Wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 07:20

is het telkens op hetzelfde punt?
kan best wat zijn hoor,misschien een stroomdraadje wat tikt. of een geluidje die zij hoort maar jij niet.
vaak hebben ze er dan toch wel een reden voor.
neem anders iemand mee die achter haar aan gaat lopen en haar op dat punt doorzet

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:44

Hoe oud is het paard? Issie al vaker buiten geweest?

Mijn paard is er namelijk ook zo eentje, staat als een standbeeld met d'r hoofd omhoog te kijken. Het enige wat werkt op zo'n moment is even laten kijken, weer naast je paard gaan staan ipv ervoor en vragen of ze weer meegaat.
Probeer ook te zien waarnaar het paard kijkt, dan kun jij er afstand van nemen door iets meer naar links of rechts te lopen, dan is het ook al minder spannend.

Het mechanisme wat je beschreef over spanning en ontspanning zodra ze een stapje zet (wijken voor druk) is wel iets wat je het paard eerst moet leren in situaties waar er niks aan de hand is. In de wei of bak bijv. En je moet eerst aandacht hebben, als ze als een standbeeld staan, staan ze ook. Pas als je weer een oortje oid richting jou krijgt kun je het nog een keertje vragen. Zorg er ook voor dat jij naar voren kijkt, niet naar het paard. Als leider moet jij wel de omgeving in de gaten houden, anders ben je niet betrouwbaar.

Gewoon een kwestie van geduld en herhalen. Het rondje waar ik eerst een uur over deed met mijn paard kunnen we nu in 5, zonder zweepje en zonder stress.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:13

Paardentango schreef:
Is het een heel gek antwoord als ik zou zeggen Johanna59 'Samen aan het wandelen'.
Als vrienden een wandelingetje buiten maken, jij als mens en de ander als paard.
Hèt uitje van de dag, misschien best de moeite om een beetje gezellig te houden? Is dat een onredelijk antwoord denk je.

Ja.
Een paard is niet je vriend.
Daar gaat het dus al fout.
Je bent met je paard aan het wandelen. Nooit omgekeerd en ook niet samen.

Heel verstandig is het om zeker altijd een hoofdstel met bit aan te doen.
Verder een lange dressuurzweep mee nemen.
Zo gauw hij stopt tik op zijn kont geven. Net zoals je zou doen als je er op rijdt.
Anders wordt het van kwaad tot erger.
Ze zijn niet gek!

Paardentango

Re: Wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:15

Als je paard je vriend niet, wat is hij dan wel voor je?

Zo te lezen sla je best wel snel, heeft een paard je nooit geegd dat hij dat liever niet heeft. Kan er naast zitten hoor, ik reageer alleen op wat je schrijft.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:57

Nou, míjn paard is in ieder geval mn vriendje :) En een wandeling is voor hem en voor mij een stukje ontspanning. Waarom meteen een bit en zweep erbij en klaar? Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat op alleen een halster niet goed buiten kon lopen.. Nee hoor, kwestie van de dingen rustig opbouwen en corrigeren waar nodig. Een paard staat meestal ook niet zomaar stil.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:16

Alleen omdat je de leider bent betekent dat nog niet dat je geen vrienden kunt zijn. Ik ben een leider, geen baas. En als leider moet ik mijn paard het vertrouwen geven om langs dingen te durven lopen, dat vertrouwen geef ik hem niet als ik een tik met de zweep geef. Ik rijd ook zonder zweep, dus nee zou dat ook niet doen als ik rij. En daarbij rij ik met een halster, niet met hoofdstel en bit.

Zou dit dus ook aan de TS mee willen geven, ben je een baas of een leider? Dan verschilt je aanpak en wat bij jou past namelijk ook heel erg.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:29

Ik begrijp nooit zo goed wat mensen tegen een zweep hebben. Je hóeft hem niet te gebruiken om te slaan. :)* Kan ook gewoon een verlengde van jou zijn, je bent nu eenmaal niet zo lang als je paard is...

