Ervaringen gezocht hengst met een andere ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Re: Ervaringen gezocht hengst met een andere ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:15

Ik zou hem zeker bij anderen zetten. Anders krijg je zo'n hengst die niks is gewend en bij elk paard zich ongelofelijk gaat opblazen. Op stal waar ik sta, staan de hengsten wel appart. Maar wel gewoon in paddocks naast andere paarden. Zodat ze dus wel gewoon contact kunnen hebben. Ik ben zelf wel voorstander van ze gewoon bij ruinen of hengsten in zetten. Als ze dat gewend zijn, krijg je ook niet zo snel gevechten. En ik denk dat de gevechten tegenwoordig toch niet zo erg meer zijn, want het is meer spelen, ze hebben niks om om te vechten (merrie e.d. zoals in het wild).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:11

ikdoemaarwat schreef:
bello2005 schreef:
Waarom niet? (vroeg diegene die misschien een hengst gaat kopen, maar daar heel snel een ruin van maakt..
Aangezien hij anders bij de boer waar ik sta de wei niet in mag. Wat is er mis met een ruin? Alle ruinen zijn
ooit hengst geweest? Mocht hij wel naar buiten mogen, mag hij van mij hengst blijven . Gooi ik hem wel
tussen de ruinen of bij mijn merrie, mits hij daarmee op kan schieten. Anders wordt het alsnog kastreren.)

Hengstje dat ik ooit reed, ging niet met andere ruinen of hengsten, dat werd oorlog..
Met merrie's ging prima. Maar ieder paard is verschillend.

als iedereen eens dacht zoals jij, dan waren er geen hengsten meer en dus ook geen nieuwe ponys meer ..
en hoezo een onschuldig lief hengstje castreren..
alleen omdat JIJ dan op die stal kan staan, sorry maar dan vind ik je echt te arrogant..
Dan zoek je toch lekker een andere stal,wat iets verder fietsen is..
nee dan worden we moe,,
Of dan moet je je maar een ruin aanschaffen..
vind het echt onzin om een hengst aan te schaffen..
genoeg hengsten die met andere merries/ruinen samen in een weiland kunnen lopen
en die geen rotzooi schoppen.
maar nee, lekker aan jezelf denken,,,
je eigen het zo gemakkelijk mogelijk maken,,

ja, nogmaals ik heb een hekel aan mensen die hengsten voor de fun en voor HUN eigen laten castreren..
Omdat ze dan op meer stallen welkom zijn, nou dan heb je wat
Bahbah verschrikkelijk zon mensen.. dat die uberhaupt bestaan.. bahbah

Vind het echt bullshit.. lekker arrogant en lekker eigewijs..
denk maar aan je eigen.. je paard moet je maar aan jou aanpassen.. Vind dat echt niet kunnen..

je wilt tenslotte het beste voor je paard, en dan moet je daar ook wat voor doen, en niet de eerste (de beste ) stal zoeken..

nou nou nou
dat mag wel wat aardiger hoor :\

dan moet ze maar een ruin aanschaffen......is die ook niet hengst geweest dan? :?
en mensen laten de hengsten vaak castreren zodat de hengst geen frustratie's heeft en het karakter liever word
hengsten zijn vaak lastig geleid door hun hormonen.....

dat heeft niks met arrogant of eigenwijs te maken en ook niet met egoisme
het is pas sneu en egoistisch voor de hengst als hij niet lekker sociaal kan staan en telkens maar apart gehouden wordt

misschien toch iets breder de zaken bekijken voordat je zo een reactie plaatst ;)

Sluit me hierbij aan.

En meld daarbij nog, dat het hebben van een niet goedgekeurde huis, tuin en keuken hengst ook geen enkele
meerwaarde heeft voor de fokkerij.
En iedere ruin, is per slot van rekening ooit hengst geweest.

Verder lijkt het me dat ik hier maar niet meer op reageer in dit topic.
Sluit niet aan op de vraag van TS.

Aan TS. Dus je gaat er zelfs 2 importeren! Ben benieuwd of het doorgaat, dan wel even een itp openen met je nieuwe
aanwinsten he?!

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:16

Gaat hier ook wel goed, hengst met ruin samen. We laten ze wel even aan elkaar wennen door een stroomkoordje een paar dagen er tussen te laten staan. Als ze na een paar dagen kennisgemaakt hebben doen we het koordje weg. Wel doen we met stroomdraad de hoeken van het land even 'afronden' (schuin koordje van hoek naar hoek) zodat ze elkaar niet in een hoek kunnen drijven en dan flink gaan meppen... Veel succes met je hengst(en).

