Wat betekend het als een paard dr hoofd op je schouder legt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Re: Wat betekend het als een paard dr hoofd op je schouder legt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:48

Ja ik vind dat ook, maar zat even te wachten op iemand die hierin met me mee zou gaan.
De mijne doet t soms in de bak als ze heel lui is en dan dr hoofd op mn schouder legt, dr ogen sluit en in slaapt valt.
Maar ze doet t ook bij mensen die onzeker overkomen en dan legt ze met meer kracht dr hoofd neer en dan gaat ze ook nog s alle kanten op met dr hoofd, zodat mensen uit balans raken.
En dát is nou dominantie, ook al blijft iedereen zeggen: "Ahhh wat lief"

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:50

LiVetime schreef:
Ja ik vind dat ook, maar zat even te wachten op iemand die hierin met me mee zou gaan.
De mijne doet t soms in de bak als ze heel lui is en dan dr hoofd op mn schouder legt, dr ogen sluit en in slaapt valt.
Maar ze doet t ook bij mensen die onzeker overkomen en dan legt ze met meer kracht dr hoofd neer en dan gaat ze ook nog s alle kanten op met dr hoofd, zodat mensen uit balans raken.
En dát is nou dominantie, ook al blijft iedereen zeggen: "Ahhh wat lief"

hahahaha nou hier is je persoon hahahahah (heb net even je profiel gekeken, dat je ook NH doet en daar leer je ook meer uit het gedrag dan alleen rijden met je paard) maar inderdaad ik ben het helemaal met je eens!!!!!!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:57

Mijn paard mocht dat ook jarenlang bij mij doen, ik vond het zo lief :D Alleen was mijn paard behoorlijk dominant en hoorde ik van iemand dat dit ook een teken van dominantie kon zijn. Ik heb het daarom niet meer toegestaan om te kijken of zijn gedrag daardoor ook zou veranderen en sindsdien was Ademo inderdaad veel 'makkelijker'. Stiekem vind ik het wel jammer, want ja het blijft gewoon een vertederend gebaar, maar bij Ademo was het blijkbaar toch vooral een stukje dominantie... Misschien dat het ene paard het meer laat doorwerken in zijn gedrag dan het andere?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:01

Ha, wilde net zoiets neerzetten Toderien. Ik verzorg twee jonge ruinen en vooral eentje is in de omgang, ook met andere paarden, nogal dominant. Bij mij legt hij ook z'n hoofd op mijn schouder, drukt me dan tegen zich aan en dan is het de bedoeling dat ik ga schouderraggen. Doe ik dat niet dan probeerd hij te bijten of gaat ie met z'n voorbeen graven. Echt een beetje proberen de controle te krijgen. Jammer voor hem heb ik hem allang door. Ondertussen weet hij wel dat ie voorzichtig en netjes moet vragen om een knuffel, ik geloof dat hij eindelijk doorkrijgt dat ik niet te commanderen val. :P
De ander doet het liever, die legt te pas en te onpas zijn hoofd in mijn nek, schouder of hoofd. Dan kijkt ie met een schuin oog en is ie bijna die man van de Monatoetjes 'gezellig hé?'. Zijn manier van zonnen ook, bij de andere paarden doet hij het ook, daar zijn vooral de konten een geliefd hoofdsteuntje.
De dames doen dan weer, als ik in de bak of het landje zit, hun hoofd op dat van mij om dan een beetje weg te dommelen. Erg lief bedoelt, maar mán wat is zo'n paardenhoofd zwaar!
Het enige echte nadeel vind ik dan dat ze het ook doen als ze net gedronken hebben of in een modderplas hebben gerommeld. Alsof ze het er om doen! 'Kom, gaan we wedstrijdje doen, wie laat meissie het hardst gillen, ken je lachen!'

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:02

Omdat geen enkel paard gelijk is aan een ander paard zijn er natuurlijk ook heel veel verschillen in het gedrag van paarden onderling.
Als je weet wie jouw paard is, dan weet je ook in welke mate je dingen kunt toestaan en wat met dominantie heeft uit te staan en wat gewoon een teken van vriendschap is.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:10

Idd LiVetime, wat ik makkelijk toesta bij de oudste merrie hoef ik geen moment te proberen bij die rooie dondersteen en hoewel zijn broer ook wat postpuberneigingen heeft op het moment (die is 3,5 nu) is die toch ook weer heel anders qua dominant gedrag. En terwijl zuslief ook geen behoefte heeft er duidelijke eigen meningen op na te houden bij mensen is zij wel diegene die die jongens weer onder controle houdt. Zó leuk om te zien hoe verschillend die karaktertjes zijn en hoe dat onderling met elkaar omgaat. Kan soms wel uren naar hun gerommel kijken. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:11

precies :D

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:21

ben het met deze hele pagina eens!!!!!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:25

Zo en dat is iets wat waarschijnlijk in de hele Bokt-historie nog niet is voorgekomen dat iemand het een hele pagina lang met iedereen eens is :))

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:26

LiVetime schreef:
Zo en dat is iets wat waarschijnlijk in de hele Bokt-historie nog niet is voorgekomen dat iemand het een hele pagina lang met iedereen eens is :))

hahahah eens moet de eerste keer zijn hihihihi, de vorige pagina was ik het niet met iedereen eens ''sorry'' voor die mensen

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:37

Het ligt er inderdaad een beetje aan op wat voor manier het paard het doet. Als het opdringerig is, dan is het echt dominantie.
Maar komt hij gewoon met zijn neusje beetje snuffelen en doet voorzichtig, dan denk ik dat het meer contact zoeken is.

