Waarom bij opstijgen beginnen met rug naar paardenhoofd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:08

Hmm goede vraag...
Ik deed het overigens ook altijd andersom, met je rug naar de kont dus :P (kan me ook niet meer goed herrinneren hoe het mij is aangeleerd :D ) Nu doe ik het met krukje

Maar met de rug naar het hoofd, als je nou net een paard hebt wat wel eens bijt is dat knap banketstaaf :+ Dat zie je niet aankomen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:13

Denk dat we het allemaal "zo leren", zoals de Oude School het voorschreef. Van links opstappen, van krukjes nooit gehoord, en rug naar het paard toe, dan je voet draaien (punt nar beneden, etc...)

We zijn nu toch allemaal wat verder en wijzer?
ik heb het ook zo op de militaire manier geleerd. Alsjeblieft zeg, we kunnen toch wel autonoom (zelfstandig) nadenken?

Ik stap van een opstapje op.Meestal een zwarte speciekuip. Zoel links als rechts. Kost rechts mij meer moeite? JAHA! Natuurlijk. dat paard wilde links wel maar rechts natuurlijk niet stilstaan.

Rug naar paardenhoofd? Ook weer zo iets? Is gewoon iets anuit de oeroudheid, is toch niet te verdedigen meer?
Je prikt hoe dan ook dat paard in de zijde en waarom ook zop moeilijk doen?
Vooor mij is het gewoon ZO: ik sta[p op vanaf een hek/doos/bak?weetikveel, als ik kan, zowel links als rechts. NOOIT met mijn RUG naar mijn of het paard toe (belachelijk ook, kan ik ook helemaal niet zien, bnij een nieuw paard, wat die van [plan is!), maar juist gewoon, ik ak ook nooit de zadel;boom mar een manenpluk vast. Weinig of geen manen daar, dan de manenkam-ril.Maar NOOIT de zadelboom.
Vroeger, toen ik een jaar of 14-16 was, kon ik zonder wat dan ook op een paard springen , zonder zadel etc. Wie niet, op die leeftijd.
Hoe dan ook, vind ik persoonlijk het zo doctrine achtige en dogmatische ZO MOET HET opstijgen total achterhaald.

Selka

Re: Waarom bij opstijgen beginnen met rug naar paardenhoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:16

Misschien een stomme redenering, maar ik dacht dat je dat altijd zo deed zodat je meer vaart had omdat de beweging al langer aan de gang was.. Plus als je paard weghold heb je meer opstapkans dan als je er achteraan hangt :P

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:30

Ik val er denk ik eerder vanaf als ik het andersom doe :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:46

jury schreef:
dat is dus niet de officiele manier Alatarie, maar ik kan je argumenten volgen.

Onder deze link een kort filmpje hoe het hoort
http://www.prinsemolen.nl/optomen/opstijgen.html

Whahha nou als ik goed naar het filmpje kijk dan zie je dat tijdens het opstijgen de voorbenen van het paard kruizen.
Zo kan hij dus niet weglopen en kun je rustig opstappen :+ .
Nee zonder gekheid, ik heb geen idee.
Wel stap ik ook op deze ouderwetse manier op :o
Mijn vraag is als jullie recht opstappen of kont naar de billen houden jullie dan wel de manenkam vast bij het opstijgen of met beide handen het zadel?
Misschien heeft het anders daarmee te maken.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:07

De reden waarom men met de rug naar het paard opstijgt dateert nog van vroeger uit de militaire tijd. De soldaten hadden toen namelijk hun sabel rechts hangen, en dat ding zat behoorlijk in de weg bij het opstijgen. Vandaar dat men met de rug naar het paard stond en halverwege het opstijgen moest draaien. Dan kon die sabel meteen mee over het zadel gehupst worden.
Vandaar dat men het ook de "militaire methode" noemt. Het heeft verder niets te maken met een paard dat mogelijk kan slaan of wat dan ook, het was gewoon uit praktische overwegingen.
En je kan dus evengoed op een andere manier op je paard klimmen, maakt niet uit in deze tijd.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:30

Ga eens aan de zijkant van een groot paard met je gemiddelde lengte opstijgen. Als je nu je tenen in de stijgbeugel wilt krijgen dan ga je naar achteren hangen omdat je gewoon niet recht kunt blijven staan aan de zijkant.
Draai je een slag naar rechts dus scheef met je kont naar de hals/hoofd dan kun je recht blijven staan terwijl je je tenen in de stijgbeugel steekt. Met de hupjes (2a3) bereid je jezelf en het paard voor. Paard zoekt zijn balans en jij hebt meer spronggewicht (volume) om jezelf op te gooien en je zwaai te maken om te gaan zitten.
Als je er recht voor staan kun je nooit een mooie soepele zwaai maken en belast je het paard veel meer als dat je er scheef naast gaat staan en een soort van aanloopje neemt. (de hupjes)
Maar het beste van alles is gewoon rustig via een krukje of iets dergelijks op te stappen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 01:25

Ik heb geleerd dat je dit doet omdat, als het paard vooruitspringt, dat je dan meegezogen wordt en er alsnog kunt opspringen. Als je meestaat met het paard, val je achterover zeg maar.

