"Toegeven" of standvastig blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:37

Paardentango schreef:
Op zichzelf is het toch geen vremd gedrag vinde je wel?
Paarden, vooral als ze onder de drie jaar zijn hebben anderen nodig. Het is heel akelig als de anderen wel weg gaan en je als paard 'alleen' blijft. Wachten moeten paarden leren, dat zit er niet echt in.

Ik hoop voor je dat je dit dilemma op kan lossen met degene die de paarden buiten zet.

Ja, dat is ook wel waar. Het is hier sowieso een grote gezellige bende om dit moment met een kleine 20 paarden op een heel groot stuk wei :j Je merkt ook wel dat ze aan andere paarden haangt, wat meer dan normaal is lijkt me. Ze is altijd in groepsverband gehouden en kent niks anders... :n

Ik denk dat het geen probleem is. Ik heb gelukkig hele lieve, flexibele staleigenaren die het beste willen voor iedereen en ieder paard...! :j

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:38

Ik snap het probleem niet. Ik laat mijn paarden en shets ook altijd er uit naar de volgorde die ze zelf willen, mijn draver is ook ongelovelijk over de zeik als ik de anderen er uit zou gooien en haar zou laten staan, dus doe ik dat niet. Ik heb met rijden nog nooit problemen gehad en kon ook gewoon alleen wegrijden. Ook als ik haar aan t touw heb ben ik nog steeds de baas, dus ach... Mijn draver is gewoon bang dat ze alleen op stal moet blijven en dat krijg ik haar niet aan t verstand dus dan niet moeilijk doen. Ze leren er naar mijn idee niks van als je ze als laatste laat staan

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 17:43

jankawijnsma schreef:
Ik snap het probleem niet. Ik laat mijn paarden en shets ook altijd er uit naar de volgorde die ze zelf willen, mijn draver is ook ongelovelijk over de zeik als ik de anderen er uit zou gooien en haar zou laten staan, dus doe ik dat niet. Ik heb met rijden nog nooit problemen gehad en kon ook gewoon alleen wegrijden. Ook als ik haar aan t touw heb ben ik nog steeds de baas, dus ach... Mijn draver is gewoon bang dat ze alleen op stal moet blijven en dat krijg ik haar niet aan t verstand dus dan niet moeilijk doen. Ze leren er naar mijn idee niks van als je ze als laatste laat staan

Juist! En daar hebben we ook het punt, ik weet zeker dat er helemaal niet veranderd aan Shiva of haar gedrag wanneer ze er als eerste uit mag. Daarom snap ik het probleem zelf ook niet. Maar zoals gezegd, vanavond ga ik het er even over hebben en dan zal ik ook zeggen dat ik er op sta dat Shiva als eerste naar buiten komt!

Edit: Vandaar in mijn openingspost het woord probleem tussen aanhalingstekens, imo is er geen probleem...
Laatst bijgewerkt door Adil op 17-02-10 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:43

Adil18 schreef:
Ik denk dat het geen probleem is. Ik heb gelukkig hele lieve, flexibele staleigenaren die het beste willen voor iedereen en ieder paard...!

Oh, gelukkig dat is wel heel erg prettig !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:10

Adil18 schreef:
Monica_1987 schreef:
De mijne is ook zo in de stal. Ze ramt bijna de deur er uit.
Het is gelukkig niet meer zo erg aangezien ze eerst over de staldeur heen wilde springen/klimmen.
Maar ze moet toch echt wachten. Ze mag van mij niet eens als eerst naar buiten. Ze leert het vanzelf wel af. Het is nu al een stuk minder. Ga haar haar zin daar echt niet in geven.
Ze past zich maar aan. En dat er een hittepetit naast me loopt is ook niet echt een probleem daarmee maakt ze het zichzelf alleen maar lastiger.
Dat probleem heeft ze ook niet meer trouwens want zodra ik de stal open doe dan moet ze eerst even de andere stallen besnuffelen.