Maar goed, was al eerder gezegd he :D

Trouwens, honden en paarden vergelijken kan je niet doen ;)
Totaal verschillend.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:38

Trouwens, honden en paarden vergelijken kan je niet doen
Totaal verschillend

dierengedrag lijkt altijd op elkaar.....

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:43

Todorien schreef:
Totaal verschillend

Ja natuurlijk, maar er zit een verschil in een dier dat vlees eet of een dier die gras eet ;) Honden leggen elkaar op hun rug om te domineren, Heb jij een paard zich wel eens op zijn rug zien draaien voor een ander paard?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:44

_Chendo_ schreef:
Todorien schreef:
Totaal verschillend

Ja natuurlijk, maar er zit een verschil in een dier dat vlees eet of een dier die gras eet ;)

het ging over het gedrag niet over hun levingswijze..... maar goed dat past hier niet in het topic dus gaan we ook niet verder op in :P

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:46

Citaat:
het ging over het gedrag niet over hun levingswijze..... maar goed dat past hier niet in het topic dus gaan we ook niet verder op in :P

Als je het zinnetje eronder ook quote, dan hebben we het over gedrag ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:59

Hoofd op mijn schouder leggen mag van mij, maar niet schuren over mijn rug na het rijden. Ik heb begrepen dat dat een vorm van dominantie is.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:27

Ik denk dat het een beetje van het karakter van je paard afhangt. Het kan dominantie zijn (een merrie zal ook over haar veulen gaan "hangen") maar evengoed vertrouwen. Ik laat het ook wel eens toe maar ik bepaal ook wanneer het ophoudt. Als je paard begrijpt wanneer hij in jouw "terrein" mag en weer weg moet, dan kan je er beiden van genieten.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:03

Ik denk een deel tederheid, maar ook een deel dominantie.. Als het bij hoofd neerleggen blijft en ogen sluiten is, is het tederheid en gewoon vriendelijk.. Begint het paard te duwen of je kleren vast te pakken, dan moet er een ander contract ondertekend gaan worden, want dan wordt het een robbertje stoeien ;) .. Al is dit niet heel gemeen, geef wel goed je grenzen aan in het kroelen en knuffelen :j .

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:15

_Chendo_ schreef:
Honden leggen elkaar op hun rug om te domineren, Heb jij een paard zich wel eens op zijn rug zien draaien voor een ander paard?

Whahaha, sorry heeel offtopic maar dit bracht echt zo'n grappig beeld in me op _O- *ziet het helemaal voor zich*

Sja verder eigenlijk niets nuttigs toe te voegen omdat ik dan ga herhalen. Ben van mening dat het per paard maar ook per situatie verschillend is en dat dit ingeschat moet worden waarop je bepaald of je het accepteerd of niet..

Is het trouwens echt zo dat wrijven na het rijden ook een teken van dominantie is?? Ik meende namelijk altijd dat dat was omdat
het hoofdstel op bepaalde zenuwpunten drukt waar dus spanning op komt te staan. Zodra men dan stopt en het hoofdstel gaat af, verdwijnt die spanning en krijgen ze een soort van 'jeuk' op die drukplekken..

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:20

Harley doet dit ook vaak :D hij is niet dominant.
Maarre hij gaat dan ook vaak mijn gezicht afzitten likken of mijn oren wat betekend dat dan?
Mijn vriend word er af en toe jaloers van :P

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:56

Ik denk ook dat dit een teken van vertrouwen, respect is, lief bedoeld dus :)
Mijn vorige vzpony deed dit ook erg veel bij mij, vanaf we stonden te kroelen legde hij toch vaak zijn hoofdje op mijn schouder :D

jij_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:10

Als je in de box staat te poetsen, kletsen enz. en ze knabbelen aan de kraag van je jas...is dat dominantie? of is dat meer plagen, spelen?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:13

Mijn poown doet het altijd als ik eens een keertje ruim de tijd voor d'r neem en geen haast heb. Dan is het een soort van bevestiging ofzo; 'Goedzo baas, je bent lekker relaxed zo :j '

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:36

Mijn merrie doet het als begroeting, als ik naar haar toe loop in het land krijgt zij een kriebel en ik een hoofd lichtjes op mijn schouder. Dat is geen teken van dominantie, ze drukt niet, duwt niet en bijt ook niet. Ze legt gewoon haar hoofd tegen dat van mij aan.
Dan heb ik nog een 2.5jarige ruin, die niet weet wat dominantie is :') en de grootste knuffelkont is die erop vier benen rondloopt. Die komt dan om een knuffel vragen, kriebelt in je haar/je gezicht/je hals.. Echter zonder te duwen of te dwingen. Heb ik er geen zin in dan accepteert hij dat ook zonder morren.

Ik ken echter ook paarden die het doen en je dan naar beneden willen drukken, je hoofd opzij beuken en meer van dat soort narigheid. Dat is een hele andere vorm van 'hoofd-op-schouder' en dat wordt ook absoluut niet door mij getolereerd.

michelledepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:18

Mijn paard is het aller makste paard wat ik oooooit heb meegemaakt.. ( ja heb er al veeeel meegemaakt )
Hij is nooit stout, hij loopt altijd braaf etc.
Hij houdt enorrmm van kroelen, en dan legt hij ook wel zijn hoofd op mijn schouders, of zelfs op mijn hoofd, en op mijn hoofd als ik mijn cap op heb !
Bij hem denk ik dat het geen dominantie is, omdat het zo'n goedzak is