niemand heeft mij verteld dat een paard het fijn vindt om geslagen te worden... maar wat er mis is met gewoon een zacht klopje op de hals is me nog niet duidelijk.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:29

mariska32 schreef:
bingo! ik vind het ook altijd een ergenis om te zien.

ben ik t ook mee eens!!
ik doe ook altijd gewoon even een aai of ga ff over zn hals hangen en kroelen bij zn oren vindtie ook wel eens lekker ;)
en uiteraard achteraf zn lievelingste beloniing,, ETEN!! :p

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:29

Bramasole schreef:
Een paard kan zeker aangeleerd worden dat dit bij de beloning hoort, en meestal gebeurt dit ook. Beloon maar vaak genoeg zo i.c.m. je stem en het kwartje valt. Ik vind het een beetje van een mug een olifant maken ;) .

Ik geloof best dat je een paard duidelijk kunt maken dat het kloppen een beloning is. Maar in beginsel vinden alle paarden die er niet op getraind zijn het niet fijn.

Ik denk ook niet dat een paard er veel pijn van heeft of iets dergelijks, maar die harde tetsen zo vlak bij het oor veroorzaken bij een prooidier wel ongemak.

Dus waarom zo moeilijk doen? Waarom een paard leren: "Wat ik nu doe, vind je niet fijn, maar je moet snappen dat het is bedoeld om jou een compliment te geven."

Ik denk dat het voor een paard een stuk fijner is als je zegt: "Wat ik nu doe, vind je fijn, ik doe het om je een compliment te geven."

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:31

Als ik een klopje geef is dit dicht bij het zadel, niet bij het oor. Ik heb ook in het begin geen schrikreacties gezien, en merk dat 't paard dan ook gaat ontspannen..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:34

Ben het helemaal met de TS eens, en klop zelf ook nooit kneiterhard, maar kroel altijd even door de manen of aai over de hals, en dat vind ze uiteraard vééél fijner :j

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:34

Als ik heb gereden en hij heeft het goed gedaan ga ik gewoon met mijn vlakke hand langs zijn hals af. Dat vind hij nog lekker ook, vooral als hij nat is :+

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:35

ik klop ook altijd op de hals en praat daarbij wat tegen 'm, en nee ik pets 'm echt niet doormidden.
wat ik zie is dat hij daar echt opgewerkt van wordt, en weet dat ie 't goed gedaan heeft. paarden zijn niet van suiker, en gaan van een paar petsen(zonder dat het slaan wordt) echt niet dood. ik hoef 'm echt niet op z'n hals te kriebelen, dat brengt alleen maar irritatie(zelfde effect als vliegen op de hals)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:37

arno8 schreef:
Dus waarom zo moeilijk doen? Waarom een paard leren: "Wat ik nu doe, vind je niet fijn, maar je moet snappen dat het is bedoeld om jou een compliment te geven."

Als je het dan toch over maneges hebt... dat moeten die paarden leren omdat zij degene zijn met ervaring. Ruiters leren op een manege echt niet om bewust wreed te zijn, maar zoals dat gaat met mensen die iets nieuws leren... dat gaat niet altijd automatisch perfect. Dus is het een stuk handiger als de paarden daar mee om kunnen gaan.

(En dat kunnen paarden ook prima leren. Ik werk met ruiters die niet altijd even subtiel zijn, en de paarden kunnen heel goed het onderscheid maken tussen iets dat niet boos bedoeld maar wel te ruw was, en een correctie of iets dat wel ruw bedoeld is - en dat laatste pikken ze niet, maar de rest wel.)