steigeren en bokken. Hulp gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:30

Je bent een maand geleden verhuist en toen lag er dus allemaal sneeuw. Stond het paard op stal? Alleen in een paddock, buiten met andere paarden?
Hoe werd ie gehouden op de vorige stal, wat zijn de verschillen?
Een verhuizing doet heel veel met een paard, kan een half jaar duren voordat ie er helemaal van hersteld is.

Je zegt dat ie dit gedrag ook toonde toen een vriendin erop zat en teveel vroeg, denk dat dat nu ook het probleem is.
Beest is net verhuist, weinig gedaan en jij wil na 1x grondwerk al weer rijden. Denk dat het allemaal iets teveel was voor dit (wat ik begrijp) toch wel gevoelige beestje.

Edit: dat trillen met de huid als je aan de schoft zit, doet mijn paard ook, en ik rij zonder zadel;) Misschien voelt het wel hetzelfde aan als een vlieg en kietelt het gewoon.

Equiine

Re: steigeren en bokken. Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:52

Ligt het niet aan het exterieur van je paard?Of is dat allemaal oké?

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 19:38

Sassol schreef:
Je bent een maand geleden verhuist en toen lag er dus allemaal sneeuw. Stond het paard op stal? Alleen in een paddock, buiten met andere paarden?
Hoe werd ie gehouden op de vorige stal, wat zijn de verschillen?
Een verhuizing doet heel veel met een paard, kan een half jaar duren voordat ie er helemaal van hersteld is.

Je zegt dat ie dit gedrag ook toonde toen een vriendin erop zat en teveel vroeg, denk dat dat nu ook het probleem is.
Beest is net verhuist, weinig gedaan en jij wil na 1x grondwerk al weer rijden. Denk dat het allemaal iets teveel was voor dit (wat ik begrijp) toch wel gevoelige beestje.

Edit: dat trillen met de huid als je aan de schoft zit, doet mijn paard ook, en ik rij zonder zadel;) Misschien voelt het wel hetzelfde aan als een vlieg en kietelt het gewoon.

Mijn paard staat niet alleen, staat gewoon buiten met andere paarden. Ik heb niet teveel gevraagd, ik zat er nog maar een half rondje op en was ook niet veel meer van plan. Ik ben daar altijd zeer secuur in, niet iemand die het paard overvraagt. (klinkt misschien wat arrogant maar ik ben iemand die zeer veel rekening houdt met mijn paard)
De vriendin vroeg teveel want hij bleek nog last te hebben van zijn been. Dat is nu over.

Normaal gesproken kan ik prima aan zijn schoft komen, maar nu wordt hij echt pissig. Niet het effect van kietelen.
Wel geloof ik dat hij nu wat heftiger kan reageren omdat een verhuizing natuurlijk wat gewenning kost.

Nou ja, ik wacht de mening van de veearts morgen even af. Is alles in orde dan was het misschien toch de verhuizing. Lastig hoor dat ze niet kunnen praten. ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:51

Wat ik me afvraag. Je paard heeft ruim een jaar stil gestaan. De afgelopen tijd heb je vooral grondwerk gedaan.Je bent zelf niet zo'n zekere ruiter...
Is het dan niet beter om iemand erbij te vragen die je paard opnieuw 'inrijdt'?

Als medische zaken zijn uitgesloten, zou ik je paard door iemand laten doorrijden die ervaren is en lef heeft om zo'n paard weer 'aan de gang te krijgen' en z'n 'spelletjes' de baas is.
Heb je nog contact met de vorige eigenaar?
En heb je zelf de afgelopen 1,5 jaar gereden, of heb je ook 'stil gestaan'? Dat zou wat mij betreft veel verklaren.... dan moet je aan je zelfvertrouwen bouwen voor je weer op dit paard stapt, bij voorkeur onder goede begeleiding.
Succes.

Clyde

Re: steigeren en bokken. Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 08:17

Ik heb wel gereden deze anderhalf jaar. Ik rijd op het paard van mijn vriendin, ik heb ook lessen gevolgd. Dus ik heb zelf niet stil gestaan. Maar het weer opbouwen onder begeleiding was ik ook mee bezig. Ik heb daar hulp bij. Ik vind dat zelf ook verstandig.

Als alle medische redenen zijn uitgesloten of opgelost, dan moet ik er maar even over nadenken, hoe ik dit weer verder ga aanpakken met hem.

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:47

ik hoop dat het snel is opgelost...ik heb een beetje vergelijkbaar probleem met mijn fries die 'schrikt' en er dan hard vandoor gaat en ik eraf lig.... :(

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 09:02

mf1979 schreef:
ik hoop dat het snel is opgelost...ik heb een beetje vergelijkbaar probleem met mijn fries die 'schrikt' en er dan hard vandoor gaat en ik eraf lig.... :(

Ja dat is ook niet fijn. Hoop voor jou dat hij wat minder schrikkerig wordt.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 19:39

Hoi allemaal,

De veearts is geweest. Prins zijn rug is in orde maar er zit een druk plek van de deken op zijn schoft. Het zadel heeft hij ook nagekeken maar dat was niet de oorzaak. Het dek of bontje is er tegenaangekomen en dat deed erg pijn.
Hij adviseerde om of met dek of met bontje te rijden, niet met beide. Het duurt een dag of tien om te genezen.

Het al een andere deken voor hem besteld met lange hals. Ben wel opgelucht. Bedankt nogmaals voor de tips.