Enorm wild en dominant tijdens het longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:36

Ik zou haar toch gewoon eerst loslaten. Je gaat toch weg, dus wat maakt het nog uit als je een keer iets doet wat niet mag. Natuurlijk alleen als er geen andere paarden in de bak zijn.

Stop een paar snoepjes of brokjes in je zak, laat haar een tijdje rennen, maar niet opjagen ofzo. Als ze klaar is en rustig blijft staan dan probeer je naar haar toe te lopen. Niet recht erop af en gewoon rustig.
Als ze braaf blijft staan geef je haar wat lekkers. Daarna kun je dan een stukje met haar wandelen. Let er goed op dat jij de leiding hebt. Als je denkt dat je de leiding kwijt raakt laat je haar halt houden en een paar passen achteruit lopen. Daarna probeer je het opnieuw.

Als je normaal met haar kan lopen kun je nog eens proberen te longeren. Ik zou dat dan doen met een hoofdstel en zonder al te veel bijzet dingen verder. En dan gewoon ontspannen stap en draf doen, en een paar overgangen, voor de rest niets vragen. Als ze bokt gewoon negeren en als ze denkt aan steigeren, goed voorwaarts houden.

En snel naar een andere stal gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:43

GenteDiMare schreef:
Ze is inderdaad nog niet volledig rechtgericht, dat klopt.
Zou ik er dan een osteopaat bij halen of gewoon een DA?

funnyhorses schreef:
ik heb het verhaal ook gelezen en denk dat het paard last heeft van rug en spieren,gezien het feit dat ze moeite heeft/had om zadel te accepteren en het niet stil willen staan met opstappen en zo explosief reageerd!

wat voor jou paard goed zal zijn is rechtrichten en veel grondwerk doen!(misschien merk je wel dat ze de ene kant makkelijk loopt en andere kant moeilijk?)
Ik heb de foto's bekeken en denk dat ze makkelijker rechtsom loopt dan linksom,klopt dat?

Haal er een deskundig persoon bij die jou kan begeleiden met je paard.
Ik denk niet dat het onwil is van je paard of alleen maar een overschot aan energie(speeld wel een rol maar een kleine)jou paard heeft een duidelijke manier om te laten blijken dat er iets niet goed zit in het lichaam,probeer erachter te komen wat het kan zijn.

Trouwens wat een mooi beestje heb je!!!!

Een osteopaat is altijd goed!
Maar ik zou juist wel aan de gang blijven met het paard,niet erop maar ernaast!Dit om de communicatie te verbeteren en om meer "inzicht" in je paard te krijgen.
Je paardje verteld iets aan je,welliswaar op een grove manier haha maar er is iets.
Ik denk echt aan pijn,dat zal ook de reden zijn dat ze zo heftig reageerd,snappie?
Een goede paardenmasseur kan ook helpen en rechtrichten aan de hand.

Anoniem

Re: Enorm wild en dominant tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:56

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:18

een osteopaat kan vaak het probleem vinden en dan kan de ruiter zelf eraan werken om in de toekomst juist dat probleem te voorkomen.
ik zie een osteopaat end. niet als een heilige maar wel als leerzaam hulpmiddel en bevestiging op een eventueel lichamelijk probleem.
Dus als je als ruiter goed wilt rijden met je paard zul je eerst moeten weten waar je extra aandacht op moet richten om verdere elende te voorkomen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:19

Wanneer mijn eigen paard zich zo gedraagt kan hij het volgende van mij verwachten:
- Ik kijk eerst wat er aan hem scheelt, is er misschien iets wat je paard je wil zeggen?
- Voor het longeren in een grote bak uit laten razen, bokken, steigeren alles mag.
- Schopt hij naar mij? Zonder enige twijvel een directe klap op zijn reet met de zweep en een boze gil erbij.
- Na het uitrazen longeren, ik raad je aan dit toch even zonder longeerlijn te doen (straks springt hij in de lijn en gebeuren de grootste ongelukken).
- Aan de hand steigeren? Meteen linea directa afstraffen die handel! Mijn paard heeft dit 1 keer bij mij gedaan, dit was meteen de laatste keer.

Ik zeg hiermee natuurlijk niet dat je je paard enorm moet afrossen en met een knuppel in de weer moet gaan.
Het gaat erom dat je hem direct straft, binnen 3 seconden, hoe hard de klap is die je geeft zegt niet veel, als hij er maar van schrikt. Wees consequent en blijf dit gedrag afstraffen. Blijf wel positief in de goede dingen die je paard doet en prijs hem daarvoor.

