Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Waratje schreef:liesje23 schreef:Dan kan ik twee jaar wel stoppen met rijden![]()
Als hij zn voortand wisselt of een kies, dan hoeft hij maar geen bit in?
Daar heeft hij echt geen last van.
Tuurlijk 'ontzie' ik hm wel, en longeer hm vaker met kaptoom.
Bovendien is het net een zadelmak paard, en ga ik na net acceptatie bit, niet bitloos rijden, en kan je midden in dit traject een paard niet even stilzetten, en zul je het dus anders oplossen.
Bovendien ben ik van mening dat een paard wat de hogere sport in moet uiteindelijk, net bitloos opgetoomt wordt.
Als jij je paarden op een fatsoenlijke manier inrijdt, maakt het bar weinig uit of je het met of zonder bit doet, want het eerste stuk hoor je van de voorkant af te blijven. Jij hebt liever dat je paard dat net het bit (in een rustige periode) heeft geaccepteerd in een periode dat hij meer last heeft van het wisselen tegen een bit maken? Heel slim, lijkt me.![]()
Bij het werk dat je met een paard in dit stadium doet is het helemaal geen probleem om het bitloos te doen, dat heeft geen enkele consequentie voor de latere sportprestaties (hoogstens positieve).
Anya schreef:In de VS (echt geen land met enorm veel scrupules als het om bitten gaat) kiezen ze er anders vaak voor om een paard dat wisselt op een bosal te rijden tijdelijk.
En het gros van die paarden komt echt in de sport terecht en worden daarna op shanks gereden. Dus je argument van sport en dus niet bitloos geldt niet
liesje23 schreef:Jij bent een typische bitloze voorstander![]()
Ik niet, en daar heb ik mn redenen voor.
liesje23 schreef:In de dressuursport is mijn argument wel degelijk van toepassing![]()
En bovendien hebben we hier te maken met de regelementen van NL en DLD.
Waratje schreef:liesje23 schreef:Jij bent een typische bitloze voorstander![]()
Ik niet, en daar heb ik mn redenen voor.
Laat de bitloosbrigade het maar niet horen![]()
![]()
Sorry meid, ik ben slechts voorstander van het gebruik van een geschikte optoming voor een combi paard/ruiter op enig specifiek moment. Ik rij al onze paarden gewoon met bit als ik dressuur, eentje daarvan rij ik buiten bitloos, omdat dat beter werkt voor ons. En ja, tijdens het wisselen van eentje heb ik er tijdelijk een sidepull aangehangen om te zorgen dat hij geen afkeer kreeg van het bit (waar hij nu dus weer gewoon heel fijn op loopt). Met die sidepull kun je ook gewoon je aanleuning krijgen, is geen enkel probleem. Een paard van 4 hoeft ook nog niet meer dan dat te doen, dat komt pas wat later in de training (als je verstandig bent).liesje23 schreef:In de dressuursport is mijn argument wel degelijk van toepassing![]()
En bovendien hebben we hier te maken met de regelementen van NL en DLD.
Ik vrees dat ik het niet met je eens ben. En die regelementen geven niets aan over wat jij thuis met je training doet en die verplichten je ook niet om 3x in de week te starten (met bit). Je kunt ook kiezen om tijdens zo'n wisselepisode even niet te starten, daar wordt het paard over het algemeen eerder beter dan slechter van.

Drrrassic schreef:Heel moeilijk uitleggen maar ik ga het proberen.
Dit is vaak omdat je niet met je hand meegaat met het hoofdstel, het bit knalt tegen z'n/d'r tanden aan en dat doet pijn; hoofd schiet omhoog. Dus op een ander manier het hoofdstel anders in doen.
trekpaard15 schreef:hallo
wij hebben dit zelf ok gehad in het begin en hebben de bit 1 gaatje laten zakken en als die in is weer een gaatje omhoog gedaan en het bit voldoen met een beetje stroop zo is het ons gelukt
maaikedewit schreef:Drrrassic schreef:Heel moeilijk uitleggen maar ik ga het proberen.
Dit is vaak omdat je niet met je hand meegaat met het hoofdstel, het bit knalt tegen z'n/d'r tanden aan en dat doet pijn; hoofd schiet omhoog. Dus op een ander manier het hoofdstel anders in doen.
