Paard wil niet meelopen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mieckeymouse

Re: Paard wil niet meelopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:45

Het gaat er om dat het paard het leuk vind om met je mee te lopen, dus niet met zweepjes dwingen, maar probeer het eens leuker te maken, door enthousiast te zijn, enz.
Als het paard geen respect voor je heeft en door je heen loopt kun je altijd met een touwhalster gaan oefenen.
Succes!

kim_dori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:21

Dat is zwaar irritant, die van mij loopt vaak niet mee alleen, alleen als het paard van un vriendin van mij mee loopt, eg heeeel vervelend!!!

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 21:18

Mayflower_ schreef:
Helpt een tik op het schouder wel?

Op het moment heeft hij een dikke deken om en maakt het hem niks uit waar ik hem tik..

janouk schreef:
Veel heeft te maken met je eigen lichaamshouding en jullie samenwerking. Neem les in grondwerk/freestyle en leer een andere lichaamshouding aan en wees meer overtuigend richting je paard.

Hij doet dit echter niet alleen bij mij, maar bij nog vier anderen die ook regelmatig met het paard omgaan. Ik geloof dat een deel vast wel met lichaamshouding te maken heeft, maar ik denk niet dat het probleem voornamelijk daar ligt, aangezien hij bij andere zich net zo gedraagt..
Verder zijn wij inderdaad net begonnen met grondwerk, het probleem heeft toch het meest te maken met de mate van respect die hij voor mij (en anderen) heeft. Hopelijk gaat het daarmee beter worden :)
JaneJansen schreef:
Staat hij daarna weer 24/7 op stal? Mss schuilt hier het probleem?

Hij staat sowieso niet 24/7 op stal. 's nachts staat hij op stal en overdag probeer ik hem (met dit weer.. :( ) toch ook wel minimaal 3 uur uit de stal te hebben. Helaas hebben we op stal geen paddock waar hij onbeperkt in kan, dus ik ben op het moment wat gebonden aan hoe het weer is of hij op de wei kan of niet.. Hij doet het overigens dus niet alleen op de terugweg naar stal. Als hij uit de stal gehaald wordt heeft hij ook (en het is meestal op bepaalde vaste plekken) het probleem dat hij gaat stilstaan. Verder doet hij het ook als er eten in de stal ligt, dan krijg je hem echt met geen mogelijkheid weg..

Ik denk dat dit probleem dus echt een probleem is dat schuilt in het respect dat hij voor mij heeft en ik hoop dat ik daar wat aan kan veranderen door actief bezig te gaan met grondwerk :)

Hebben jullie nog tips/boeken waar ik mee aan de slag kan?

Alvast bedankt :D

carla192

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:31

wat kan helpen, maar bedenk dit veranderd niets in jullie verhouding tot elkaar, is het halstertouw over zijn nek gooien. Dit heeft vaak hetzelfde effect als een touw tegen zijn bil of een zweepje. en dit kun je doen zonder naar hem toe te draaien, wat wel belangrijk is want eigenlijk als je naar hem toe draait zeg je halt. maar respect verdien je in je algehele houding tot het paard en als het daar om draait, zoek iemand in wie je wat dat aangaat vertrouwen hebt, laat hij/zij kijken naar wat er misgaat en voer de oplossing(en) zo consequent mogelijk uit, ook als je geen tijd ofzo hebt, bedenk dan je kunt beter niets doen dan iets half omdat je onder tijdsdruk staat of gewoon niet het geduld kunt opbrengen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:39

Kennelijk krijg je hem toch iedere keer weer zo ver dat hij op stal komt (of staat hij nu nog steeds ergens op straat te wachten? :p). Wat geeft dan voor hem de doorslag om uiteindelijk toch weer te gaan lopen?

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 23:46

Junia schreef:
Kennelijk krijg je hem toch iedere keer weer zo ver dat hij op stal komt (of staat hij nu nog steeds ergens op straat te wachten? :p). Wat geeft dan voor hem de doorslag om uiteindelijk toch weer te gaan lopen?

Haha, nee hij belandt steeds wel weer veilig op stal.. Maar dat kost van mijn kant meer energie dan van zijn kant hoor ;( Het links/rechts trucje (ik ga naast hem staan en trek hem mee naar links of naar rechts, doet hij een stap, gelijk naar voren lopen) werkt zeer goed, maar ja dat is niet echt een blijvende oplossing voor dit probleem.. Hij moet gewoon meelopen en niet stil gaan staan als hij daar zelf zin in heeft.. Maar goed, morgen even wat actiever bezig met het grondwerk en wie weet heb ik straks een modelpaardje op stal staan :+

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:40

probeer het met wat biks! misschien ziet hij gewoon iets 'engs' als je at weghaalt, is het misschien over

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:56

wat bij mij werkt
als hij zo nodig wil stil staan blijf dan ook stil staan geen 5 min een 10 maar zeker een 15min
neem desnoods een stoeltje mee ofzo ;)
hij mag dan ook niet willen lopen of gras eten of jou iriiteren..
succes er mee
en ik weet zeker
hij loopt de volgende keer zeker mee :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:39

ik volg dit ff want heb precies hetzelfde probleem met mn hengstveulen, die gaat af en toe ook spontaan in staking. is dan ook werkelijk geen beweging meer in te krijgen, en hij doet het niet op vaste plekken of momenten..

wat me wel opviel is dattie ongeveer tien minuten later áltijd moet poepen, miss dat dat er iets mee te maken heeft???

overigens doe ik al aan grondwerk (de absolute basis dan in dit geval) en heb beslist geen dominantieprobleem oid. verder ook geen moeilijk paardje, staakt alleen af en toe spontaan :P

maar gewoon een kwartier stil laten staan vind ik nog wel een goeie oplossing (mits ik niet net midden op de weg sta:P)

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:19

Zoals ik het lees is het idd een respect/dominantieprobleem.
Heb ooit een clinic bij Crhis Irwin meegedaan en bij hem moest je paard schouder aan schouder lopen. halstertouw in je rechterhand, zweepje in je linkerhand. Telkens wanneer het paard zijn hoofd van je afwende/stil wilde staan danwel iets anders wilde doen dan de aandacht bij jou te houden, moest ik een tikje met de zweep geven op de plaats waar je normaal been geeft. dit om zijn/haar aandacht te krijgen en te zorgen dat hij/zij door loopt. Als hij/zij omdraaid draai jij mee net zolang tot het rechtdoor gaat maar niet stoppen. Dit alles zonder aan zij/haar hoofd te trekken dat werkt echt averechts. Dus als hij zijn oor maar de andere kant op zet dan naar jou toe, hup klein tikje zo van let op mij. Dit oneindig veel oefenen en heel consequent zijn levert echt resultaat op. Vaak laten wij nog teveel toe.