paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:31

Als jij je afvraagt of je wel of niet een flinke brul mag geven tegen je paard, vraag ik me écht af hoeveel ervaring met 'dit soort paarden' jij nou werkelijk hebt.

Dit had al nooit zo ver mogen komen. Maar als antwoord op je vraag: klap op 't hoofd lijkt me redelijk lastig bij steigeren, want je moet die benen ontwijken, en komt er ook lastig bij. En als je pas een tik geeft als ze al op de grond staat, ben je te laat. Zweep meenemen zou ik wel doen, zeker als jij bijna getrapt wordt. Dat mag gewoon niet, klaar.

Maar ik zou inderdaad eens goed gaan kijken naar jou eigen houding en manier van omgaan met je paard, want het is heel duidelijk dat daar iets misgaat. Of, beter gezegd; dat jij iets fout doet - want de oplossing hiervan ligt toch echt bij het verandering van jouw gedrag, zodat je paard weet dat dit gewoon nevernooit mag..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:23

DaniBanani, kijken hoe mijn paard is , doe ik ook;)
mijn paard is , gevoelig, dominant, en ( op dit moment) aan het uitproberen.
dat laatse , daar is ze nu mee bezig.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:27

Op het hoofd niet iig. :n
Sowieso is er dan iets anders mis, denk ik altijd. Paarden hoor je niet te slaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:27

Ja je mag best je paard een dreun verkopen, mits hij dit ook echt verdiend! En niet door jouw onkunde iets niet snapt of zelf de leiderrol overneemt omdat jij het niet kan/durft te zijn.

Waar je die mep geeft maakt niet zoveel uit. Als mijne het verdiend dan raak ik waar ik hem op dat moment raken kan. Is dat zijn kont dan is dat zijn kont, maar als het zn borst is maakt het me niet uit. Ik ga hem niet eerst omdraaien omdat dat me beter uit komt om te slaan, dan is t beessie allang vergeten waarom hij wordt gestraft. Ik sla alleen niet op het hoofd. En ook gewoon één flinke mep en niet 10 zachte tikjes.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:31

Je moet hem niet bewusteloos slagen he .. Maar een tik om te laten zien wie de baas is Jaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:33

Mijn shet heeft me eens een trap verkocht... Kreeg hij gelijk terug volgens Methode 42 (ik had de laarzen van mijn vader aan :D ).

Nee, paarden gaan 'in de natuur' ook niet al te zacht met elkaar om. Als een paard zo doet tegen het dominante paard krijgt hij ook een klap terug.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:35

het id me nou niet helmaal duidelijk , ik kan door de bomen het bos niet meer zien . nou wel of niet tip op het hoofd?

ik geef júíst een tik om te laten zien dat ik de baas ben .
ivm reactie jelle.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:38

Je moet aan je leiderrol werken door middel van je lichaamstaal en je houding, je wordt niet zomaar de baas over je paard als je hem een dreun geeft. Ja als ondersteuning misschien als hij ongevraagd in jouw ruimte komt en het niet genoeg is als jij hem wegstuurd met je lichaamstaal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:39

1133 schreef:
het is niet dat ik weinig ervaring met paarden heb .
ik heb wel vaker dit sorrt ponys/;paarden gehad , maar nooit zo heftig . en ik wil het graag zo rustig mogelijk en zonder al te veel boos worden oplossen . maar als mijn paard echt tever gaat , stel ik id wel zo´n vraag . maar als je vragen stelt , betekent dat niet dat ik zelf geen hersens heb hoor;).

Nergens zeg ik dat je geen hersens hebt. :n
Echter denk ik door dit antwoord wel dat jij jezelf overschat met je ervaring.. Dit is toch je eerste paardje?
Je eerste 2 vragen zijn echt beginnersvragen (wat nogmaals totaal niet erg is) Hulp bij deze problemen lijkt me wel noodzakelijk, omdat dit heel gevaarlijk kan zijn.
Bij dit soort verzet moet je gewoon weten wat je moet doen, anders wordt het nog erger en het corrigeren duurt dan nog langer en wordt nog moeilijker.

idd Jelleee

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:43

Je paard slaan om af te straffen vind IK niet erg hoor.

Paarden onder elkaar straffen elkaar ook door elkaar te slaan.