Mijn halve duim is er onlangs door een vreemd paard vanaf gebeten, ik stond buiten de stal en hij in zijn stal.
Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik hier wat huiverig door ben geworden, mijn eigen paard vind ik prima en daar ben ik niet bang voor, maar ik zou niet meer snel in de buurt van een vreemd paard komen, ik loop overal met boogjes langs.
Wat is het risico dat je wilt nemen? Let op jezelf, sta nooit met lege handen. Je lichaam, je leven krijg je maar 1 keer, wees er zuinig op ;)

En ga eens bij jezelf na: Heb je op deze manier nog plezier van elkaar? Voel je jezelf veilig? Begrijpen jullie elkaar?
Je kan een paar dingen doen.
Ertegenaan gaan en een prof in de armen nemen, of besluiten dat je dier beter af is bij iemand die hier ervaring mee heeft.

En zet een cap op als je bij je paard in de bak staat...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:54

Joolien schreef:
Ga jij dan ook elke maand naar de osteopaat/kraker oid? En toen niemand er ooit van gehoord had?? Nee sorry, als mijn paard niet goed is rij ik het er zelf wel uit. Ik vind een osteopaat zeker geen must...

haha, gelukkig blijft niet alles hetzelfde en leert men steeds meer.... veranderingen zijn niet altijd goed, maar regelmatig ook wel. Tandartscontrole is er ook 1 van ;)

Vergelijken met mezelf vind ik niet kloppen, omdat ik kan voelen en zeggen wanneer er wat is en ja, dán ga ik daar idd wat aan laten doen.

Voor mijn paarden vind het belangrijk wanneer ik meer ga vragen óf ik iets voel/merk wat niet klopt.
Het eruit rijden kan niet altijd.

Een "must" is het ook niet, maar kan de ruiter wel verder helpen. Juist wanneer de ruiter nog niet zoveel voelt - kan een regelmatige check-up beide veel helpen.

idd funnyhorses. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:05

Ik zie eigenlijk niet zo wat het probleem is. Paard heeft veel op stal gestaan, krijgt teveel gevoerd en barst van de energie die hij niet kwijt kan. Dan is het toch helemaal niet raar dat hij aan de longe even uit zijn stekker gaat?
Hoofdstelletje aan, eventueel losse bijzetjes dat je wat meer te zeggen hebt erover en je er niet achteraan skiet en verder goed met zweep en lichaamspositie op de cirkel houden. Laat maar ontploffen, die energie moet er hoe dan ook uit, voor je iets serieus kan doen.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:10

Hey,

Helemaal in het begin ben ik begonnen met grondwerk, maar dan komt ze steeds naar me toegelopen, wat ik nogal eng vond.

ariegorn schreef:
Ben ik weer,

Heb je andere verhaal niet helemaal gelezen, maar doe je al grondwerk met haar?
Wat ik wel eens doe, (kan nou eenmaal niet goed longeren)
Ik laat hem dus eerst zijn gang gaan, dan kom ik de bak in en ga ik longeren zonder touw.
Zorg wel altijd dat je schuin achter haar staat, dus niet op hoofd hoogte,
meer richting billen.(drijvers houding)
ik laat hem dan stappen, draven en galloperen, maar meestal wanneer ze mogen galoperen
beginnen ze weer te gekke. (tip van nh) wanneer dit gebeurt ga jii ook als een gek te keer, dus springen zweep in de lucht draaien enz.... maar kijk haar niet aan blijf achter haar, zij denkt dan tjee wat een gek mens en zoekt dan waarschijnlijk jou op, dus wanneer ze naar jou toe komt beloon je haar met een brokje ofzo.
Dan begin je weer opnieuw en blijft dit doen tot ze door heeft ohhh ik kan ook galoperen zonder te moeten gekke. dan laat je haar stoppen en weer naar jou toe laten komen. jij moet niet op haar afstappen.

Dit heb ik geleerd van nh, hoop dat je het een beetje snapt

Su6

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:12

Iedereen alvast bedankt voor de tips en dergelijke! Ik heb hier zeker wat aan!

linites

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:58

Ik heb je vorige verhaal ook gelezen en het eerste wat ik mij afvraag is hoe ze was toen jij naar haar toe ging om haar te bezichtigen bij de vorige eigenaar, voor de koop dus. Deed ze toen ook al zo?

Ik denk bij het lezen van het vorige verhaal aan een paard wat angstig is en ontzettend beinvloed word dor door haar omgeving. Bij zo'n paard moet je vooral zeeën van geduld hebben, en een rustige stal met zoveel mogenlijk vrij beweging (paddock/weiland) is een must.

Wanneer je aan het longeren bent en ze beginnen te knorren laat haar dan maar net zo lang lopen tot ze ophoud en ontspant. Gewoon lekker laten draven en verder niets vragen met hulpteugels oid. Wanneer ze dan stopt met knorren en onstpant laat je haar nog een paar rondjes doorgaan en daarna stop je met longeren. Je zult zien dat ze steeds sneller ontspant en sneller stopt met knorren. Gedult werkt het beste. :)
Voor het rijden, zeker in de winter is het met zo'n paard en zeker wanneer ze op stal staat volgens mij het beste om haar eerst even los te laten of te longeren. Zodat ze de gekkigheid een beetje kwijt is.