Dat doe ik niet hoor:)
Ze doet eigenlijk het bit wel vaak makkelijk in, soms heeft ze gewoon geen zin:P
Maar ze heeft haar hoofd vaak dan al hoog.
Maar het is wel een goede tip als je idd ht bit tegen zijn tanden aanknalt..
ik had in het begin van het topic even wat duidelijker moeten zijn en veel info moeten geven.. sorrie daarvoor..
Je moet dus juist wel met je hand meegaan.
maaikedewit schreef:Drrrassic schreef:Heel moeilijk uitleggen maar ik ga het proberen.
Dat doe ik niet hoor:)
Ze doet eigenlijk het bit wel vaak makkelijk in, soms heeft ze gewoon geen zin:P
Maar ze heeft haar hoofd vaak dan al hoog.
Maar het is wel een goede tip als je idd ht bit tegen zijn tanden aanknalt..
ik had in het begin van het topic even wat duidelijker moeten zijn en veel info moeten geven.. sorrie daarvoor..
Je moet dus juist wel met je hand meegaan.
[/quote]
)Zilfstar schreef:Hoi TS. Ben zelf 35 en 1,59 klein en heb ook een Fries. Eentje van ong 1,60 op de schoft. En ook hij (toen ik hem net had) deed zijn hoofd omhoog of alle kanten op met indoen van het bit.
Ik ben begonnen om zonder hoofdstel "Laag" te trainen en als hij dan zijn hoofd omlaag deed hem te belonen met hoge stem en veel gekroel. Koekje kan natuurlijk ook, of stukje appel. Maar mijn paard was al erg verwend met snoep bij de vorige eigenaar, dus dat heb ik niet gedaan. Maar zo kreeg hij in elk geval het gevoel dat zijn hoofd omlaag doen niks bedreigends is maar zelfs leuk (inmiddels staat regelmatig mijn kleine meid van 5, 1 meter hoog hem te poetsen. Als ze dan "laag" vraagt staat hij met zijn neus bijna tegen de grond zodat zij zijn manentop kan kammen)
Mijn paard was bang voor het bit/hoofdstel (en het zadel trouwens). Door zijn gedrag had ik echt het idee dat opzadelen bij hem altijd nogal grof gebeurd was met enig gooi en smijtwerk. Ik heb gewoon elke keer met veel geduld opgezadeld en hem vertrouwen gegeven. Ook doe ik het bit rustig in, sla het niet tegen zijn tanden, en praat eigenlijk continue tegen hem.
En op een dag is hij gewoon laag gekomen met zijn hoofd (meteen beloont met veel gekroel!) en merkte hij dat ik dat bit rustig indeed en sindsdien doet hij het hoofd niet meer omhoog/ heen en weer. Maar ik BLIJF rustig, kalm en vooral heel veel geduld hebben. Ook als hij wel eens wat drukker is. Mijn tip: ga er echt nooit nooit nooit haastwerk van maken. Als jij gestressed binnen komt en even snel wil opschieten, kan best dat jouw Fries dan denkt: ja daaaaag! Zo heb ik er geen zin in.
Dus wees kalm en rustig ELKE KEER dat je het hoofdstel in gaat doen. En probeer op te letten, die keren dat zij wel het hoofd omhoog doet of jij je misschien gespannen voelt, wil opschieten of ongeduldig op haar overkomt. Ik heb wel geleerd dat een paard heeeeeel erg veel op de lichaamshouding/ taal van zijn baas reageert!!
Succes!

Bay schreef:Hoe lang heb je je verzorgpaard al? En is dit al de hele tijd een probleem? Het kan namelijk s winters best een probleem zijn voor de arme paardjes. met vries kou buiten worden bitten ook erg koud (voel maar volgende keer aan de bit voordat jij het in doet). We vragen al veel van de paarden om een metalen ding in hun mond aan te nemen, laat staan een ijs koude metalen bit! En sommige mensen laten dan ook de bit tegen de tanden klappen als ze dat in doen. Ik zou dat zelf niet zo leuk vinden
Probeer volgende keer de bit eerst op te laten warmen door bijv het van de hoofdstel te doen en even onder je trui te houden. Als dit langer een probleem is geweest zal dit het niet oplossen maar het maakt het voor je paard tijdens de koude wintermaanden wel een stuk prettiger!
KiWiKo schreef:je kan het verhelpen door zelf handiger te worden