En er is nog nooit iets gebeurd aan verwondingen en dergelijke? Ik snap je argumenten heel goed, maar ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt wanneer we haar laten wachten...Ze bokt op gegeven moment al gillend als een dolle rodeostier en ramt daarbij boxwand, muur en deur.

En natuurlijk zou mijn stalbaas Shiva aan een touw na de tijd wel aankunnen, maar ik vraag me af: Waarom zoveel problemen als het ook makkelijker kan...?

Nee, alleen een kromme deur. Ze zal vast der eigen wel goed zeer doen. Maar het risico wat zij in de wei loopt is een stuk hoger als ik haar zie lopen af en toe.

Waarom ik niet makkelijk doe?
Omdat zij zich maar aan te passen heeft. Het is al een ongeloofelijke zeikerd af en toe dus die ene keer dat ze eens geduld moet hebben en luisteren dan zal ze dat ook maar moeten doen.

Daarbij wil ik dat ze gewent geraakt aan het idee dat ze weleens alleen zal zijn. En dat ze altijd wel naar de rest toe gaat.
Maar als zij eens een blessure heeft en boxrust moet dan zou dat betekenen dat de rest ook boxrust zou moeten. Dus nee ze went er maar aan.
Oren dicht en gewoon doorlopen. Ik ben ook altijd "bang" als ik vanalles achter me rug om hoor klappen. Maar daar zet ik me gewoon overheen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 08:39

Monica, een paard redeneert niet zoals een mens. Die denkt niet: ik moet maar leren.
Begrijp, dat je paard weleens alleen moet staan en bij zo eentje neem ik ook daar de tijd voor. Bij onverwachte blessure en echt niet naar buiten kunnen (ik doe ze dan nog liever in een afgezet stuk paddock als binnen laten) laat ik er gewoon 1 naast staan en wissel ik ze om.
Sommigen zullen nooit wennen aan alleen achter blijven op stal. Dan is het nog niet meteen zeikerd en om dan zo raar te redeneren? Vind je in ieder geval niet vanuit een paard denken. Zou ik toch eens gaan proberen, als ik jouw was.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:12

Zo, hiereen verslagje van gisteren:

Ik ben naar de staleigenaren gegaan en had me er al op voorbereid om hem echt te moeten overtuigen. Toen ik er over begon zei hij alleen maar: "Ik breng haar al als eerste naar buiten, het heeft geen zin haar te laten staan". Ik stond daar echt van.... "Euh, oke....dan is dat geregeld". :+

@ Zammie: Ik ben het helemaal met je eens...!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:22

Volgens mij is de enige manier om het probleem op te lossen het paard gewoon als eerst te nemen of hem een tijdje gewoon niet (tegelijk met andere paarden) buiten te zetten. Want zoals je het nu zegt krijgt ze eigenlijk haar zin, andere paarden gaan naar buiten-> schoppen, steigeren, herriemaken-> ook naar buiten. Net als bij stallen waar de paarden tegelijk gevoerd worden jij denkt dat jij wint omdat je paard gewoon moet wachten :Y) maar het paard ziet het rotgedrag beloont worden omdat hij voer krijgt }:0 .
Je kan dat soort problemen alleen oplossen door of de aankondiging weg te nemen(in jou geval andere paarden gaan naar buiten, dus jou paard als eerste) of het gedrag niet te belonen door echt niets te doen met het paard en hem later als hij gekalmeerd is pas buiten te zetten. (dus een uurtje later oid).

Zoiets los je alleen op de routine eruit te halen, dus niet meer meenemen of gewoon het paard als eerste te doen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:27

Adil18 schreef:
Zo, hiereen verslagje van gisteren:

Ik ben naar de staleigenaren gegaan en had me er al op voorbereid om hem echt te moeten overtuigen. Toen ik er over begon zei hij alleen maar: "Ik breng haar al als eerste naar buiten, het heeft geen zin haar te laten staan". Ik stond daar echt van.... "Euh, oke....dan is dat geregeld". :+

@ Zammie: Ik ben het helemaal met je eens...!

