Probleem paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:28

Joolien schreef:
MAar ik begrijp het niet, ik heb ook paarden geholpen met dit soort problemen en heel lastig is het niet. Ik ben zelfs niet iemand die er veel ervaring mee heeft.

Maar goed, het gaat er om of je het paard moet kopen.
Het ligt eraan wat je ook met haar wilt? Wat is jouw doel met haar?

De situatie is aardig ernstig, ze is vroeger vastgebonden aan de boxdeur en geslagen en brandplekken gegeven, Mijn doel is wedstrijd met haar rijden, recreatief echt een alrounder omdat ze het leuk vind.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:30

KiWiKo schreef:
de box invliegen is niet echt een probleem, maakt niks uit als je er maar mee leert leven......... en het gekke is zodra je er mee leert leven, gaat het vliegen echt stukken minder worden.....

Ga maar gewoon even niet meer proberen het dier in de wagen te krijgen, laat het maar even........ Hoe meer je de druk erop legt hoe erger het word. Dus gewoon niet meer doen. Dan over een half jaartje een compleet vreemde dat dier de wagen op laten lopen, en dan gaat het gewoon goed ...........

dit zijn echt klassiekers

Maar waarom is dat dan niet verandert?
Als je met haar naar de deur loopt zakt ze door haar knieen en slaat met haar hoofd, als ze voor de deur is steigert ze en zakt half door haar knieen en galopeert dan er doorheen, dan ga je naar de stal, staat ze voor de stal galopeert en slaat links en rechts half door haar knieen tegen de boxranden aan tot ze de stal in is, zelfde met trailer, en dit is niet verandert laatste 2 jaar met mij, en de laatste 10 jaar met haar eigenaar , terwijl we veel geprobeert hebben met rust en beleid,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:31

Ok. dan is het laden iets wat belangrijk is. (mijn handen beginnen al te kriebelen, zou je zo graag willen helpen...) Maar heb je het er voor over om een half jaar te besteden aan trailerladen?

AustriaTrick

Re: Probleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:33

Dat heb ik er voor over, maar ze moet straks de trailer wel in om naar mijn huis te gaan.. dus daar zit ik erg over in omdat ik de situatie niet wil verergeren, als ze eenmaal b ij mij thuis staat kan alles heel rustig aan ja, maar eventueel met dierenarts/kliniek/ etc wat er kan gebeuren in spoed dat kan dus nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:35

MelisXFeikje schreef:
Dat heb ik er voor over, maar ze moet straks de trailer wel in om naar mijn huis te gaan.. dus daar zit ik erg over in omdat ik de situatie niet wil verergeren, als ze eenmaal b ij mij thuis staat kan alles heel rustig aan ja, maar eventueel met dierenarts/kliniek/ etc wat er kan gebeuren in spoed dat kan dus nu niet.

Als het even kan zou ik dan heel veel gaan oefenen. Of verdoven, klinkt misschien stom, maar als je te overhaast te werk gaat, kan t alleen maar erger worden.
Wat vind jij kiwiko?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:37

Ik zat ook al te denken aan verdoven, wat is dit ook vervelend voor haar,.. jasses..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:55

Ja dat is misschien de beste oplossing. Maar goed, ik heb vaker paarden met een probleem tot me genomen, het is wel zwaar en soms uitzichtloos...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 23:59

Joolien schreef:
Ja dat is misschien de beste oplossing. Maar goed, ik heb vaker paarden met een probleem tot me genomen, het is wel zwaar en soms uitzichtloos...

Klopt, oplaatst weet je even niet meer wat je moet,
Ze komt er wel, ik laat dr niet zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:00

MelisXFeikje schreef:
Joolien schreef:

Klopt, oplaatst weet je even niet meer wat je moet,
Ze komt er wel, ik laat dr niet zitten!

Ik denk dat jij er wel komt. Ik zou je erg graag willen helpen, alleen is t zo ver he :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:02

MelisXFeikje schreef:
KiWiKo schreef:
zijn allemaal niet onoverkomelijke problemen........ met een beetje rust en beleid, en duidelijke grenzen is dit zo weer een "normaal" paard :)

Helaas, die mensen proberen het al 10 jaar goed te krijgen :)

Dan doen ze iets niet goed. Geen enkel paard is verpest voor het leven .

