paard bokt bij aanspringen in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:24

bandankt voor je tips Sassol
ik zal is proberen als ik hem harder laat draven als dan beter gaat
het word nu wel minder moet ik zegen hij geeft nu bok galopeerd meteen weg hij had ook wel is dat die op ze plaats bleef bokken
amigo je mag gewoon nog reageren hoor denk dat wij net me kaar verkeerd begrepen :(:) hebben

WowAmigo

Re: paard bokt bij aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:55

Mijn vermoeden is dat ie niet voldoende van achter naar voren gereden is/wordt c.q. niet voldoende aan je been (snel reageren en aan je been zijn zijn twee dingen ;-)) en dat ie met aangalopperen teveel op de rem staat...

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:00

WowAmigo schreef:
Mijn vermoeden is dat ie niet voldoende van achter naar voren gereden is/wordt c.q. niet voldoende aan je been (snel reageren en aan je been zijn zijn twee dingen ;-)) en dat ie met aangalopperen teveel op de rem staat...

als ik hem been geef dan doet hij meteen wat ik van hem vraag
ik zal morgen is proberen dat ik langer van vooren laat dit zal ook wel helpen met aanspringen denk ik
van stap naar galop reageert hij ook goed of moelijke zij gangen rijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:09

dus toch een ruiterfout misschien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:23

ik heb zat oplossingen........ een ervan is ga naar de dierenarts, de andere is ga goede instructie halen..........

hoeveel oplossingen wil je?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:24

jannie8 schreef:
als ik hem been geef dan doet hij meteen wat ik van hem vraag
ik zal morgen is proberen dat ik langer van vooren laat dit zal ook wel helpen met aanspringen denk ik
van stap naar galop reageert hij ook goed of moelijke zij gangen rijden

Ja, maar naar voren gaan en naar voren gaan als in "paard vertrekt van achter uit waarbij de beweging over de rug naar voren in je hand terechtkomt" daar zit nogal eens een wereld van verschil in. De overgang van stap naar galop is heel makkelijk voor een paard dat zich niet lang wil maken bijvoorbeeld :D , opzij gaan is ook een eitje als je een beetje hittepetit bent die zich graag een beetje kort maakt en opkrult!

Probeer maar eens in verlichte zit, langer teugeltje en dan flink naar voren schakelen in de galop. Als ie zich mooi lang wil maken, neus eruit en gassen maar dan kan het zijn dat ie goed is, maar heeel vaak willen ze dan niet écht vertrekken en houden ze zich een beetje vast in de rug. Ook paarden die heel vlug zijn kunnen dat hebben, die reageren wel snel, maar niet op de juiste manier. En dat kom je weer tegen bij het aangalopperen. Ze moeten dan in de galop mooi het koppie willen laten hangen zeg maar en geen "holle rug trekken".

En verder is KiWiKo misschien beetje kort door de bocht maar over het algemeen heeft die het toch wel bij het juiste eind volgens mij ;-)

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:31

Als alle genoemde problemen volgens jou niet aan de orde zijn wordt het wel erg moeilijk he!
Je nederlands is trouwens erg gebrekkig; ben je nog heel jong of ben je buitenlands?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:50

Misschien dus toch een goede instructrice zoeken. Als je lichamelijke problemen wilt uitsluiten moet je naar de dierenarts...

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:51

Henkjan schreef:
Misschien dus toch een goede instructrice zoeken. Als je lichamelijke problemen wilt uitsluiten moet je naar de dierenarts...

als je eerste deel ook had gelezen dan staat er dat die niks mankeert

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:04

jannie8 schreef:
Henkjan schreef:

als je eerste deel ook had gelezen dan staat er dat die niks mankeert

Hoe weet je dat zo zeker?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:16

