hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:07

Bomba schreef:
Ik begin met huisarrest. :D

_O-

Nee sorry, dat vind ik niet psychologisch verantwoord. :n
Ze moeten van mij altijd sorry zeggen, dan snappen ze wat ze aanrichten door te bijten.
Ook bij vriendjes, gewoon even netjes een hoefje aan elkaar geven. :j

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:14

dat ligt eraan welk paard en wat ie doet.

_danieke_

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:17

want is met een t, dat komt slimmer over :j

per paard verschillend :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:17

Bij mijn paardje hoef ik alleen mijn stem te verheffen. Geen klappen of schoppen! Soms een rukje aan het halster, maar thats all :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:24

Per paard verschillend, en per actie van het paard verschillend.
In principe is voor mij een simpele 'Hee!!' al genoeg, zat paarden die zich daar al dood van schrikken. Trapt een paard gericht naar mij (bijvoorbeeld in de wei) en ik sta dichtbij genoeg, tsja sorry maar dan krijgt ie direct een trap terug als ik er op dat moment bijkan. Voor de rest schop ik sowieso nooit, met schoppen heb je je kracht al helemaal niet in de hand, en het is ook nergens voor nodig. Een tik krijgt een paard alleen als hij na een paar keer waarschuwen nog steeds niet doet wat de bedoeling is ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:26

Ik sla mijn paard nooit. Hij is al als de dood voor de zweep, dat ga ik niet misbruiken door die angst nog eens te bevestigen

Euhm.. hoe straf ik hem eigenlijk wel...
Meestal eigenlijk gewoon negeren, als ik boos wordt krijgen we alleen maar ruzie :o
En anders gewoon van die korte kreten zoals 'hee!' als het even nodig is. Is eigenlijk wel genoeg.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:40

Ligt aan het paard, of eigenlijk aan zijn opvoeding.
Over het grootste deel hoef ik mijn paarden niet te straffen, waarom?
Schrikken of soms geen zin hebben mag best heb ik ook wel eens last van.
Anders wordt het als het een gevaar wordt voor mezelf en ik echt zeker weet dat het niet aan mij ligt.
Dan kan het de zweep zijn of gewoon een gigaschop, is maar net wat uitkomt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 00:45

Ik vraag gewoon heel vriendelijk, of ze asjeblieft de volgende keer geen hap uit mijn arm willen nemen. Vaak geef ik het paard daarna een knuffel, zodat het merkt dat ik het oprecht en goed bedoel.

Oftewel, het ene paard krijgt een waarschuwing dan een tik, en bij het andere paard is een waarschuwing meestal genoeg.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:33

Ik ben er van overtuigd dat de reactie bij de actie moet horen..
Gelukkig is mijn paard het laatste jaar zich goed gaan gedragen, dus hoef ik alleen af en toe mijn stem te verheffen..

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:55

Ligt idd aan het paard. Mijn KWPN'er heeft inmiddels, na flinke opvoeding, genoeg aan een stemverheffing. Heb hem in zijn jonge jaren echt weleens een schop onder zijn edele derrière verkocht! Daar leerde hij dan ook snel van en was daarna ook poeslief.
Onze maflinger daarentegen is zeer hardleers! We noemen haar op stal ook wel " de tank ". Verder poeslief, maar heeft nog weleens de neiging om door te bulderen en of er nu iets of iemand in de wegstaat......... BOEIEND!!! ALLES KAN KAPOT!!! Tja, en ze krijgt dan ook wel een flinke schop onder haar welgevormde kont maar dat lijkt weinig te doen. Ach, de aanhouder wint!!

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:08

Een kennisje van mij wilde een nieuw paardje, dus wij naar een haflinger kijken, dat kennisje is allergiesch voor zwepen en slaan enzo, dus die lui: je moet hem een flinke tik geven, schop hem, arm dier had al 4 maanden geen zadel op zijn rug gehad, en ik vond het maar wat gaaf dat zij hem achteruit kon laten lopen, wist ik veel... Maar om dan meteen te schoppen en te slaan ging ons te ver...
Meestal doet een stem verheffing het heel goed, en bij echte kwaadwillend heid misschien een pedagogisch verantwoord tikje, zelf wil je toch ook geen pak slaag voor ieder foutje dat je maakt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:43

Wat dachten jullie van de naughty step (met dank aan supernanny)? Daar moet mijn paard altijd even zitten als hij zich niet gedragen heeft....