Zelf stap ik meestal op met een krukje :)

In Ijsland leren ze het nog anders: linkerteugel in linkerhand, rechterteugel in rechterhand (en dus niet teugels in 1 hand en andere hand op de lepel van je zadel), meekijken met je paard en opstappen. Zo kun je je paard echt perfect stilzetten ook.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:39

het is inderdaad veiliger om met je rug gericht naar het paardenhoofd op te stappen indien hij zo weglopen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:08

Hawai schreef:
Ga eens aan de zijkant van een groot paard met je gemiddelde lengte opstijgen. Als je nu je tenen in de stijgbeugel wilt krijgen dan ga je naar achteren hangen omdat je gewoon niet recht kunt blijven staan aan de zijkant.
Draai je een slag naar rechts dus scheef met je kont naar de hals/hoofd dan kun je recht blijven staan terwijl je je tenen in de stijgbeugel steekt. Met de hupjes (2a3) bereid je jezelf en het paard voor. Paard zoekt zijn balans en jij hebt meer spronggewicht (volume) om jezelf op te gooien en je zwaai te maken om te gaan zitten.
Als je er recht voor staan kun je nooit een mooie soepele zwaai maken en belast je het paard veel meer als dat je er scheef naast gaat staan en een soort van aanloopje neemt. (de hupjes)
Maar het beste van alles is gewoon rustig via een krukje of iets dergelijks op te stappen.

Nou, dit is het enige logische antwoord in het topic. Hartstikke bedankt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:07

Ik vind het onzin :o Volgens mij is de redenatie erachter dat het paard om je heen loopt wanneer hij weg zou lopen als je met je rug naar het hoofd staat, maar ik vind het handiger om een paard te hebben dat gewoon fatsoenlijk stilstaat ;) Bovendien, ik heb veiligheidsbeugels, het oogje waar de beugelriem doorheen gaat zit haaks op de beugel. Dan zou ik de beugel dus een halve slag moeten draaien om op te stijgen 8)7 Dom gedoe, ik doe gewoon hup voet erin, even afzetten en dan zitten en andere voet in de beugel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:09

megahaf schreef:
De reden waarom men met de rug naar het paard opstijgt dateert nog van vroeger uit de militaire tijd. De soldaten hadden toen namelijk hun sabel rechts hangen, en dat ding zat behoorlijk in de weg bij het opstijgen. Vandaar dat men met de rug naar het paard stond en halverwege het opstijgen moest draaien. Dan kon die sabel meteen mee over het zadel gehupst worden.
Vandaar dat men het ook de "militaire methode" noemt. Het heeft verder niets te maken met een paard dat mogelijk kan slaan of wat dan ook, het was gewoon uit praktische overwegingen.
En je kan dus evengoed op een andere manier op je paard klimmen, maakt niet uit in deze tijd.

Die sabel hing links. Je gaat niet met je rechterhand aan de rechterhand een sabel pakken natuurlijk :+ Dat die sabel links hing is ook de enige reden dat "men" links opstijgt. Of je met de rug naar het paard begint of niet heeft niets met wat voor militaire traditie dan ook te maken.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:27

ik krijg het zelf op de een of andere manier altijd voor elkaar om mijn beugel raar te draaien als ik opstap met mn rug naar de kont van het paard..
dan moet ik dus als ik eenmaal zit weer mn beugel uitdoen, goed draaien en dan weer in doen.
met mn rug naar zn hoofd toe heb ik dit probleem niet en bovendien prik ik zo minder/niet in zn buik (waarom weet ik ook niet maar ik merk dat verschil vrij duidelijk)

zo'n hupsje doe ik ook altijd om even 'vaart' te maken.
(en bovendien geef ik een paard nog wel eens een aai over de hals als ie even iets ziet terwijl ik wil opstappen, dit stelt net dat beetje gerust en met mn rug naar de kont toe kan ik niet bij zijn hals)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:32

jury schreef:
Ben het met je eens hoor gekvanfleur, maar was heel erg benieuwd waarom men de officiele versie nu zo bedacht heeft.

Net zoals het links opstijgen. Dit zou nog te maken hebben met de riddertijd, ander zou je zwaard in de weg zitten. :D

Mijn paard is 2 en een half en we maken haar zadelmak. Ik leer het haar ook alle 2. Veel handiger als je langs een bepaalde kant moet zijn of bent. Moet je je paard niet altijd omdraaien of de teugels van hand veranderen:)

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:04

Ik ben het met HAWAI eens muv het krukje... Leuk zo'n krukje. Iedereen zegt dat het fijner is... Maar als het paard wegstapt tijdens het opstijgen (wat hij natuurlijk helemaaal niet mag doen, maar toch gebeurt het wel eens...) dan kan dat fijne krukje toch voor enige paniek bij het paard zorgen, met alle gevolgen vandien.
Als je "model opstijgt" heb je je gewicht mee, mensen die uiterst onlenig zijn, danwel die teveel gewicht hebben en daardoor niet op KUNNEN stijgen, zouden hier wat aan moeten doen i.p.v. een krukje oid te pakken. Mij is altijd geleerd: als je niet KUNT opstappen, KAN je ook niet rijden. (ook: als je achterwerk breder is dan die van het paard MAG je niet rijden, maar goed dit terzijde ;-) ) Het verbaasd mij telkens weer hoeveel mensen niet normaal het paard op kunnen komen op wedstrijd, les, enz. Dit relaas onder het motto: "Eerst letters leren schrijven, daarna pas een boek...."

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:22

megahaf schreef:

Megahaf heeft helemaal gelijk. Zoals zo veel gewoonten in de paardenwereld is het weer zo'n stomme militaire traditie. Opstijgen met een krukje is veel beter voor de paardenrug (en veel fijner voor mensen als ik die niet zo lenig zijn :D ). In het kader van het ruiterbewijs zouden ze dat dan ook moeten propageren ipv vast te houden de traditie!