Zoals ook anderen al hebben gezegt , je paard is idd nogal jong om al aan dat trainingsniveau te staan, maar er zijn idd soms uitzonderingen.
Jij hebt dus een paard gekocht dat heeeeeelllll ver boven jouw niveau uitsteekt, en das mssn ook een deel van het probleem.
Wat " Kiwiko " ook al aangaf ga ik zeker in mee , hij heeft echt groot gelijk, het is ofwel het paard dat iets mankeerd of het is de ruiter die iets fout doet.
En in de meeste gevallen is het steeds dat laatste, dus ook ik zeg kijk naar jezelf, wijs met je vinger aar de schuldige, en dat ben jij.
Zoek een goede instructie, een manégelesje is wat dit hier betreft eigenlijk waardeloos, alleen met privéles kan je hier mee geholpen worden, dit kan eventueel ook in een manége natuurlijk.
Werk aan jezelf en het paard zal verbeteren.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:20

aeolusnr1 schreef:
Zoals ook anderen al hebben gezegt , je paard is idd nogal jong om al aan dat trainingsniveau te staan, maar er zijn idd soms uitzonderingen.
Jij hebt dus een paard gekocht dat heeeeeelllll ver boven jouw niveau uitsteekt, en das mssn ook een deel van het probleem.
Wat " Kiwiko " ook al aangaf ga ik zeker in mee , hij heeft echt groot gelijk, het is ofwel het paard dat iets mankeerd of het is de ruiter die iets fout doet.
En in de meeste gevallen is het steeds dat laatste, dus ook ik zeg kijk naar jezelf, wijs met je vinger aar de schuldige, en dat ben jij.
Zoek een goede instructie, een manégelesje is wat dit hier betreft eigenlijk waardeloos, alleen met privéles kan je hier mee geholpen worden, dit kan eventueel ook in een manége natuurlijk.
Werk aan jezelf en het paard zal verbeteren.

hoe kom je der bij dat ik manege les krijg ?????? het is me eigen paard voor de duidelijk-heid

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:26

Wat wil je nou eigenlijk horen, jij doet het goed , je paard doet het goed, je heb goed les, je paard mankeert niks en als iemand meedenkt is het meteen fout...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:27

maar het bokt wel bij aanspringen in galop........ :D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:28

hoe kan dat toch als alles goed is.... ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:30

Mijn paard deed dit ook. Ze vond het lastig om bij elkaar te blijven en dan aan te springen, want tja dan moet je je achterhand er goed onder zetten. }:0

Was een combinatie van het een beetje moeilijk vinden en ook eigenwijsheid. Het bokken was als verzet tegen mijn been. Ze heeft dit trouwens snel afgeleerd. }>

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:34

Skygirl schreef:
Mijn paard deed dit ook. Ze vond het lastig om bij elkaar te blijven en dan aan te springen, want tja dan moet je je achterhand er goed onder zetten. }:0

Was een combinatie van het een beetje moeilijk vinden en ook eigenwijsheid. Het bokken was als verzet tegen mijn been. Ze heeft dit trouwens snel afgeleerd. }>

bij hem is geen uit proberen hij is erg op mij gericht zo wel in de training als in de omgang
ik zal morgen is kijken wat ik aan ga doen in me trainig moet zegen dat het wel beter word niet erger :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:39

jannie8 schreef:
Skygirl schreef:

bij hem is geen uit proberen hij is erg op mij gericht zo wel in de training als in de omgang
ik zal morgen is kijken wat ik aan ga doen in me trainig moet zegen dat het wel beter word niet erger :D

Ja dat was zij voor de rest ook hoor, maar dit vond ze gewoon moeilijk. ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:41

Jeetje TS, je bent wel erg dirigerend tegen iedereen zeg. Mensen geven optie's die jij liever niet wil horen en je roept gelijk dat ze dan liever niet hoeven te reageren.

Wil je wel tips??

Als jij perfect rijdt en je paard medisch perfect in orde zou ik het of zo laten of een tik met de zweep geven.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:44

jannie8 schreef:
Skygirl schreef:

Ik zie trouwens net dat je paard tot Z1 is afgericht. Zou het kunnen zijn dat je misschien je hulp te groot geeft en hij daardoor in verzet komt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:45

nee dat kan niet want het is geen ruiterfout :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:51

Ik denk dat ik het weet :D

Er zit een bakkabouter met kattapult en die schiet steentjes als ze aangalopeerd, geen paard of ruiterfout dus...;)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:04

iemand nog tips waar ik wat aan heb

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:05

jannie8 schreef:
iemand nog tips waar ik wat aan heb

Proberen zo een klein mogelijke hulp te geven voor het aanspringen. Enkel je kuitspieren aanspannen, als je paard echt goed aan het been is zou hij daar goed op moeten reageren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:06

yep goed les halen en een va erbij halen.........