Paard laat zich soms niet vangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Paard laat zich soms niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:48

Ik kan me ook prima vinden in de andere benaderingen hoor! Vooral dat rangorde-verhaal vind ik echt prima hoor! Denk alleen dat dat meer van toepassing is op jonge paarden. Mijn paard is 19. Denk niet dat je dat karakter nog moet veranderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:54

Rangorde bepaal je 1 keer, niet iedere keer.

Daarna is het heel simpel: jij bent kuddeleider, als jij je omdraait en wegloopt, volgt je paard. Doet-ie dat niet, dan laat je hem lekker staan. Dat is in principe zijn 'straf' voor de leider niet volgen. In de natuur ben je dan uiterst kwetsbaar. Geen paard gaat dat lang volhouden, als je idd als leider erkend wordt. Met andere woorden, met die actie (weglopen, kuddepaard negeren en als leider dus je eigen ding doen) bevestig je even dat jij de baas bent.

Een paard waarbij je al lang en breed bepaald hebt dat jij de baas bent, wegjagen (= in feite verstoten uit een gestabiliseerde rangorde) is bijzonder onnatuurlijk. Geen enkele leider doet dat, en het maakt het paard bijzonder onzeker, en eerder geneigd de leider niet meer als leider te accepteren. De leider vertoont immers onbetrouwbaar gedrag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 00:09

Ik vraag mij weleens af of paarden ons uberhaupt als kuddeleider zien. Wij zijn geen paarden, en hoe goed we ook ons best doen we lijken er nooit op.
Wel wil ik graag dat ze zich op haar gemak bij mij voelt en mij vertrouwt. Een echte dominantiekwestie hebben we nu na al die jaren niet meer. We hebben een duidelijk verdeling en op sommige punten hebben we een compromis gesloten waar we ons beiden in kunnen vinden.

Ik heb al eens gehoord dat ik juist blij moet zijn dat mijn paard zo af en toe graag speelt met mij en zo open is.

Overigens speelt ze nooit met andere paarden en zal ze ook nooit zo maar door het weiland gaan rennen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:28

Ik denk dat ze zin heeft om met je te spelen :P

Ga naar de wei met wat lekkers om te beginnen ;)
Als ze niet komt geduld, geduld, geduld! Niet op haar af lopen maar van haar weglopen.
Doe iets interessants (de grond harken of whatever!) zorg dat ze naar je toe wil komen,
komt ze naar je toe? Loop dan niet op haar af! Speel een beetje dit spelletje.
Uiteindelijk doe je het halstertouw om geef je iets lekkers, wandel een stukje door de wei en laat haar weer gaan.

Doe dit een paar keer per dag dan wel met iets lekkers dan niet, pak dr, beloon en laat haar weer gaan.
Ze hoeft niet altijd de stal in of te werken als jij haar komt halen! ;)

Dit helpt echt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 00:31

Alves schreef:
Ik denk dat ze zin heeft om met je te spelen :P

Ga naar de wei met wat lekkers om te beginnen ;)
Als ze niet komt geduld, geduld, geduld! Niet op haar af lopen maar van haar weglopen.
Doe iets interessants (de grond harken of whatever!) zorg dat ze naar je toe wil komen,
komt ze naar je toe? Loop dan niet op haar af! Speel een beetje dit spelletje.
Uiteindelijk doe je het halstertouw om geef je iets lekkers, wandel een stukje door de wei en laat haar weer gaan.

Doe dit een paar keer per dag dan wel met iets lekkers dan niet, pak dr, beloon en laat haar weer gaan.
Ze hoeft niet altijd de stal in of te werken als jij haar komt halen! ;)

Dit helpt echt!

Nee, dat werk niet :D

Als ze niet wil komen dan komt ze niet. Zelfs niet als je met andere in de wei gezellig ga picknicken blijft ze op afstand.

