luchtzuigen = muilkorf???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re: luchtzuigen = muilkorf???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:00

Ik ben het wel eens met Abeltje. Hij komt ook veel te weinig buiten.
Je zegt dat hij nog enorm speels is. Imo hoort hij lekker in de weide om zijn ei kwijt te kunnen, 2 uur is veel te weinig.

Ook ik ben het er mee eens om de band eraf te halen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:02

Mijn advies, zet 'm minstens 8 uur per dag buiten, ik denk niet dat het dan over is maar beter dan 2(!!!) uur. Ik denk niet dat je de mogelijkheid hebt om 'm 24/7 buiten te zetten maar dat is wel het beste.
En laat de band er lekker af! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:06

sammie18 schreef:
Dat artikel waar ik eerder naar refereerde gaf aan dat de meeste paarden die luchtzuigen zijn gebaad bij maagcomposium(van de groene oss als ik het zo uit mijn hoofd goed heb)

Uit t onderzoek kwam idd naar voren dat maagcompositum het luchtzuigen met bijna 40% verminderde en Pronutrin met bijna 30%. Het zal echter per paard verschillen welk middel goed werkt. Net als bij ons, werkt ook bij paarden niet elk middel voor álle paarden evengoed. Verder zijn er inmiddels een meer middelen op de markt, daar ken ik lang niet allemaal de werking van.
Als je met de middelen uit t onderzoek wil werken, zou ik echter starten met het maagcompositum, dit is veel goedkoper dan Pronutrin. Werkt t niet, kun je altijd nog Pronutrin proberen.

TS: kijk eens in het luchtzuigertopic...
Samengevat komt t op t volgende neer:
- je paard zoveel mogelijk naar buiten...dus niet minstens 2 uurtjes, maar véél meer!
- je paard zoveel mogelijk ruwvoer geven en zo min mogelijk krachtvoer!
- Een luchtzuigband is slecht...heel slecht...heel veel ellende van gezien!
- voorkom niet dat je paard kan zuigen, maar geef hem er een speciaal met rubber afgedekt plekje voor!
- luchtzuigen kan geen kwaad, veroorzaakt geen koliek, magere paarden, enz. Vaak hebben deze dingen dezelfde oorzaak als het luchtzuigen, namelijk problemen met t maagdarmkanaal!
- je paard zal er niet meer mee stoppen als hij het langer dan een x aantal maanden doet, het is een littekengedrag geworden waarvan de oorzaak dus afwezig kán zijn.
- dit betekent niet dat je er dus niets meer aan hoeft te doen!!!
-luchtzuigen wordt niet nageaapt...TENZIJ de omstandigheden voor de andere paarden ook dusdanig slecht zijn, dat het zien van een luchtzuiger de druppel is. Hier moet dus direct actie worden ondernomen om de omstandigheden te verbeteren.
- eventueel een middel geven ter verbetering/ondersteuning van het maagdarmkanaal.

Wil je nog meer weten, kijk dan in het luchtzuigertopic of stuur maar een pb. ;)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:15

Equidea schreef:
Je paard verveelt zich door slechte huisvesting.
Ga je deze symptomen nu onderdrukken (muilkorf, nekband etc), dan vind hij wel iets anders, en dan ben je nog veel verder van huis!

Ga eerst de oorzaak maar eens aanpakken (= slechte huisvesting, teveel op stal).
Een paard dat 24/7 op de wei staat, zal op een uiterst zeldzaam geval na dat helaas al te ver heen is, niet luchtzuigen.

mee eens!

Paarden nemen overigs geen stal ondeugden van elkaar over, dat is een fabeltje. Luchtzuigen is een stereotyp gedrag of gedrag dat er op wijst dat hij pijn heeft, gedrag wat uit verveling voor komt.

Geen muilkorf of ander hulp middel dus om je paard binden, maar de oorzaak van het probleem boven water halen en dat aanpakken, niet je paard dus! Veel afwisselen én veel weidegang. Ik denk dat jou paard gewoon te weinig prikkels krijgt en dat hij zich ontzettend verveeld, en dat de band om zijn nek alleen maar voor meer stress zorgt.

edit: zorg voor afwisseling in zijn stal, wat dacht je van een yollie bal? of zo'n lik-it op hangen dat hij hem niet tegen de muur kan duwen? Hooi in een graasbox doen zodat hij langer over zijn hooi doet? Een bal die je in zijn voerbak legt waar brokken uitrollen als hij ermee speelt?
Je hebt tal van paardenspeeltjes die verveling in de box tegen gaan. Bied elke dag een andere speeltje aan zodat het leuk blijft, iets wat er 24 uur per dag hangt word ook saai. Maar haal alsjeblieft die band eraf!

Tanja

Re: luchtzuigen = muilkorf???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:26