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:21

Sjolvir, nee ze blijven daar, wij wonen daar over 3 maanden :-). Ze staan al bij rassenpraat en gangenpaarden met foto :-). Maar als ik ze straks thuis heb maak ik uiteraard meer mooie foto's van de heren

maar als ik hier een partner vind dan wil ik ze wel importeren, maar alleen als er vraag is, er zijn al genoeg paarden hier op zich, maar dit is wel een heel bijzonder ras

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:17

Gelukkig kan je vanaf daar ook bokken en foto's plaatsen!

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:39

een gesocialeerde ( sorry voor de spelfouten :P ) hengst zou makkelijk bij ruinen kunnen staan..
ik heb op een drafstal stage gelopen daar liepen hengsten en ruinen ook gewoon bijelkaar,
zonder al te veel heibel.
maar dat is het zelfde als sommige ruinen elkaar niet uit kunnen staan..
maar over het algemeen vind ik dat je een hengst gewoon bij een ruin kunt zetten..
maar het gaat er ook om of ze elkaar mogen of niet.. dus wanneer je hem er bij zet halster om laten
en erbij blijven een tijdje en kijken hoe beide paarden reageren..

this moeilijk om te zeggen
want de 1e hengst kan het wel de andere niet

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:07

Mijn ruin staat ook bij een hengst (shetlander) van 7 jaar, die zichzelf 'het mannetje' vindt, maar ze gaan toch goed samen :) de hengst speelt misschien net iets feller, of is eens zuur, maar verder dan wat oppervlakkige wondjes is er nog niets gebeurt. Ze staan nu al zo'n twee jaar samen en zijn echte maatjes.

Oja, als er een merrie passeert, of we wandelen tesamen met een merrie, gaat de hengst mijn paard niet ineens aanvliegen ofzo. Natuurlijk gaat hij wel wat showen t.o.v. de merrie, maar mijn ruin laat hij met rust.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:24

hengsten kunnen prima bij ruinen....... geen punt :)

je moet alleen de merries ver weg houden, dan gaat het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:40

Ik heb ook een lange tijd een hengst bij een ruin in gehad. Ging opzich prima. Tot dat de hengst ontdekte dat er merries aan de overkant stonden en hij geen raad meer wist met de plotseling opkomende hormonen. Hij raakte gefrustreerd en mijn ruin daardoor ook.

Vind het niet bepaald egoistisch van mijzelf om hem te laten castreren. Moest ik hem merries laten dekken? Ga voor de grap eens naar de paardenmarkt. Vermoed dat er toch echt wel genoeg shetlanders zijn zonder papieren, dan hoeft die van mij toch niet nog meer te maken? Als ik ergens tegen ben is het wel het doelloos fokken en vermeerderen terwijl er zat paarden en ponys geen eigenaar hebben?
Bovendien, waarom mag je wel een ruin kopen maar geen hengst en die later castreren? Die ruin die te koop staat is toch ook niet zo geboren?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:40

Deze hengst is nog maar een jaarling begreep ik en staat nu ook bij die bewuste ruin? Ik verwacht dan geen problemen als je ze bij elkaar houdt en er geen dames in het spel zijn.

Met de dekhengsten hier hoef ik het echt niet te doen, die meppen de ruinen katskreupel met hun gekoeioneer en ze spelen ook veel ruiger dan de ruinen willen. Maar dan heb je het dus ook over volwassen hengsten, die dekken en die al een tijd niet bij andere paarden meer staan.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:11

voorlopig heb ik alleen 2 ruinen en een hengst en merries staan nou niet direct op het verlanglijstje :-)

bedankt in ieder geval voor jullie ervaringen en tips.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:59

wij hebben een koppeltje lopen van een ruin van 12, een ruin van 3 een hengst van 2 en een hengst van een jaar.
gaat echt hartstikke goed en ze voeden elkaar zo fijn op he?
je kan ze zo met een vingertje wegsturen :D

http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/S09PE ... CT0095.JPG
links de 12 jarige ruin,dan een jaarlinghengst en daarnaast een ruin van 3.
lief toch?

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:07

Ik zit nu met een 6 jarig hengst die tot zijn 3,5 in opfok heeft gestaan.
Alles kan naast hem staan met draadje ertussen, nu wil ik van de zomder naar andere stalling waar hengst en me ruin naar buiten kunnen.. Nu is de vraag kunnen ze niet misschien samen.

Als je ze aan de longeerlijn bij elkaar heb gaat het ook goed gewoon beetje happen en wegspringen, toch durf ik het niet alleen omdat het een hengst is, braaf is hij wel..

