Agressief paard, muilkorf??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:24

Vjestagirl schreef:
TS: hoelang komt je paard iedere dag buiten, wat voor beweging krijgt ze en hoeveel, wat krijgt ze te eten en hoeveel?

Mee eens nog even een toevoeging:
Voernijd??? en heeft ze dat zelf verder uitgebreid
Nare ervaring in stal?? of vanuit de gang haar stal in?? vb aangevlogen door ander paard of door iemand??
Voeren uit de hand... is iets waar paarden ook ontzettend opdringerig etc van kunnen worden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:25

En laat haar controleren op pijn en hormonale onbalans. Maagzweren (bijten in voerbak kan daar op duiden), rugpijn is ook mogelijk (associeren van jouw komst met rijden en dus pijn) eierstokcystes zijn ook pijnlijk. Zat medische redenen dus om uit te sluiten - of te behandelen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:28

Zoek eerst eens naar de oorzaak van stalondeugden. Het woord zegt het zelf : stalondeugden.
Zou jij niet pissig worden als je elke dag in een hok van 4x2 word opgesloten?
Dat word dus zoeken naar de mogelijkheid om hem 24/7 buiten te zetten.
Grootste probleem bij mensen. Ze sluiten hun paard op in een stalletje, en stalproblemen
zoals luchtzuigen lossen ze dan op door een muilkorf oid ;)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:29

Joycebunny schreef:
Zoek eerst eens naar de oorzaak van stalondeugden. Het woord zegt het zelf : stalondeugden.
Grootste probleem bij mensen. Ze sluiten hun paard op in een stalletje, en stalproblemen

en dan zeggen dat het paard niet buiten wil staan..

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:32

AliceTwingo schreef:
Joycebunny schreef:

en dan zeggen dat het paard niet buiten wil staan..

Misschien eerst even afwachten wat de TS verder te vertellen heeft?????????????
Wie weet loopt het dier van s'morgens vroeg tot ver in de middag buiten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:35

Joycebunny schreef:

Wie zegt er dat dit de oplossing zou zijn en het daaraan ligt? Vind dat mensen zo snel voorbarige conclusies trekken!
Ken jij het paard en de eigenaar? Volgens mij niet...
En hier bij mij in de omgeving is in de winter 24/7 niet mogelijk hoor dus en dat zou ik zelfs niet een willen. Is gewoon per paard verschillend en kan jij denk ik vanaf de pc niet beoordelen.
Eerst maar eens afwachten wat de TS zegt.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:36

ik heb het over haar reactie waarin ze zegt dat niet elk paard gemaakt is om buiten te staan..
ik neem aan dat ze dat zegt met betrekking tot haar paard ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:40

Vjestagirl schreef:
TS: hoelang komt je paard iedere dag buiten, wat voor beweging krijgt ze en hoeveel, wat krijgt ze te eten en hoeveel?

zelfde vragen
ts waarom beantwoord je deze meermaals gestelde vragen niet ??

Ibbel schreef:
En laat haar controleren op pijn en hormonale onbalans. Maagzweren (bijten in voerbak kan daar op duiden), rugpijn is ook mogelijk (associeren van jouw komst met rijden en dus pijn) eierstokcystes zijn ook pijnlijk. Zat medische redenen dus om uit te sluiten - of te behandelen.

denk dat het zeker raadzaam is eens het een en ander na te laten kijken

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:47

Tooske schreef:
Joycebunny schreef:

Wie zegt er dat dit de oplossing zou zijn en het daaraan ligt? Vind dat mensen zo snel voorbarige conclusies trekken!
Ken jij het paard en de eigenaar? Volgens mij niet...
En hier bij mij in de omgeving is in de winter 24/7 niet mogelijk hoor dus en dat zou ik zelfs niet een willen. Is gewoon per paard verschillend en kan jij denk ik vanaf de pc niet beoordelen.
Eerst maar eens afwachten wat de TS zegt.

Dat niet elk paard gemaakt is om buiten te staan vind ik larie, net als mensen die zeggen dat paarden in de loop der jaren zo ver gefokt zijn dat paarden geen natuurlijke behoeften meer hebben ;)
Dat er niet de mogelijkheid is tot daaraan toe, maar om er meteen een muilkorf aan te hangen vind ik er wel over gaan..