Het is wel duidelijk dat je gewoon een moeilijk paard hebt. Of het nou uit angst of uit dominantie kun je van internet af niet zo goed bepalen. Ik denk dat angst niet het juiste woord is maar dat het gewoon een erg sensibel/onrustig paard is en dat ze daarbij ook dominant is. Beiden dus! Een paard hoeft niet alleen angstig te zijn en daarbij niet dominant. Bij zo'n paard is het het belangrijkste dat je altijd rustig blijft, en dat je ontzettend consequent bent.

Wanneer tijdens het longeren uitdagend naar jou gaat bokken en steigeren is dat geen angst maar dominantie. Je mag haar daarvoor echt flink op de kop geven hoor. Zelfde met leiden, als ze steigert terwijl jij leidt is dat echt niet normaal, dat is een teken van dominantie en daarvoor mag ze echt wel op haar plaats gezet worden!

Je zegt dat ze teveel eten krijgt, wat krijgt ze dan?

Dus, probeer haar zoveel mogenlijk vrije beweging te geven en wees een heel stuk consequenter met deze dame! Als je niet weet hoe je het aan moet pakken wanneer ze stijgert etc. tijdens longeren/leiden, vraag het gerust, ik wil je er graag mee helpen. ;)

Dit alles natuurlijk bij uitsluit van medische problemen, wanneer het iets medisch is is dat hoogst waarschijnlijk de oorzaak. Al betwijfel ik dat, aangezien ze zich zelfs tijdens het leiden niet gedraagd, ik denk dat het meer dominantie is bij een ontzettend sensibel paard en dat het dus meer iets mentaals is dat iets fysieks.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 15:21

@linites:
Toen ik haar ging bezichtigen liep ze tijdens het rijden ook enorm gespannen; hoofd omhoog, alle spieren gespannen.
Ik dacht dat dit zou over gaan en eerder lag aan het nog niet helemaal gewoon zijn om iemand op haar rug te hebben.

Dus wanneer ze bokt of steigert in mijn richting of tijdens het rijden is het echt uit dominantie. Dat was hoe ik er ook over dacht. Alleen word ik dan nogal bang en weet niet hoe ik hier precies op moet gaan reageren.

Ik geloof dat ze nu 2 erg grote scheppen per dag krijgt van een mengeling van lannoo. Er zit onder andere haver bij, waardoor paarden toch wel heviger kunnen worden dacht ik?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:01

Reduceren dat voer, en zeker de haver eruit weglaten.

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:46

Haver zou ik ook weg laten, ze heeft enegie genoeg.
Verder jammer dat je wat angstig bent, (begrijp ik uit je verhaal) dit voelt jou paard zo goed aan.
Ze heeft een leider nodig, die ze zoekt bij jou, maar als jij al uitsraalt dat je onzeker bent
weet zij ook niet wat ze moet doen.
Dit is super moeilijk uit te schakelen, maar zou het toch proberen.
Toen ze op jou af kwam lopen zocht ze die steun bij jou, als jij haar een klopje had gegeven of brokje
had je al een beetje vertrouwen gekregen.
Begin is helemaal opnieuw, ga die bak in lat haar gek doen blijf op afstand, als ze uit geraast is en ze komt naar je toe beloon haar dan. wacht ff en laat haar weer van je weg lopen.
je zal zien dat ze jou steeds meer opzoekt, beloon dit.
op een gegeven moment zal ze niet eens meer bij je weg willen en jou achter na lopen.
Dan heb je de eerste stap gemaakt.
Dit is gewoon een tip, dus niet om je af te kraken.
suc 6

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:59

Hoi,
mijn pony is heel erg lui, maar als ik (vooral bij bijgezet longeren) dan wordt ze wild, maar ik denk omdat ze dit nooit heeft gedaan(ze is een manegepony geweest en heeft alleen maar een beetje rondgesukkeld enzo:P) Waarschijnlijk is het bij jou pony misschien anders, heeft ie wel vaker gelongeerd ofzo.
Doet ie dit ook als ie los loopt? Misschien is ie inderdaad gewoon wat frisjes of heeft het iets met de spieren te maken. Ik denk dat je dat zelf beter kan beoordelen waar het precies aanligt. ;)
Kijkt ie anstig wanneer ie diewordt gelongeerd, misschien vind ie het gewoon eng ofzo of is ie echt uitdagend, misschien is tie gewoon een beetje te dominant, maar dat weet je zelf het best natuurlijk ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:01

kom ik morgern op terug

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:06

Caira schreef:
Haal er idd iemand bij die verstand heeft van NH.

