Pony's bijten langslopende paarden op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:09

Je kan denk ik het beste idd naar een gedeelte van de stal verhuizen waar minder mensen langslopen met hun paarden.

gentle1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:13

bij ons op stal is er geen discussie als er een paard bijt gaat er een rekje voor (als er geen andere stal vrij is / of de eigenaar wil niet dat het paard in een andere stal komt) er zijn al veel paarden onderuit gegaan stel je voor iemand loopt met zijn paard langs die van jou heen (die dus bijt) paard schrikt doordat ie wordt gebeten en schiet naar voor en komt ten val en houd er wat aan over hebben het al eerder zien gebeuren dus kan me goed voorstellen dat mensen ze met een zweep op afstand houden. hoop dat je een goede oplossing vind voor jezelf maar ook voor alle mensen die langs je paarden moeten

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:16

Mijn paard staat vooraan aan de stal en flikt dat ook wel is bij andere, in eerste instatie moest je d'r echt wegjagen, maar ze heeft nu prima door dat als je even dr naam roept dat ze dan gewoon naar achter gaat. Dus is het niet een kwestie van tijd bij jullie? :) Wel vervelend dat ze het echt een met een zweepje doen, maar ik denk dat jullie pony's al gauw doorkrijgen dat als er iemand met paard aankomt dat ze dan gewoon gewoon even een stap achteruit moeten zetten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:23

Tja...rek ervoor of de consequenties aanvaarden...Ik zou persoonlijk een dergelijk paard ook een beste knal verkopen als het echt extreem was...Ik heb geen zin dat een paard me in mijn nek springt en ik vind het ook echt kliergedrag....

U2andI

Re: Pony's bijten langslopende paarden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:19

Ander gedeelte van de stal, en wat ze bij ons op stal hebben is een rek met alluminium buizen die je voor het bovenstuk kunt plaatsen... en misschien kun je de mensenn die slaan met een zweepje er op aan spreken en vragen of ze het in het vervolg met hun stem proberen op te lossen...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:24

Ik snap heel goed dat dit heel vervelend is! Mijn idee is dat er dan een oplossing gevonden moet worden.

Slaan is hierin geen optie!!!!!!!!!!!!!!
Als ik er achter zou komen dat mijn pony geslagen wordt door andere mensen denk ik dat ze toch wel een mega!! probleem hebben. Met mij wel te verstaan!! Je hebt met je poten van een andermans paard af te blijven!

Je hebt zelfs idioten die het irritant vinden dat een paard herrie maakt om aandacht te vragen met een sweep de stal in lopen te zwaaien en slaan. Ik ken een verhaal dat hierdoor een paard zijn oog is kwijtgeraakt! De banketstaaf is gewoon weggegaan en de eigenaar trof de volgende dag een paard met zwaar beschadigd ook. Alleen maar voor het slaan met voorhoef tegen de deur voor aandacht!
Is irritant, maar zoek naar een correcte oplossing. Schijnt erg lastig te zijn.

De eigenaar is wel verantwoordelijk voor ondeugdelijk gedrag van het paard en diegene dient ook een oplossing te vinden voor problemen als dit.
MAAR andere mensen hoeven niet te wagen mijn pony of andere die niet van zichzelf zijn verrot te slaan omdat zij iets irritant of vervelend vinden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:27

jes_sira schreef:
Slaan is hierin geen optie!!!!!!!!!!!!!!
Als ik er achter zou komen dat mijn pony geslagen wordt door andere mensen denk ik dat ze toch wel een mega!! probleem hebben. Met mij wel te verstaan!! Je hebt met je poten van een andermans paard af te blijven!

Als het voor mij praktisch onmogelijk is langs de stal te lopen zonder gevaar at mijn paard me in mijn nek springt omdat het door de jouw gebeten zou worden zou ik hem een knal verkopen. En wat wil je dandoen? Ik kan er niks aan doen dat de ander een rotbok heeft...! Ik heb echt geen zin dat ik of een mijn paard gebeten wordt

jes_sira schreef:
Je hebt zelfs idioten die het irritant vinden dat een paard herrie maakt om aandacht te vragen met een sweep de stal in lopen te zwaaien en slaan. Ik ken een verhaal dat hierdoor een paard zijn oog is kwijtgeraakt! De banketstaaf is gewoon weggegaan en de eigenaar trof de volgende dag een paard met zwaar beschadigd ook. Alleen maar voor het slaan met voorhoef tegen de deur voor aandacht!
Is irritant, maar zoek naar een correcte oplossing. Schijnt erg lastig te zijn.