Haha nou dat is inderdaad geregeld, fijn zo'n meedenkende stal houder :D.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:31

liedje89 schreef:
Volgens mij is de enige manier om het probleem op te lossen het paard gewoon als eerst te nemen of hem een tijdje gewoon niet (tegelijk met andere paarden) buiten te zetten. Want zoals je het nu zegt krijgt ze eigenlijk haar zin, andere paarden gaan naar buiten-> schoppen, steigeren, herriemaken-> ook naar buiten. Net als bij stallen waar de paarden tegelijk gevoerd worden jij denkt dat jij wint omdat je paard gewoon moet wachten :Y) maar het paard ziet het rotgedrag beloont worden omdat hij voer krijgt }:0 .
Je kan dat soort problemen alleen oplossen door of de aankondiging weg te nemen(in jou geval andere paarden gaan naar buiten, dus jou paard als eerste) of het gedrag niet te belonen door echt niets te doen met het paard en hem later als hij gekalmeerd is pas buiten te zetten. (dus een uurtje later oid).

Zoiets los je alleen op de routine eruit te halen, dus niet meer meenemen of gewoon het paard als eerste te doen.

Allen staan is eigenlijk geen enkel probleem. Zoals gezegd is dit al vaker voorgekomen en vorig jaar bijna twee maandan achter elkaar i.v.m. hoesten van het paard.

Ze gaat nu als erste naar buiten. Het is inderdaad eigenlijk meer dan logisch dat je het helemaal fout aanpakt wanneer je haar eerst laat wachten en dan alsnog naar buiten brengt.

Een uurtje wachten zou een goede optie zijn, amar dat wil ik de stalgeigenaar niet aandoen. Er lopen zoveel paarden, en als hij alles geregeld heeft moet hij een stukje verderop nog naar de hengsten en dan snel naar 't werk. Nee, is alleen maar lastig...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:32

chocobroodje schreef:
Haha nou dat is inderdaad geregeld, fijn zo'n meedenkende stal houder :D.

Hahaha, ja, ik kon mijn praatje al uit mijn hoofd, maar het was niet meer nodig :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:40

Adil18 schreef:
liedje89 schreef:

Allen staan is eigenlijk geen enkel probleem. Zoals gezegd is dit al vaker voorgekomen en vorig jaar bijna twee maandan achter elkaar i.v.m. hoesten van het paard.

Ze gaat nu als erste naar buiten. Het is inderdaad eigenlijk meer dan logisch dat je het helemaal fout aanpakt wanneer je haar eerst laat wachten en dan alsnog naar buiten brengt.

Een uurtje wachten zou een goede optie zijn, amar dat wil ik de stalgeigenaar niet aandoen. Er lopen zoveel paarden, en als hij alles geregeld heeft moet hij een stukje verderop nog naar de hengsten en dan snel naar 't werk. Nee, is alleen maar lastig...

Dan is als eerste inderdaad het handigst. Ik denk alleen dat je paard het daardoor minder afleert. Dat hij het zeg maar sneller weer zal doen als er toevallig een keer een ander paard eerst naar buiten gaat, is opzich niet zo'n ramp zou alleen vervelend worden als er nog zo'n drammert op stal komt te staan ;) . Je hoeft je in ieder geval geen zorgen meer te maken over verwondingen door het drammen en dat is het belangrijkst natuurlijk.

RaichuHollow

Re: "Toegeven" of standvastig blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:42

Lekker als eerste naar buiten, scheelt een hoop stress en verwondingen! Kleine moeite toch?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:43

liedje89 schreef:
Dan is als eerste inderdaad het handigst. Ik denk alleen dat je paard het daardoor minder afleert. Dat hij het zeg maar sneller weer zal doen als er toevallig een keer een ander paard eerst naar buiten gaat, is opzich niet zo'n ramp zou alleen vervelend worden als er nog zo'n drammert op stal komt te staan ;) . Je hoeft je in ieder geval geen zorgen meer te maken over verwondingen door het drammen en dat is het belangrijkst natuurlijk.

