Staart wordt kapot getrapt. Hoe dit te voorkomen ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:34

Natuurlijk erg begrijpelijk dat de merrie dit gedrag vertoont alle paarden zijn fris op dit moment!
In combinatie met je verhaal gaat ze dus stalondeugd onwikkelen.
Ik zou ze persoonlijk af gaan lijden door bv een skippybal in haar stal of een pion tegen de tralies aan te hangen waar ze dan uit verveling mee kan gaan spelen.
Wat ook zeker een optie is in deze tijd is een oud matras tegen de muur bevestigen omdat dan de staart minder beschadigd en je de kans op piephakken verminderd!

Rebecca83

Re: Staart wordt kapot getrapt. Hoe dit te voorkomen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:23

ik kan begrijpen dat je het verkeerd ge-intepeteerd hebt. ik kan soms onbedoeld nogal lomp uit de hoek komen.
wat misschien nog een idee kan zijn is wilgen of berken takken in haar stal opbinden/hangen vaak zijn ze daar uren zoet mee! :) je kunt ze gratis uit de natuur halen en als je ze met mate geeft kan het geen kwaad. en voor de muur en eventuele schade aan de benen/pezen/gewrichten kun je misschien een rubber mat tegen de wand aantimmeren? een matras is op zich ook wel een optie maar wordt denk ik wel snel vies en gaat stinken. en je hebt nog kans dat ze uit verveling daar aan gaat zitten plukken en dat lijkt me wat minder gezond voor haar om binnen te krijgen. hopelijk kun je met dit advies wat meer? ;)

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:33

ow enneh.. het is mij niet helemaal duidelijk of ze krachtvoer krijgt of niet. maar misschien kun je haar tijdelijk van het krachtvoer afhalen, en daarvoor in de plaats meer ruwvoer gaan verstrekken. nu ze weinig of niet gereden wordt heeft ze al die energie wat in krachtvoer zit niet echt nodig natuurlijk. het is bij sommige paarden een wereld van verschil als ze alleen op ruwvoer staan! plus dat ze over een portie ruwvoer aanzienelijk langer doen dan een portie krachtvoer wat dus weer afleid/verveling tegen gaat.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:54

Merries hebben vaak 'iets' met zwangerschap van anderen, ook van mensen. Merries in de natuur gaan relaties met elkaar aan die vaak levenslang zijn. De vriendin van de merrie is er dan ook vaak bij als de ander bevalt en andersom. Zo passen ze op elkaar.
Paarden in gevangenschap hebben dat ook nog in zich. Paarden gaan ook een relatie aan met mensen, het is vanuit het paard een vervangende relatie maar zeker vergelijkbaar. Ondanks dat die anders is dan met paarden onderling maar hun trouw en gevoel voor vriendschap is gelijk.

Merries hebben iets met zwangerschap, een merrie zal geneigd zijn een zwangere vriendin meer te beschermen en er voor te zorgen. Op een paarden manier uiteraard, en dat kan betekenen dat ze zich zorgen maakt als de (mensen)vriendin in de nabijheid van ander paard is. Paarden zien de wereld nou eenmaal anders dan wij.

Een matras, een skippy bal of wilgentakken hoe goed bedoeld ook zullen het fundamentele gevoel van vriendschap niet wegnemen. De merrie zal het niet begrijpen dat juist nu ze denkt dat jij haar nodig hebt je geen, of vermindere aandacht geeft. Het is te begrijpen dat het geinterpreteerd wordt als jaloezie, en misschien is dat ook een beetje waar.
Maar duidelijk is wel dat ze zich sterk uit. Of jaloezie het juiste woord is betwijfel ik, ik zou het meer zorg noemen. Het gedrag, het trappen en luchthappen is machteloosheid. Als je het vanuit deze hoek bekijkt is het meer ongeloof dat ze niet bij je kan komen, juist nu zij denkt dat ze haar functie als vriendin nodig hebt en zijn die taak niet kan uitvoeren.

Ik schrijf dit omdat je topic als titel had 'Hoe dit te voorkomen'.
Vanuit daar beantwoord ik, en kijk maar wat je en of je er iets mee doet en kan.
Sorry voor mijn eerdere post, die was een beetje ongelukkig uitgerukt, het was meer een reactie op een eerdere opmerking ergens dat het behoud van de staart belangrijker was dan het gedrag.

Wens je alvast een voorspoedige zwangerschap en straks een gezond kind.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 20:46

Super bedankt voor de reacties !! Hier heb ik eindelijk wat aan. Het rubber komt dit weekend tegen de wand. Ze heeft er (alweer) een gat ingestampt. Benen en hoeven hebben niets geleden. (gelukkig maar )

Wat dat bezitterige betreft, dat kan ik bij Suus goed plaatsen. Ik heb het een keer meegemaakt dat ze samen met een koe in de wei stond. Deze koe toonde schijnbaar teveel interesse in mij en werd met de oren in de nek en de tanden ontbloot door madam weggejaagd.

De dames mogen morgen weer de hele dag naar buiten. Daar ben ik zelf ook voorstander van.

Ik kan bijna niet wachten tot ik bevallen ben en er weer op kan klimmen. Heb tot voor mijn zwangerschap veel dressuur gereden, maar ook 2 maal per week een buitenrit van gemiddeld 2 uurtjes. (bos) Lekker rondsjokken en genieten.

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:13

fijn dat ik je toch nog heb kunnen helpen! :) eigelijk is het dus uiterst vertederend wat jouw paard doet als ik het verhaal van paardentango lees.. ze wil je beschermen! beetje jammer alleen dat ze zichzelf daarmee schaadt.. :S mij oudste merrie heeft er inderdaad ook een handje van andere paarden en mijn honden weg te jagen die volgens haar te dicht bij me in de buurt komen. alleen ZIJ mag dat vind ze.. ik dacht dat het gewoon een bitch was maar er zit dus veel meer achter! leuk om te lezen! :) fijn dat ze weer lekker naar buiten kunnen. hopelijk blijft het nu dooien en komt er geen nieuwe sneeuw meer bij!
ik hoop dat het zich allemaal oplost en hoor graag nog eens hoe het gaat. geniet van je zwangerschap!

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:10

Flink stuk eraf knippen zou ik zeggen! Eventueel invlechten, dat doen ze in de western ook tegen het stuktrappen!