De eigenaar is wel verantwoordelijk voor ondeugdelijk gedrag van het paard en diegene dient ook een oplossing te vinden voor problemen als dit.
MAAR andere mensen hoeven niet te wagen mijn pony of andere die niet van zichzelf zijn verrot te slaan omdat zij iets irritant of vervelend vinden.

Nu vertel je een heel verhaal maar geen oplossing :?

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:32

Die van mij bijt ook andere paarden die langs lopen en valt ze ook aan.
Toen heb ik hem in een andere stal achterin neergezet waar geen andere paarden langs hoeven te lopen.
En voor hem is het ook rustiger.
Maar dan moet er wel een extra stal vrij zijn voor je op stal.
En anders proberen te ruilen eventueel met iemand anders op stal, of dat je een extra luik kan bevestigen op je stal deur.

Succes

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:08

Het is dan wel een ander voorbeeld, maar nog steeds gaat het over slaan/straffen van een paard van een ander.
En diegene vond ook dat ie niets fout deed, want zijn paard had er last van. Paard is wel voor zijn hele leven getekend. Letterlijk en figuurlijk!
Niemand heeft het recht om een andermans dier te gaan rammen! Ook niet als ie jouw paard bijt. Als je een dagje de paarden bekijkt in het land, kun je wel blijven rammen omdat het ene paard die van jouw trapt of bijt. Paardentaal he. En in een stal horen paarden niet 24/7. Daarvan krijgen paarden ook kuren door verveling e.d.
Het slaan zal het gedrag van het paard ook echt niet verbeteren. En iedereen doet het weer net effe anders en verwacht wat anders van het paard.
Nogmaals, de enige oplossing is een ander stal, geen stal of geen open deur!.

En ja, degene die mijn schatje (die ook niet de makkelijkste is door haar verleden waarin ze mishandeld is) onterecht of op een oneerlijke manier zou behandelen zal daar de consuqentie van ondervinden.

Nogmaals, ik snap dat dit echt niet leuk is maar er zal tal van opties om dit probleem op te lossen zonder rammen, slaan, schoppen en ga zo maar door.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:53

Ben het met de voorafgaande berichten totaal niet eens!
Wat een onzin...
Ik zou zeggen mensen, loop naar het paard toe, pak hem bij zijn neus beet en zeg foei!
Als jou paard alsnog wordt gebeten (een wond heeft), in je nek springt van schrik (jij je benen breekt), je paard zich blesseert, een rare gewoonte hieraan over houdt, of dat het bijtende paard misschien verkeerd richt en je wang eruit bijt... Veel plezier, neem de risico's voor andermans paard zou ik zeggen!

Gewoon ergens anders huisvesten, of in een gesloten stal zetten die handel!
En natuurlijk niet 24/7 in stal zetten, want daarvan krijg je al die ongein.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:26

Alves schreef:
Ben het met de voorafgaande berichten totaal niet eens!
Wat een onzin...
Ik zou zeggen mensen, loop naar het paard toe, pak hem bij zijn neus beet en zeg foei!
Als jou paard alsnog wordt gebeten (een wond heeft), in je nek springt van schrik (jij je benen breekt), je paard zich blesseert, een rare gewoonte hieraan over houdt, of dat het bijtende paard misschien verkeerd richt en je wang eruit bijt... Veel plezier, neem de risico's voor andermans paard zou ik zeggen!

Gewoon ergens anders huisvesten, of in een gesloten stal zetten die handel!
En natuurlijk niet 24/7 in stal zetten, want daarvan krijg je al die ongein.

Amen!!!

Ik hoef geen risico's te ondergaan door de "rotbok" van een ander...! ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:34

jes_sira schreef:
Niemand heeft het recht om een andermans dier te gaan rammen!

Niemand heeft het over rammen maar gewoon een tik over de snoet...

jes_sira schreef:
Ook niet als ie jouw paard bijt. Als je een dagje de paarden bekijkt in het land, kun je wel blijven rammen omdat het ene paard die van jouw trapt of bijt. Paardentaal he.

Als je beter zou lezen zou je zien dat het me niet zozeer om mijn paard gaat...Dat gebeurt haar inderdaad op de wei ook. Maar als ik een paard naar zijn box moet brengen wil ik niet dat een paard van achrik of angst bij mij in de nek springt...

jes_sira schreef:
En in een stal horen paarden niet 24/7. Daarvan krijgen paarden ook kuren door verveling e.d.