Als ik naar mijn ponies kijk, loot de leider achteraan. Loopt zijn voorganger niet door, bijt ie in z'n billen... Wij lopen naast ons paard. Nu ja, ik persoonlijk oefen op naast de schouder, naast het hoofd en achter me aan. Wil mijn paard graag hebben waar ik dat wil. Met mijn oudste loop ik soms zelfs achterop. Als mijn paard rechts loopt, houd ik het uiteinde van mijn leadrope links. Als mijn paard niet in hetzelfde tempo wil volgen als ik, beweeg ik met mijn linkerhand met de leadrope achter m'n rug richting achterhand, om te drijven. Vaak is dit genoeg. Mijn jongste probeert wel eens uit of 't ie echt wel moet volgen en dan neem ik er graag een zweepje bij, zodat ik meer van achteren kan drijven. 't Is geen sla-stok, maar een aanwijs-stok.

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:52

Ik lees ook even mee, mijn paard deed dit ook en is uiteindelijk verkocht doordat ze gewoon niet verder wilde en mijn moeder het te gevaarlijk werd (bokken en steigeren).
Maar ben toch benieuwd hoe je dit eruit zou kunnen krijgen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:19

Nog een iets andere invalshoek:
Vraag jezelf af wat je aan het doen bent.
Wil je je paard iets leren? b.v. dat ze jou moet volgen of naar jou moet luisteren?
Ben je SAMEN aan het wandelen?
Mag zij de leiding nemen?
Of wil je dat ze zich aan jou aanpast?
Het maakt uit namelijk voor hoe jij dit aan gaat pakken.
En voor hoeveel haast je hebt.
Ook al staat ze een kwartier stil, daarna zal er toch iets gebeuren en daarna weer iets anders. Is dat erg? Is het ook leuk om samen stil te staan?
Of misschien wil ze jou wel duidelijk maken dat je eens stil moet staan of rustiger mag zijn.
Dat zou leuk zijn!
Veel plezier bij je ontdekkingen gewenst!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:11

Emma0705 schreef:
Oke, bedankt allemaal! :)
Ik laat haar altijd gewoon even kijken zodat ze ziet wat er gebeurd, maar als ze dan een halve meter later weer stil gaat staan.. en daarna nog 4 keer word het toch een beetje vervelend. En het is vooral omdat het telkens op hetzelfde punt is, terwijl ze het punt waar ze heen kijkt de hele weg kan zien..

Ik denk dat ze juist daarom stil gaat staan, het is daar een open vlakte dus die moet ze eerst helemaal gescand hebben voordat ze verder gaat.
En ze staat waarschijnlijk binnen 2 meter nog 4x stil omdat ze nog niet klaar is met scannen, terwijl jij al verder wilt lopen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:37

Paardentango schreef:

Zo te lezen sla je best wel snel, heeft een paard je nooit geegd dat hij dat liever niet heeft. Kan er naast zitten hoor, ik reageer alleen op wat je schrijft.

Nee, eigenlijk niet.
Onze paarden krijgen van af het moment dat ze geboren zijn een goede opvoeding.
Omdat we veel met ze doen, ze op veel verschillende plekken komen, ze ons voor 100 procent
vertrouwen, is ingrijpen dan niet nodig.
Maar, als het zoals de vraag steller schrijft"wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?",
dan betekend dat, dat er iets is fout gegaan. Hij wandelt dus met haar.
En dat is niet goed. Als er wat gebeurt gaat hij aan de kletter. Ze is hoogst waarschijnlijk ietsje bang van
hem. Dan zijn de tips die ik heb gegeven zeker op hun plaats.
Dat deze manier van aanpak niet iedereen aanspreekt, is te verwachten.
Maar ik heb geen commentaar op de andere alternatieven, toch?
Want daar zou ik geen spaan van heel laten.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:46

Bedoel je dat je paard je vriend niet is met 'eigenlijk niet?

Ieder zijn eigen zienswijze en aanpak, het is niet aan mij of anderen om iemand te veroordelen nee. Alle tips zijn op zijn plaats, precies wat je zegt een tip hoeft niet overgenomen te worden.

Wel apart dat je ergens geen spaan van heel zou laten, het maakt me nieuwsgierig en het past wel een beetje in de aanpak die je adviseert.
Bedoel er niks mee, 't viel me alleen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:03

gedult hebben ! dat helpt echt mijn paard stond ook altijd stil. ik heb dit niet met een zweep etc. opgelost maar met gedult.
bijv druk op het touw en wachten totdat ze komt, en als ze stil staat en niet naar voren wil dan maar achter uit, als je dit lang genoeg herhaalt vinden ze dat niet meer leuk en gaan ze vanzelf weer naar voren lopen ( na een maand staat ze nooit meer stil! ) en kijken mag natuurlijk wel ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:52

Paardentango schreef:
Bedoel je dat je paard je vriend niet is met 'eigenlijk niet?

