Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Het geweld van paarden onderling was wel te zien bij de gedomesticeerde paarden in gevangenschap, daar is inderdaad vrij veel agressie.
Joolien schreef:Kore schreef:Nee, de reden om te trappen is een gebrek van de ruiter/eigenaar, niet van het paard. Om een paard te kunnen berijden, dienen we het te begrijpen.
Sorry maar dat vind ik een te makkelijke gedachte. Daarmee zul je geen respect afdwingen bij je paard denk ik. Sommige paarden wel, maar er zullen paarden zijn (hengsten bijvoorbeeld) die over je heen zullen walsen.
Equimotion schreef:Paardentango schreef:Kijk, en dat is nou een fraai voorbeeld van een alternatief om zelf niet te trappen of te schoppen. Leuk !
Ik vind dat helemaal niet zo interessant, want volgens mij ben je al 3 stappen te ver op het moment dat hij verzint dat ie kan bijten.
Equimotion schreef:Ik sla echt zélden een paard maar dat komt omdat er in het voortraject al een aantal stappen zijn genomen waarom dat niet hoeft. En dat is precies waar het in de meeste gevallen al mis gaat.
Ik lees hier regelmatig verhalen waarvan ik denk "dat hoeft ie bij mij maar 1 keer te proberen..." maar dat is het hem dus, iemand met wat meer handigheid en ervaring komt niet eens in die situatie.
Ik ben best goed in rijtechnische zin les geven aan mensen en daarin kom je dan ook wel dingen tegen die in feite gedragsproblemen zijn, daarbij kan ik iemand best goed helpen. Bij problemen met je houding in het zadel en tijdens het werk onder de man of aan de longe kan ik je goed helpen en ook de link naar lichaamshouding/gedrag goed leggen. Maar echt iemands basis-houding tov een paard leren bijsturen dat vind ik iets heel ongrijpbaars. Ik vind het erg knap als mensen dat kunnen, al zijn er meer die beweren er mee te kunnen werken dan die werkelijk iets kunnen bereiken.
Een goede kennis van mij is bijv. zo iemand, die moet heel bewust met haar houding en gedrag bezig zijn, en na verloop van jaren wordt dat nog steeds niet beter, zodra ze er niet meer bewust bij nadenkt is het bal. Maar de hond en de kinderen lopen dus net zo hard over haar heen als het paard, ze heeft het er gewoon niet in zitten of zo.
Anya schreef:De adviezen op bokt missen vaak de nuance die nodig is.
Het moment van 'wel een noodzakelijke' schop is iets dat je alleen aanvoelt als je het paard kent, de sitatie kent, zeker weet dat betrokkene met redelijke lichaamstaal kan communiceren (en dat kan een goede NH-er of een goede normal zijn). Dat zijn de mensen die inschatten wanneer een correctie duidelijker moet worden. En dat inschatten doe je in een split second. En als het goed is, hoef je die schop maar één keer te geven.