Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paardentango schreef:Dat denk ik ook ja.
Je ziet het aan de vele verschillende rassen die er gemaakt zijn door mensen. Meestal is de puurheid verzwakt, en sommige paarden zoals de Quarter is een fraai voorbeeld van een sterk verminderd gevoelspaard. Een paard wat in uiterlijk voor mensen imposant is, de dikbil onder de paarden. Het is een praktisch gefokt paard voor het gebruik ervan, maar het is fokbeleid op basis van menselijke selectie. De knappe mens.
(Nu steigert half bokt vrees ik)
Het betekent alleen dat ik de uiteindelijk beslissingen maak, die beslissing kan ook zijn dat mijn paard helemaal gelijk heeft en lekker kan gaan doen wat ze zelf wilt
MarcR schreef:Paardentango schreef:Dat denk ik ook ja.
Je ziet het aan de vele verschillende rassen die er gemaakt zijn door mensen. Meestal is de puurheid verzwakt, en sommige paarden zoals de Quarter is een fraai voorbeeld van een sterk verminderd gevoelspaard. Een paard wat in uiterlijk voor mensen imposant is, de dikbil onder de paarden. Het is een praktisch gefokt paard voor het gebruik ervan, maar het is fokbeleid op basis van menselijke selectie. De knappe mens.
(Nu steigert half bokt vrees ik)
Wat jij zegt van quarters is de typische uitleg van mensen die geen quarters kennen.
Quarters en paints zijn eeuwen lang gekweekt op basis van karakter door mensen die veel meer van paarden kenden dan eender wie hier op bokt en omdat ze rustig en cool van karakter zijn wordt dit door jullie als gevoelloos gezien. De coole karakters van deze paarden is juist een van de aantrekkingspunten bij het western rijden.
de ander introvert.
Een paard is een "gevoelsmens" haha 

Waratje schreef:Wij hebben een quarter en ik neig meer naar de uitspraak van PT dan die van jou. Veel quarters hebben de neiging om reacties binnen te houden, het zijn vaak binnenvetters. Die van ons doet dat ook, ondertussen heb ik geleerd om onder dat laagje te kijken, maar het kost moeite om echt goed door te krijgen wat er in zijn hoofd omgaat. Hij is helemaal niet zo cool als hij lijkt, hij kan vet in de stress gaan waar veel mensen denken dat hij "alleen maar stilstaat". Het zou wel eens heel interessant zijn als je met hartslagmeters zou gaan testen hoe "cool" ze werkelijk zijn. Het zou je wel eens tegen kunnen vallen.
Behalve onze eigen quarter ken ik er nog wel een paar meer, daar zitten ook een paar behoorlijke neurotische typjes tussen, ook al niet "cool", zelfs niet "rustig".
Paarden zijn samenwerkers, zorg voor goede omstandigheden voor je paard en ze willen graag met je samenwerken, als je maar betrouwbaar bent en zinvolle richting aangeeft.
vreemd genoeg vergeten diezelfde mensen vaak dat ieder paard anders is, een eigen karakter heeft. in mijn ervaring in grote lijnen rasafhankelijk, maar er zijn zat uitzonderingen. heeft vaak ook te maken met je verwachtingspatroon; een arabier is druk, dus ik wacht op een schrikreactie; paard schrikt want de persoon is gespannen. een fries is koel in zn kop, ik verwacht niks raars; paard schrikt minder snel door 'leider'. zo creeeren we zelf wat we verwachten. wanneer je ieder paard benadert als uitgesproken individu en de tijd neemt om hem te analyseren, kun je met hem omgaan zoals dat het beste past...