Als ik je verhaal zo lees vind ik dat je paard d'r grenzen moet kennen, en als jij iets tever vind gaan of als het echt gevaarlijk wordt kan je haar best een klap geven.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:45

ik heb dus de staleigenaar ingeschakeld , 42 jaar oud heeft ookal al een jaartje of 30 ervaring met paarden. die zou het een tijdje van me overnemen , ik bleef even staan kijken , en zag dus dat ie mijn paard een dreun verkocht. dus is het verstandig dat d staleiegnaar met zijn 30 jaar ervaring dit van me over kan nemen of niet>?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:50

Gewoon op het moment dat je paard steigert, een mep verkopen waar je het eerst bij kan. Het maakt niet zoveel. Wanneer je één keer op haar hoofd slaat, wordt ze echt niet meteen kopschuw hoor. Eerlijk is eerlijk. Die van mij heeft ook weleens een mep tegen haar hoofd gehad (wel één hele keer). Daarna waren de geintjes ook over.

Dat geitenwollensokkengedoe hier op bokt. Niet slaan.. Weet je hoeveel paarden daardoor gedrag als jouw paard laten zien en daarom zie ik zoveel onopgevoede beesten rondlopen. Die van mij weet duidelijk mijn grenzen en houdt zich daar ook aan. Iedereen is verbaast dat die druktemaker van mij wel braaf meeloopt en zich aan de regels houdt. Dat kan ook prima, mits je je aan de regels houdt. Maar die weet ook dat ze best een keer een mep kan krijgen. Ik wil dat ze achteruit gaat, als ik zachtjes met mijn hand duw. Ik ga niet met mijn volle gewicht lopen duwen, ik heb wel iets beters te doen. Als ze niet reageert, kan ze gewoon een mep op haar borst verwachten. Tijdens het rijden buiten vond ze ook dat ze moest gaan rondstuiteren. Als ik been gaf, vloog ze vooruit. Als ik haar inhield, dan kwam ze lichtjes omhoog. Toen heeft ze gewoon een mep tegen haar hoofd gehad. Daarna was het ook meteen over met dat geintje. Ik doe daar niet moeilijk over. Dit gedrag is onacceptabel en dat zal ze weten. Ik heb nu wel een pony die mij respecteert en geen gevaarlijke trucjes uithaald.

Ik zou zeggen: ga eens in de bak oefenen met wandelen. Ze moet met jou meelopen, eigenlijk ook zonder touwtje en je dan volgen. Ga ook tijdens het wandelen regelmatig een keer stilstaan en laat haar uit zichzelf stilstaan. Doet ze dit niet, zet haar dan stil. Is ze vervelend? Dan mag dat gerust hardhandiger. Dit kun je ook doen met af en toe aandraven (en jij dan rennen) Uiteindelijk leert ze op jou te letten en op wat jij doet. Je hoeft hier geen teken voor te geven, jouw paard moet reageren omdat jij iets verandert in je houding (je gaat sneller of staat stil). Dit hoort hij te volgen. Zo word je aan de hand wat meer de baas. Ik oefen dit ook nog regelmatig met mijn pony om haar geheugen weer even op te frissen. Dat is echt heel prettig in de omgang als ze zich aan deze regels houdt. Ik hoef dan ook bijna nooit boos te worden :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:59

1133 schreef:
ik heb dus de staleigenaar ingeschakeld , 42 jaar oud heeft ookal al een jaartje of 30 ervaring met paarden. die zou het een tijdje van me overnemen , ik bleef even staan kijken , en zag dus dat ie mijn paard een dreun verkocht. dus is het verstandig dat d staleiegnaar met zijn 30 jaar ervaring dit van me over kan nemen of niet>?

Lijkt mij idd heel verstandig. Verder lijkt me veel les ook heel verstandig zodat je een goede leider kunt zijn en je niet de staleigenaar nodig heb om je paard te corrigeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:09

Allereerst; hoe hou jij dit paard? Staat 'ie op stal? Komt 'ie zijn stal uit in deze periode? Staat hij wel eens met andere paarden dan? Wat voer je hem? Wat doe je uberhaupt met hem qua training?