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 00:06

Helaas, die mensen proberen het al 10 jaar goed te krijgen :)[/quote]

Dan doen ze iets niet goed. Geen enkel paard is verpest voor het leven .[/quote]

hier heb ik dus niets aan he?
Wat is het nut van deze zinlose opmerking?
Als je het topic doorleest is dit al gezegd, en als jij het beter kanvolgens jezelf geef een tip?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:11

Ik ga hier volkomen mee in wat "Kiwiko" al aangaf.
Met een beetje begrip en aandacht en de nodige kennis, ben ik er ook van overtuigt dat je dit zeer zeker kan oplossen.
En ik zou het niet laten mee betalen door de eigenaar nu, want als je de problemen eruit haalt voor ze van jou is , stijgt de prijs uiteraard. (een paard met problemen betaal je gewoon minder)
Het is een uitdaging, waar je zeker wel wat tijd voor nodig hebt, plaats en centjes, maar dit moet kunnen lukken zeker weten.
Dat stal instorm probleem daar durf ik een weddenschap op aangaan dat hij dat leert binnen de week.
En ik hoor je al zeggen die ander heeft het jaren geprobeert en is er niet in gelukt, wel dan ga ik er gewoon vanuit dat ze het niet op de goede manier hebben geprobeert.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:12

MelisXFeikje schreef:
Helaas, die mensen proberen het al 10 jaar goed te krijgen :)

Dan doen ze iets niet goed. Geen enkel paard is verpest voor het leven .[/quote]

hier heb ik dus niets aan he?
Wat is het nut van deze zinlose opmerking?
Als je het topic doorleest is dit al gezegd, en als jij het beter kanvolgens jezelf geef een tip?[/quote]

Wow. Easy on the good stuff :') .

Ik zeg nergens dat ik het beter kan, ik vind alleen dat een paard niet verpest is voor leven.
Tips zijn gegeven ; cursussen doen, intructrische nemen, trailer gebeuren gewoon een poos laten en niet doordrammen.
En een eventuele inloop stal, of grootte schuilstal zodat ze niet door smalle openingen heen moet.

Verder hoef je echt niet zo agressief te reageren hoor. Jeetje.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:22

hoi mss heb ik het verkeerd,
maar als ik het goed begrijp slaat de paniek toe als ze door de stal deur moet? (smal)
dus dan kan het zijn dat ze een link legt met de trailer ook smal?

Is het mogelijk om bij jou thuis een inloop stal te maken?
Dan hoeft ze niet langs smalle deuren en heb je dat probleem mss al opgelost.

trailer vervoer naar huis? is het een optie om zo'n vrachtwagentje te huren?
kan je mss met een paardje van de "stal" laten mee rijden (waar het mee klikt)
die eerst laten gaan, maar haar wel laten kijken hoe die erop gaat?
Denk maar ff met je mee
gr

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:29

Is het paard al wel een keer klinisch + röntgen gekeurd?
Het feit dat het paard vast komen te liggen is in de trailer maakt me al bezorgd. Wij hebben ook een paardje als fokmerrie die door in het stal vast te liggen niet meer gereden kan worden.

Verder zou ik het zowieso niet doen. Je geeft aan wedstrijden te willen starten en ik ken het paardje niet maar op basis van wat ik hier opvang is dat met dit paardje niet haalbaar, of toch zonder echte resultaten.
Ze is nu in de fleur van haar leven, maar reken nog 1 a 2 jaar verder voordat je ze echt aan het lopen hebt en dan moet je haast alweer gaan afbouwen.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 00:48

ariegorn schreef:
hoi mss heb ik het verkeerd,
maar als ik het goed begrijp slaat de paniek toe als ze door de stal deur moet? (smal)
dus dan kan het zijn dat ze een link legt met de trailer ook smal?

Is het mogelijk om bij jou thuis een inloop stal te maken?
Dan hoeft ze niet langs smalle deuren en heb je dat probleem mss al opgelost.

trailer vervoer naar huis? is het een optie om zo'n vrachtwagentje te huren?
kan je mss met een paardje van de "stal" laten mee rijden (waar het mee klikt)
die eerst laten gaan, maar haar wel laten kijken hoe die erop gaat?
Denk maar ff met je mee
gr

Bedankt voor je reactie,
Jah klopt, zodra ze door openingen moet slaat de paniek toe,
we hebben een 2paards trailer en grote klapdeuren in de stal,
in de vrachtwagen was ze niet bang,
dus dat kan inderdaad nog, en n ander paard maakt haar niet zo vrolijk :Y)
mischien kan ik inderdaad een vrachtwagen huren

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 00:52

SjilliejJj schreef:
Is het paard al wel een keer klinisch + röntgen gekeurd?
Het feit dat het paard vast komen te liggen is in de trailer maakt me al bezorgd. Wij hebben ook een paardje als fokmerrie die door in het stal vast te liggen niet meer gereden kan worden.

Verder zou ik het zowieso niet doen. Je geeft aan wedstrijden te willen starten en ik ken het paardje niet maar op basis van wat ik hier opvang is dat met dit paardje niet haalbaar, of toch zonder echte resultaten.
Ze is nu in de fleur van haar leven, maar reken nog 1 a 2 jaar verder voordat je ze echt aan het lopen hebt en dan moet je haast alweer gaan afbouwen.