Ik heb overigens al jaren geduld, maar het is bj vlagen. Ze heeft ook dagen dat ze gewoon op mij af komt lopen :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:38

Die dagen dat ze op jouw af komt lopen, pak haar dan, loop een rondje en laat haar weer gaan...
You will see ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 00:41

Alves schreef:
Die dagen dat ze op jouw af komt lopen, pak haar dan, loop een rondje en laat haar weer gaan...
You will see ;)

Op die dagen krijgt ze soms alleen een aai over haar bol en meer niet. ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 01:04

Kijk als je het niet op die manier wilt doen ok...
Maar ik wil nog wel een keer proberen om je ervan te overtuigen :D

Hoe ik het denk te zien:
Je paardje wil met je spelen en ze wil naar je toekomen, wanneer het haar uitkomt.
Die rol kan je proberen om te draaien, want jij bent de leider en zij moet iets doen wanneer het jou uitkomt.

Op het moment bepaald je paard: ze komt naar je toe/ of komt niet!
Ze vindt het waarschijnlijk een leuk spelletje en aan dit spel doe je al een tijdje mee, het is er dus niet 123 uit.

Verander de spelregels! Maak er een nieuw spelletje van met nieuwe regels!
Komt ze naar je toe? Wandel wat, laat haar een paar pasjes achterwaarts gaan, beloon laat haar gehoorzamen... Laat haar weer los in de wei...
Wandel een keer met haar terug naar stal en dan weer naar het land. Geef haar een keer een aai over de bol. Neem haar mee en zet haar in de stal. Dan wel een snoepje dan geen snoepje! Verras je paard/ laat je paard jou niet verrassen!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:01

fransje23 schreef:
MarcR schreef:
Jouw paard erkend jou niet als zijn kuddeleider, ik vermoed dat zij ook op andere momenten haar goesting doet..

Waneer denk jij dat ze dat nog meer doet en noem eens vorobeelden wat ze dan zou doen :)

MarcR schreef:
Specifiek voor het weide probleem : plaats haar alleen in een weide.
Je gaat in haar weide, als ze naar je komt en haar halster laat aandoen geen probleem. Laat ze je niet tot bij haar komen jaag je haar even door de weide, daarna gaan je in een ander stuk van de weide wat rond drentelen zonder aandacht aan haar te besteden maar je kijkt wel naar haar reakties. Na enkele minuten besteed je veel aandacht aan een bepaald punt, zolang tot ze op een onderdanige wijze naar je toekomt en haar halster laat aandoen.
Komt ze op een dominante wijze naar je toe dan jaag je haar terug weg, dit herhaal je tot ze onderdanig haar halster laat aan doen

Ze staat al alleen.

Halster heeft ze overigens sowieso al om. Door de wei jagen hoef ik niet te doen, ze gaat zelf al rennen. :D

Je kan ook rustig uren in haar weiland naar iets anders gaan staren en zelfs picknicken, interesseert haar niets. Als ze niet wil komen, komt ze niet. Ze komt dus ook niet op een dominante wijze op je af, ze laat je gewoon links liggen.

Eerste vraag : niet stilstaan als jij zegt dat ze dat moet, trekken als ze vaststaat, niet rustig naast je meelopen, vooroplopen als je ergens binnen gaat, bij het rijden niet onmiddelijk jouw bevelen opvolgen, enz

Tweede vraag : ik wil niet zeggen dat je haar altijd alleen moet zetten maar voor deze training is het gemakkelijker.
Ik raad je aan om haar halster uit te doen op de weide, ik heb al verschrikkelijke kwetsuren gezien bij paarden met een halster aan op de weide.
Dat wegjagen of niet maakt een groot verschil voor het paard : als jij haar wegjaagd toon je haar dat jij de leider bent, in een kudde zal het steeds de hogere in rang zijn die een lagere wegjaagd.
Als je haar hebt weggejaagd zal ze waarschijnlijk wel komen want dan zal ze denken " he die wil leider zijn, ik moet daar eens gaan kijken".

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:08

ilse86 schreef:
Ik kan me ook prima vinden in de andere benaderingen hoor! Vooral dat rangorde-verhaal vind ik echt prima hoor! Denk alleen dat dat meer van toepassing is op jonge paarden. Mijn paard is 19. Denk niet dat je dat karakter nog moet veranderen.