Daar heeft niemand het over :? Onze paarden komen overigens alleen 's avonds op stal...

jes_sira schreef:
Het slaan zal het gedrag van het paard ook echt niet verbeteren. En iedereen doet het weer net effe anders en verwacht wat anders van het paard.
Nogmaals, de enige oplossing is een ander stal, geen stal of geen open deur!.

Zeg dat maar tegen die zwarte gifkikker hier die ik een tik heb verkocht. Wanneer ik er aan kom gaat hij vanzelf een pas naar achter. Doet hij dat niet dan verhef ik mijn stem en dan gaat hij terug. Dat was voor de tijd niet denkbaar! Hij legt nu wel zijn oren aan, maar springt niet meer naar voren en slaat toe. En de eigenaar is me hier enorm dankbaar voor :') Gelukkig is hij er ook eentje die zegt: Als ie bijt, dan corrigeer hem maar...!

jes_sira schreef:
En ja, degene die mijn schatje (die ook niet de makkelijkste is door haar verleden waarin ze mishandeld is) onterecht of op een oneerlijke manier zou behandelen zal daar de consuqentie van ondervinden.

Met een zweep slaan zoals je zei vindn ik ook not done. Maar voor de rest...Niemand moet zwaar last ondervinden van het paard van een ander.

*zucht*....volgens mij is 80% van de paarden op bokt mishandeld....typisch...

jes_sira schreef:
Nogmaals, ik snap dat dit echt niet leuk is maar er zal tal van opties om dit probleem op te lossen zonder rammen, slaan, schoppen en ga zo maar door.

Nu overdrijf je echt....Dat is nooit in het topic gezegd...

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:55

Er zullen genoeg oplossingen zijn maar de beste lijkt mij toch om of er een luik voor te zetten of hem verplaatsen.
Zo blijven de mensen aan de gang met jou paard.
Persoonlijk zou ik hem ook terug zijn hok in jagen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:33

jes_sira schreef:

Niks onterechts aan, paard valt mijn paard aan en daar krijgt ie dus een sanctie voor.
IK heb geen zin in een paard wat niet eens meer langs andere paarden te leiden/rijden is, omdat JIJ je paard niet op kan voeden of veilig achter slot en grendel houden...

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:43

misschien kan je een kleine skippybal ophangen?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 13:51

Ik snap reacties zoals een paard niet 24/7 op stal zetten.

Bij ons zijn de weilanden één en al blubber, met gevolg dat mijn pony last krijgt van ernstige mok (vorig jaar is de ontsteking doorgeslagen op het bot)

We mogen ze wel even loslaten in de binnenmanege maar dan moet je er wel bijblijven omdat er anders allemaal kuilen en gaten in de bodem komen. En aangezien ik 5 dagen per week op school zit is het voor mij overdag niet mogelijk om mijn paarden even in de binnenbak te zetten.

En trouwens, als mijn pony op een betere dag even buiten staat blijft ze bij de ingang staan en staat ze te popelen om weer naar binnen te mogen.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:57

Urielle schreef:
jes_sira schreef:

Niks onterechts aan, paard valt mijn paard aan en daar krijgt ie dus een sanctie voor.
IK heb geen zin in een paard wat niet eens meer langs andere paarden te leiden/rijden is, omdat JIJ je paard niet op kan voeden of veilig achter slot en grendel houden...

Wat heeft er mee te maken dat ZIJ haar paard niet kan opvoeden.
Die van mij doet dat ook en is niet sociaal naar andere paarden heb ik hem dan niet goed opgevoed??
Vind dat een beetje een rare redenering.
Ik vind dat ze wel wat voor de stal moet hangen of haar paard moet verplaatsen.
Want dat gedrag is niet acceptabel als je met je paard er langs moet lopen.
Ongeluk zit in een klein hoekje.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:19

Zo gauw ik weer in de buurt ben van een ruitersportzaak neem ik zeker 2 rekjes mee.

En reacties zoals: dat ligt bij jezelf in de opvoeding van je paard zijn echt zomaar gelul want ik kan wel een oplossing ervoor zoeken, maar afleren gaat veel moeilijker!