Maar ik kan je het grootste probleem gelijk al noemen, een paard is niet gebouwd voor een box. Je kunt zeggen dat je er niets aan kunt doen dat ze nauwelijks buiten komt, maar jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. En weidegang of in elk geval minimaal 6-8 uur in een paddock zijn dan echt essentieel. Pak je paard op en ga naar een andere stal. Want heel eerlijk, hoe zou jij je voelen als je 24/7 in je eigen wc zou staan? Het is jammer dat je zo ver woont want ik was je met alle liefde komen helpen.

Sluit me hier bij aan..
Niks aan doen :? ... Jij bent toch degene die er voor kiest om op die stal te staan... Buitendat.. als ze minder voer moet hebben, dan zeg je dat toch?

Daarnaast, het is een jong paard, nog aan het puberen.. Lees je eerst even heel goed in paardengedrag, krijg namelijk niet echt het idee dat je heel erg veel inzicht hebt in paarden, beweging en voer.. Ook kan je niet verwachten dat een paard dat 5,5 is, in een curslijf gaat lopen zodra je haar buiten hebt.. Dus ja, dan zal ze grenzen gaan verleggen en haar uitspatting ook naar jou uitten.. Het heeft zo zijn oorzaken...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 01:09

GenteDiMare schreef:
Ja, net daarom dat ik op zoek ben gegaan naar een andere stal, waar ze wel de mogelijkheid heeft om elke dag buiten te komen.

Caira schreef:
Haal er idd iemand bij die verstand heeft van NH.

Maar ik kan je het grootste probleem gelijk al noemen, een paard is niet gebouwd voor een box. Je kunt zeggen dat je er niets aan kunt doen dat ze nauwelijks buiten komt, maar jij bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. En weidegang of in elk geval minimaal 6-8 uur in een paddock zijn dan echt essentieel. Pak je paard op en ga naar een andere stal. Want heel eerlijk, hoe zou jij je voelen als je 24/7 in je eigen wc zou staan? Het is jammer dat je zo ver woont want ik was je met alle liefde komen helpen.

Ah.. verandering van stal dus :) , zal al een heel stuk schelen voor je paard :) .

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 10:00

Hey,

Men paard staat sinds gisteren in haar nieuwe stal.
Ik ga er straks even bij, dan mag ze namelijk eens goed rondrennen op de buitenpiste! Ze zal blij zijn :D
Voer is op deze stal aangepast, dus dat zou hem ook moeten schelen.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:18

GenteDiMare schreef:
Hey,

Men paard staat sinds gisteren in haar nieuwe stal.
Ik ga er straks even bij, dan mag ze namelijk eens goed rondrennen op de buitenpiste! Ze zal blij zijn :D
Voer is op deze stal aangepast, dus dat zou hem ook moeten schelen.

Dan was het toch jij die ik gezien had :D

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 10:09

Hey Babette,
Ik was ook niet zeker, maar dacht ook wel da jij het was :D

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:32

GenteDiMare schreef:
Hey Babette,
Ik was ook niet zeker, maar dacht ook wel da jij het was :D

:D

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 11:46

Hey iedereen,

Ik had gezegd dat ik jullie op de hoogte zou houden.
Pita staat ondertussen al 2 weken op haar nieuwe stal.
Ondanks het slechte weer, kan ze iedere dag even buiten lopen in de buitenpiste.
Ze krijgt minder voer en meer beweging.
En ze is ondertussen al een pak rustiger geworden, waar ik dan ook enorm blij om ben !!!
Ze is veel rustiger in haar nieuwe, maar natuurlijke omgeving.
En ik denk eraan om vanaf volgende week terug te starten met het longeren.
Hier enkele foto's van mijn schat de tweede keer dat ze buiten liep.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:50

super meid! ik ben echt enorm blij voor je. Soms lijk ik wel een oude zeur met mijn gemopper op stallen, teveel krachtvoer en te weinig beweging. Maar dat doe ik niet voor niets, het bewijs wordt namelijk telkens weer geleverd dat een dier zoveel beter presteert en het gedrag zoveel verbetert als je je paard op een andere manier leert bekijken.

Ik hoop dat de vooruitgang doorzet en dat jullie een goed team gaan volgen!

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:43

Bedankt :) Momenteel ben ik op zoek naar een nh-instructor die me op weg kan helpen om nh te beginnen. Om op die manier de band terug op te bouwen en te werken aan wederzijds vertrouwen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:25

heb je vorige bericht gelezen.
maar als ik dit lees klinkt dit meer als een paard met een bom van energie die hij kwijt moet!
zorg dat hij/zij meer los staat.
en kijk daarna is na een week of 2 of dit helpt.

succes