Door het vestigen van een rangorde verander je het karakter van een paard niet je regeld alleen de posities binnen een kudde. Door het bevestigen van de juiste rangorde (jij leider, paard ondergeschikte) zal je paard rustiger worden omdat het je vertrouwd : "ik weet dat mijn ruiter de leider is en de leider weet het altijd best". Je kan dit doen op elke leeftijd van een paard en is een proces dat eigenlijk eindeloos doorloopt want als je paard merkt dat het toch in de problemen komt omdat jij geen goed leider bent zal het revolteren en jou leiderpositie willen overnemen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:14

Ibbel schreef:
Rangorde bepaal je 1 keer, niet iedere keer.

Daarna is het heel simpel: jij bent kuddeleider, als jij je omdraait en wegloopt, volgt je paard. Doet-ie dat niet, dan laat je hem lekker staan. Dat is in principe zijn 'straf' voor de leider niet volgen. In de natuur ben je dan uiterst kwetsbaar. Geen paard gaat dat lang volhouden, als je idd als leider erkend wordt. Met andere woorden, met die actie (weglopen, kuddepaard negeren en als leider dus je eigen ding doen) bevestig je even dat jij de baas bent.

Een paard waarbij je al lang en breed bepaald hebt dat jij de baas bent, wegjagen (= in feite verstoten uit een gestabiliseerde rangorde) is bijzonder onnatuurlijk. Geen enkele leider doet dat, en het maakt het paard bijzonder onzeker, en eerder geneigd de leider niet meer als leider te accepteren. De leider vertoont immers onbetrouwbaar gedrag.

De JUISTE rangorde bepaal je inderdaad eenmaal maar moet je nadien wel steeds bevestigen.
Verder heb je gelijk maar volgens mij is de rangorde in dit geval fout bepaald, het paard is de leider en de eigenaar de ondergeschikte dus moet er gewerkt worden aan het vestigen van de juiste rangorde en het uit de weide halen zal daarbij helpen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:29

fransje23 schreef:
Ik vraag mij weleens af of paarden ons uberhaupt als kuddeleider zien. Wij zijn geen paarden, en hoe goed we ook ons best doen we lijken er nooit op.
Wel wil ik graag dat ze zich op haar gemak bij mij voelt en mij vertrouwt. Een echte dominantiekwestie hebben we nu na al die jaren niet meer. We hebben een duidelijk verdeling en op sommige punten hebben we een compromis gesloten waar we ons beiden in kunnen vinden.

Ik heb al eens gehoord dat ik juist blij moet zijn dat mijn paard zo af en toe graag speelt met mij en zo open is.

Voor een paard zijn wij eigenlijk roofdieren want wij kunnen hen met twee ogen, recht vooruit aankijken dus moeten wij door hun kuddegedrag aan te leren en te gruiken, hun te overtuigen dat wij hun leider zijn.
Een paard die een mens als zijn leider ziet zal hem vertrouwen en op zijn gemak zijn bij hem en als zijn leider in de weide komt zal hij niet gaan lopen maar zich bij zijn leider aansluiten.
Je hebt geen dominatiekwestie omdat jou paard zich goed voelt als leider.

In de weide of de piste spelen wij ook regelmatig met ons paard maar wel op zo een wijze dat wij steeds bepalen wat er gebeurt en haar drijven daarbij gaat ze serieus uit de bol. Maar op het moment dat wij haar halster en touw nemen komt ze rustig naar ons en gaat ze rustig mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 10:41

MarcR schreef:
Eerste vraag : niet stilstaan als jij zegt dat ze dat moet, trekken als ze vaststaat, niet rustig naast je meelopen, vooroplopen als je ergens binnen gaat, bij het rijden niet onmiddelijk jouw bevelen opvolgen, enz

Het grappige is dus dat ze dat allemaal niet doet. Ze loopt aan een los touwtje mee, als ik stil sta doet zij dat meteen ook, trekken als ze vaststaat doet ze ook nooit en met rijden is ze erg werkwillig en probeert alles zo goed mogelijk te doen.Met grondwerk kan ik haar ook aan de leadrope om pionnen heensturen etc. Ze is erg licht aan alle hulpen.
Ik kan een kind van 7 met haar laten wandelen omdat ze aan de hand zo goed luisterd.