Jep, dat kan wel zijn, vandaa ook dit topic..

Ik wil gewoon weer zomer, dan staat ze dag en nacht op het land en is alles goed :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:44

RaichuHollow schreef:
Lekker als eerste naar buiten, scheelt een hoop stress en verwondingen! Kleine moeite toch?

Gelukkig zien de staleigenaren dat nu ook zo :j

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:44

Gelukkig! Dat is fijn voor jou en je paard.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:51

Klinkt als iemand met verstand van zaken !

Goed joh, kunnen jullie rustig kijken naar je nieuwe uitdaging.
Vergeet ook niet: Dat er lentekriebels in de lucht zitten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:52

Paardentango schreef:
Klinkt als iemand met verstand van zaken !

Goed joh, kunnen jullie rustig kijken naar je nieuwe uitdaging.
Vergeet ook niet: Dat er lentekriebels in de lucht zitten.

Inderdaad, je merkt het bij veel paarden!

Verstand van zaken en vooral een paar goede kijkers :j!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:59

Vergeet de eigenaresse niet, die heeft de plek uitgezocht !

Komt allemaal goed, fijn joh.
En het scheelt een hoop agressie naar je jonge paard toe, wie weet leert deze DAME om niet te bijten of trappen naar mensen. Geen reden toe, want ze wordt begrepen.

(Moest wel lachen om je ingestudeerde versie, en jij maar oefenen := )

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:03

Paardentango schreef:
Vergeet de eigenaresse niet, die heeft de plek uitgezocht !

Komt allemaal goed, fijn joh.
En het scheelt een hoop agressie naar je jonge paard toe, wie weet leert deze DAME om niet te bijten of trappen naar mensen. Geen reden toe, want ze wordt begrepen.

(Moest wel lachen om je ingestudeerde versie, en jij maar oefenen := )

Ja, was echt geniaal! Nou ja, ik ben blij dat het zo makkelijk ging en dat ik niemand moest overtuigen. Ik doe het wel als het moet, maar het is veel fijner op deze manier.

Het is inderdaad een fijn beestje tot nu toe, en dat moet natuurlijk zo blijven...!

En ja, de stal is inderdaad bewust gekozen, ik ben er echt blij mee!

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:12

Iedereen blij!! Paard lekker naar buiten, eigenaar blij en voor de staleigenaar lijkt het me een stuk veiliger! Je loopt toch liever met een rustig paard dan met een tijdbom aan een touwtje!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:20

Tiets schreef:
Iedereen blij!! Paard lekker naar buiten, eigenaar blij en voor de staleigenaar lijkt het me een stuk veiliger! Je loopt toch liever met een rustig paard dan met een tijdbom aan een touwtje!

Jep :j

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:23

Heeft het paard al geleerd om alleen te kunnen zijn?
Hier hadden we ook z'n geval, hebben we toen tot de volgende dag alleen op stal laten staan (en verder negeren).
Was even erg zielig met het gehinnik en gedoe, maar daarna was het wel over.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:24

Ha fijn dat het is ''opgelost''. Ben ook bij een paar stallen geweest waar de paarden een vaste volgorde hadden, ging prima. In wat voor groep staat ze eigenlijk? Je ziet namelijk vaak dat de volgorde van het naar buiten gaan een afspiegeling is van de rangorde, maar met een 2-jarige merrie lijkt dat niet heel erg logisch :P

Anyway, beter zo dan dat ze zichzelf verwondt hoor :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:32

Equidea schreef:
Heeft het paard al geleerd om alleen te kunnen zijn?
Hier hadden we ook z'n geval, hebben we toen tot de volgende dag alleen op stal laten staan (en verder negeren).
Was even erg zielig met het gehinnik en gedoe, maar daarna was het wel over.

Ja, lees maar even het topic door ;)