Ik denk dat jij niet als leider gezien wordt door je paard en dan kun je schreeuwen en slaan wat je wilt, maar zo word je het ook niet, hoor. ;)
Misschien moet je je eens verdiepen in grondwerk om samen meer een band te krijgen en om te leren kijken naar de signalen die je paard aangeeft. Daarbij is de juiste timing bij een correctie enorm van belang. Maar allereerst moet je eens kijken naar hoe je je paard houdt. Want een 4-jarig energiek paard veel binnen houden, is niet eerlijk. Is dat het geval? Of niet?

Je verhaal komt op mij in elk geval over alsof het van kwaad tot erger gaat en dan ligt het echt niet aan het paard, maar wel aan jou. Klinkt hard, maar ik vind dat mensen altijd eens goed naar hun eigen aandeel moeten kijken bij dit soort problemen. Hier lees ik maar 'slaan' en onzin over eieren, maar mensen moeten eens bij zichzelf te rade gaan en zich realiseren dat het hier om een levend wezen gaat, die heel duidelijk aangeeft dat je niet goed bezig bent.

Zo. Ik heb gezegd. ;)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:13

je mag je paard best een tik verkopen als hij dominant over je wilt zijn, waar je die tik het beste kunt geven is op het schouder of het borst, waarom, zie maar in het wild hoe ze daar uitvechten wie de baas is...... en dan niet een tikje dat je een mug doodslaat, nee een fikse mep want zo'n paardenhoef komt ook flink hard aan daar dus dat kunnen ze wel hebben en zeker begrijpen wat het betekent, dat jij respect voor hem hebt maar dat dat andersom ook zo hoort te zijn.

succes ermee en beloof sla nooit tegen het hoofd!!!!!!!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:14

Twiggy2008 schreef:
Allereerst; hoe hou jij dit paard? Staat 'ie op stal? Komt 'ie zijn stal uit in deze periode? Staat hij wel eens met andere paarden dan? Wat voer je hem? Wat doe je uberhaupt met hem qua training?

Ik denk dat jij niet als leider gezien wordt door je paard en dan kun je schreeuwen en slaan wat je wilt, maar zo word je het ook niet, hoor. ;)
Misschien moet je je eens verdiepen in grondwerk om samen meer een band te krijgen en om te leren kijken naar de signalen die je paard aangeeft. Daarbij is de juiste timing bij een correctie enorm van belang. Maar allereerst moet je eens kijken naar hoe je je paard houdt. Want een 4-jarig energiek paard veel binnen houden, is niet eerlijk. Is dat het geval? Of niet?

Je verhaal komt op mij in elk geval over alsof het van kwaad tot erger gaat en dan ligt het echt niet aan het paard, maar wel aan jou. Klinkt hard, maar ik vind dat mensen altijd eens goed naar hun eigen aandeel moeten kijken bij dit soort problemen. Hier lees ik maar 'slaan' en onzin over eieren, maar mensen moeten eens bij zichzelf te rade gaan en zich realiseren dat het hier om een levend wezen gaat, die heel duidelijk aangeeft dat je niet goed bezig bent.

Zo. Ik heb gezegd. ;)

ik ben het helemaal met je eens, kijk naar het paard........ dan zie je jezelf, jij kunt ze maken en breken!!!!!!!!!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:19

op topic. schreeuwen tegen paard staat uitgebreid uitgelegt hoeveel voer hij krijgt , beweging , en weidegang.

vedrer zoals ik al veel heb gezegt, jullie hbben miss gelijk , ze moet meer naar buiten . maar dat is niet aan mij te regelen.
en hoe dan ook , moet je naar MIJ luisteren . hoe wild ze ook is.

trouwens ; lijkt het jullie verstandig om een tijdje niet te rijden en pas weer erop te stappen als ie braaf aan de hand is. want met ridjen is ie niet vervelend. was ik ookw el benieuwd naar ..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:20

Twiggy2008 schreef:

Zo. Ik heb gezegd. ;)

Je hebt een punt hoor, zeker wel. Maar er zijn gewoon momenten dat een paard vervelend gedrag gaat uitproberen en dan moet hij toch op zijn plek gezet worden. Om heel eerlijk te zijn: ik ben op zo'n moment meer van: beter één goede mep of brul, dan hierna dit gedrag nog 10x te moeten corrigeren. De TS is op een moment gekomen dat alleen maar 'foei' zeggen niet meer voldoende is en hier is is dus zeker een flinke correctie nodig imo.
Ik kan echt niet zo hard slaan (en dat is ook echt niet waar ik op uit ben) als een paard hoor. Die trappen elkaar ook af en toe, wanneer er eentje te ver gaat. Dit is ook je leiderspositie in de gaten houden. Corrigeren hoort er nou eenmaal bij.