Ik zal ook niet ontkennen dat ze dominant is, want dat is ze zeker wel. Erg bazig en ze heeft veel eigen ruimte nodig. Dat is ook de reden dat ze alleen op een landje staat, de meeste andere paarden moeten ver uit haar buurt blijven.

Als 24/7 op het land staat heb ik het halster af. Nu heeft ze dat i.v.m het binnen en zetten overdag wel om. maar het halster sluit mooi aan en er is op het land niets waat ze aan kan blijven haken.

Je mag best weleens komen kijken of wegjagen een verschil maakt ik ga er in ieder geval niet achteraan rennen.
Een goede leider in een groep paarden, is die waar de paarden vertrouwen in hebben en graag bij willen horen. Een leider die je continu om iets wat je niet begrijpt wegjaagt is geen goede leider. Ik hecht wat de kwestie leiderschap etc betreft toch enige waarde aan wat Mark Rashid heeft geschreven in Horses never lie, the heart of passive leadership.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 11:51

ilse86 schreef:
Heb je ook concrete voorbeelden? is misschien wel handig om uit te proberen!

Afwisseling in de bak en buiten rijden. niet aldoor dezelfde dingen in de bak. een keer springen. een keer grondwerken. vrijheidsdressuur.westernoefeningen doe ik ook. wandelen & laten grazen onderweg, fietsen met je paard. Buiten veel onverwachtse dingen doen dan worden ze alert en gaan ze er echt lol in hebben. buiten bijvoorbeeld scherpe bochten en onverwacht toch wel op het laaste moment afslaan. Af en toe een stuk lekker crossen (niet met dit weer). een keer door het water heen. nou ja je kunt zelf misschien nog wel andere dingen bedenken die je paard leuk zou vinden.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:15

bekend probleem.. heb dit ook (op verschillende leeftijden) met mijn merrie gehad..

en ik zeg spiegelen!!!

ik kon niet dichter dan 2 á 3 meter bij haar in de buurt komen en moest altijd allerlei fratsen verzinnen om haar te pakken te krijgen.. ik heb toen hulp van iemand gehad en sindsdien kwam ze gewoon naar me toe.. echt nog een enkele keer dat ik wat meer moeite moest doen.. haar probleem was dat ze niet graag bij de kudde weg wilde en als ik haar wilde pakken was ik te dominant en keek ik haar juist weg..

ik kan het beetje moeilijk uitleggen dat spiegelen, maar je maakt eigenlijk dezelfde stappen die zij doet en je stuurt haar soms de andere kant op dan zij wil.. dit doe je eerst terwijl je haar aankijkt.. dan kijk je haar niet meer aan en zigzag je een beetje naar haar toe.. en wacht evt totdat ze een stap richting jou maakt... doet ze dit niet kan je ook achteruit en vooral niet aankijken richting haar gaan tot haar neus je schouder raakt.. rent ze weer weg begin je weer overnieuw.. blijft ze staan dan aai je haar en loop daarna gewoon weg.. soms voel je dat je ze er nog niet aan toe zijn om naar je toe te komen en moet je gewoon weer even opnieuw beginnen..

probeer dit later of de dag er naar weer en dan pak je haar.. maar alleen als ze rustig blijft staan.. het moet niet zo zijn dat je haar snel moet grijpen.. als je haar hebt kan je een stukje wandelen of even mee naar de stal meenemen en weer terugbrengen..
je moet misschien wat vaker alleen maar naar haar toe gaan zonder dat je wat van haar wil..
belonen met eten doe ik altijd pas als ik bij de stal bent.. lokken met eten werkt misschien bij sommige paarden maar ook bij heel veel paarden niet..

je kan dit toepassen op een groot weiland, maar het is natuurlijk makkelijker als het wat kleiner is dan hoef je niet zoveel kilometers af te leggen.. en je zal geduld moeten hebben.. het kan best dat je zomaar een uur bezig bent de eerste keer, maar als je eenmaal door hebt hoe het moet dan heb je haar in no time..

ik hoop dat je wat aan mn verhaal hebt.. succes!!