Ik weet niet of ik straf het juiste woord vind, maar als mijn paard iets doet waaruit blijkt dat hij mij niet respecteert kan hij hetzelfde gedrag terug verwachten. Een hap richting mijn arm is bijvoorbeeld "NEE" of een tik tegen zijn neus, of een combinatie van beide. En als hij ergens niet langs wil waarvan ik zeker weet dat hij er niet bang voor is dan krijgt hij echt wel een fikse tik op de kont met de zweep als hij er niet langs gaat wanneer ik extra been geef. Paard is zelf nogal lomp, dus helaas werkt duidelijke taal dan het beste.

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:17

Ik straf hem met mijn stem, nooit met een zweep of iets maak je een paard alleen maar bang van.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:18

Simpelweg door 'eh' te zeggen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:48

Als een paard gericht naar mij schopt, nou dan laai ik hem er zo hard onder als ik maar kan..
Als ie bijt, krijgt ie een flinke stoot..
Dat zijn 2 dingen die ik echt echt echt niet accepteer..
idem als ze gewoon lomp zijn en me omver lopen, accepteer ik ook echt niet, zitten ook consequenties aan vast..

En verder? als hij wat jolig is ofzo... dan is het van: joehoe? paard?
En dan staat ie stil :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:51

Hmm wisselt
Als een paard mij gericht aanvalt/schopt/bijt dan kan hij een trap terug verwachten
Als een paard mij speels bijt (even vergeet dat ik geen soortgenoot ben als het ware ;)) verhef ik mijn stem en zeg ik iets als "uh!"
Als een paard aan de hand voor mij uit probeert te rennen slinger ik met het uiteinde van mijn halstertouw/longeerlijn voor zn neus

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:53

Ligt natuurlijk aan de situatie. :)
Ik heb nu een paard in de opvoeding, en hier moet ik toch wel erg consequent mee zijn, duidelijk stemhulpen 'uh' etc.
Als het echt te gek wordt kan hij een tik verwachten, dit gebeurt gelukkig niet vaak.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:07

Meestal ben ik ze te snel af en ze voor, op die ene keer na door wat voor een rede dan ook ik te laat ben. Ga ik eerst even bij mezelf na wat ik fout gedaan heb, ik straf een paard niet snel of het moet wel heel erg zijn. Rust met geduld en goed gedrag belonen kom ik verder. Ik wil het paard te vriend houden, zo ook de klant. Lastig werken met een beledigd paard die gestraft is. Niet gewenst gedrag negeren is ook een manier van straffen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:12

Die van mij moet gewoon even naar de gang.. mag ie pas weer vandaan komen als hij weer normaal kan doen!!!

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:15

Wij hebben een manegepaard op de manege ( :') ) en die wil nog wel eens met het voorbeen schrapen, happen en steigeren in stal (klinkt ernstig, valt mee)

Ze gaat je uitproberen en ja, als ze dan écht niet ophoudt, geef ik haar een beste mep (met hand op de kont) en dan is ze zo mak als een lammetje. Dat happen negeer ik vaak, maar als ze echt doelgericht naar mij gaat happen, zoals ze wel eens met hoeven uitkrabben doet, is mijn stem verheffen en hand omhoog doen vaak al genoeg, gelukkig gaat het nou al een stuk beter!

Mijn ervaring is dat het niet zo zeer om de 'klap' gaat, maar meer om de beweging waar ze van schrikken en ook dat je stem wonderen kan doen, ook tijdens het rijden.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:26

Ik straf 90% met mijn stem, niet alleen met rijden, ook in de omgang.

Meestal roep ik heel boos en hard HEY :D
Helpt gewoon heel goed.

Maar als ze me zou bijten, zou ik meteen een flinke mep erug geven.
Gelukkig doet ze dat niet, maar als ze het zou doen, zou ik niet alleen maar hey roepen, dan geef ik haar wel een klap.

Met rijden als ze wel eens lastig doet, hoef ik maar even een ophouding te maken, en even wat te roepen, meestal dus HEY, en dan weet ze meteen hoelaat het is.

Ik rij niet met zweep, dus daarmee kan ik niet straffen.
En een schop geven doe ik eigenlijk nooit. Heel soms als ze eens hard bokt, dat ik haar wel eens even een schop geef om nar voren te gaan.

Maar toch straf ik het meeste met mijn stem.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:37

Ik kan heel hard brullen :D Bij de meeste is dat voldoende. Als dat niet werkt krijgen ze een raak knietje.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:41

Equidea schreef:
Ik vraag gewoon heel vriendelijk, of ze asjeblieft de volgende keer geen hap uit mijn arm willen nemen. Vaak geef ik het paard daarna een knuffel, zodat het merkt dat ik het oprecht en goed bedoel.

Oftewel, het ene paard krijgt een waarschuwing dan een tik, en bij het andere paard is een waarschuwing meestal genoeg.

:?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:42

Equidea schreef:

:?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:42

oops ;)