Ieder zijn eigen zienswijze en aanpak, het is niet aan mij of anderen om iemand te veroordelen nee. Alle tips zijn op zijn plaats, precies wat je zegt een tip hoeft niet overgenomen te worden.

Wel apart dat je ergens geen spaan van heel zou laten, het maakt me nieuwsgierig en het past wel een beetje in de aanpak die je adviseert.
Bedoel er niks mee, 't viel me alleen op.

Je laat het doorschemeren dat ik dan wel vaak mijn paarden zal slaan.
Weet eigenlijk niet waar je die informatie vandaan haalt.
En in de tekst hierboven zinspeel je weer met de tekst: het past wel een beetje in de aanpak die je adviseert.

Ik kan daar maar een conclusie uit trekken en dat is dat je niet beter weet.
Wij werken iedere dag met rond de 50 paarden. En jij? Heb je er ook 1???
Even goeie vrienden hoor, snap je best. Alleen jij mij niet. :D :D :D :D

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 19:15

Okee.. Ik snap niet helemaal waarom je alleen uit de titel afleid dat mijn paard met mij wandelt en ik niet de baas zou zijn.
Ik ben ook absoluut niet bang voor haar en als ze een keer een bok geeft ben ik écht niet onder de indruk. Ik ben gewoon de leider voor haar en en ze loopt perfect achter me aan en ik ben binnen een week al heel veel verder met haar gekomen, alleen dat stilstaan was nog een probleempje en daarom vroeg ik het op bokt. Een zweep erbij pakken en haar een knal geven had ik zelf ook wel kunnen bedenken. Maar ik pak het het liefst iets natuurlijker en geduldiger aan.
Nog meer tips?

Johanna59 schreef:
Paardentango schreef:

Nee, eigenlijk niet.
Onze paarden krijgen van af het moment dat ze geboren zijn een goede opvoeding.
Omdat we veel met ze doen, ze op veel verschillende plekken komen, ze ons voor 100 procent
vertrouwen, is ingrijpen dan niet nodig.
Maar, als het zoals de vraag steller schrijft"wat doe ik tegen het stilstaan van mijn paard met wandelen?",
dan betekend dat, dat er iets is fout gegaan. Hij wandelt dus met haar.
En dat is niet goed. Als er wat gebeurt gaat hij aan de kletter. Ze is hoogst waarschijnlijk ietsje bang van
hem. Dan zijn de tips die ik heb gegeven zeker op hun plaats.
Dat deze manier van aanpak niet iedereen aanspreekt, is te verwachten.
Maar ik heb geen commentaar op de andere alternatieven, toch?
Want daar zou ik geen spaan van heel laten.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:06

gewoon een tikje geven?
of je neemt brokjes mee, als ze door blijft lopen, geef je haar soms een brokje, volgens mij werkt dat wel :)

Cowgirl333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:47

Ik zou ook een zweep meenemen en als het paard stil gaat staan een klein tikje geven en uitvoerig belonen als het weer loopt.

Mocht het paard stil staan als het iets engs vind dan gewoon de tijd er voor nemen.

Even kijken hoe de situatie is.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:15

probeer op dat moment eens achter de schoft te staan en vandaaruit te gaan lopen. Dit is is in het wild het "drijvingsvlak" voor paarden. Mijn paardje reageerd er erg goed op en krijg ik 9 van de 10 keer ook wel weer vooruit.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:38

@esire001: Jaa,, dat is wel een hele goede tip, maar dat heb ik ook al geprobeerd. En dat helpt ook niet. :o
Nog meer tips?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:41

Neem een zweepje mee, tik haar even aan als ze blijft staan. En als ze weer loopt, meteen even belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:47

Emma0705 schreef:
Nog meer tips?

Jep! ;)
Ben je je bewust van je eigen lichaamstaal en -houding, je energie en je focus tijdens het wandelen?
Het kan zijn dat je paard het nodig heeft dat je wat meer vrolijk en energiek met 'm wandelt. Vaak maakt dat al een wereld van verschil.