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:58

mischien een tip kost je 20 euro. Een foto reading laten doen, ik geloof nooit in dit soort paranormale dingen ik heb het toen laten doen van me paard wat dood was, ze wist alles te vertellen dingen die niemand kon weten van me paard wist zij ook problemen hoe en waarom ze die had wist ze te vertellen, toen heb ik het ook van mijn andere 2 levende paarden laten doen, ik schrok zo erg wat er uit kwam het klopte allemaal en daardoor begrijp ik ze nu beter en kan ik met hun gedrag omgaan ook heb ik het later van me 2 katten laten doen die in huis plaste en heel de nacht de boel bij mekaar schreeuwde wat ik niet verteld had wist ze te vertellen en daarna over mijzelf een laten doen, wat heel confronterend was maar waardoor ik mezelf ook beter begrijp. Het kost je 20 euro geloof dat de helft van bokt het al heeft laten doen, je stuurt een foto verteld niks en je krijgt heel het levensverhaal van je paard te horen de problemen, dingen die ze dwarszitten dingen die ze leuk vinden zelfs lichamelijk klachten die ze vertelde wat ik later liet controleren door dierenarts klopte ze heet staldenea op bokt even zoeken en je zal niemand vinden die niet tevreden was en voor dat geld hoef je het niet te laten, je komt zo ook dingen over der verleden te weten, mischien kom je erachter waarvoor ze zo doet.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:59

Hoi hoi, ik ben het wel eens met de vragen Je zoekt hulp, maar hoe kunnen we nou helpen en suggesties doen als je de vragen niet beantwoord? Ik vind de "hoe lang staat ze nou buiten" vraag ook een hele belangrijke. Ik zeg zeker niet dat je paard maar meteen 24/7 buiten moet staan, want het kan niet altijd en sommige mensen willen dat gewoon niet. Dat kan ik ook begrijpen (ook al zou ik het zelf best willen, maar hier kan het helaas niet).

Ik ken een renpaard (in Amerika) wat genoeg was mishandeld dat hij ook altijd aanviel op en rond stal. Dat ging ook niet meer over zolang hij als renpaard functioneerde. Dus moesten we ermee leren omgaan. Als hij voer kreeg mocht hij eerst zijn hoofd in de emmer stoppen (met een volle mond kan je niet zo makkelijk bijten) en dan gaven wij hem z'n voer. Verder had hij een weefrek en leerden wij om met een bochtje om hem heen te lopen. En verder....ach, je leert er mee om gaan. (en ja, de renpaarden stonden ook allemaal minimaal een halve dag in het land, uitzonderlijk voor renpaarden)Toen hij eenmaal uitgeraced was, ander voer kreeg en een ander plekje is hij nog een uitstekend jachtpaard geworden en nog wel bij een man, waar hij eigenlijk zo'n hekel aan had gekregen. Gebruiksaanwijzing heeft hij altijd gehouden

Maargoed, ik dwaal af. Soms kan het helpen om van stal te wisselen, een ander plekje kan wonderen doen. Of de routine aan te passen. Voeraanpassing kan ook helpen. Maar dan zal je toch meer over je paardje moeten vertellen denk ik...

Of heel zweverig, maar het kan soms super helpen....zoek iemand op die met haar kan communiceren (iets in die trant is al genoemd ook). Wie weet helpt het, ik zou het zeker proberen. Het zou toch fijn zijn als je je paard ermee kan helpen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:00

@Bolletje:

Geef die 20 euro dan maar aan caira, die kan je zelfs zonder foto nog wel vertellen wat er aan de hand is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:13

Uit deze zin maak ik op dat je paard niet zo gek veel buiten komt. Buiten bedoel ik in de zin van los in de bak/wei/paddock met soortgenoten.
Citaat:
denk daarbij zelf toch wel aan verveling. Maar hoe kan ik dat oplossen? Heb al een speel bal en nog een ander speeltje voor haar

Ik mag hopen dat je paard wat meer buiten komt dan alleen voor de training. Dus nogmaals: hoe lang krijgt je paard onbelast beweging per dag?!

Als je paard veel op stal staat, kan ik me voorstellen dat hij/zij daar niet zo vrolijk van wordt. Dus hoppa, naar buiten met die hap!

Anoniem

Re: Agressief paard, muilkorf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:19

TS: Hoelang en hoevaak per dag komt je paard de stal uit? En dan bedoel ik niet in de stapmolen/rijden/longeren/wandelen. Nee hoevaak en hoelang staat ze buiten met vriendjes in de wei of paddock? Wat voer je precies en hoeveel?

Als je paard niet in de wei of paddock komt kan ik je paard heel goed begrijpen!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:26

Meschien wil jou paard echt 24/7 buiten kunnen lopen
Ik zou daarvoor ga
an kijken ik denk dat je dan een hoop fristratie van haar kant oplos ... En als dat niet helpt en ze blijft happen :verkopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:31

@shilady: Lekker dan een paard met zulke grote gedragsproblemen verkopen....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:32

ts is misschien wat overdonderd door de vele reactie want ze reageerd totaal niet ,ook antwoord ze al vanaf het begin heel summier en niet gericht maar ontwijkend op de vraag .
mijn advies,zoek hulp; lees goed wat men hier aandraagd en schiet niet alvast in de verdediging.en elke tip afzwaaien met ..ja maar mijn paard ... :n niet doen probeer s wat ga er niet bij voorbaat al vanuit dat je het zelf wel weet ,anders had je dit probleem niet gehad;toch 8-)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:39