Je kunt moeilijk gaan beweren dat ik ze dat zelf heb aangeleerd..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:01

Urielle schreef:
jes_sira schreef:

Ik weet niet hoor, maar je weet totaal niets van mij, mijn pony en haar ondeugden. Dus oordeel dan ook niet.
Tevens zie ik op je profiel dat 1 van je paarden stalondeugden (lucht zuigen) heeft, welliswaar geen directe overlast voor andere paarden (al denken sommige daar ook anders over) maar wel voor de stal eigenaar.
Dus, verkeerd opgevoed??? Jouw schuld????
Ik vind van niet, maar jij blijkbaar zelf wel? gezien je eigen reactie.

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:29

Ik denk dat een rekje inderdaad het beste idee, je kan er niet voor zorgen dat mensen je paard niet slaan, zeker niet als je naar school moet ;) .
Je hoeft een paard niet te slaan, want de 'meeste' paarden reageren al als je zijn naam roept of je stem verhefd.
Je moet rekening houden met andere paarden (als je paard bijt) dus het probleem oplossen. Het is natuurlijk niet fijn dat als je 20 minuten moeten stappen omdat je paard aan het revalideren(weet niet hoe je het schrijft) is en je paard schiet elke keer als je voorbij dat paard komt naar voren, omdat hij gebeten wordt! Ik zou dat in iedere geval niet fijn vinden en jij denk ik ook niet ;)
En even tussendoor, er wordt nu gezegd dat je paarden niet moet slaan(dat vind ik ook hoor!) en dat ze pissig worden op mensen die hun paard slaan, maar die mensen worden meestal ook boos op andere paarden als ze hun paard bijten en dan sla/ dreig je misschien ook terwijl je zelf pissig wordt daar over... :P wel een beetje raar of niet?(ik beschuldig helemaal nieman, maar voor in het algemeen, ik zie het ook bij mensen bij mij op de manege)
Ik vind het ookalij zwaar irritant als ik langs een paard moet lopen die altijd naar buiten schiet om te bijten, maar iik waarschuw het paard al van te voren door zijn naam te zeggen bijvoorbeeld

Hopelijk vind je een goede manier om je probleem op te lossen ;) :D

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:30

ik denk dat je ook het beste je pony's op een rustigere stuk kan zetten, er wil vast wel iemand ruilen, want de anderen op stal hebben er toch ook last van?
sommige paarden kunnen gewoon niet goed tegen het dichtbij langs de stal lopen door andere paarden. Het is immers ook zijn plek, waar dat andere paard niet hoort te komen (volgens hem).

Goed dat je in ieder geval rekjes haalt, maar hoop wel dat de onrsust voor de pony's dan wel afneemt. Het is in ieder geval al veiliger voor je pony en voor de paarden en mensen die er langs lopen.

Persoonlijk geef ik andersmans paard nooit een tik en al helemaal niet op het hoofd (wat denk ik hier gebeurt). Ten eerst vind ik op het hoofd slaan funest en ten tweede zou ik hierover liever geen gezeur hebben.

Alleen wij hadden ook zo'n paard op stal. Ik hoefde daar nooit met mijn pony langs (goddank, mijn arme schat van 29 jaar heeft al genoeg dekens kapot :S) maar soms wel zelf alleen. Het paard heeft me nooit te pakken gehad, maar hapte altijd wel. Ik draaide mij gewoon om en bleef staan als hij dat deed en dan wist hij precies wat hij verkeerd deed. Hij wist op een bepaald moment echt wel dat hij dat niet meer bij mij moest doen en dan zonder slaan.
Kan me wel voorstellen dat dat niet gemakkelijk gaat met een paard in de hand en het is dus ook wel logisch dat mensen er met zweepjes langs gaan. Ik zou mijn paard ook niet geblesseert willen hebben door andermans paard. Maar misschien kunnen ze op zijn minst niet echt slaan, maar meer dreigen als het niet anders kan en ze hier ook wel op reageren. Goed overleg en samen met de rest van stal overleggen dan kom je al een heel eind denk ik. Niemand is hiermee gebaat, hun niet, de pony's niet en dus jij ook niet, dus denk dat ook iedereen wel mee zou willen helpen/denken aan een oplossingen die voor allemaal geschikt is.

Ik hoop dat de rekjes je al veel zullen helpen en zou toch proberen een andere stal voor ze te zoeken aan het einde van de gang of iets dergelijks.
Ik zou zelf ook neit echt blij worden als ik het vervelend vind dat mensen dicht langs mijn plek lopen en dit gebeurt wel elke keer, dan zou ik ook liever op een rustigere plek staan.