(Wat de adviezen van "neem een zweep mee" betreft, leg die maar naast je neer.)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:14

Vie schreef:
Ik begrijp nooit zo goed wat mensen tegen een zweep hebben. Je hóeft hem niet te gebruiken om te slaan. :)* Kan ook gewoon een verlengde van jou zijn, je bent nu eenmaal niet zo lang als je paard is...

Als ik naar mijn ponies kijk, loot de leider achteraan. Loopt zijn voorganger niet door, bijt ie in z'n billen... Wij lopen naast ons paard. Nu ja, ik persoonlijk oefen op naast de schouder, naast het hoofd en achter me aan. Wil mijn paard graag hebben waar ik dat wil. Met mijn oudste loop ik soms zelfs achterop. Als mijn paard rechts loopt, houd ik het uiteinde van mijn leadrope links. Als mijn paard niet in hetzelfde tempo wil volgen als ik, beweeg ik met mijn linkerhand met de leadrope achter m'n rug richting achterhand, om te drijven. Vaak is dit genoeg. Mijn jongste probeert wel eens uit of 't ie echt wel moet volgen en dan neem ik er graag een zweepje bij, zodat ik meer van achteren kan drijven. 't Is geen sla-stok, maar een aanwijs-stok.

Hehe, ik dacht al dat ik een dierenbeul was geworden :o

Oke, stel dat ik aan het lopen was met jouw paard, dan had ik en ze ging alsnog stil staan, dan had ik of al een zweepje meegenomen of het uiteinde van mijn touw gezwaaid. Niet omdat ik het niet 'natuurlijk' op kan lossen, vlak voordat ze stil gaat staan moet jij al je houding voorwaarts houden. Op of achter haar schouder lopen, stop energie in het lopen, klik met je tong, draaf desnoods een stukje aan de hand, en alle eerder genoemde lichaamshouding/plaatsing van je lichaam-tips. Werkt dat niet, dan mag je wat duidelijker doorkomen door eens je lijn te zwaaien of een zachte aanwijzing/tikje geven onder de buik.
Want, je wil dat je paard reageert op zo min en zo klein mogelijke hulpen, maar doet die dat niet, dan mag je je hulp geleidelijk aan groter maken. Zolang je maar weer terug keert naar die kleine hulp.
Deze manier gebruik ik altijd, met ieder werk dat we doen. Vergeet niet geduldig en consequent te blijven en het aan te passen aan de situatie.

Ben ik met mijn paard aan het wandelen op bekend terrein, dan stel ik het niet op prijs dat ze iedere halve meter stil gaat staan. Ze mag best om zich heen kijken of eens stil gaan staan, maar ik bepaal nog wel altijd wat we aan het doen zijn. Gaat ze stil staan, dan is een klikje met mn tong genoeg om haar weer in beweging te krijgen, maar dit heeft ze ook alleen maar geleerd door consequent hierin te zijn.
Maar bijv. met de schriktraining moest ze over een matras lopen en dat was best eng. Dan mag ze haar tijd nemen om erover na te denken en leg ik alleen lichte druk. Dan hoef ik geen tik te geven, want dan slaat de spanning om in stress. Bekijk dus de situatie goed en pas je reactie hierop aan ;)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:24

Emma0705 schreef:
@esire001: Jaa,, dat is wel een hele goede tip, maar dat heb ik ook al geprobeerd. En dat helpt ook niet. :o
Nog meer tips?

hmm... Jammer dat het niet werkt :(

En als je wat brokjes meeneemt??

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:46

Ik heb hetzelfde probleem! Ik verzorg sinds een paar weken een welshje. Hij is een paar weken kreupel geweest en er werd al maanden niks mee gedaan. Tijdens het wandelen wil hij ook heel vaak geen stap meer verzetten. Meestal reageert hij wel als ik m'n stem gebruik, maar soms helpt echt NIKS. Een zweep helpt meestal ook wel, maar hij heeft niet meer zoveel vertrouwen in mensen dus eigenlijk gebruik ik die liever niet... Denk dat het met geduld en vertouwen vanzelf beter moet gaan. Weet niet of ze trapt? Ik geef hem ook weleens van achter een duwtje, maar dat is wel op eigen risico hihi. Ik lees ook even mee voor evt. nogmeer tips!
Nou succes ermee :)

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:02

Mijn ervaring is dat belonen om de momenten dat het goed gaat gewoon het beste werkt! Even kijken is niet erg, gewoon laten kijken en wanneer ze jou weer volgt gewoon belonen!