TS heeft na haar laatste bericht van 22.17 het forum verlaten, dus beantwoordt daarom de vragen niet. Kunnen we wel heel ongeduldig vragen waarom ze niet antwoordt maar niet iedereen zit 24 uur per dag op het forum hoor, alleen de echte die-hards :D

't Paard komt elke dag buiten, hoe lang is niet bekend, maar of het nou 2 uur of 20 uur is, bijten of aanvallen mag je niet goedpraten. Waar het gedrag vandaan komt kunnen wij van hieruit niet zien natuurlijk, maar ik denk dat het belangrijk is om eerst iets medisch uit te kunnen sluiten.
Ik geloof zelf niet in readings dus zou echt een paardenarts inschakelen. Als er medisch niets gevonden wordt zou ik een deskundige inschakelen die het probleem met haar gedrag zou kunnen oplossen. Misschien is het ook alleen dominantie.
Waar je verder nog rekening mee zou kunnen houden is dat de stal haar eigen veilige plekje is, wellicht moet je rustiger aankomen en wachten tot je 'toestemming' krijgt om binnen te komen. Dat klinkt misschien wat vreemd maar ik bedoel dat je even wacht voor de deur, tot ze door heeft dat je naar binnen wilt en ze daar klaar voor is, zo overval je haar wat minder.

Succes, het is niet alleen vervelend en gevaarlijk voor jezelf maar ook voor de anderen die op je stal komen.
Een muilkorf lijkt tegen het bijten een goede oplossing maar is veel te paardonvriendelijk dus eigenlijk geen goede optie.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:03

breezy302 schreef:
@shilady: Lekker dan een paard met zulke grote gedragsproblemen verkopen....

Jij vat hem niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:08

Gevoelige snaar geraakt?

Edit: ik lees net dat ze gediplomeerd instructrice is ;(

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:11

Blijkbaar Mindim
Maar ik denk toch dat het te weinig buiten komen de grootste oorzaak is ...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:16

Mindim schreef:
Gevoelige snaar geraakt?

Edit: ik lees net dat ze gediplomeerd instructrice is ;(

Moet elke gediplomeerde instructrice dan maar precies weten wat je met ieder gedragsprobleem aan moet? In zo'n cursusje van een paar dagen leer je echt niet om topruiter, -instructrice, -gedragstherapeut, -hoefdeskundige, -dierenarts te worden hoor. Gediplomeerd instructrice zijn staat hier mi geheel buiten en kan me voorstellen dat je met de handen in het haar zit, als je paard zulk gedrag vertoont. Gediplomeerd instructrice of niet. :)

Maar inderdaad ts, haal er een dierenarts bij, sluit iets medisch uit en als dat nog niet het geval is, gooi hem lekker mínstens een halve dag naar buiten. Je zegt zelf dat hij het niet doet als hij buiten staat. Blijkbaar frustreert binnen staan hem dusdanig, dat hij zulk gedrag gaat vertonen. Wees dankbaar dat je paard zo duidelijk is! :) En succes ermee, vervelend probleem!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:41

Dat is symptoombestrijding. Doe jij het beestje een muilkorf om, zonder te weten waarom ze zulk gedrag vertoont. Dan gaat ze een andere manier zoeken om haar frustraties kwijt te raken.

Mijn idee is dus ook, zoek uit waarom ze dit doet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:43

Equidea schreef:
Dat is symptoombestrijding. Doe jij het beestje een muilkorf om, zonder te weten waarom ze zulk gedrag vertoont. Dan gaat ze een andere manier zoeken om haar frustraties kwijt te raken.

Mijn idee is dus ook, zoek uit waarom ze dit doet.

Ik wou het niet zeggen maar...

Doe je haar dan straks ook kluisters om als ze naar je gaat meppen?

Even om aan te geven hoe extreem/verkeerd het zou zijn om een muilkorf aan te doen. Want dat is wel hetzelfde idee...
Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, maar probeer dus te denken vanuit de oplossing, niet vanuit jouw probleem (dat happen).
Je paard probeert gewoon duidelijk te maken dat er iets niet in orde is. Het is aan jou om uit te zoeken wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:48

Ik denk ook dat het komt door stalling en weinig naar buiten. Het bijten op de voerbak kan luchtzuigen zijn. Voernijd kan een oorzaak hebben in het verleden.

@miyukii, ik verwacht van elk paardenhouder toch wel een beetje inzicht in paardengedrag. Zekers van een gediplomeerd instructrice, iemand die van klanten ook vragen kan verwachten. Ik zeg niet dat iemand dan precies moet weten hoe het op te lossen, maar toch zekers wel herkennen en zekers zoiets als dit. En ik verwacht dan niet een muilkorf als oplossing. Ze geeft zelf al aan dat diertje zich waarschijnlijk gewoon verveeld. Ik dacht dat instructrices toch wel meer een idee van het wezen paard hadden.