Ik heb hier een heleboel tips zijn voorbij komen waarvan er weinig zullen werken. De enige interesante tip is om haar te plaatsen bij drachtige merries. Dat is altijd een goede oplossing, maar dus niet voorhanden.
Normaal gezien is er in een kudde een leidende hengst en een leidende merrie. In de meeste gemende kuddes van merries en ruinen zal een merrie de leider zijn.
Is het niet mogelijk om haar momenteel naast een groep paarden te zetten waarbij een merrie leider is. Laat haar een tijdje naast elkaar lopen en let goed op de reactie van beiden. Als de leidende merrie haar met rust laat en geen aandacht besteed, kan je hen daarna proberen te koppelen. Jouw merrie bij de rest van de kudde, maar doe dit in een heel grote weide. Geef jouw merrie de kans om te kunnen gaan lopen voor de leidende merrie. Normaal gezien, zal zij verjaagt worden en zich onderdanig gaan gedragen.
Het belangrijkste is dat ze kan gaan lopen en daarvoor de ruimte heeft. Wordt ze door heel de kudde opgejaagt, koppel haar dan voorlopig met de leidende merrie.
Een dominant paard moet geen probleem zijn in omgang. Ik heb een heel dominante merrie. Zij is altijd en overal leider geweest van de kudde. Zij is dominant ten overstaan van paarden en vreemde mensen, maar voor mij is het een echte voorzichtige lieverd.
Nog één tip: verlies niet uit het oog, dat je merrie nog heel jong is en misschien al een beetje begint te puberen. Consequent handelen en correct. Een halster met een ketting is soms een oplossing om haar beter in bedwang te houden.