Zit nog steeds in dilemma en angst wat ik zou proberen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:09

ellepel schreef:
wij hebben een koppeltje lopen van een ruin van 12, een ruin van 3 een hengst van 2 en een hengst van een jaar.
gaat echt hartstikke goed en ze voeden elkaar zo fijn op he?
je kan ze zo met een vingertje wegsturen :D

http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/S09PE ... CT0095.JPG
links de 12 jarige ruin,dan een jaarlinghengst en daarnaast een ruin van 3.
lief toch?

wat een prachtig koppel zo bij elkaar! leuk hoor die mannen :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:14

kokopelli;
ja leuk stel he :D
zijn allemaal dieren van stalgenoten van me hoor,is echt een leuke club.

sammy:
dan eerst met een draadje ertussen en kijken hoe het gaat.
ik moet zeggen dat de ruinen bij ons dus ook spelen met de hengsten en omdat die ouder zijn hebben ze wel meer ervaring.
dat gaat er wel hard aan toe soms en de hengsten druipen altijd als eerste af.
kijk het even aan met een draadje,gaat het dan goed dan zet je ze bij elkaar.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:16

Ja met een draadje gaat het goed, hengst heeft niet veel intresse, ik ben nbang dat ze zich dood spelen en je ze nietmeer uitelkaar krijgt op de wei..
Hij heeft natuurlijk 2 jaar alleen gestaan(wel met 1 draadje ertussen met andere paarden)

ellepel schreef:
kokopelli;
ja leuk stel he :D
zijn allemaal dieren van stalgenoten van me hoor,is echt een leuke club.

sammy:
dan eerst met een draadje ertussen en kijken hoe het gaat.
ik moet zeggen dat de ruinen bij ons dus ook spelen met de hengsten en omdat die ouder zijn hebben ze wel meer ervaring.
dat gaat er wel hard aan toe soms en de hengsten druipen altijd als eerste af.
kijk het even aan met een draadje,gaat het dan goed dan zet je ze bij elkaar.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:18

Mijn jaarlinghengst (juni wordt hij 2) staat bij ruinen en dat gaat perfect. Met één daarvan is hij echt dikke maatjes.
De dekhengst die daar ook staat kan absoluut niet met andere ruinen. Die slaat hij helemaal tot moes. Nu weten we wel dat hij in het verleden sowieso weinig contact had met andere paarden behalve voor zijn dekdiensten dus dat heeft er denk ook wel mee te maken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:53

mijn hengst (inmiddels ruin maar vergeet dat steeds :P )
heeft tot zijn castratie, 3,5 jaar, altijd met hengsten en ruinen gestaan. heeft ook een hengst van 6, die altijd alleen heeft gestaan, bijgestaan, dit was even rangorde bepalen maar daarna waren het super vriendjes.
dus ik zou zeggen, zeker doen. dan hou je tenminste een sociaal paard.

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:24

Bij ons staat er ook een hengsten tussen 2 ruinen gaat tot nu toe wel goed

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 22:28

nog een vraagje over de hengsten hier die tussen de ruinen staan. Worden die ook als dekhengst gebruikt? veranderen ze erg nadat ze een keer gedekt hebben?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 08:34

Ik snap Bello echt niet, ze is absoluut tegen het ruinen van hengsten maar niet tegen ruinen.. Dat is toch hetzelfde als dat je absoluut tegen de jacht ben maar graag een wild zwijntje wegkauwt.. Ik ben er echt extreem verbaast over..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:41

kokopelli;
bij dat groepje bij mij op stal staat dus een 2 jarige hengst die gedekt heeft.
vlak na het dekken was hij wel wat heftiger,maar nu is hij verder wel weer braaf.
hij was wel ten alle tijde gewoon controleerbaar hoor,alleen wat groot maken en stoer lopen,maar verder eigenlijk niet.
scheelt denk ik ook dat iedereen bij ons op stal de paarden altijd heel netjes op hun plek zet.
dus de paarden hebben dat door en respecteren mensen
merk ook niet dat hij vervelend is.
ik zie de enterhengst juist vaak uitdagender doen als hem

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:07

ik heb zelf ook een hengstje en ruin samen staan. ruin is nu 8 en hengstje bijna 2 jaar en dit gaat perfect samen.zijn de beste vriendjes

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:35

Hoi,

Ik ken verschillende opfokgroepen, maar ook oudere paarden groepen die een combi zijn van hengsten en ruinen.
Oftewel zogenaamde bachelor-groepen.

Zeker als het dier nog jong is, gaat dat heel vaak prima.
Bij oudere hengsten wil het soms moeilijk zijn om ze weer in groepsverband te zetten omdat ze ze soliteir hebben op laten groeien.
Afhankelijk van het paard zijn er dan nog mogelijkheden.