Ze is gekeurd ja, alles erop en eraan, nix met haar aan de hand :)
Ze is erg geschikt voor de sport omdat ze al eens M is geweest en het echt super vind,
ze is prima onder het zadel, echt een schat, alleen,,, tja de stal en de trailer,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:55

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 01:10

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:51

Joolien schreef:
MelisXFeikje schreef:

Als het even kan zou ik dan heel veel gaan oefenen. Of verdoven, klinkt misschien stom, maar als je te overhaast te werk gaat, kan t alleen maar erger worden.
Wat vind jij kiwiko?

ik zou het paard op laten halen door ervaren laders en zelf thuis blijven :)

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:38

Hoi Melissa,

Klinkt wel als een erg leuk, maar ook uitdagend project! Wat ik in jou geval zou doen is contact opnemen met het team van Monty Roberts NL. Die zitten in Oudenhoorn met hun bedrijf en kunnen je vast wel helpen!! Ik ben er destijds met mijn pony ook geweest en was echt super!

Succes!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:43

en Balingehof ? Die kunnen je zeker helpen met het stal en trailerprobleem.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:02

KiWiKo schreef:
de box invliegen is niet echt een probleem, maakt niks uit als je er maar mee leert leven......... en het gekke is zodra je er mee leert leven, gaat het vliegen echt stukken minder worden.....

Ga maar gewoon even niet meer proberen het dier in de wagen te krijgen, laat het maar even........ Hoe meer je de druk erop legt hoe erger het word. Dus gewoon niet meer doen. Dan over een half jaartje een compleet vreemde dat dier de wagen op laten lopen, en dan gaat het gewoon goed ...........

dit zijn echt klassiekers

Niet alleen klassiekers maar ontstaan omdat het gedrag jarenlang niet doorbroken is. Positief of negatief. Zoals ik het lees een bloedpaardje met een sensibel karakter maar wel werklustig, zijn vaak erg lief maar kunnen zelf weinig problemem oplossen en vervallen in patronen. Als je dat als trainer herkent kun je de patronen doorbreken. Om als trainer een tool te hebben kun je denken aan de volgende methodieken (biedt zelf houvast, ik zou dit niet zo op deze wijze doen, meer met lichaamstaal en de juiste beloning, maar dat is heel lastig uit te leggen):

-Clickertraining, je leert het paard voor smalle openingen eerst stil staan, achterwaarts gaan, pasje naar voren en hoofd laag te brengen. Lang touw en totaal geen pressie. Ook kun je het paard leren een pilon (zo'n oranje ding) aan te raken waardoor er al gelijk een heel ander patroon ontstaat. Creatief dat klopt, met die pilon kan ze stap voor stap door een ingang geclickerd worden.
-Andersom denken: als ze vooruit een spurt neemt of stil staat doe je het achterwaarts, wederom zonder druk. Een dier kan heel goed achteruit een ingang door.
-Oefen smalle doorgangen in de bak: twee staanders met een balk parallel aan de bakrand en een zeil erover zodat het een muur lijkt. De afstand muur - bakrand kun je flexibel instellen en steeds smaller laten worden, erdoor heen lopen, smaller maken, erdoor heen lopen etc. Uiteindelijk een aantal halthouden en een aantal passen achterwaarts gaan.
-Ik durf vanaf hier al te stellen dat haar spierspanning te hoog is en veel van haar reflexen schrikkerig lijken. Geef haar magnesium door het voer om spanning kwijt te raken en breng krachtvoer tot een minimum terug.
-Doe schriktraining samen met haar om het wederzijdse vertrouwen op te bouwen.

Er zijn nog zoveel mogelijkheden. Wij bestaan van creatieve oplossingen. Het allerbelangrijkste is dat je nooit of te nimmer DRUK gebruikt. Wel vragen en juist belonen. Deze paarden zijn zo geworden omdat er druk is gebruikt. Het tweede belangrijke punt is dat ze aandacht en focus bij de begeleider houdt. In zo'n situatie zal ze de plek van de persoon niet respecteren en in paniek je aan de kant drukken. Blijf aandacht vragen, indien nodig met een imitatie van een verschrikkelijke sneeuwman maar altijd afbouwen naar rust en openheid.

Wil je meer weten: vraag maar!

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:41

Ik denk ook dat dit paard er zeker wel kan komen. Ik heb diverse paarden meegemaakt met verschillende angsten (ook door mishandeling), aangeleerd gedrag etc.
Freestyle is een goede methode en over de balingehof hoor ik ook goede geluiden.

Ook ken ik meerdere paarden die 'niet van aandachth hielden' maar bij de juiste persoon en de juiste aanpak echte knuffelpaarden zijn geworden.
Vaak sluit het paard zich af voor de omgeving waardoor ze zuur lijken of je denkt dat ze niet van aandacht houden.
Leg het paard niet in de watten, maar pak het op de juiste manier aan, met rust, freestyle oid en blijf naar het paard kijken en aanvoelen.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:13

Wat vind jij kiwiko?[/quote]
ik zou het paard op laten halen door ervaren laders en zelf thuis blijven :)[/quote]
\

Dat doe ik liever niet, ik wil er wel bij blijven