Ook alle tips tegen verveling zijn prima en altijd goed om uit te proberen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:37

Ik bekijk het ook van de andere kant...

Ik kan bijna niet normaal door het pad lopen... Naomi begint al met dribbelen als we bij haar box de hoek om gaan richting het "hoofdpad". Vervolgens hebben we 3 terrorpaarden die haar van alle kanten behappen. Maar ook echt heel sneeky. Dus opeens naar voren rennen, met oren in de nek. Naomi schrikt zich iedere keer helemaal dood, en ik ook.. Want ik heb opeens een paard in m'n nek, of heb opeens een paard wat me vooruit trekt en accelereert van 0 naar 100 in 1.3 seconden...

Wat ik meestal doe is het einde van m'n halstertouw pakken en daar rondjes mee draaien. Paarden hebben meteen door dat de kop naar binnen moet omdat ze anders een jets krijgen met dat touw. Heb er nog nooit een hoeven aan te raken, werkt prima :j

Citaat:
Niemand heeft het recht om een andermans dier te gaan rammen!

Dus ik moet het maar wel goed vinden dat mijn paard iedere keer over de zeik door de gang holt omdat er een rotbok staat die hele happen neemt uit mijn deken?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:16

Ik ga morgen naar een nieuwe grotere stal! (MET REKJE!) helaas moet ik 1 ding wel voor lief nemen: dat het soms lekt in de stal... :roll: Gelukkig heeft de stalhulp beloofd om eens op het dak te klimmen en te gaan kijken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:39

Dus ik moet het maar wel goed vinden dat mijn paard iedere keer over de zeik door de gang holt omdat er een rotbok staat die hele happen neemt uit mijn deken?[/quote]

Er moet een reden zijn waarom een paard een rotbok is geworden. Rotverveling, Rotbaasje, Rotleven en ga zo maar door.
Nogmaals, als een paard "gedragsproblemen" heeft is de eigenaar verantwoordelijk (lees, niet schuldig) dan moet de eigenaar een oplossing verzinnen zodat het paard geen overlast kan veroorzaken.

De reden dat ik vindt dat je geen andermans dieren mag slaan oid is omdat ik meerdere keren heb gezien (grote manege met veel pension klanten) dat mensen andermans paard straffen om belachelijke dingen en op totaal zinloze manier.

Zoals ik al eerder heb getikt is een voorbeeld van een paard dat zijn oog is kwijtgeraakt. Er was een paard dat aandacht vroeg door met voorbeen te slaan tegen de deur. Heel irritant, dat ontken ik echt niet! De eigenaar van het buurpaardje was het zat en heeft waarschijnlijk (heeft hij nooit willen bevestigen) met een mestvork de stal in geramd. De eigenaresse vond het paard de volgende ochtend met een beschadigd oog. Enige dat nog kon was oog eruit.
Deze kl...zak vond dat ie niets fout had gedaan. Zijn paard werd er sjagerijnig van en dit zou hem wel leren. Natuurlijk leerde het paard er niets van, hij bleef op die manier aandacht vragen. Probleem had heel simpel opgelost kunnen worden door een mat tegen de deur te maken. Dit was in mijn stal ook gedaan voor het paard dat er voor mij in stond.
Ik wordt nog woedend als ik aan die man denk. Hij is overigens wel van stal gestuurd en ben hem gelukkig nooit meer tegengekomen.

Ik weet wel dat er genoeg mensen zijn dit die afkeuren en ook nooit zo zouden doen maar er lopen genoeg gekken rond die het wel op zo een manier doen. Ieders grens ligt wat betreft straffen ergens anders. Daarom vind ik dat je van een andermans paard af moet blijven en het met de eigenaar van het paard of stal moet oplossen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 08:53

Nou, ik ben gister dus letterlijk omver gelopen door mijn paard.

Ook hier zijn 3 paarden die bijten als we langslopen en het wordt steeds erger.
Gister ging mijn 3-jarige trekpaard van ongeveer 900 kilo over mij heen. Er was geen houden meer aan. Hij werd gebeten en schoot naar voren waarbij hij op mijn hiel stond. Ik viel en hij denderde over me heen.

Het is echt een ramp en ik weet niet meer hoe ik dit op moet lossen.
De stal uit gaat zowat in galop, want hij is bang. En de stal in gaat helemaal niet meer. Heb gister 20 minuten voor de ingang gestaan en hem geprobeerd naar binnen te lokken met snoepjes en plukjes hooi.