Ook een paard met veel energie kan luisteren. Dit van mij is ook heel druk en ja, die loopt soms dribbelend naast mij mee. Maar ze loopt wel naast mij mee, met vier benen op de grond en in mijn tempo en dan vind ik het goed. Paarden mogen prima aangeven wanneer ze te veel energie hebben of het moeilijk vinden of geen zin meer hebben, maar dit kan ook op andere manier dan gaan lopen steigeren. Ik denk ook wanneer jij al reageert op de eerste tekenen van het niet mee willen werken, dus dan bijv. op jouw teken stopt met die oefening of een stapje terug doet in moeilijkheidsgraad. Dan zul je ook niet problemen krijgen met je paard die zover gaan als dit.
De TS heeft te laat ingegrepen en tsja, het paard moet nu boeten, want hij moet toch echt zich leren te gedragen. Dat hij bij een ander (weliswaar na een mep) zich wel kan gedragen, zegt genoeg. De TS zal nu dus hard en duidelijk moeten optreden, want zij moet haar leiderspositie weer terug zien te krijgen en dat is verschrikkelijk moeilijk. En tsja, helaas gaat dat regelmatig ook gepaard met een mep. Jammer voor het paard en zeker de schuld van de TS in dit geval, maar daar valt nu niks meer aan te doen. Nu gaan roepen dat ze niet moet slaan, vind ik juist uit den boze want zometeen wordt dit paard nóg vervelender. Dit is gewoon ronduit gevaarlijk en dit paard moet tot een halt geroepen worden en weer terug op zijn plek gezet worden. Bij de paarden gaat dit ook hardhandig, waarom mogen mensen dat dan niet hardhandig doen? Uiteraard mits dit juist getimed is en bij één goede mep blijft, niet je paard in elkaar gaan staan rossen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:23

Je kunt missschien beter een tik op de neus geven of hem een keer bij zn oren pakken.. Ik roep wel als die te ruw is AUW dan schrikken ze en dan moet je een soort zielig gaan doen.. maar niet te lang boos blijven

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:28

1133 schreef:

ik vind evengoed dat een man meer overhand heeft op een paard dan een vrouw....
mannen hebben al een zwaardere stem, die wanneer boos is, veel negatiever klinkt dan een vrouw

mijn pony's kunnen ook wel eens heel lelijk doen, en dan krijgen ze echt op hun donder hoor :Y)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:29

HeleneDas schreef:
Je kunt missschien beter een tik op de neus geven of hem een keer bij zn oren pakken.. Ik roep wel als die te ruw is AUW dan schrikken ze en dan moet je een soort zielig gaan doen.. maar niet te lang boos blijven

daar ben ik het totaal niet mee eens!
oren pakken gaat ten eerst nogal moeilijk als hij omhoog komt
je kan hem beter een schop onder zijn hol verkopen :Y)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 19:30

is het misschien ook een idee, om voordat ik met hem aan de hand ga werken , hem even te laten rennen? door hem even ´op te jagen´ zodat hij iets minder druk is ? of jaag ik hem dan juistw eg , en kan ik hem daarna niet meer kirjgen en heb ik hem helemaal wild gemaakt ?
idee?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:44

Dat zou ik niet doen. Hij moet gewoon luisteren, punt, en het moet niet nodig zijn dat jij hem eerst op moet jagen. En je loopt inderdaad het risico dat-ie dan helemaal staat te stuiteren.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:05

oke ikd acht vraag het ff;)
omdat ie weinig buiten komt etc, maar miss heeft t idd weinig resultaat , want hij is nauwelijks moe te krijgen ..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:10

trouwens misschien ook wel handig om te weten .
ze doet het alleen op plekken waar veel ruimte is . zoals enorm weiland. misschien kunnen jullie daar iets mee. en miss is het handig om te weten . in de bak is het ale een stuk minder . en op het tussenstukje (pad) van stal naar weiland doet ze het ook weinig . alleen is het geen optie om het ''dan maar'' in de bak te doen natuurlijk ookal gaat het daar beter . want ze moet gewoon overal leren luisteren .